Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Presskonferens Vapenlagsutredning

Featured Replies

Publicerat

Tycker det är lite skrämmande när hon säger att de beslutat sig för att i princip förbjuda en skyttegren, men på frågan vad grenen heter så svarar hon "vet inte". :wallbash:

Har man verkligen gjort sitt jobb då??? :huh: 

Publicerat

har man ett löst magasin måste man kunna uppvisa licens för det säger hon.. inte för att jag har några löstagbara magasin men inte är det licenspliktigt? en plastbit?

Publicerat

har man ett löst magasin måste man kunna uppvisa licens för det säger hon.. inte för att jag har några löstagbara magasin men inte är det licenspliktigt? en plastbit?

Argumentet för att licenslägga magasin kunde jag faktiskt köpa...Det var ju inte tal om någon begränsning av hur många magasin eller vilken magasinkapacitet man fick ha.

Publicerat

nja jag vet inte jag, tappar du magasinet eller vill ha ett i reserv så ska du söka licens på en bit guten plast eller bockad plåt med en fjäder i, sen vänta på licens för det mitt i jaktsäsongen.

jag är emot sånt, massa krångel men vad är vinningen?

Publicerat

Frågan är väl vilket problem hon tänkt lösa med licenstvång på magasin. Är det vanligt att busar begår brott med magasin de inte har vapen till?

Publicerat

Det argument hon presenterade var att i kriminella kretsar så är det tydligen vanligt att man delar vapnet i delar, dvs. en tar hand om magasinet, en om pipan etc. för att sedan sätta ihop det när det ska användas. Då polisen vid tillslag hittar ett magasin som det saknas licens för så vill man, som jag förstod det, med det nya förslaget kunna sätta dit dem för vapenbrott.

Visst blir det lite bökigt för oss laglydiga, men detta kan jag faktiskt tänka mig försvårar lite för packet som springer rumt med olagliga vapen utan att drabba oss laglydiga alltför mycket...och det har jag inget emot!

Publicerat

varför ?? iom att det skulle inte försvåra nått märkvärdigt för buset och jag tror inte dom skulle bry sej speciellt mycket om att det blir licenskrav på magasin heller

det du vill komma åt är dom vitala delarna dvs pipa och låda utan dom så är magasinet värdelöst även för buset men ett vapen är lika dödligt utan magasin som med enda skillnaden är hur fort du fixar att få i väg ett andra skott

jag har inga problem att skärpa upp straffen för olaga vapen innehav gärna så det känns rejält 

Publicerat
  • Författare

Det argument hon presenterade var att i kriminella kretsar så är det tydligen vanligt att man delar vapnet i delar, dvs. en tar hand om magasinet, en om pipan etc. för att sedan sätta ihop det när det ska användas. Då polisen vid tillslag hittar ett magasin som det saknas licens för så vill man, som jag förstod det, med det nya förslaget kunna sätta dit dem för vapenbrott.

Visst blir det lite bökigt för oss laglydiga, men detta kan jag faktiskt tänka mig försvårar lite för packet som springer rumt med olagliga vapen utan att drabba oss laglydiga alltför mycket...och det har jag inget emot!

I kriminella kretsar ger man totalt f_n i att lösa licens på magasin, pipor eller andra vapendelar varför skulle man besvära sig med något dylikt ? Det är ju betydligt enklare att hantera vapnet helt, det är ju ändå insmugglat och illegalt - Doris är ute och cyklar........

Raggarö

Publicerat

I kriminella kretsar ger man totalt f_n i att lösa licens på magasin, pipor eller andra vapendelar varför skulle man besvära sig med något dylikt ? Det är ju betydligt enklare att hantera vapnet helt, det är ju ändå insmugglat och illegalt - Doris är ute och cyklar........

Raggarö

Jag tror inte syftet är att få de kriminella att söka licens, snarare att kunna sätta dit dem när de blir ertappade med vapendelar för vapen de inte har licens för. Hurvida det är vanligt att de delar på vapnen eller inte ska jag låta vara osagt, men helt orimligt tror jag inte det är.

Publicerat

Vet inte heller om det är vanligt eller inte. Men jag anser att det är hennes sak att föra detta i bevis eftersom det är hon som åkallar detta som ett argument i debatten. Borde vara enkelt att få fram hur många beslag man gjort på licenspliktiga vapen (delar) där magasinen inte funnits med.

Publicerat

Argumentet för att licenslägga magasin kunde jag faktiskt köpa...Det var ju inte tal om någon begränsning av hur många magasin eller vilken magasinkapacitet man fick ha.

Problemet kommer väl när du säljer ett vapen och kanske glömmer skicka med det där gamla strulande magget du slängde ner i en låda i garaget. Helt plötsligt begår du vapenbrott och dina andra licenser ligger kanske risigt till.

Nu kanske det känns lite dumt men när det gäller myndigheter skall man alltid förvänta sig det värsta...

Publicerat

Skummade igenom den delen av vapenutredningen som tar upp detta. Jag hittade ingenstans att det skulle handla om att kriminella delar på vapnet och att detta skulle vara anledningen till att licensförpliktiga magasin. Det som står är att man vill förhindra olovligt förskaffande av magasin genom att göra det licenspliktigt. :blink:

Däremot står det också att magasin bör hanteras som ammunition, dvs. man måste uppvisa vapenlicens för den gällande vapenmodellen för att få köpa ett nytt magasin. men rätten till vapnet medför även rätten att inneha magasin till det vapnet.

Tycker det som sades på presskonfrensen inte riktigt stämmer överens med det som står i utredningen... :unsure:

Publicerat

Det värsta är att om de här förslagen går igenom så har vi ett antal byrokrater och politiker som kommer att slå sig för bröstet för att de minsann åstadkommit något. I verkligheten har de bara åstadkommit ökad byrokrati vilket tär på resurser som åtminstone teoretiskt annars hade kunnat användas till att verkligen adressera problemen. Jag har inte läst igenom allt men vad jag förstått så innehåller förslagen extremt lite som jag har det minsta lilla hopp om att det skall ge några positiva resultat.

Publicerat

Det värsta är att om de här förslagen går igenom så har vi ett antal byrokrater och politiker som kommer att slå sig för bröstet för att de minsann åstadkommit något. I verkligheten har de bara åstadkommit ökad byrokrati vilket tär på resurser som åtminstone teoretiskt annars hade kunnat användas till att verkligen adressera problemen. Jag har inte läst igenom allt men vad jag förstått så innehåller förslagen extremt lite som jag har det minsta lilla hopp om att det skall ge några positiva resultat.

Det måste ju bli en ruta extra på licensansökan att fylla i om magasinet blir licenspliktigt. :wink:  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Det måste ju bli en ruta extra på licensansökan att fylla i om magasinet blir licenspliktigt. :wink:  :tongue:

Det kommer nog att bli massor av extra rutor på licensansökan om Doris får som hon vill......och inget av dessa påhitt kommer att drabba de kriminella som faktiskt är målgruppen.

Raggarö

Publicerat

Det kommer nog att bli massor av extra rutor på licensansökan om Doris får som hon vill......och inget av dessa påhitt kommer att drabba de kriminella som faktiskt är målgruppen.

Raggarö

Ja visst kan det bli så också.

Publicerat

Jag tycker fortfarande att det mest beklammande ar att en dylik utredning inte kommer fram till nagra forslag med storre mojlighet att ge genomslag an de man fatt fram. Det taskiga ar att da det knappast kommer bli nagon forbattring sa har jag svart att tanka mig att det inte blir en vanda till om nagra ar osv...

Publicerat

Jag tycker fortfarande att det mest beklammande ar att en dylik utredning inte kommer fram till nagra forslag med storre mojlighet att ge genomslag an de man fatt fram. Det taskiga ar att da det knappast kommer bli nagon forbattring sa har jag svart att tanka mig att det inte blir en vanda till om nagra ar osv...

Håller med! Det verkar vara omodernt att göra ordentliga konsekvensanalyser i statliga utredningar nu för tiden. Minsta motståndets lag verkar vara nutidens mantra... :down: