Hoppa till innehåll
Gustafsson

220gr och 308 win

Recommended Posts

Gustafsson

Har ett gäng 220gr hornady rundnosar jag tänkte testa i 308an, vi får se om den stabiliserar eller ej.

Det är lite klent med laddata för så tunga kulor i 308an, kan 40.5gr norma 202 vara lämpligt eller blir det för högt tryck?

Har någon QL och vill kolla efter vore det tacksamt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
larze

Hej,lite nyfiken.... Vad hade du tänkt ha den laddningen till?

/Lars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustafsson

åteljakt på gris var väl tanken, men mest för att jag har kulorna liggandes

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Intressant, har själv gått i samma tankar som dig. Själv har jag en hög 220grs Sierra PH liggande som jag tänkte ladda upp som hundförar/eftersöks och grisvakskula.

Kommer att ta hjälp av Quickloadkunnigt folk för att få fram en säker laddning.

Nu har jag dock fått en 3/4 ask med 165grs Interbond av en polare som jag tänkte tuta iväg med 42-43grs N202 och går den som jag vill så lär jag inte krångla med 220grs kulorna utan då kommer jag bara att köra på med den kulan och laddningen till allt.

Det jag ville förmedla var dock att jag ser inget märkligt i ditt resonemang, inget konstigare än att välja 320grs kulor i 9,3x62...

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Henrik

Här kommer resultatet av en snabb QL körning.

post-376-0-40659500-1359477147_thumb.png

Henrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustafsson

Tack så hemskt mycket!

QL föreslår alltså att jag borde börja på 39.7 grains 202?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av att läsa QL tabeller, anser QL att trycket ligger under max?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Henrik

NEJ!

QL säger att MAX ligger på 39.7 grains som då ger tryck starx under de 4150 Bar som är max för patronen.

Enligt QL så skulle det ge 707 m/s ur en 55 cm pipa.

Versalerna är inte för att vara otrevlig utan bara för att undanröja risken för missförstånd.

Henrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustafsson

Ja, som du ser är jag inget vidare på att läsa QL diagram :wink:

Det var ju verkligen tur jag frågade innan jag laddade!

Slutsatsen är alltså att man borde skaffa Quickload om man ska ladda udda kulor eller vikter då det inte fungerar så bra att gissa sig till laddata.

Tack än en gång Henrik.

Jag återkommer i tråden när jag skjutit en laddning över kronograf.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Bra att det är tydlighet kring detta med QL,

G, börja gärna med att fråga vad QL anser är en bra startladdning så att du har något att gå efter och inte bara maxladdning.

Att stega sig upp så bara med ett eller två skott för att se hur ditt vapen hanterar trycket som bildas.

Jag har tidigt i min karriär laddad 180 grains PP Woodisar väldigt mjukt och fint, dödade bra gjorde de också, baksidan var dock den att kulbanan såg ut som en banan, med 220 grains kulor är det ännu värre och minsta man gasar på för mycket så sticker trycken/et oerhört högt.

Av det skälet vill jag mana till lite försiktighet och även att man/ni utforskar med försiktighet, 30-06- 300 WM- 300 H&H är bra mycket bättre testbäddar för laddningar av detta slag.

/CHristian  

Redigerad med Christian N
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
larze

Gustafsson: Ok, har också haft samma tanke. Nassarna kan bli ganska smetiga med runt 800 m/s 180 grs kulor. Återkom gärna efter testning. Intressant att se...

/Lars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Henrik

Jag har en god vän som haft rätt goda erfarenheter av 250 grains woodisar i hastigheter runt 650 m/s (har jag för mig).

Givetvis är det inget för några längre håll men för skytte ut till 100m funkar det tydligen kanon!

Misstänker att 220 grain hornady RN borde bli en liknande lösning.

Henrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Per Gustafsson

Henrik var det i 8x57js han körde med 250gr Woodisarna? Jag har funderat på dom istället för mina nuvarande 220gr Woodisar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Henrik

Jäpp, han kör med en kort pipa i sin r93 och är skitnöjd med kombinationen. Det kan möjligen tilläggas att han i princip alltid går som hundförare och dessutom gör ett stort antal eftersök på både gris och hjort. Jag kan kolla upp laddningen mer i detalj om det finns intresse..

Henrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

En fråga, med 203b krut så får man upp farten till 724 som max i QL, vore det då inte ett bättre krut?

Samma kula,piplängd, då är max 41,8 grains som MAX enlig ql!

fyllnadsgraden blir högre med ca 3-4% vilket väl är bra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Per Gustafsson

Jäpp, han kör med en kort pipa i sin r93 och är skitnöjd med kombinationen. Det kan möjligen tilläggas att han i princip alltid går som hundförare och dessutom gör ett stort antal eftersök på både gris och hjort. Jag kan kolla upp laddningen mer i detalj om det finns intresse..

Henrik

Låter toppen! Jag går ju iaf 70% som hundförare o då blir det sällan längre håll :) Går ju säkert att hitta någon mer laddning som går skapligt lika om man tvingas stå på pass o har den pipan på :) Kolla upp mer exakt vad han kör för laddning o skicka i ett PM om du vill o har möjlighet :)

// Per

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

Låter toppen! Jag går ju iaf 70% som hundförare o då blir det sällan längre håll :) Går ju säkert att hitta någon mer laddning som går skapligt lika om man tvingas stå på pass o har den pipan på :) Kolla upp mer exakt vad han kör för laddning o skicka i ett PM om du vill o har möjlighet :)

// Per

Per det skilljer 30 grains mellan 220 och 250, det har väldigt liten betydelse.

men om du tänker att när 220 tar slut så är det en smart ide!

Sen behöver man inte vara smart alltid!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

Kollade o ql med 45cm pipa och woddis 250 kommer du upp i som max 686m/s
detta med 50,8 grains urp, dock är det 0,7% för mycket krut i hylsan, men går du ner till 50 grain så har du 675m/s och 99% fyllnadsgrad!
50cm pipa ger 693 m/s allt enligt ql.
Måste vara trevligt på skott under 250m!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Per Gustafsson

Har inte så många 220gr kvar. Sen skulle jag inte använa den på 250m.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

Haha det är ju bara att skjuta in på avståndet.... jag menade max 150m!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
I-Mats

...börja gärna med 10-15% reducering av laddningen...

NEJ FÖR HELVETE!!!

Bland det farligaste man kan göra som handladdare är att skjuta reducerade laddningar. Det är LÅNGT farligare än att gå lite över max! Risken för en sekundärexplosion är mycket, mycket hög.

Med för kombinationen snabba krut är en reducering med 10% från max vanligen riskfritt, men med för kombinationen tröga krut kan det mycket väl vara det sista du gör i jordelivet - 202 i denna kombination är ett mycket trögt krut, då den långa kulan effektivt reducerat användbar hylsvolym till samma nivå som en .30-30. Den tvivlande kan titta på tillverkarnas egna data med tröga dubbelbaskrut, skillnaden är vanligen runt 5% mellan min och max - ibland ändå mindre - och min-laddningen finns absolut där av en anledning.

Ifall QL listar 39,7 som max med parametrarna justerade för att spegla verkligheten - vilket de verkligen inte är nu - skulle jag absojävlalut aldrig gå under 38 grains. Utan att ha tillgång till den specifika bössan, den specifika krutburken och ett sortiment kulor att använda för intrimningen av QL skulle jag aldrig, aldrig, aldrig prova någon som helst kombination med ett så trögt krut och en så lång kula.

Så nej, nej, nej, nej, nej - reducera ALDRIG en laddning med 10-15%!

-- Mats

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

NEJ FÖR HELVETE!!!

Bland det farligaste man kan göra som handladdare är att skjuta reducerade laddningar. Det är LÅNGT farligare än att gå lite över max! Risken för en sekundärexplosion är mycket, mycket hög.

Med för kombinationen snabba krut är en reducering med 10% från max vanligen riskfritt, men med för kombinationen tröga krut kan det mycket väl vara det sista du gör i jordelivet - 202 i denna kombination är ett mycket trögt krut, då den långa kulan effektivt reducerat användbar hylsvolym till samma nivå som en .30-30. Den tvivlande kan titta på tillverkarnas egna data med tröga dubbelbaskrut, skillnaden är vanligen runt 5% mellan min och max - ibland ändå mindre - och min-laddningen finns absolut där av en anledning.

Ifall QL listar 39,7 som max med parametrarna justerade för att spegla verkligheten - vilket de verkligen inte är nu - skulle jag absojävlalut aldrig gå under 38 grains. Utan att ha tillgång till den specifika bössan, den specifika krutburken och ett sortiment kulor att använda för intrimningen av QL skulle jag aldrig, aldrig, aldrig prova någon som helst kombination med ett så trögt krut och en så lång kula.

Så nej, nej, nej, nej, nej - reducera ALDRIG en laddning med 10-15%!

-- Mats

+ på detta, bra att veta

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

FN Mats, du är ju odräglig och rätt har du också, det var ett slentrianmässigt och inte genomtänkt inlägg från min sida, därav att jag har editerat det, se ovan.

Nu har jag en egen god uppfattning av hur jag sneglar/beräknar fram var jag vill börja men det förbehåller jag mig själv, då jag laddar för egen skalle/fingrar/ögon och tår med avsikt att behålla dem alla.

Mats påminnde om en verkligt viktig sak, den att råd om laddata är det vanskligt att lämna och särskilt om man man inte tänker efter före, jag hoppas att min ursäkt till forat kan accepteras,/Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Lyfter denna tråden då den är intressant. I söndags köpte jag en ask Hornady RN 220 vardera till mig och Holz och nu ska vi labba lite med dessa små godståg :)

Själv är jag inspirerad av minnen av artiklar av Peter Norberg i Vapentidningen för 10-15 år sedan. Han skrev  en hel om lugna laddningar och för kalibern tunga kulor, och verkade vara på andra sidan hastighetsskalan jämfört med Roy Weatherby om man säger så. Tvärtom verkade han laborera en hel del med 358 Win, 338-08 (alltså 338 Federal innan Federal standardiserade och satte sitt namn på den) samt 338-06 och 35 Whelen (denna sista är jag inte helt säker på).

Det som tilltalar mig med dessa rundnosar är att de borde utdela en god smäll direkt vid kontakt med viltet och risken för utebliven expansion/effekt borde vara mindre. Maximala skjutavstånd torde dock minska en del både pga den lägre utgångshastighet man kan vänta men också då den ballistiska koefficienten hos rundnosar är relativt låg. Det är med andra ord inget för en hyggesladdning men borde fungera utmärkt ut till 150 meter eller så.

I min "ungdom" var jag besatt av knall-och-fall och mekanismerna bakom detta. "Drömmen" var att hitta en kaliber och kula som kunde ordna knall-och-fall vid rena lungskott på rådjur. En dag för ca. tio år sedan fann jag en fungerande kombination i dåvarande 340 Weatherby Magnum:en laddad med Hornady RN 250 i 870 m/s. Satt länge och siktade på ett kid som uppträdde förvirrat framför mitt torn i skogen på ca. 50 meters avstånd. Jag tvekade ganska länge huruvida jag skulle skjuta eller ej, men det var som en högre makt såg till att velandet hos kidet drog ut på tiden i vad som kändes som evigheter, så jag bestämde mig till sist och kramade avtryckaren. Effekten var omedelbar - kidet låg ner på sidan och det kom upp rök ur utgångshålet/kratern då det var på morgonen och temperaturen inte var särskilt långt över nollan. Kulan hade gjort processen kort med kidet och alla revbenen var avbrutna uppe nära ryggraden pga övertrycket i lungorna (antar jag) :ph34r: Detta är en av de värsta overkill jag orsakat något vilt men döden torde ha varit ganska snabb i alla fall.

Denna erfarenhet sade mig att man nog bör hålla ner energin lite grann om man nu ska envisas med att ladda rundnosar. Min vän Magnus laddade 220-grainaren ganska hårt i sin 30-06 och sköt lite vilt men han tyckte att det slog sönder nåt förbannat och det blev blod insprängd mellan hinnorna. Därför tänker jag att en Hornady RN 220 i 308 laddad till kanske 700 eller så borde vara rätt väg att gå. Jag kommer köra med 203-B hade jag tänkt då 202 känns onödigt snabbt för denna tunga kula. Har också ett hundratal Lapua Mega 185or hemma som kanske är en bättre allroundkula som man dessutom kan maxladda till runt 780 utan större problem, men Hornady rundnosen känns mer spännande och "exotisk" ;)

Vi får väl se om det blir tillfälle att återbesöka denna tråden med faktiska resultat eller om bössa och/eller laddningar hinner bytas ut som vanligt...

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr

Jag tror jag har den tidningen i gömmorna (ett par tre vapenridningar har dock gått hädan efter träff med barn/hund men jag tror inte det var den). Ska se om jag hittar den under morgondagen.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE