Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppet brev till jordbruksverket - centrala hundregistret

Featured Replies

Publicerat

Hej!

I sverige har vi en lag om registrering av hundar http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html

Alla hundar som bor i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer som är kopplat till Jordbruksverkets centrala hundregister. Hundarna ska också registreras i registret. Där ska det finnas uppgifter om varje hund och om dess ägare.
•Du är skyldig att märka och registrera din hund innan den är fyra månader.
•Om du köper en hund som är äldre än tre månader ska du märka och registrera den inom fyra veckor.
•Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla att den fått ny ägare.
•Du ska också anmäla till registret om hunden dör, om du byter namn på hunden, om du flyttar eller om förhållandena ändras på annat sätt.

Eftersom jag är en laglydig medborgare har jag givetvis registrerat min hund (jakthund) i erat register, nu har det kommit mig tillkänna att ni säljer ut våra adresser från dessa register till olika föreningar(sic!)

För andra gången på kort tid har jag fått ofrivilliga tidningar hem i brevlådan
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=120969&hilit=adress

och nu senast jakt & jägare

Jag mailade redaktionen på jakt och jägare och fick detta till svar

Hej Andreas

Adressen kommer från Jordbruksverkets hundregister. Jag meddelar naturligtvis även vårt TM bolag att ta bort ditt namn från listorna. Om de skulle hinna ringa innan så är det naturligtvis bara tacka nej. Adressen sparas naturligtvis inte i några register hos oss utan används endast en gång på utlämnade uppgifter från hundregistret.

Har du några övrigt frågor är du välkommen att kontakta mig via e-post eller telefon.

Vänligen

Johan xxxxxxx

Vad håller ni på med?
Vilka fler säljer ni ut våra adresser till?

Denna gång var det jakttidningar men vad händer om miljöpartiet, djurens rätt, dbf eller liknande vill köpa samma register?

Ett register man enligt lag är TVINGAD att vara med i tycker jag INTE ska säljas ut på detta sätt

Andreas

Publicerat
  • Författare

Nu har jag pratat med min jurist samt med en person på hundägarregistret, deras jurist var inte inne

Såhär tolkar DE situationen
Alla förfrågningar som kommer in lämnar de ut uppgifterna på!

Har du kryssat i "visa ej mitt namn på internet" så är det BARA på internet som namnet inte visas vid förfrågningar från företag mm så skickas ALL data ut, adress telefonnummer mm mm

Man kunde (nu har jag gjort det) ringa in och spärra sitt personnummer så att den informationen inte lämnas vid förfrågningar

Jag har blivit rådd till att JO-anmäla myndigheten för detta och kommer troligtvis att göra det

Centrala vapenregistret är sekritessbelagt men vem som helst kan få information om vilka som äger ex jämthundar i västerbotten och få adress telefonnummer mm till personen - helt sinnesrubbat

Begärde ut information från myndigheten vilka som begärt ut uppgifter från registret denna de senaste 24 månaderna, svaret jag fick var
- amen det vet jag inte om det går
- Vadå diarieför ni som myndighet inte alla förfrågningar?
- Jo
- Då kan det inte vara något problem?
- Men det tar ju lång tid att kolla
- Jajjemän, men det är inte mitt problem

Andreas

Publicerat

Nu har jag pratat med min jurist samt med en person på hundägarregistret, deras jurist var inte inne

Såhär tolkar DE situationen

Alla förfrågningar som kommer in lämnar de ut uppgifterna på!

Har du kryssat i "visa ej mitt namn på internet" så är det BARA på internet som namnet inte visas vid förfrågningar från företag mm så skickas ALL data ut, adress telefonnummer mm mm

Man kunde (nu har jag gjort det) ringa in och spärra sitt personnummer så att den informationen inte lämnas vid förfrågningar

Jag har blivit rådd till att JO-anmäla myndigheten för detta och kommer troligtvis att göra det

Centrala vapenregistret är sekritessbelagt men vem som helst kan få information om vilka som äger ex jämthundar i västerbotten och få adress telefonnummer mm till personen - helt sinnesrubbat

Begärde ut information från myndigheten vilka som begärt ut uppgifter från registret denna de senaste 24 månaderna, svaret jag fick var

- amen det vet jag inte om det går

- Vadå diarieför ni som myndighet inte alla förfrågningar?

- Jo

- Då kan det inte vara något problem?

- Men det tar ju lång tid att kolla

- Jajjemän, men det är inte mitt problem

Andreas

Har du någon länk där man kan gå in och spärra sina uppgifter för offentlighet el. hur ska jag gå tillväga?

Publicerat
  • Författare

Ring kundtjänst, nummret finns på www.jordbruksverket.se

Andreas

Publicerat

Ring kundtjänst, nummret finns på www.jordbruksverket.se

Andreas

Tack!

Publicerat

Lirar på bortaplan men vad är SJR? 

http://www.sjr.nu/

Kan man inte välja detta i stället för jordbruksverket?

Hälsningar

/ Nollkoll  :sweat:

Publicerat

Lirar på bortaplan men vad är SJR? 

http://www.sjr.nu/

Kan man inte välja detta i stället för jordbruksverket?

Hälsningar

/ Nollkoll  :sweat:

Nej det kan man inte. Det är dessutom en "piratförening" för retriever o spaniels. Jag är inte med här pga att jag fick till svar att dom skiter i hur hunden ser ut bara den jagar. Hepp. Rastypiska hundar är alltså inget för dom