Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kikare till drilling?

Featured Replies

Publicerat

Efter att jag testat dessa:

Helia 5

meopta 1-4

z6i

där helian var bäst i mörker men meoptan var bäst på typ drevjakt, z6i var tvåa på detta test!

ENLIGT MIG!

Vad har man då en kikare på drillingen till?

Jo antingen som purschkikare eller för drevjakt då öppna inte räcker till!

Jag kommer inte att använda drillingen den 16 aug. där har jag bättre bössa och kikare!

Jag kommer troligen inte att ta den den 25 augusti på fågeljakten.

när kommer då drillingen ut, jo när jag inte vet vad som ska jagas denna dag!

Så hur ska man välja kikare?

den som är bäst på typ mål i rörelse eller som är bäst på stilla mål i halvmörker?

Hjälp mig tänka!

post-9792-0-80256300-1359284789_thumb.jp

Publicerat

Hinner du verkligen med att jaga?så mycket tid du spenderar på ammo,laddningar,kal,pipor,stockar,sikten, custombyggen,hundar å dess dressyr å,just name it! :wink:

Publicerat
  • Författare

nej men när jag hinner vill jag inte strula med skitgrejer!

Publicerat

Som jag använder drillingen så är det till 90% till jakt på främst rå, eller annan blandjakt med hagel där det kan titta fram ett djur där kula är lämpligt.

Jag väljer alla dagar i veckan ett bra drevsikte, det räcker säkert till till de situationer där du nödgas skjuta på lite håll åxå.

Bäst är naturligtvis 2 kikare att välja mellan........men då sticker det ju iväg med montage och optik.........

Publicerat
  • Författare

Både meoptan o helia 5 är ju bra drevsikte, men jag tror att jag skulle skjuta betydligt mindre träffbilder med helia, men dubbelt så dyr.

Fler synpunkter?

Publicerat

Hur mycket tätare................så det är praktiskt användbart?? Ställ dig den frågan mot priset på Meoptan, har du verkligen glädje av det i praktiken?

Publicerat
  • Författare

Jag gissar utan att veta ca hälften, kanske 15 cm mot 7cm på 100m!

Hur mycket ska man väga in mörkervärdet på ett sikte som man idag inte ska använda på natten?

Publicerat

Använder du drillingen som en hagelbössa med möjlighet till ett kulskott? Eller som en kulbössa med möjlighet till hagelskott? Antar att du har två hagelpipor och en kula (vanligast). Då borde väl jakten då den bössan vara anpassad efter drevjakt och relativt korta håll. Därför hade jag valt en drevkikare alla ggr.

Du skriver ju och visar upp att du har fulländade pürschbössor.

Köp ett drevjaktssikte du!

Vad har du haft på tidigare och vilka situationer har uppstått så du behöver tveka på ditt materialval?

Publicerat

Va!!! Jag skjuter träffbilder på runt 2cm med min gamla Weaver 1-3!! Tätare skjuter du helt klart, tom med en Aimpoint.

Publicerat

Du får ju ont av en stor kikare vid hagelskotten. Och varför ska du då ha en drilling över huvudtaget?

Hagelskott är ju ett reflex- / instinktivt skytte. Därför bör väl vapnet anpassas efter det. Sätt dit ett fluoriserande korn för 300 spänn så är det kirrat!

Publicerat
  • Författare

Använder du drillingen som en hagelbössa med möjlighet till ett kulskott? Eller som en kulbössa med möjlighet till hagelskott? Antar att du har två hagelpipor och en kula (vanligast). Då borde väl jakten då den bössan vara anpassad efter drevjakt och relativt korta håll. Därför hade jag valt en drevkikare alla ggr.

Du skriver ju och visar upp att du har fulländade pürschbössor.

Köp ett drevjaktssikte du!

Vad har du haft på tidigare och vilka situationer har uppstått så du behöver tveka på ditt materialval?

Jo det är en hagelbössa med förstärkning!

Men då kanske ett vasst kikarsikte är bättre? jag kan ju skjuta rådjur på ca 60m med öppna!

Publicerat
  • Författare

Va!!! Jag skjuter träffbilder på runt 2cm med min gamla Weaver 1-3!! Tätare skjuter du helt klart, tom med en Aimpoint.

Ja har inte testat men det känns som en punkt som täcker 5-8cm på 100m inte är jättebra!

Publicerat
  • Författare

Du får ju ont av en stor kikare vid hagelskotten. Och varför ska du då ha en drilling över huvudtaget?

Hagelskott är ju ett reflex- / instinktivt skytte. Därför bör väl vapnet anpassas efter det. Sätt dit ett fluoriserande korn för 300 spänn så är det kirrat!

Jo kikaren kommer bara varapå ca 5% av jaktiden med drillingen, och då jagar jag ju väldigt lite men tänker INTE låta bli skott pgav kikaren!

Publicerat

jag måste fråga än en gång,hinner du verkligen med att överhuvudtaget jaga?och isåfall,5% av den lilla tiden,är det vettigt att lägga ner så mycket tid på tester å så mycket pengar till så lite nytta?MEN du är drömkunden,Ozzian! :biggrin:

Publicerat

Jo kikaren kommer bara varapå ca 5% av jaktiden med drillingen, och då jagar jag ju väldigt lite men tänker INTE låta bli skott pgav kikaren!

Nej det är det jag menar, en stor kikare kan ju innebära att du får svårt att hänga med. Du skjuter med öppna ut till 60 m med drillingen, på vilka håll ämnar du skjuta med kikaren? Om du inte har tätare träffbilder med meoptan än 15 cm med drillingen så hade ju inte jag skjutit på längre håll än du säger att du gör med öppna. för övrigt har jag svårt att förstå hur träffbilden förbättras genom ett dyrare kikarval (båda jämförda är ju bra kavlitet), att optiken är klarare kan väl inte spela någon större roll.

Som sagt du skrev ju tidigare att det inte är en pürschbössa utan ett hagelgevär med kulkomplement. då står jag fast vid att den borde användas som det. Ett smidigt drevsikte i bra kvalitet utan att för den delen lägga en hel månadslön. Jag hade köpt ett belyst Meopta eller Trijicon. För övrigt tråkigt att gå med 15-20 papp i 95% av tiden man använder en bössa som man sällan använder.

För övrigt ozzian skön stil. Man ska satsa och man lever bara en gång. =) Kör bara!!

Publicerat

Vad har du för drilling?:)

Publicerat
  • Författare

Vad har du för drilling? :)

Jag fick svar av clasic att det var en merkel 96k men jag tror det inte stämmer, men helskön till hagelskytte!

Tycker faktiskt att den är lika smidig som en förkrkrigare!

20-20 7x57r

laddad med woddis 160 grains.

Publicerat
  • Författare

jag måste fråga än en gång,hinner du verkligen med att överhuvudtaget jaga?och isåfall,5% av den lilla tiden,är det vettigt att lägga ner så mycket tid på tester å så mycket pengar till så lite nytta?MEN du är drömkunden,Ozzian! :biggrin:

NEJ

Men om jag kommer ut en gång i månaden vill jag inte tänka... med swarren kunde jag skjutit min dröm bock!

Jag lägger dubbla tiden på utfodring av rådjur mm än jakt!

JA VET ATT JAG LÄGGER TOKMYCKET PÅ UTRUSTNING ÄR DET STRAFFBART?

Publicerat

Sköt det mesta inom 1 krona på 100 m med pecar 4x på min drilling. Skjutit orre på ca 200. Har nu bytt till en helia s 2,2-9x 42 för 3000kr å där har jag allt jag behöver för skott på toppfågel,rävvak och är det tight öppna riktmedel sen funkar minsta förstoringen oxo på hyffsat snabba skott så med vilken kikare du än väljer bör du skjuta 5 kr på 100 m med stöd

Publicerat

Oj oj, vilket dellikat problem. :)

När jag nyss funderade på det så resonerade jag som så att jag kommer att gå med kikaren i ficka/väska oftast, så siktet behöver inte klara snabba situationer, då skjuter jag med öppna riktmedel. Siktets uppgift är för mig att ge mig längre räckvidd, och mer ljus på morgon/kväll. Svaret blev zeiss 2,5-10x50. Ännu så länge har det bara blivit några jakter, men hitintills bara nöjd med valet.

Varför är du sugen på ett drev-sikte?

Publicerat
  • Författare

Oj oj, vilket dellikat problem. :)

När jag nyss funderade på det så resonerade jag som så att jag kommer att gå med kikaren i ficka/väska oftast, så siktet behöver inte klara snabba situationer, då skjuter jag med öppna riktmedel. Siktets uppgift är för mig att ge mig längre räckvidd, och mer ljus på morgon/kväll. Svaret blev zeiss 2,5-10x50. Ännu så länge har det bara blivit några jakter, men hitintills bara nöjd med valet.

Varför är du sugen på ett drev-sikte?

Jo det blir ju ett ligga i ryggan sikte, så därför tar jag nog helia 5!

Eller?

Publicerat

Eller?

Är tvungen att vara lite ifrågasättande.. :tongue:

Varför inte en Leupold European 3-9* 50. Klarar skyttet på längre håll galant på normala jaktmässiga håll. Drillingen används väl inte till annat än drevjakt? Så ljustransmissionen behöver väl inte vara världsklass, utan fullt duglig?

Publicerat

Nu har det väl kanske med ålder och ögon att göra. Men jag får svårare och svårare att använda öppna riktmedel för snabba skott.

Och då jag aldrig varit någon speciellt driven hagelskytt kan jag inte lita på att skjuta "instinktivt" eller vad vi nu skall kalla hagelskyttet mot rörligt mål.

Jag behöver därför lite bättre riktmedel även för drevjakten. Har funderat och testat lite olika och ser att det får åka med en Trijicon 1-4 med 30 tub nästa gång jag åker till Sverige. Om den sedan får bo på dubbelstudsaren eller på kombin får vi se. Har Aimpoint på kombin och en gammal Leupold (ej belyst) med vridmontage på DS.

På en kombi eller drilling är nog belyst 1-4 med minimalt tunnelseende väldigt positivt. Åtminstone för oss med ej perfekta ögon...

Publicerat

Eller?

Nja, eller visst om jag inte tänkt mig skjuta kula så kan det nog få hamna där, men jag har en rejäl ficka på jackan där siktet går ner =)

Annars så har visst tyskarna lösningen med en kikarsiktestub, en sådan ska det nog snart få bli.

Publicerat

Undertecknad har en drilling med hak och använder den i princip till samma uppgifter som ozzian tänkt göra. Skrotjakt med TTJ & wachtel där man inte vet om det blir hare, rådjur, gryträv, gris eller älgkalv som visar sig. Det sitter en Leupold 1,5-5 på min och hitills har jag inte behövt hålla inne skott pga bristfällig optik. Personligen går jag helst med kikarn i ryggfickan när jag går med hund & vid passskytte är den på.

Jag jagar likt ozzian med andra bössor i skymning så skottfast optik med hyffsat låg lägsta förstoring är prio 1 för mig.