Publicerat Januari 24, 201313 yr Det finns säkert nån tråd nånstans som tipsar om detta men jag hittade ingen så jag gör en till för detta behöver sägas: KÖP. Jag surfade in och beställde mitt exemplar på www.shotguns.se och jag talar givetvis om PMT:s bok om hagelvapnet. En liten recension efter bläddring är att jag hittade ett stavfel på sid 187 . Skämt åsido, detta är en framtida bibel för den som gillar hagelskytte/jakt då den innehåller i princip alla goda råd, fakta, information och tips som vår gode PMT tålmodigt skrivit på detta forum, grannforat och i Vapentidningen, därtill kommer all information man kan tänkas behöva för att använda en hagelbössa. Såsom varande nybörjare ger den värdefulla tips om varför jag skjuter som jag gör och inte som jag borde. Den ger även info kring funktionen på mitt allra käraste vapen på ett enkelt sätt. Det enda NEGATIVA jag kan tänka mig att det skulle vara mer läckra färgbilder på valnötsstockar och fina engelska best-guns men det är ju inte bokens syfte. SÅ om du vill skjuta hagel så köp boken för den underlättar mycket i början på denna djungel. Sen när du väl köpt boken är man stämplad, fast i ett behov bla bla. Eller som frun sa "Tänk om du kunde smussla med porr eller nåt som normala män gör " /Magnus ...som kommer lobba för att göra allt vilt lovligt med hagel
Publicerat Januari 24, 201313 yr Jag instämmer. Det är en fruktansvärt bra bok. En del redaktionella missar vägs upp av den gedigna kunskapen som pedagogiskt förmedlas. Bilderna är tydliga och effektiva. Enda invändningen som jag har är att den borde haft bredare marginaler så att jag hade kunnat göra anteckningar där! Man har igen pengarna för boken i samma ögonblick man börjar fundera på att köpa ett nytt hagelvapen, med den i bakfickan så undviker man 99% av missköpen man annars kanske skulle gjort.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Nu blir jag ännu mer fast i övertygelsen att jag måste köpa boken, jag är redan sugen. Den torde råda bot på min närmast illitterata kunskapsbrist när det kommer till hagelvapen/skytte/jakt
Publicerat Januari 25, 201313 yr Man får tacka för berömmet....... Jag är tillräckligt gammal för att våga erkänna att det värmer. Jag surfade in och beställde mitt exemplar på www.shotguns.se och jag talar givetvis om PMT:s bok om hagelvapnet. En liten recension efter bläddring är att jag hittade ett stavfel på sid 187 . Då har du inte läst ordentligt.... Tyvärr så lär du hitta någa till..... Men den här boken är ett tvättäkta lågbudgetprojekt då inget förlag var ens marginellt intresserade. De svar jag fick var på den är typen - Skriv om älgjakt, eller ni kanske inte kan jaga älg i Skåne? Kan man det? Men en bok om hagelbössor? Näe... Jagar man med hagel längre överhuvudtaget? Eller ni kanske gör det i Skåne? Nej, skriv om älgjakt, eller kanske om hjortjakt - det måste ni ju ha i Skåne..... Så ja, där är stora brister i tryck, layout, granskning etc helt enkelt för att det skulle kunna bli en bok överhuvudtaget. Med en bugdet på typ 0 kronor så känner jag mig ganska nöjd med resultatet. Skämt åsido, detta är en framtida bibel för den som gillar hagelskytte/jakt då den innehåller i princip alla goda råd, fakta, information och tips som vår gode PMT tålmodigt skrivit på detta forum, grannforat och i Vapentidningen, därtill kommer all information man kan tänkas behöva för att använda en hagelbössa. Såsom varande nybörjare ger den värdefulla tips om varför jag skjuter som jag gör och inte som jag borde. Den ger även info kring funktionen på mitt allra käraste vapen på ett enkelt sätt. Nej, inte ALL information man kan tänkas behöva - låååångt därifrån. Titlen är just En liten bok om hagelvapnet, se den som vad det är - en liten instruktionsbok. Med betoning på liten.... Det enda NEGATIVA jag kan tänka mig att det skulle vara mer läckra färgbilder på valnötsstockar och fina engelska best-guns men det är ju inte bokens syfte. Nej, det är inte boken syfte. Jag hade planer på att ha med mer "ögongodis" men det fick inte plats i mitt "300-mål" dvs max 300 sidor, max 300 kr. Och då sprack det i alla fall, trots att jag tagit bortåt 150 sidor som jag helt sonika bara strök rakt av. Och att göra del 1 och del 2 var dels dubbelt arbete, dels fyrdubblad risk. Så det blev lite skohorn i innehållet, och det är fläckvis tunnt - inte för att jag inte vet vad jag ska skriva utan för att det skulle bli en hanterlig bok. SÅ om du vill skjuta hagel så köp boken för den underlättar mycket i början på denna djungel. Sen när du väl köpt boken är man stämplad, fast i ett behov bla bla. Eller som frun sa "Tänk om du kunde smussla med porr eller nåt som normala män gör " Vad tror du då min fru säger? Jag instämmer. Det är en fruktansvärt bra bok. En del redaktionella missar vägs upp av den gedigna kunskapen som pedagogiskt förmedlas. Bilderna är tydliga och effektiva. Enda invändningen som jag har är att den borde haft bredare marginaler så att jag hade kunnat göra anteckningar där! Jag övervägde ännu mindre marginaler än där redan är, liksom en betydligt mindre font samt mindre och färre bilder..... Och där är i princip inga tomma sidor för att skapa "struktur & rymd" heller. Varje kapitel har ett försättsblad - där är din anteckningsyta. Den är på över 300 sidor, och det är en mädschen für alles dvs det ska stå något för de flesta olika typerna av hagelvapen. Jag har svårt att se vad jag ska ta bort ärligt talat.... Ta bort ett stycke ur historiken som exempel och hela det kapitlet faller ihop som ett korthus - och då är det redan nästan tramsigt tunnt och fragmenterat som det är. Ge mig 500 sidor för historia så ska ni få se..... Eller 250 sidor om "lås".... Kapitlet om skjutteknik är väl att anse som "skjutteknik för dagis" eller däromkring, och det var absolut inte bokens syfte att vara en bok om hagelskytte. Men en viss insikt i hagelskytte krävs för att man ska förstå vissa designer och konstruktioner. Den uppmärksamme läsaren inser även att det står väldigt lite om slugs tex, eller optiska riktmedel och en väldig massa andra saker...... Jag har påpekat för Lars Hanaeus att det behövs "En liten bok om hagelskytte" med, som komplement. Vi får se om han tar upp den kastade handsken. Man har igen pengarna för boken i samma ögonblick man börjar fundera på att köpa ett nytt hagelvapen, med den i bakfickan så undviker man 99% av missköpen man annars kanske skulle gjort. Det var tanken - att boken ska vara en praktiskt bok som man ha nytta av. Allt det där andra som är trevligt och lite vapenporrigt och som 99% av Sveriges jägare och skyttar inte har nytta av finns inte med. Säljer den i 1000 ex så kanske jag skriver en till - och den kan då innehålla allt det där andra som inte fick plats eller som låg utanför syftet. Men den tiden den sorgen.... /T
Publicerat Januari 25, 201313 yr Kolla denna länken http://widget.publit.se/tobias_hassel_380/ är via tobias egen hemsida. /Fredrik
Publicerat Januari 25, 201313 yr Kolla denna länken http://widget.publit.se/tobias_hassel_380/ är via tobias egen hemsida. /Fredrik Eller klicka på den lilla länken i PMTs signatur... Förresten, är det bara mitt exemplar som har något som verkar vara regler till något sorts rollspel (i färgtryck tom) inklämt i slutet? /Patrik
Publicerat Januari 25, 201313 yr har läst den, helt ok, önskar att boken fanns när man vart nybörjare det finns nog en djävla massa folk som borde läsa den, men den sortens folk brukar inte läsa sådant hur många har det sålts nu?
Publicerat Januari 25, 201313 yr ........ hur många har det sålts nu? Vet inte exakt, men tryckeriet har tryckt lite över 160..... T
Publicerat Januari 26, 201313 yr Eller klicka på den lilla länken i PMTs signatur... Förresten, är det bara mitt exemplar som har något som verkar vara regler till något sorts rollspel (i färgtryck tom) inklämt i slutet? /Patrik Tack!
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare Man får tacka för berömmet....... Jag är tillräckligt gammal för att våga erkänna att det värmer. Ta till dig och bli inte för blygsam. Det är möjligt att boken är lågbudget osv och inte innehåller all information. Å andra sidan tror jag att om man läser boken så har man mer kött på benen än vad många hagelskyttar i vårt rike besitter. ( och då också inkluderat flertalet vapenhandlare ) Om jag hade läst detta istället för att lyssna på exv. de skytteinstruktörer som vi hade vid jägarexamen så hade jag sparat tusenlappar hittilldags. Uttalanden som "svs kan man inte jaga bra med, satsa på en bock. Den Huskvarnan ni skjuter med nu är ju jäkligt bra". Jojo, två bössorna senare är jag nöjd. Andra uttalanden som att "den där bössan kan du inte skjuta stål med, risken är att den sprängs för stål gör piptrycket enormt!" mfl. gör det inte lättare för en nybörjare att välja. Så ni som inte köpt boken KÖP och vi som har boken LÄS och LÄS IGEN. Det är alltid nåt nytt som fastnar Ska jag vara lite kaxig så är det nog många av oss som vet mer om TV-apparatens funktion än det verktyg som vi avser att avsluta livet på vissa varelser med. /Magnus
Publicerat Januari 26, 201313 yr Ta till dig och bli inte för blygsam. Det är möjligt att boken är lågbudget osv och inte innehåller all information. Å andra sidan tror jag att om man läser boken så har man mer kött på benen än vad många hagelskyttar i vårt rike besitter. ( och då också inkluderat flertalet vapenhandlare ) Blygsamhet är inte den mest framträdande egenskapen jag besitter..... Om jag hade läst detta istället för att lyssna på exv. de skytteinstruktörer som vi hade vid jägarexamen så hade jag sparat tusenlappar hittilldags. Uttalanden som "svs kan man inte jaga bra med, satsa på en bock. Den Huskvarnan ni skjuter med nu är ju jäkligt bra". Jojo, två bössorna senare är jag nöjd. Andra uttalanden som att "den där bössan kan du inte skjuta stål med, risken är att den sprängs för stål gör piptrycket enormt!" mfl. gör det inte lättare för en nybörjare att välja. Det var ju ungefär syftet - en praktisk bok som de flesta har nytta av och kan ta till sig. /T
Publicerat Januari 31, 201313 yr Fick mitt exemplar i posten idag, från beställning till handa på fyra arbetsdagar, det är raskt. Har 5 timmar på tåg framför mig idag, vid bristande motivation att arbeta kan det mycket väl bli en del läst./Christian
Publicerat Januari 31, 201313 yr Bok beställd, väntar med spänning på leverans. Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat Januari 31, 201313 yr Raderat uppenbart olämpligt samt kommentarer till det. Redigerat citat. / Rikard
Publicerat Februari 6, 201313 yr Läste denna tråd förra veckan och på måndagen beställde jag ett exemplar. På torsdagen kom den i brevlådan. Trevlig sträckläsning och en given referensbok - i fortsättningen kan "de eviga frågorna" besvaras med en hänvisning till ett sidnummer i boken. Förutom all nyttig information (och de tekniska detaljerna jag inte förstod och måste återgå till ) blev jag på det klara med att det är en svs med en engelsk kolv jag vill ha. Dessutom blev jag nyfiken på 2" patronerna i kaliber 12 (finns de och köpa i Sverige?). Tack PMT för ett mycket gott arbete! /M
Publicerat Februari 6, 201313 yr .......... Dessutom blev jag nyfiken på 2" patronerna i kaliber 12 (finns de och köpa i Sverige?). Tack PMT för ett mycket gott arbete! /M Om du med "finns de att köpa" menar att det finns vapenhandlare som har dem hemma på lager så du kan sköpa en ask över disk? Nej Om du med "finns de att köpa" menar att det finns en eller två vapenhandlare som vet vad du menar och kan ta hem en kartong till dig? Ja Men vi är ingen överdrivet stor grupp som hålls med dessa små söta patroner, mig veterligen finns det 4 sådan bössor i landet (snart 5). Så det är ingen storsäljare direkt..... /T
Publicerat Februari 18, 201313 yr Nu har även jag beställt ett ex Skall bli spännande att få läsa den! Misstänker att jag kommer att gilla den för läser PMT's Artiklar i Vapen tidningen med glädje
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ska beställa boken till mig och min kompis ( han ska få denne i födelsedagspresent! ) Får dock vänta då jag köpt ny hagelspruta o drillingen är nybetald så Hoppas på mkt spännande läsning snart framöver!
Publicerat Februari 18, 201313 yr Och grattis på födelsedagen till dig PMT! Man får väl tacka, men nu har undertecknad uppnått den ålder att slika event mer påminner en om kroppsligt förfall, död och förruttnelse. Fan nu är det inte långt kvar till 50 jämt. Usch! T
Publicerat Februari 19, 201313 yr Nu vart det 200:exemplaret tydligen tryckt..... Säljer den i 1000 ex så kanske jag skriver en till - och den kan då innehålla allt det där andra som inte fick plats eller som låg utanför syftet. Men den tiden den sorgen.... /T Med nuvarande tempo lär jag få ovan utfästelse i nacken kring älgjakten i år, det kunde jag då fasen inte drömma om ens i min vildaste fantasi..... Fast frun lär bli ytterst måttligt imponerad. Hon får nog ingen renoverad källare i år heller.... Ja ja - den dagen den sorgen. Jag får skissa på nått i sommar när jag metar abborrar. /T
Publicerat Februari 19, 201313 yr Hade hoppats på en E-version. Har inte råd att köpa boken egentligen. Men det sket jag i och beställde den alldeles precis