Publicerat Februari 6, 201313 yr Som rookie inom detta område, har jag redan blivit trött på att folk tror att jägare=varghatare. Personligen tycker jag att det är bra att det ska skjutas 16 st i år, för att förhoppningsvis få en bättre genetisk stam. Men hur, om ni nu gör det, orkar ni ta diskussioner med så inskränkta människor? Dom som tror att en jägare primärt älskar att döda, dom som inte förstår allt annat som en jägare sysslar med - dvs viltvård. Det känns ganska skrämmande att bara för att man inte älskar vargar, då tror många att man hatar dom och vill utrota vargen. Är detta något som alltid har funnits? Ett utbrett "hat" mot oss blodtörstiga jägare som skjuter våra egna hundar med flit och att det borde vara skottpengar på oss? Som sagt, det är en ny värld för mig och den debatt som nu råder om vargjakten känns orealistisk. /T
Publicerat Februari 6, 201313 yr Jag följer min kära mors goda råd. Diskutera aldrig med en xxxxxx, de drar bara ner dig till deras nivå! Med de som är mindre rabiata försöker jag bara hålla mig lung och saklig. Dock har jag slutat ta upp frågan utan det är bara när jag blir tillfrågad, eller om sällskapet börjar diskutera frågan, som jag blandar mig i. Så jag håller med, det är en klart surrealistisk debatt detta, fyllt med demagoger och "experter"!
Publicerat Februari 6, 201313 yr Författare Demagoger var jag tvungen att Googla, ett bra ord till Wordfeud Jag känner att man väl får göra så, att ge sig in i dessa diskussioner först när man blir tillfrågad. Det är ganska sjuka fördomar som folk har om jägare..jag väntar bara på att få läsa ett inlägg om att "det är bättre att handla köttet som tillverkas i butiken där det säljs", är ungefär den nivån vissa befinner sig på känns det som..
Publicerat Februari 6, 201313 yr Jag följer min kära mors goda råd. Diskutera aldrig med en xxxxxx, de drar bara ner dig till deras nivå! ...och vinner på erfarenhet!
Publicerat Februari 6, 201313 yr Förmodar att bilden av jägaren som någon som brinner av lust att skjuta vargar kommer att modifieras efter jakten 2013. Det verkar inte som om naturvårdsverkets önskemål om 16 skjutna vargar kommer att nås. Hittills har bara tre vargar fällts. Det verkar som jägarna i ett revir enats om att deras vargar orsakar så lite besvär att de kan få leva. Ur vargvårdssynpunkt är det tråkigt, eftersom inaveln inte reduceras så mycket som vore önskvärt. Naturvårdsverket får kanske bjuda till för att få vargjakt attraktivare och enklare ur jägarsynpunkt inför nästa vargjakt. Och allmänheten kanske märker att de flesta jägarnas högsta dröm inte är att vara ute och döda vargar.
Publicerat Februari 6, 201313 yr För oss flesta är det nog bara ett besvär att behöva jaga varg..... Vargen måste dock beskattas och iom att det gynnar annat vilt och jakten så är det något vi kommer att ställa upp på. Om det blir tillåtet med "riktig" vargjakt och inte den tummetott det nu blev, så kommer det nog att finnas mer folk i skogen. Helst skulle det vara tillåtet med varg när övrig jakt pågår. Då skulle det gå betydligt snabbare att fylla kvoterna. Om det blir några kvar går det ta dom på senvintern när annan jakt är slut.
Publicerat Februari 6, 201313 yr Förmodar att bilden av jägaren som någon som brinner av lust att skjuta vargar kommer att modifieras efter jakten 2013. Det verkar inte som om naturvårdsverkets önskemål om 16 skjutna vargar kommer att nås. Hittills har bara tre vargar fällts. Det verkar som jägarna i ett revir enats om att deras vargar orsakar så lite besvär att de kan få leva. Ur vargvårdssynpunkt är det tråkigt, eftersom inaveln inte reduceras så mycket som vore önskvärt. Naturvårdsverket får kanske bjuda till för att få vargjakt attraktivare och enklare ur jägarsynpunkt inför nästa vargjakt. Och allmänheten kanske märker att de flesta jägarnas högsta dröm inte är att vara ute och döda vargar. Nu när du är här så måste jag passa på att ställa en fråga till dig som sakkunnig. Hur mycket påverkar egentligen avskjutningen av 16 vargar, varav max två/revir, inavlesgraden? Har för mig att Liberg & Sand i sin rapport förordade att hela revir borde skjutas bort för att få en märkbar reducering av inavelsgraden. Enligt dig, är tilldelningen på 16 vargar mest ett spel för galleriet eller fyller det sitt tilltänkta syfte?
Publicerat Februari 7, 201313 yr Författare Och allmänheten kanske märker att de flesta jägarnas högsta dröm inte är att vara ute och döda vargar. Detta är också märkligt tycker jag, att just vargen absolut inte får jagas. Det största argumentet verkar vara att den är så vacker.. Det är ingen som försvarar räven, haren, rådjuret, älgen, orren osv..givetvis förstår jag att populationen är betydligt större när det gäller dessa djur, men att just vargen som lider av stor inavel har blivit en så stor symbol för jakthatare är en aning märklig ändå..
Publicerat Februari 12, 201313 yr Och jakten förblir stoppad i väntan på utslag i förvaltningsdomstolen http://www.jaktojagare.se/aktuellt/urvalsjakten-pa-varg-forblir-stoppad En fråga som jag slänger ut här som berör ämnet. Jakten lär ha bred majoritet i riksdagen.... men finns det någon färsk undersökning som visar på detta eller är det baserat på gamla undersökningar? Vore intressant med en uppföljning av de frågor som ställdes inför senaste valet hur partierna står nu... eller iaf läsa de artiklarna igen för att se vad som sades då från de olika talespersonerna från partierna.