Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gissa flyktsträckan.

Featured Replies

• Svar 66
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Utlösningen kan du hålla inom dej men upplösningen är välkommen

• Jag är väl som vanligt.. tycker kaliber/kulor diskutionerna är snudd på hysteriska... Ser inget problem alls med att grisen springer en bit. Jag har ju hund, oxå ett lagkrav att det ska finnas tillg

• Vad e priset?

Posted Images

Publicerat

Den förflyttade sig 29 meter o la sig halvägs under en gran.

Publicerat
  • Författare

Japp här kommer svaret! O dessutom det första jag laddar upp på youtube :P

Hoppas det fungerar.

http://youtu.be/JfEhTvKdqYQ

Publicerat

82 meter tror jag ;)

Publicerat

Kul grej med film o gissningslek. Sega rackare helt klart :wink:

Publicerat
  • Författare

Flycktsträckan är ju alltså stegad så viss avvikelse lär förekomma.

Publicerat

82 meter tror jag ;)

Nu efter att ha sett filmen gissar jag på 90 istället! :-D

Publicerat

Ah, men du sköt med en Plaster. Då blir flyktsträckorna lite längre om gardenakopplingen mellan mekanism och stock har blivit glapp.

Publicerat

Helt klart 90 meter om man följer den i cirkel. Fågelvägen 29 meter!.

Publicerat

Har du kolla på vad du hade för anslagshastighet på det avståndet. Har för mig att du skrev runt 700 m/s vid mynnigen så kanske lite över 600 vid träff, eller?

Tänkte om det kunde förklara varför kulan inte påverkat ryggraden mera, blir väldig skillnad i "skada" på ballistisk tvål om man skjuter in ex en 7,62 i ca 830 m/s jämfört med ex 600 m/s.

Publicerat
  • Författare

Hastigheten vid träff bör ha legat runt 650m/s (2132fps) enligt denna tabell. http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj_simp-5.1.cgi

Kulan är konstruerad för att expandera korekt i hastighetsintervallen 1900- 2700 fps = 580-823m/s. Kulan ska alltså uppföra sig bra ut till ca 160m med den laddning jag har nu.

Publicerat

Kul med film!

Inget ovanligt att de går en bit med kula genom maskinrummet.

Normalt brukar de va kring 60m med hjärt/lungskott.

Sjäv gissade jag på 0m.. de va ju bara en sifra fel, typ glömde 9:an ^_^

Tyckte det såg ut som splitter tagit i ryggraden.

Publicerat

Ja den expanderar säkert som tillverkaren säger (får man hoppas :smile:)

Jag tänkte mer på den jätteskada kulan gör i vävnad om den träffar i nånstans från 800 m/s och uppåt (anslaghastiget alltså).

Oavsett om man skjuter expanderande kulor eller ganska hårda helmantlade kulor så blir det mycke skada i allt som är nära kulans bana vid träff med såda höga hastigheter.

Är väl lite svårt att trycka upp en så tung kula i såna hastigeter och det vill man nog inte heller eftersom kulan inte va byggd för att hålla för att kracha i den hastighten :smile:

Men, hade en valfri proj åkt igenom grisen så nära ryggraden med nja säg 840 m/s så hade kanske ryggen gått trasig...

Och då hade den kommit precis ca 2 meter som jag sa :thumbsup: .

Publicerat

Otippat. Och kul tråd!

Publicerat
  • Författare

Helt klart hade en högre anslagshastighet förmodligen fått grisen på plats. Det är den stora anledningen till att jag förespråkar 300WM o liknande till denna typ av jakt. Eller till all typ av jakt där man vill få svar på tal direkt efter skottet. T.ex på en drevjakt där man inte får lämna passet men samtidigt inte får skjuta på fler djur förens man vet att de man skjutit på ligger. :)

Publicerat

Ja jag har ju som sagt aldrig skjutit en gris ( i ärlighetens namn inget annat djur heller), tog precis jägarexamen och har inte hunnit jaga nåt än, men jag kastade mig in i tråden ändå :smile:

Har dock skjutit en del ballistisk tvål och sätt ännu fler blivit skjutna med lite olika kaliber och avstånd så jag vet att det blir en väldans skillnad i skada om man lyckas få in proj i "god" hastighet jämför med lite lägre hastighet.

Publicerat

Jag gissar innan jag ser filmen, har skjutit några grisar med samma träff som du ca. Vissa har bara säckat ihopa på plats men någon har gått 120 meter, då inget blod på skottplatsen men efter en 40 meter så har det börjat det hinka ur. Jag gissar denna gått 85 meter ca.

Där var jag rätt nära, men det var som sagt en ren gissning, bedömde vikten till ca 55- 65 kilo och dom jävlarna brukar vara de segaste enligt mina erfarenheter. I och för sig brukar jag inte skjuta på större grisar heller, väjer gärna den minsta och möraste :wink:

Publicerat

Förvånad... :ohmy:

Jag har skjutit minst hundra grisar på samma sätt och ingen har någonsin lämnat åteln! 5 cm lägre och grisen drar...

Svaret är utan att ha sett filmen, 0 meter! Annars är det fel på kulan.

Publicerat

Roligt gjort Per, skjuta gissa spring lixåm :thumbsup: kaliber/kulor/fart disk. får lite bränsle...som om den behövde det :yes:

Publicerat

Jag är väl som vanligt.. tycker kaliber/kulor diskutionerna är snudd på hysteriska...

Ser inget problem alls med att grisen springer en bit.

Jag har ju hund, oxå ett lagkrav att det ska finnas tillgång till hund inom 2 timmar.

Dylika skottplaceringar är perfekt för att träna unghunden på.

Eller bara låta de vuxna hundarna få lite lätt sysselsättning.

Finns många hundförare som bara blir glada för ett samtal 03.00 och gärna offrar nattsömnen för att kunna jobba med hunden.

Har alldrig förstått varför grisen måste slå dit direkt...

Då måste ju allt vilt vi skjuter på trilla på stället.

Hur hur vanligt är det tex att älgar gör det...

Den diskutionen att vi vill ha älgen på plats existerar knappast...

Varför är det så ?

Publicerat

Sen kan man ju fråga sig om det har någon betydelse om den går 5 eller 50 meter? ;)

Fast det förstås, det kan ju bli längre att dra ut den. :D

Publicerat

Grabbarna är byxis att krypa in i tätningarna på kvällskvisten, men vem fan kommer ihåg en fegis !

Publicerat

Räknade steg, var det int ungefär 62,5 stora steg ;-) jag fångade av en gris som en annan kille sköt på åtel för ett par veckor sedan och det sprutade blod nästan 100 m. Den levde alltså när jag kom fram, låg lungträff, hjärta ok. Intressant video och tråd. Fick också plocka ut 7 foster :-(

post-11057-0-89749400-1358576828_thumb.j

post-11057-0-72534600-1358576878_thumb.j

Publicerat

Sen kan man ju fråga sig om det har någon betydelse om den går 5 eller 50 meter? ;)

Fast det förstås, det kan ju bli längre att dra ut den. :D

Jepp!

Och du som jag är ju lata av naturen :biggrin:

Publicerat

Med den placeringen så var min gissning 0 meter, den sträckan den gick är också helt normal stäcka vid träff där.

Men håller inte med i gissningarna varför den gick vad den gick.

Vet inte vad kulan din är för typ men jag skjuter .323 Alaska i 680 m/s och har knallfall vid dylika träffar. Så farten var tillräcklig.

Ingen har väl missat det moderna inte alltid är bra :) tänker på enskikts fasaderna i moderna hus, gick åt helsike :)

Samma kan även inträffa i jakt med modernt :)

Grisen dog innom vad den skulle, med lite tur så hade du inte behövt spåra den.

Just .323 är en bra dimension för grisjakt fast andra funkar också, även sånna som inte är klass 1. Handlar om placering för att optimera.