Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Komma tillrätta med osämja i jaktlaget?

Featured Replies

Publicerat

Gästjagar sedan två säsonger regelbundet i ett mindre jaktlag och funkar då som hundförare då det enbart finns två hundförare och tre hundar.

Uppslutningen överlag är riktigt dålig då det oftast är 1-2 hundförare och 3-4 passkyttar som kommer när vi ska jaga. Överlag är stämningen dålig och intresset för jakten verkar inte vara på topp, snarare vill man bara ha kött verkar det som. Detta resulterar i oeffektiva jakter som ofta leder till mest att man står och snackar mer än vad man jagar.

I jaktlaget är en person engagerad och bär ut saltsten, stödutfordrar osv men det är ingen annan som bryr sig trots att man har kommit fram till att varje medlem skall bära ut en egen sten. Denna person brukar oftast ta kommandot som jaktledare vilket är bra, då samtliga står handfallna och inte vet hur och var man skall jaga för dagen.

Jag tror att majoriteten enbart är med då det till en mycket låg medlemskostnade varje år ger kött så att medlemmarna går +- noll. Mer gynnsamt var det dock förr under rådjursexplosionen osv. då det bara var att hämta kött och nästan inte behöva jaga.

Jag som ung och nybliven jägare sedan två år tillbaka ser en stor möjlighet att bli invald nu i vår och då funka som hundförare. Vid vissa tillfällen under hösten har jakterna fått ställas in då hundförarna inte kunnat jaga och i vissa fall är jag den enda med hund, och då är jag gäst..

Jag har nu fått frågan om jag har några förslag på hur vi skulle kunna ändra stämningen i laget.

Nu till frågeställningarna.

Hur får man mer engagerade medlemmar som drar sitt strå till stacken? (arbetsdagar, saltstenar osv.)

Om medlemmarna inte vill lämna självmant, vad finns det för lämpliga sätt att få dom att lämna plats åt mer engagerade jägare?

En tanke som jag har är att höja arrendet för att bygga upp en buffert som skall gå till stödutfordring, kostnader för vetrinär osv. Jag känner till att dom är väldigt känsliga för prishöjning trots en låg arrendeavgift.

Straffavgifter om man inte kommer på städdagar, sätter ut "sin" saltsten osv?

Problematiken ligger också i att det aldrig kan beslutas något på mötena då ingen vill ta ansvar utan alla vill göra så lite som möjligt, helst av allt få en påse med kött hemkört när dom 2-3 engagerade jägarna har skjutit något.

Som sista utväg kanske hundförarna ska "strejka" under en period tills resten av jaktlaget kommer till insikt och inser att det inte går att bedriva jakt på dessa marker utan hund?

Normalt hade man kanske sökt sig till ett annat jaktlag men som dom flesta vet är det väldigt svårt att ens få möjlighet att gästjaga..

Publicerat

Gästjagar sedan två säsonger regelbundet i ett mindre jaktlag och funkar då som hundförare då det enbart finns två hundförare och tre hundar.

Uppslutningen överlag är riktigt dålig då det oftast är 1-2 hundförare och 3-4 passkyttar som kommer när vi ska jaga. Överlag är stämningen dålig och intresset för jakten verkar inte vara på topp, snarare vill man bara ha kött verkar det som. Detta resulterar i oeffektiva jakter som ofta leder till mest att man står och snackar mer än vad man jagar.

I jaktlaget är en person engagerad och bär ut saltsten, stödutfordrar osv men det är ingen annan som bryr sig trots att man har kommit fram till att varje medlem skall bära ut en egen sten. Denna person brukar oftast ta kommandot som jaktledare vilket är bra, då samtliga står handfallna och inte vet hur och var man skall jaga för dagen.

Jag tror att majoriteten enbart är med då det till en mycket låg medlemskostnade varje år ger kött så att medlemmarna går +- noll. Mer gynnsamt var det dock förr under rådjursexplosionen osv. då det bara var att hämta kött och nästan inte behöva jaga.

Jag som ung och nybliven jägare sedan två år tillbaka ser en stor möjlighet att bli invald nu i vår och då funka som hundförare. Vid vissa tillfällen under hösten har jakterna fått ställas in då hundförarna inte kunnat jaga och i vissa fall är jag den enda med hund, och då är jag gäst..

Jag har nu fått frågan om jag har några förslag på hur vi skulle kunna ändra stämningen i laget.

Nu till frågeställningarna.

Hur får man mer engagerade medlemmar som drar sitt strå till stacken? (arbetsdagar, saltstenar osv.)

Om medlemmarna inte vill lämna självmant, vad finns det för lämpliga sätt att få dom att lämna plats åt mer engagerade jägare?

En tanke som jag har är att höja arrendet för att bygga upp en buffert som skall gå till stödutfordring, kostnader för vetrinär osv. Jag känner till att dom är väldigt känsliga för prishöjning trots en låg arrendeavgift.

Straffavgifter om man inte kommer på städdagar, sätter ut "sin" saltsten osv?

Problematiken ligger också i att det aldrig kan beslutas något på mötena då ingen vill ta ansvar utan alla vill göra så lite som möjligt, helst av allt få en påse med kött hemkört när dom 2-3 engagerade jägarna har skjutit något.

Som sista utväg kanske hundförarna ska "strejka" under en period tills resten av jaktlaget kommer till insikt och inser att det inte går att bedriva jakt på dessa marker utan hund?

Normalt hade man kanske sökt sig till ett annat jaktlag men som dom flesta vet är det väldigt svårt att ens få möjlighet att gästjaga..

Som hundförare är man väl glad om det är så lite passare som möjligt!?

Få till intresse... Kan iof vara svårt att rösta igenom på ett möte, med på skogen=köttlott. Hemma=handla på ica.

Förbestäm 2 helger under våren/försommaren till att göra viltvårdande åtgärder och sköta om pass samt andra sysslor som hör jakten till. Kräv närvaro minst 1 av helgerna. Annars betala in tex 500:- till laget som tex dom som var med kan få dela på eller till inköp av viltvårdande "åtgärder".

Ett alt är att alla köper kött från laget för tex 25-30kr/kg. Kött som inte sälj inom laget kan gå till viltuppköpare osv. Sen får alla som är med och jagar 1 poäng/dag. Även arbetsdagar som gagnar laget(viltvård, passröjning mm) ger 1 poäng. Sen delas inkomsterna med antalet poäng som laget samlat ihop under en säsong. Därefter betalas intäkterna ut till deltagarna efter hur många poäng som dom samlat på sig under året. Alla har möjlighet till lika mycket kött om dom vill. Dom som ställt upp mest för laget får ersättning för sitt engagemang.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Vi jagar med kortdrivande/stöthundar och som jag upplever det är det ofta så att drevdjuren går ur såten då det är så få passskyttar, dom gånger djuren buktar bra är en annan sak.

Det finns bra rutiner för vad som skall göras varje år, det finns inbokade städdagar osv. som alla kommit överens om på årsmötet. Dock är det endast 1-2 personer som följer detta. När mejl går ut så är det aldrig någon som ens svarar på mejlen utan man låtsas som det regnar och sen gnäller man hemma på kammarn.

Håller med angående köttet - det är ett bra förslag, problemet så som jag ser det är att det skulle bli svårt att rösta igenom, då majoriteten av laget i princip aldrig jagar och jag har svårt att se varför dessa skulle vilja köpa kött när dom i dagsläget inte behöver göra någonting och får gratis kött ändå. Vissa av medlemmarna har jag aldrig träffat och då har jag jagat vid varje tillfälle under två år. Varannan lördag är det gemensamhetsjakt.

Publicerat

Tack för svar!

Vi jagar med kortdrivande/stöthundar och som jag upplever det är det ofta så att drevdjuren går ur såten då det är så få passskyttar, dom gånger djuren buktar bra är en annan sak.

Det finns bra rutiner för vad som skall göras varje år, det finns inbokade städdagar osv. som alla kommit överens om på årsmötet. Dock är det endast 1-2 personer som följer detta. När mejl går ut så är det aldrig någon som ens svarar på mejlen utan man låtsas som det regnar och sen gnäller man hemma på kammarn.

Håller med angående köttet - det är ett bra förslag, problemet så som jag ser det är att det skulle bli svårt att rösta igenom, då majoriteten av laget i princip aldrig jagar och jag har svårt att se varför dessa skulle vilja köpa kött när dom i dagsläget inte behöver göra någonting och får gratis kött ändå. Vissa av medlemmarna har jag aldrig träffat och då har jag jagat vid varje tillfälle under två år. Varannan lördag är det gemensamhetsjakt.

Det är bara att vara rak.

"De enda förlorarna är dom som förväntar sig att andra gör jobbet åt dom, sen kan gotta sig åt frukten av andras arbete. Det är väl ingen som tycker det är rätt att vissa bara ska glida med när andra lägger arbete, tid och pengar på jakten?"

Efter det är det få som ställer sig upp och säger att dom minsann är så egoistiska att dom tycker det är rätt att vissa gör jobbet och lägger ut pengar för att lyckas på jakt för att han själv ska del av resultatet dessa gör....

Publicerat

I ett lag jag är med i så har vi 2 arbetsdagar och kan man inte komma på dom så gör man något utanför dom arbetsdagarna, alla medlemmar ska alltså göra något annars åker dom ut, det har funkat bra där. På drevjakterna delar dom som är med just den dagen det smäller på älg och gris medan övrigt vilt tillfaller skytten. Nu har det väl funkat sådär, vi har ca 5 av 20 sedan det blev kallt och snö, innan dess var vi väl kring 10 st. Men då vi fäller något blir det ju bra med kött till dom som är med, dom som inte är med får heller inget kött. Där är jag oftast ensam som hundförare, vi har två till men den ena brukar inte dyka upp och den andra är rädd för vargen.

Publicerat

Har varit med om liknande. Börja med att välja en jaktledare. Innan hen :) väljs så gå igenom jaktledarens roll/ansvar. Att betala för kött är bra om der delas lika och samtliga för andel i köttet. Annars är det nog idé att föreslå minskning av andel i köttet om man inte ställer upp på jakt-och arbetsdagar. Det gnälldes ganska mycket när detta infördes . Men vi har mycket bättre uppslutning nu.

Publicerat

Verkar vara ett problem i alla jaktlag....vi är 18 st i mitt ena lag och det är ett fåtal som jobbar och är med på jakterna. Någon har betalat 11000 kr men inte varit med en enda gång? Någon var med 3 dagar på älgjakten, hur tänker man då? Jag tillhör en av dem som jobbat mest på marken med foder och åtlar men nu har jag tröttnat lite eftersom arbetsbördan är ojämn. Jag tror helt enkelt att laget måste bestå av folk som har samma jaktintresse annars kommer det bli slitningar. Jag försöker vara med på samtliga storjakter och dessa datum bestämdes i somras, annars är det jakt varje lördagsmorgonen ytterst få kommer. Jag hoppas årsmötet nu råder ut frågetecknen för det känns inget roligt när laget består av en massa passiva medlemmar.

Publicerat
  • Författare

Det är känsliga saker verkar det som, och förmodligen vanligare än vad jag trodde.. Syftet är ju att få en trevligare gemenskap och roligare på jaktdagarna, och inte att utesluta vissa medlemmar, men ibland kanske nödvändigt om denne inte vill ändra på sig.

Funderar på om jag ska föreslå en ändring på tilldelning av kött där älg delas lika bland dom som är med just den dagen och rådjur tillfaller skytten vilket i mina öron låter mycket vettigt. Om majoriteten av laget nu bara är ute efter kött lär det bli reaktioner på ett sådant förslag då det krävs en större instats från deras sida för samma andel kött.

Jag har förståelse för att alla inte kan deltaga lika mycket men då bör man inte förväntas sig lika mycket. Även fast jag har förståelse kan jag också känna viss irritation då det finns marklösa jägare som hade gjort vad som helst bara för att få vara med.

Publicerat

• Skytteprov: sammanlagt 200 poäng på älgbanan och 200 krossade duvor. Ju sämre man är desto mer får man träna.
  • Rådjur: skytten tar djuret.
  • Älg: delas mellan de som är med på dagens jakt och (om man är få) även de som var med på jakttillfället innan.
  • Öka priset för att driva ut köttjägarna.
  • De som är svårast att bli av med är de lata - och dessa behöver man ha lite överseende med. Ibland befinner sig folk i perioder av livet då det kan vara svårt att komma ifrån - småbarnsföräldrar, karriär, familjeförhållanden etc. Men det ÄR ju inte så dumt att ha folk som pröjsar och aldrig är där ;)

Publicerat

Lika barn leka bäst så är det så är det bara.

Publicerat

Ibland och beroende på jakten är det dumt att klaga på att man har jaktsponsorer, hade jag haft möjlighet hade jag gärna varit med i ett sådant jaktlag, det ger mer vilt till mig och mer jakt, utan ökade kostnader.

Men jag förstår och känner igen det hela som beskrivs. /Christian

Publicerat
  • Författare
  • Skytteprov: sammanlagt 200 poäng på älgbanan och 200 krossade duvor. Ju sämre man är desto mer får man träna.
  • Rådjur: skytten tar djuret.
  • Älg: delas mellan de som är med på dagens jakt och (om man är få) även de som var med på jakttillfället innan.
  • De som är svårast att bli av med är de lata - och dessa behöver man ha lite överseende med. Ibland befinner sig folk i perioder av livet då det kan vara svårt att komma ifrån - småbarnsföräldrar, karriär, familjeförhållanden etc. Men det ÄR ju inte så dumt att ha folk som pröjsar och aldrig är där ;)

Mycket bra sammanfattat! :thumbsup: Åldrarna är 60+ så "lat" är något rätt benämning på problemet.. Det har ju givetvis sina fördelar att ha folk som pröjsar som aldrig är där, men det finns också nackdelar som att vården av det vilda får ta stryk tyvärr. Vill man jaga ensam har jag man ju alla dagar utom 2 varje månade under säsongen som man kan gå ut vilket jag också utnyttjar ska tilläggas.

Publicerat

Får jag välja mellan jaktsponsorer och aktiva jägare är valet lätt för min del. Av 18 personer hos oss är det några få som bor 2-3 mil från marken. Annars är det upp till 20 mil. Det påverkar ju också. Det blir många liter diesel för mig som har 8 mil enkel resa att åka dit 1-2 ggr i veckan och kolla spridare och foder så här års. Då är det bättre man delar på bördan. Inför kommande jaktår ska jag iaf föreslå en mängd förändringar. kontentan ska bli att man måste vara mer aktiv eller annars får någon form av ekonomisk sanktion. Förhoppningsvis sållar det agnar från vetet.

Publicerat

Mycket piska, den behövs säkert men varför inte ta med en morot också!!

Gör städ/röj dagen till en Jaktlagsfest på kvällen och se till att de finaste bitarna från jakten serveras där :thumbsup:

Vill man tugga på älgfile så är det bara att packa sig dit :smile:

Publicerat

Håller med Christian, är väl perfekt med jaktsponsorer. ;)

Nu hör ju till saken att jag själv blivit något av en sponsor i ena laget. Jagar egentligen bara älg och möjligtvis grävling på den marken. Tror ju inte precis att småviltsjägarna klagar för det.

Är det så att ni har svårt att skjuta viltet pga för lite skyttar så gå över till jakt med drivande och ställande hundar istället.

Publicerat
  • Författare

Håller med Christian, är väl perfekt med jaktsponsorer. ;)

Nu hör ju till saken att jag själv blivit något av en sponsor i ena laget. Jagar egentligen bara älg och möjligtvis grävling på den marken. Tror ju inte precis att småviltsjägarna klagar för det.

Är det så att ni har svårt att skjuta viltet pga för lite skyttar så gå över till jakt med drivande och ställande hundar istället.

Vad gäller jakt på småvilt så är det faktiskt bara jag som jagar, och jag har inget emot att fortsätta med det själv.. Jag är osäker på om jag nämnde det tidigare men nuvarande regler säger att rådjursjakt enbart får ske under gemensamhetsjakterna (2 gånger i månaden) (bortsett från bockjakten då samtliga medlemmar blir tilldelade eget pass och har rätt till 1 bock) vilket betyder att jag inte kan gå ut och skjuta med ett rå - då blir det gnäll i laget. Samma gäller älgjakten.

Hade man fått till en ändring som tillåter jakt på allt vilt oavsett om det är gemensamhetsjakt eller ej kan jag själv ta med jaktgäster som jag vill dela upplevelsen med.

Dock kvarstår problematiken med att det varje år ska ut 10 saltstenar, det ska röjas i skjutgator samt stödutfodras - något som 1 person idag sköter.

Jag tror nog på en ändring av köttfördelning där de personer som inte jagar inte heller får något kött (älg) medan småvilt och rådjur tillfaller skytten.

Stämningen överlag skulle jag nog vilja beskriva som ointresserad där många av medlemmarna som varit med under ca 20 års tid knappt hittar på markerna och än mindre hittar till passen trots kartor med noga utmärka positioner. Vill man inte ta sig tid att lära sig sina egna jaktmarker?

Publicerat

Nej det vill man inte, det ser lika ut i de allra flesta jaktlag törs jag påstå. Och sponsorer mottages tacksamt men då får det inte finnas regler som stör den egna jakten.

För väldigt många är jakten en social bit där själva jakten kommer i bästa fall andra hand, korvgubbar finns det gott om !

Se till att få igenom ändringar gällande egenjakten och jaktgäster, att jag får ge ifrån mig ett vilt då och då kan jag leva med för annars lära jag skaffa mig en tredje frysbox, men att hindras ifrån att jaga köper jag inte för att andra inte vill.

Publicerat
  • Författare

För att summera så har jag nu föreslagit ett antal förändringar såsom:

• Ändring av tilldelning av kött - småvilt och rådjur tillfaller skytten, älg delas mellan de som jagar den aktuella dagen.
  • Förslag om att släppa på restriktionerna om vilken typ av vilt som får jagas när det inte är gemensamhetsjakt.
  • Vite/Böter om man uteblir från arbetsdagarna samt utsättning av saltsten osv. Till detta också ett förslag om att göra dessa dagar lite roligare som exempelvis att man käkar lite gött och dricker öl å grogg efteråt.

Vi får se hur dessa förslag mottages, årsmötet är inom kort. Annars får man väl köra sitt race och jaga själv - ta det för vad det är..

Publicerat

Mitt råd:

Försök inte ens omvända alla. Välj en eller två som du tror mer på. Gör vad du kan för att ni två eller tre skall ha så jäkla kul man någonsin kan ha. Klaga inte till de som inte var med på den där arbetsdagen utan berätta om hur jäkla kul ni hade! Avundsjuka funkar ofta som motivering...

Publicerat

Bara en fundering.... Anser mig själv som köttjägare och inte njutare av att skjuta på levande mål. Jag har i särklass flest jaktdagar i mitt jaktlag. Jag gör 3x så mycket för laget i arbete jämfört med den som gör näst mest. Den som gör minst ska vi inte ens prata om :verymad: Jag går nästan uteslutande som hundkarl, men det är jag som bygger och röjer pass. Hugger ved till passen och till kojorna. I mitt lag skulle jag vilja få bort lustjägarna som vill ha allt dukat för att kunna skjuta på levande mål när dom känner att dom orkar vara med på jakten och sitta i kojan, dricka öl och skryta över fällt vilt.....

Vad gör att jag skulle ha mindre värde i ditt lag(om jag vore med där), än dom som bara jagar för trofé eller antal fällt vilt?

Publicerat

Bara en fundering.... Anser mig själv som köttjägare och inte njutare av att skjuta på levande mål. Jag har i särklass flest jaktdagar i mitt jaktlag. Jag gör 3x så mycket för laget i arbete jämfört med den som gör näst mest. Den som gör minst ska vi inte ens prata om :verymad: Jag går nästan uteslutande som hundkarl, men det är jag som bygger och röjer pass. Hugger ved till passen och till kojorna. I mitt lag skulle jag vilja få bort lustjägarna som vill ha allt dukat för att kunna skjuta på levande mål när dom känner att dom orkar vara med på jakten och sitta i kojan, dricka öl och skryta över fällt vilt.....

Vad gör att jag skulle ha mindre värde i ditt lag(om jag vore med där), än dom som bara jagar för trofé eller antal fällt vilt?

läs första inlägget så ser du vad han menar med "köttjägare"

men kort dom vill inte vara med att fixa eller jaga utan dom vill ha sin påse med kött utan att lyfta ett finger

Publicerat

För att summera så har jag nu föreslagit ett antal förändringar såsom:

• Ändring av tilldelning av kött - småvilt och rådjur tillfaller skytten, älg delas mellan de som jagar den aktuella dagen.
  • Förslag om att släppa på restriktionerna om vilken typ av vilt som får jagas när det inte är gemensamhetsjakt.
  • Vite/Böter om man uteblir från arbetsdagarna samt utsättning av saltsten osv. Till detta också ett förslag om att göra dessa dagar lite roligare som exempelvis att man käkar lite gött och dricker öl å grogg efteråt.

Vi får se hur dessa förslag mottages, årsmötet är inom kort. Annars får man väl köra sitt race och jaga själv - ta det för vad det är..

Hoppas det går bra.

Har försökt något liknande i mitt lag. Någon helg under våren där vi samlas hela laget, tar någon öl, bastar, grillar, hugger ved, bygger pass mm. Funkade EN vår sen har jag skött det mesta av det själv, dock är det en i laget som ser saltstenarna lite som sin grej. Ibland bär jag ut 2-3 stenar, men oftast tar han ut alla 10 själv... Helgen var uppskattad men när det kommer till att prioritera så blir det oftare viktigare att åka med frugan på ikea eller nått....

Har eg inget emot att lägga tid och svett för att jakten ska bli så trivsam som möjligt för alla. Men tyvärr så kommer det alltid fram någon som klagar på att tex det är för mycket ved, tornen skulle ha varit 5 cm högre osv. Oftast kommer det ifrån dom som aldrig skulle lyfta ett finger för att lagets trevnad.... 

Kött delas mellan dom som är marken(älg).(Dock kan en person som tex tagit knivarna till köttkvarnen till slipning/eller åkt för att laga älgdragaren osv den dagen även få vara med och dela kött om det ramlar då) Stora får endast skjutas på helgerm förutom älgveckan då, annars delas dom på hela laget. Allt annat vilt tillfaller skytt.

Publicerat

läs första inlägget så ser du vad han menar med "köttjägare"

men kort dom vill inte vara med att fixa eller jaga utan dom vill ha sin påse med kött utan att lyfta ett finger

Jag hoppas att det inte är köttjägare som avses.... För det är den ädlaste formen av jägare :wink:  :thumbsup:

Utan det är latgrisar som förväntar sig att få kött utan att jaga som avses.....

Publicerat

Jag hoppas att det inte är köttjägare som avses.... För det är den ädlaste formen av jägare :wink:  :thumbsup:

Utan det är latgrisar som förväntar sig att få kött utan att jaga som avses.....

slarvigt formulerat av TS

Publicerat

Bara en fundering.... Anser mig själv som köttjägare och inte njutare av att skjuta på levande mål. Jag har i särklass flest jaktdagar i mitt jaktlag. Jag gör 3x så mycket för laget i arbete jämfört med den som gör näst mest. Den som gör minst ska vi inte ens prata om :verymad: Jag går nästan uteslutande som hundkarl, men det är jag som bygger och röjer pass. Hugger ved till passen och till kojorna. I mitt lag skulle jag vilja få bort lustjägarna som vill ha allt dukat för att kunna skjuta på levande mål när dom känner att dom orkar vara med på jakten och sitta i kojan, dricka öl och skryta över fällt vilt.....

Du har helt rätt, det var inte så jag menade. Jag funderade på dessa som har sina 8st .30-06 patroner och som varken är beredda att lägga ett öre på jakten eller jobba. Folk som ringer och undrar var de kan hämta sitt kött....

Då - men bara då - blir jakten en vinstaffär och när den möjligheten finns tenderar det att locka eller behålla fel folk.

Men jag tar tillbaka, hade nog inte riktigt tänkt färdigt där. Jag får försöka komma på en plan som driver ut de jag vill ha bort, men behåller dig ;)