Publicerat Februari 7, 201313 yr Är väll tre månader mellan första februari och 30 april. Eller tänker jag helt galet? Vad gäller jakten så går det inte att komma i efterhand och kräva några pengar sålänge det inte har funnits något avtal om det.
Publicerat Februari 7, 201313 yr Hej, jag sitter i en riktig skit situation. Det är så att min flickvän sedan 5år har valt att göra slut med mig.. vi har lite grejer gemensamt som vi försöker dela upp, medans min fd svärfar försöker medla.. Tills jag inser att han och hon försöker blåsa mig. Lite kortfattat om hur det börja. Hon sa upp sin del av våran lägenhet den 1feb. vilket jag påvisa gör att hon enligt lag måste betala 3mån utöver feb mån.. MEN våran hyresvärd har skickat ett papper om att hon bara är betalningsskyldig t.o.m 30 april med singatur å allt. Jag sa att detta måste vara ett misstag eftersom vi har en lag som ska skydda oss båda om det hade varit omvända roller, och jag sa att jag imorgon(läs fredag), skulle ringa å prata med dom ang detta.. Varpå han hota om att i efterhand ta ut arrende pengar och diverse andra pengar för att jag har deltagit i deras jakter på hans marker, och skulle dra in advokater osv. Jag kan inget om detta och sitter nu i en jävla sits, är detta verkligen lagligt? Förlåt om det är sluddrigt skrivet, är i lite av en chock, då jag inte förvänta mig det från honom. Av det jag kan tyda i dit inlägg så är svaret nej, han kan inte kräva dig på pengar i efterhand om detta inte meddelats innan. Kort och gott, beklagar det som hänt men du kan vara lugn, sen är det såhär att om ni båda står på ett hyresavtal så måste båda säga upp kontrakten alternativ så om hon säger upp sin del ska ett nytt kontrakt skrivas för enbart dig..
Publicerat Februari 7, 201313 yr Författare Av det jag kan tyda i dit inlägg så är svaret nej, han kan inte kräva dig på pengar i efterhand om detta inte meddelats innan. Kort och gott, beklagar det som hänt men du kan vara lugn, sen är det såhär att om ni båda står på ett hyresavtal så måste båda säga upp kontrakten alternativ så om hon säger upp sin del ska ett nytt kontrakt skrivas för enbart dig.. Enlight hyresgästföreningen "Om det inte står något om uppsägningstid i hyresavtalet är det tre kalendermånader som gäller för uppsägning. Om du till exempel säger upp lägenheten den 3 september måste du betala hyran fram till 31 december. Det här gäller dock bara om du hyr lägenheten i minst tre månader." Nej det behövs inte skrivas något nytt kontrakt för mig då jag står kvar. Det e just detta fulspel som han kör med hot och diverse som jag undrar över.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Vad undrar du egentligen? Om de har rättslig grund för kraven? Nej det har du inte presenterat några omständigheter som ger stöd för, men det hindrar inte att det kan bli/stökas en del i bodelningen för den skull. Mitt första förslag är att du kontaktar en sansad jurist som får ta striden för dig, risken är att du tar skada om du kör detta på egen hand./Christian
Publicerat Februari 8, 201313 yr Författare Det jag undrar är om han kan ta ut avgift för jakt i efterhand i ren djävulskap.Det övriga har jag på det torra då jag har lagen bakom mig, vilket familjejursiten och hyresgästföreningen intygar att så får det inte gå till.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Du får skilja på att försöka och att lyckas i detta fall, lyckas tror jag inte på men att jäklas med dig det kan han nog tråkigt nog kunna göra, i Sverige är det ganska enkelt att göra det. Men nu när du är förvarnad o förbered är det mindre sannolikt att du lider skada. Bra att du har tagit hjälp./Christian