Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unghundar!

Vad har ni för hundar? 54 röster

1. 1.

• Ståndhundar
      23%
      13
    • Drivandehundar
      23%
      13
    • Grythundar
      18%
      10
    • Ståendehundar
      21%
      12
    • Övrigt
      12%
      7

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Ser att det är många som har skaffat valp eller har unghundar här på forumet. Tänkte därför det kunde vara roligt om vi delar med oss om våra upplevelser och misstag/framgångar från våra träningspass/jaktdagar med våra hundar.

Själv har jag en östlaika valp som ska jagas in under hösten, ska börja redan den 1:a augusti och försöka hitta på någon grävling.

Mvh

Publicerat

Två labbehanar på 7 månader här samt en blandras wachtel/vorsteh hane på ett år snart. Blandisen ska jag försöka köra på grävling här så fort jag orkar/hinner.. Labbarna är inne i basic training än enbart..

Blandisen har ingen direkt träning förutom inkallning..

Mvh!

Publicerat
Två labbehanar på 7 månader här samt en blandras wachtel/vorsteh hane på ett år snart. Blandisen ska jag försöka köra på grävling här så fort jag orkar/hinner.. Labbarna är inne i basic training än enbart..

Blandisen har ingen direkt träning förutom inkallning..

Mvh!

Ska du ha blandisen till rådjur också? Blir väl inte så mycket grävlingjakt med den då?

Publicerat

JO, nog ska de jagas in unghundar alltid...har en stövare på 14 månader som ska sättas igång i höst.Har även 2 foxterrierhanar som i slutet av säsongen ska få komma igång oxå....Som tur är så har man ju även en 8 årig rutinerad veteran som funkar i vått och torrt...

Publicerat

Visst!...har själv en ungstövartik som förhoppningsvis skall bli en rutinerad hund så småning om och dessutom en Jack Russel tik...nu ett år som också skall hårdtränas i gryt...så i höst kommer här att hundtränas.

Publicerat
Ska du ha blandisen till rådjur också? Blir väl inte så mycket grävlingjakt med den då?

Har ingen aning, han är ett helt oskrivet kort. Inbillar mej att han lär, om ngr år kanske ? fatta skillnaden på rådjur och grävling. Tror inte han hänger i länge som det är nu så ska han funka på grävling så gäller det att han får kontakt med den omgående. Har öht noll koll, ska testa honom genom att släppa honom på grävling som jag vet att han ser direkt dvs inget sök i syfte att hitta grävlingen.

Är jag helt ute och cyklar? Har ärligt talat noll koll.. Inbillar mej dock att grävlingsjakt torde vara rätt värdefull träning av ståndanlag eller något..

Mvh!

Publicerat
Har ingen aning, han är ett helt oskrivet kort. Inbillar mej att han lär, om ngr år kanske ? fatta skillnaden på rådjur och grävling. Tror inte han hänger i länge som det är nu så ska han funka på grävling så gäller det att han får kontakt med den omgående. Har öht noll koll, ska testa honom genom att släppa honom på grävling som jag vet att han ser direkt dvs inget sök i syfte att hitta grävlingen.

Är jag helt ute och cyklar? Har ärligt talat noll koll.. Inbillar mej dock att grävlingsjakt torde vara rätt värdefull träning av ståndanlag eller något..

Mvh!

Bara tänkte på att rådjursdrivare inte får släppas före 1/10 och efter det brukar det vara svårare att hitta grävlingar.

Annars är grävlingjakt mycket bra träning för grishundar tex.

Publicerat

Ok förstår din tanke men precis som jag ska så skickar jag inte hunden förrän jag vet vad han kommer att jaga. Skulle han skippa grimbart så har jag inga problem alls att blåsa in varken blandrasen eller wachteln.. Tror dock att han/de rätt snabbt greppar konceptet  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Ok! Trodde du skulle ha den till grävlingjakt i fortsättningen också.

Publicerat

Två eng. settrar.

:D

Publicerat

Har en finnspets/karelare som ska jagas in i höst. Tänker testa på fågel men annars älg  ;).

Jag var för snabb med spårträning och hon blev bara rädd för spåret. Ska pröva igen någon gång men det blir nog nästa sommar..

Här är hon iaf tillsammans med gamlingen som vi fick ta bort för ett par veckor sedan

post-76-1153918151_thumb.jpg

Publicerat
Ser att det är många som har skaffat valp eller har unghundar här på forumet. Tänkte därför det kunde vara roligt om vi delar med oss om våra upplevelser och misstag/framgångar från våra träningspass/jaktdagar med våra hundar.

Själv har jag en östlaika valp som ska jagas in under hösten, ska börja redan den 1:a augusti och försöka hitta på någon grävling.

Mvh

Jag har också en östlaika valp som ska jagas in under hösten, var ute i 2 timmar i morse och skogstrampade lite, han är bara 4 mån så något stööre allvar i träningen är det inte utan bara lite skogsvana, hittade på ett älgspår i torkan som han åtminstone luktade och grävde i.

Publicerat

Här är en häftig bild på min Jack Russell som min fem åriga son tagit......på en blivande jakthund  ;D

post-438-1153944247_thumb.jpg

Publicerat
Här är en häftig bild på min Jack Russell som min fem åriga son tagit......på en blivande jakthund  ;D

Ser ut som hunden ska ut och pyscha räv på nyslagen vall...  ;D ;D ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nå gott folk hur går det för era hundar????? ;)

Publicerat

Jag har en nobs på drygt 5 månader, man räknar dagarna till den 25:e. Man får inte ha några förväntningar men...... omöjligt att inte ha..

Känns riktigt jäkla kul, att hunden har det i sig är jag övertygad om, jag är mest rädd att man själv klantar till sig.  :-

Publicerat

tjt tik 1år

post-383-1154941249_thumb.jpg

Publicerat

Min drever hane på 7-8månader, tar spårlöpan fint nu, sitt och ligg samt inkallning fungerar nästan riktigt bra. Han har jagat grävling i trädgården samt att när han gick lös så kom det ett rådjur som snedade igenom trädgården häromdagen. Döm till min förvåning att jag kunde blåsa av honom efter 100 meters löpa. Då var jag glad att inkallningen fungerade så pass bra som den gjorde. När han kom tillbaka så vart det mycket beröm och en extra matportion. Ska se om jag kan trampa upp någon hare så att han kan träna på det under september om det inte är för varmt.

Publicerat

Tänkte bara dela med mig av 2 bilder vi tog i helgen. Hon sitter och kikar på några som står på andra sidan och fiskar  :D

post-76-1154944047_thumb.jpg

post-44-1154944047_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

För min valp är det ömsom vin ömsom vatten. Dock ingen grävling skjuten än. :'(

Publicerat

Min lille Breton "Zingo" har börjat bli stor nu :) 1år o 5mån

Injagning för fullt i höst. 18:e blir första släppet till fjälls!

Helikopter bokad till 25 aug :P Räknar redan ner dagarna.

Tills dess tränar vi lugn i flog apport kondition mm. Går riktigt bra.

Får se hur de blir när jaktlusten tar vid/ ev över ???

post-399-1154954343_thumb.jpg

post-44-1154954343_thumb.jpg

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Försöker väcka liv i en gammal tråd. ;D

Tänkte höra hur denna sesong gott hitils för era unghundar.

Själv så har det gott relatift bra för min nu 10mån laika valp, på skott lista hitils finns 4st tjädrar 1mård och en grävling.

Han har gjort några fina älg arbeten, men har inte velat skjuta älg för honom än (har bara haft skott chans på en), då jag vill prova att jaga björn med honom först. Har fått ganska "stora" problem på slutet med hans förföljande, nästan varje gång han släpps så blir han borta upp till 3 timmar om han hittar något djur han inte får stopp på. Och detta är inte direkt kul. Någon som har några tips kanske?

Vore som sagt trevligt att höra hur det gått för er andra.

Mvh Kolja

Publicerat
Två eng. settrar.

:D

..och här kommer hon lite sent fast hon med på annat ställe i forumet. :D

[/img]

Den svartvita är unghunden och den andra gamlingen. :D Fin förnäm dam. :D

post-144-1163705273_thumb.jpg

Publicerat
Försöker väcka liv i en gammal tråd. ;D

Tänkte höra hur denna sesong gott hitils för era unghundar.

Över förväntan.

Fått skjuta en del över honom men desto fler perfekta arbeten utförda vilket var målet denna säsong!

Mkt lyckad säsong med mkt gråa hår o glädjetårar.

Man ska vara lycklig om man får sin hund i 150, om inte mer, fågelarbeten på en säsong (me tanke på hur det såg ut i fjol).

Husses två lyckligaste stunder från gången säsong är:

1. Sista ståndet på ripa i premiärveckan med lugn i flog o som avslutades med perfekt apportering.

2. När kronan föll ner med skogsfågel o jag fick skjuta mitt livs första tjädertupp för unghunden!

Dessa bilder sitter på näthinnan o lär aldrig suddas ut.

De e de possitiva man minns  ;D

Sen har de blivit en del tjäder o orre till i frysboxen skjutit för unghunden.

Publicerat
  • Författare

Kul jimbolo stort grattis. ;D