Publicerat Januari 23, 201313 yr Har ju ett gäng hundar nu så behöver hitta en lösning för att få med alla på jakter o andra aktiviteter. Tror att en hundkärra skulle passa bra. Någon som har erfarenheter av dessa eller andra alternativ? Har kikat lite på WT-metalls kärror men finns det andra, mer prisvärda kärror? Vad ska man tänka på. Hade tänkt mig en kärra med 4 boxar.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Menar du att du skulle ha boxar på ett släp? Man har ju sett hur draghundsförare har det. Dom bygger boxar på pick-upflaket el. på släpvagnssläp. Är det rätt fattat?
Publicerat Januari 23, 201313 yr Du har kanske kikat på Hans Rapps Hundkærra? Har før mig att den ær med 6 boxar. Jag tycker att den ser bra ut. Han køpte sin i ett konkursbo om jag fattade rætt. Jag kænner en som har en WT-Metall med 4 boxar och boggie. Han ær helnøjd med den! Taklucka ser jag som en stor førdel! Jag funderar på att køpa en pickup i framtiden och då utrusta den med en hundbox før 3 hundar + ett elskåp med lite krokar o sånt eller en før 4 hundar. En stor førdel med en hundbox kontra att ha burarna direkt på flaket ær ju att man har kvar ett stort utrymme før packning under boxen. Lycka till! Mvh: Per
Publicerat Januari 23, 201313 yr Dom som man sett här uppe bygge dom i vattenfast plyfa med lagom stora hål så att man kan lyfta in och ut hunden/-arna och något mjukt underlag typ halm el. som håller värmen under vintern. Dom som bygger på pick-up liknar den som är på bilden här i länken. http://www.hundkarra.se/modeller-10418459
Publicerat Januari 23, 201313 yr Så här ser min lösning ut med plats för fyra wachtlar. Det råkar vara fem den här gången Två i den övre till vänster ifall ni inte ser
Publicerat Januari 23, 201313 yr Så här ser min lösning ut med plats för fyra wachtlar. Det råkar vara fem den här gången Två i den övre till vänster ifall ni inte ser Det där är ju drömmen!
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Du har kanske kikat på Hans Rapps Hundkærra? Har før mig att den ær med 6 boxar. Jag tycker att den ser bra ut. Han køpte sin i ett konkursbo om jag fattade rætt. Jag kænner en som har en WT-Metall med 4 boxar och boggie. Han ær helnøjd med den! Taklucka ser jag som en stor førdel! Jag funderar på att køpa en pickup i framtiden och då utrusta den med en hundbox før 3 hundar + ett elskåp med lite krokar o sånt eller en før 4 hundar. En stor førdel med en hundbox kontra att ha burarna direkt på flaket ær ju att man har kvar ett stort utrymme før packning under boxen. Lycka till! Mvh: Per Har sett Hans kärra (han hängde med oss o jagade i söndags iofs utan kärran) men är på jakt efter en mindre och smidigare. På många ställen jag jagar blir det många bilar och trångt att parkera. Annars är hans kärra kanoners.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Så här ser min lösning ut med plats för fyra wachtlar. Det råkar vara fem den här gången Två i den övre till vänster ifall ni inte ser Tanken har slagit mig att ha en liknande bil men hundkärrorna/kåpotna verkar vara bra isolerade och ha fläktar vilket borde vara bra både varma sommardagar och mitt under smällkalla vintern :-)
Publicerat Januari 23, 201313 yr Har sett Hans kärra (han hängde med oss o jagade i söndags iofs utan kärran) men är på jakt efter en mindre och smidigare. På många ställen jag jagar blir det många bilar och trångt att parkera. Annars är hans kärra kanoners. Ja den var lite väl stor! Då är ju dom med 4 boxar klart smidigare. Det jag inte gillar med kärra är ju om man åker in på en väg som visar sig ha dåliga vändmöjligheter.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Ja den var lite väl stor! Då är ju dom med 4 boxar klart smidigare. Det jag inte gillar med kärra är ju om man åker in på en väg som visar sig ha dåliga vändmöjligheter. Precis men utan att veta så borde de mindre kärrorna väga såpass lite att det borde funka ganska bra att kroka av och vrida runt i värsta fall...
Publicerat Januari 23, 201313 yr Precis men utan att veta så borde de mindre kärrorna väga såpass lite att det borde funka ganska bra att kroka av och vrida runt i värsta fall... Det går bra! Har provat Den gången var det dock snö o spår så det var "lite" tungt!
Publicerat Januari 26, 201313 yr Har ju ett gäng hundar nu så behöver hitta en lösning för att få med alla på jakter o andra aktiviteter. Tror att en hundkärra skulle passa bra. Någon som har erfarenheter av dessa eller andra alternativ? Har kikat lite på WT-metalls kärror men finns det andra, mer prisvärda kärror? Vad ska man tänka på. Hade tänkt mig en kärra med 4 boxar. http://www.blocket.se/hassleholm/Stark_hund_lada_med_plats_for_8_hundar_44940009.htm?ca=1_7&w=3
Publicerat Januari 26, 201313 yr Använt mig av hundkärra och den går bra efter bilen, hundarna trivs jättebra i den kan klart rekomenderas!
Publicerat Januari 27, 201313 yr Författare http://www.blocket.se/hassleholm/Stark_hund_lada_med_plats_for_8_hundar_44940009.htm?ca=1_7&w=3 Nja, vill nog ha en ren kärra, känns smidigt och gör bilbyte enklare.
Publicerat Januari 27, 201313 yr Författare Använt mig av hundkärra och den går bra efter bilen, hundarna trivs jättebra i den kan klart rekomenderas! Har också hört att hundarna trivs bra i dom. Har haft kontakt med Wt-metall o den kärran jag vill ha kostar strax över 60 000 så antingen får det bli något beggat eller så blir det till att sänka kraven. Blir nog ändå omöjligt att komma under 40000 o det är ju ganska saftigt det med :-/
Publicerat Januari 27, 201313 yr Nja, vill nog ha en ren kärra, känns smidigt och gör bilbyte enklare. Ok!
Publicerat Januari 27, 201313 yr Har också hört att hundarna trivs bra i dom. Har haft kontakt med Wt-metall o den kärran jag vill ha kostar strax över 60 000 så antingen får det bli något beggat eller så blir det till att sänka kraven. Blir nog ändå omöjligt att komma under 40000 o det är ju ganska saftigt det med :-/ Vad har du för budget då? Du kanske kan pruta denna? http://www.blocket.se/stockholm/Hundkarra_44703009.htm?ca=14&w=3 Om inte dragstången är knäckt, de kanske ska ha den vinkeln? Det går kanske annars att köpa en billig kärra och slänga på ett pickupskåp? http://www.blocket.se/vasterbotten/Hundskap_44889135.htm?ca=14&w=3 http://www.blocket.se/ostergotland/Hundskap_44800989.htm?ca=14&w=3 http://www.blocket.se/gotland/Hundflak_44670836.htm?ca=14&w=3 Jag spånar bara lite här, har inte provat något av dem. Vår hund åker i bilen. /F
Publicerat Januari 27, 201313 yr Författare En vanlig släpkärra har jag ju så en kåpa kan ju vara ett alternativ. Tyvärr tappar man lite utav hundsläpens smidighet då men man kan ju komma undan med ca 20000 o det får väl ses som ok :-)
Publicerat Januari 28, 201313 yr köpte min tre boxars WT metal för 20000 förra säsongen, den var 4 år gammal och i stort sett oanvänd. Det brukar dyka upp på blocket med jämna mellanrum. Jag använder den även mycket på sommaren när vi åker runt i landet och hälsar på vänner och bekanta. Har man många hundar så är det inte allt lätt att låta alla "Flytta" in i någons sommarstuga. //jonas
Publicerat Januari 28, 201313 yr Författare Blir nog till att vänta in att det kommer något beggat på blocket. Har hållt utkik ett tag o de som ligger hyfsat i pris verkar gå som smör i solsken. Får väl heltenkelt kolla blocket med hög frekvens :-)
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Då har vi fått tag på en kärra, liten och smidig men som rymmer våra hundar, även om vi skulle skaffa en till :-) Bild på den kommer senare då den är dekaltrimmad. Hela kärra kommer att bli folierad med passande motiv :-) De som ska hjälpa mig med folieringen är www.hotfrog.se
Publicerat Februari 13, 201313 yr Freddan! Har du koll på vad det kostar att "klä" upp en hundkärra? Mvh//jonas
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare Freddan! Har du koll på vad det kostar att "klä" upp en hundkärra? Mvh//jonas Beror helt på vilket material man väljer. Det materialet som de kommer att wrappa min kärra med kommer att tåla det mesta. Hade en bil med detta folie på, det såg fortfarande jättefint ut efter fyra år trots automattvättar och högtyrckstvätt ganska frekvent. Tyvärr krockade jag den bilen :-/ Nu känner jag han som äger Hotfrog så jag får nog ett ganska bra pris men kan tänka mig (utan att veta) att det kostar mellan 6 o 10000 för en helwrapping med valfritt motiv, foton loggor o allt inkl layout och då blir det skitbra resultat. Sedan behöver man kanske inte wrappa hela kärran... Är du sugen så skicka ett PM så kan jag be honom om ett kostnadsförslag.