Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gråkappor i trädgår´n

Featured Replies

Publicerat

bor i ett tättbebyggt samhälle och har massa kråkor och skator som skränar

och lever rövare på tomten  >:(

Nån som vet om man får fånga dom i fälla på tomten och avliva dom ???

tacksam för svar

mvh

Publicerat

Fånga dem tror jag du får, det är inte att betrakta som jakt helt och fullt har jag för mej. Sen får du nog inte skjuta dem i fällan men knacka med en pinne eller något lämpligt torde väl funka..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Fånga dem tror jag du får, det är inte att betrakta som jakt helt och fullt har jag för mej. Sen får du nog inte skjuta dem i fällan men knacka med en pinne eller något lämpligt torde väl funka..

Mvh!

Mmmm. så det e okej att fånga dom i fälla på går´n...

Funderar på att åtla in dom med nått endast en kråka kan tycka om, typ zoegas eller nått...

vad tror du hipshot ??? ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Publicerat
Nån som vet om man får fånga dom i fälla på tomten och avliva dom ???

tacksam för svar

mvh

För att få fånga kråkor på sin egen tomt så behöver man inte jägarexamen dock måste man lösa statligt jaktkort.

En fälla för levandefångst av fågel måste vittjas MINST 1gång per dygn varav en gång på kvällen, och så måste fällan vara av naturvårdsverket godkänd typ.

Skjutvapen får endast användas av den som har skottlossninstillstånd,har man inte det avlivar man enklast med en slag i huvudet.

För att man ska kunna kalla det skyddsjakt så får inte fåglarna lockas dit av utlagda matrester,dock får du lägga bete i fällorna.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tackar tackar...

att man inte fick skjuta dom ana jag annars hade jag stått under gran med byssa ;):D

Då vet jag att man fåsr ta dom i fälla...

Tack för svaren!

MVH Johan

Publicerat
Funderar på att åtla in dom med nått endast en kråka kan tycka om, typ zoegas eller nått...

vad tror du hipshot       

Nej för FAN! Lägg inte ut Zoegas i fällan, då har ju jag kråkskrällena på min tomt på momangen! ;D ;D

Publicerat
Mmmm. så det e okej att fånga dom i fälla på går´n...

vad tror du hipshot ??? ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Men det var då själva fan, här lägger man ut texten och är hjälpsam och så häcklas man?!?! Hmm är mickel o johka samma perosn månde? Dags för Hipshot Moderatorn att städa lite bland alla påhopp  ;D ;D ;D

Lägg inte Zoegas i fällan, risken är att det kommer folk för att fika i tron om att här bor trevligt folk  ;D ;D ;D

Mr Mauser.. Ska inte levandefällor kollas två gånger per dygn?

Förövrigt varit och skjutit en grävling i ett cykelförråd precis.. Stackars grävling, injagad där av två jyckar, den satt smetad i ett hörn och tryckte.. Usch.. kändes inte ens nästan bra att skjuta den. Dock för mycket junk ivägen för att röja väg åt den så den tagit sig ut..

Mvh!

Publicerat
Hmm är mickel o johka samma perosn månde?

Nej då, men vi bor ca 200 meter från varandra och vi har under våra jaktliga utflykter diskuterat jaktsidan och dess medlemmar inkl kaffeval ;D ;)

Publicerat

Aha!

Då är jag med i matchen..  ;D

Det var iofs ingen allvarlig tanke bakom det mickel utan det kändes blott allt för orealistiskt att det skulle finnas två personer utan smak och omdöme  ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Aha!

Då är jag med i matchen..  ;D

Det var iofs ingen allvarlig tanke bakom det mickel utan det kändes blott allt för orealistiskt att det skulle finnas två personer utan smak och omdöme  ;D ;D

Mvh!

Din långhåriga kråkjägare!!

Du skulle ha för smak du, nej har du vägarna förbi så kom in ska du få se på smaksensation, tacka vet jag gevalia med missionskask. Smaker som en riktig karl vet att uppskatta! ;D ;D

Ska du till hacksjön på Söndag?

Publicerat
Din långhåriga kråkjägare!!

Du skulle ha för smak du, nej har du vägarna förbi så kom in ska du få se på smaksensation, tacka vet jag gevalia med missionskask. Smaker som en riktig karl vet att uppskatta! ;D ;D

Ska du till hacksjön på Söndag?

Missionskask.. redan blaskigt kaffe utspätt med vigvatten ??? ??? ??? ???

Kul, jag var iväg och skulle testa .243:an igår med min sunkiga Tascotub.. någonstans finns nog kanske en tanke på att testa en sväng på Hacksjön. Dock, fästet funkade inte så lysande så det sket sig med bössan. Finnlighten gick inte alls lika bra som den brukar med övningsladdningarna så tja, jag har inget annat än skam att hämta på Hacksjön som det ser ut nu. Verkar dock lite kul, dessvärre är jag på tok för slarvig med mina grejer för att pyssla med det som grabbarna där gör. Frågar mej även om jag öht VILL hamna i nytt träsk? Håller på att vänja mej vid att ladda egen plugg och efter gårdagens övningar med hylssvarven så funderar man mer och mer på alla trevligheter som finns i hyllan hos div vapenhandlare avseende fabriksladdat.

Ska jag iväg på söndag så blir det i så fall Gladö Kvarn vilket är inom hörhåll från Hacksjön.. De måste helt enkelt höra då vi öser på på tippen!

Mvh!

Publicerat
Mr Mauser.. Ska inte levandefällor kollas två gånger per dygn?

Enligt NFS 2002:22 § 22 så skall fällor för levandefångst av fågel vittjas minst 1gång per dygn varav en på kvällen.

fällor för levandefångst av däggdjur skall vittjas minst 1 gång per dygn varav en på morgonen.

fotsnara för rödräv skall vittjas minst 2gånger per dygn,en på morgonen och en på kvällen.

Tror de flesta kollar sina fällor oftare än så,har jag en Dansk skatfälla ute så kollar jag ca varannan timme,oftast är det fullt i facken.

/Micke

Publicerat
Enligt NFS 2002:22 § 22 så skall fällor för levandefångst av fågel vittjas minst 1gång per dygn varav en på kvällen.

fällor för levandefångst av däggdjur skall vittjas minst 1 gång per dygn varav en på morgonen.

fotsnara för rödräv skall vittjas minst 2gånger per dygn,en på morgonen och en på kvällen.

Tror de flesta kollar sina fällor oftare än så,har jag en Dansk skatfälla ute så kollar jag ca varannan timme,oftast är det fullt i facken.

/Micke

Oups! Då har jag farit med en hel del osanning.. för jag har svårt att tänka mej att det skulle vara skillnad på just kattfällor.. Jag hade för mej att det var två gånger per dygn. Skit samma, bara att modifiera informationen något..

Hade en grej nyligen faktiskt, en grävlingsfälla där uppdragsgivaren trodde det räckte med att se fällan på avstånd. De trodde att den var öppen osv. När jag kom för att hämta fällan till ett nytt jobb så satt grannens katt där  ;D Gissar att det suttit i två dygn kanske och uppdragsgivaren fick en helvetes ågren.. Katten mådde iaf bra, hade inte suttit i sol osv så det var väl ingen större skada skedd men trist iaf.

Mvh!