Publicerat Januari 19, 201313 yr Grabbarna är byxis att krypa in i tätningarna på kvällskvisten, men vem fan kommer ihåg en fegis ! Vid åteljakt sent på kvällarna har jag ingen lust att springa runt i planteringarna och leta gris! Det skall bara säga pang och grisen hämtas direkt på åteln. Vem f-n vill yra runt i natten, när det jobbdag några timmar senare.. Det är en helt annan sak att jaga på dagen och då strävar jag inte efter knall o fall skott!
Publicerat Januari 19, 201313 yr Sen kan man ju fråga sig om det har någon betydelse om den går 5 eller 50 meter? Fast det förstås, det kan ju bli längre att dra ut den. Det kan även bli tvärtom. Spårade en 150 kg galt som gick 250m med en bra lungträff och han låg så fint i diket vid asfaltsvägen . Kalibern var 300wm och Rhinokula. Mvh Einar
Publicerat Januari 19, 201313 yr Vad hade skett om kulan varit blötare o expanderat mer för att stanna i kroppen och avgett all energi ??
Publicerat Januari 19, 201313 yr Vid åteljakt sent på kvällarna har jag ingen lust att springa runt i planteringarna och leta gris! Det skall bara säga pang och grisen hämtas direkt på åteln. Vem f-n vill yra runt i natten, när det jobbdag några timmar senare.. Det är en helt annan sak att jaga på dagen och då strävar jag inte efter knall o fall skott! med andra ord så är det av ren bekvämlighet
Publicerat Januari 19, 201313 yr med andra ord så är det av ren bekvämlighet Och vad är det för fel med att inte vilja ha ett dödsök mitt i natten varje gång man trycker på avtryckaren Andra orsaker till varför man önskar se sitt vilt slå ihop på skottplatsen: Små marker=nära till gräns. Så länge man inte ser det första påskjutna viltet ligga ner så skjuter man inte på fler. Man upplever att det finns en skillnad på såväl köttkvalitet samt smak mellan djur som dör på plats eller springer 150m. Transporttekniska anledningar=om det dör på en viss plats så kan man hantera det själv,springer det 150m så måste hjälp ringas in. Finns hur många anledningar som helst-allt är inte svart eller vitt. /Mike
Publicerat Januari 19, 201313 yr Och vad är det för fel med att inte vilja ha ett dödsök mitt i natten varje gång man trycker på avtryckaren Andra orsaker till varför man önskar se sitt vilt slå ihop på skottplatsen: Små marker=nära till gräns. Så länge man inte ser det första påskjutna viltet ligga ner så skjuter man inte på fler. Man upplever att det finns en skillnad på såväl köttkvalitet samt smak mellan djur som dör på plats eller springer 150m. Transporttekniska anledningar=om det dör på en viss plats så kan man hantera det själv,springer det 150m så måste hjälp ringas in. Finns hur många anledningar som helst-allt är inte svart eller vitt. /Mike Visst har ni väl rätt så sett. Jag ser ju allt ur eftersökarens vinkel. Man tycker att skytte på åtel med stöd och korta håll ska va hur lätt som helst... Va jag upplevt så verkar det tyvärr inte vara så... Då vore jag och många andra i e-sökssvängen sysslolösa Vad som är orsaken kan man ju fundera på. En del blir nog stressade, pulsen skenar, grisen rör sig, utrustningen falerar osv. Riktar man då mot "mindre" mål ökar riskerna. Jag anser och har alltid ansett att skott mot det största träffområdet alltid är att föredra. Oehört mycket lättare att hitta en gris som gått 60m med ett skott i maskineriet än om träffen sitter i tex taggutskott. Fullt medveten om att det finns många som behärskar sitt skytte till fullkomlighet. Dock vet jag med säkerhet att långt ifrån alla gör det...
Publicerat Januari 19, 201313 yr Om jag själv sitter på åtel och skjuter så får dom gärna springa en bit så hunden får komma ut lite, han är så mycket snällare om han får jobba emellanåt. Jag är inte alla nätter jätteglad över att åka ut och leta djur åt andra dock men det beror lite på hur mycket det är att göra på eftersöksfronten och vilken dag det är. Oavsett så tycker jag man ska skjuta mot största träffområdet i skogen så kan man peta in kulor på mindre saker på banan.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Och var har någon i denna eller Henriks tråd förespråkat att man bör sikta mot "mindre" mål som ni så fint skriver Den här tråden spinner vidare på Henriks där vissa påstår att man kan få skillnader i flyktsträckor genam att välja en speciell projektil eller ett högt V0 och centralt placerade skott. Huvudskott har inte ens nämnts. /Mike
Publicerat Januari 19, 201313 yr Är lite gammaldax eftersom jag fortfarande håller kvar vid RWS TUG som grisamedecin. Dom som fått känna på skott så pass nära ryggen åker i backen ofelbart, då TUG kulan är elak med splitter. Men för övrigt är detta exempel rätt normalt döbeteende för grisar. Det var en fråga här varför vi vill ha grisen på plats mer än annat villt. Personligen tror jag det helt enkelt beror på eftersöken på nasse brukar bli överaskande besvärliga, helt enkelt något man hellst vill slippa. På vanlig jakt Älg,Hjort är det normalt inte svårt att få tag i förhållsskyttar och man kan lättare organisera upp det då klockan inte hunnit bli 3 på morgonen.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Och var har någon i denna eller Henriks tråd förespråkat att man bör sikta mot "mindre" mål som ni så fint skriver Den här tråden spinner vidare på Henriks där vissa påstår att man kan få skillnader i flyktsträckor genam att välja en speciell projektil eller ett högt V0 och centralt placerade skott. Huvudskott har inte ens nämnts. /Mike Nä det va du först med Den vinklingen hade jag inte i åtanke. funderade mest i banor om att försöka skada ryggraden. My Bad.. Ska jag hålla mig till trådämnet som jag visst missat... Hur som så krävs det nog en hel del åverkan i maskinrummet för att en gris ska lägga sig på stället. Vilket bör påverka rätt mycket i mängd sönderskjutet/blodsprängt prima kött. Så står jag fortfarande där... ser inga problem med att grisen går några meter. Är det risk att den går över till grannen så är inte problemet kula eller V0. Snarare har vi åteln för nära gränsen Men som i ditt fall, som jag förstått skjuter vilt i tjänsten så är det högst önskvärt, till och med ett krav att det blir på plats. Inget bra alls om ett vilt springer in på typ lekplatsen och dör framför föräldrar och ungar. I det fallet är ev köttförstöring lågprioterat.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Du får stå var du vill Niklas,jag vill bara påpeka att alla inte ser saker på samma sätt som du gör Det är min absoluta uppfattning att genom att välja kula och rätt V0 så kan man påverka slutresultatet,det kommer aldrig bli 100% åt något håll men majoriteten av djuren kommer fällas på önskvärd plats. /Mike
Publicerat Januari 19, 201313 yr Kul att läsa vad ni skriver och jag undrar om ni omsätter detta i skogen också! Mitt skytte på gris prioriterar hög säkerhet och utan den erfarenheten jag skaffat mig under många år, är det inte lika lätt för nybörjaren att veta hur grisarna reagerar med olika träfflägen. Jag kan inte rekommendera att alla skjuter lite höga skott, men ser vi anatomiskt på grisen, går ryggraden ner rakt ovanför frambenen.och således behöver vi bara korrigera något upp, när vi siktar mitt i bogen. Jag ser inte dessa skott som speciellt svåra och vi har faktiskt mer vingelmån än vad många tror. Felet tror jag ligger i att en del tror att vi måste skjuta av ryggraden och så är det inte.. En kula strax under får samma effekt! Skadeskjutningar kommer ofta av ett för högt skott under åteljakt! Andra omständigheter tar jag inte upp... För min del förekommer inga huvudskott på friska grisar...
Publicerat Januari 19, 201313 yr Ja nog kan man påverka resultatet med kula och hastighet. Svårigheten är förmodar jag innan man hamna rätt.. Kom o tänka på en jaktgäst jag hade för många år sen. Bockjakt på programmet. 300 weatherby magnum va han stolt ägare till. De hade visst en specialklubb oxå för den kalibern som han givet va medlem i. Han flög förresten i eget plan hit... Både första och andra bocken satt kulan perfekt bakom bogen. Fanns inget annat än trofén som gick att ta vara på i köttväg på någon av dem. Satt maginnehåll utsprängt långt in i låren till och med... Killen va glad ändå, han ville ju bara ha trofén... Jag blev heligt förbannad. Förbjöd killen att jaga mer, skickade hem honom omgående och han fick betala för förstört kött dessutom. Givetvis är det inte kalibern eller vapnet i sig utan för hög fart och "blöt" kula. Det är ju inte direkt varmitskytte vi ska hålla på med på matnyttigt vilt.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Så är det NS...världen är full av idioter,blir nog bäst om du sköter all avskjutning i sverige För en gångs skull slapp du åtminstone göra eftersök /Mike
Publicerat Januari 19, 201313 yr Så är det NS...världen är full av idioter,blir nog bäst om du sköter all avskjutning i sverige För en gångs skull slapp du åtminstone göra eftersök /Mike Jo det finns för o nackdelar med allt Jag tänker definitivt inte sköta all avskjutning i svergie.. då får jag ju inte göra annat än ladda patroner o de är skittråkigt
Publicerat Januari 19, 201313 yr Finns ett sätt att slippa dessa problem, HEADSHOT......(Wetter is better)...!!!!!