Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad krävs för att vara "jaktklar"?

Featured Replies

Publicerat

Ditt kött blir nog inte klart förrän framåt midsommar om nu kylan ska hänga i så som den gör nu. -22 drygt nu. :sad:

• Svar 193
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En viktig sak att ha med sig, tycker jag, är rejält med skytteträning innan jakten.

• Juridiskt sett nej: licens och statligt jaktkort ska alla medföra och kunna visa upp. Sedan kan det underlätta på vissa jaktmarker om man har mer medlemskap/intyg om jakträtt (vissa som nyttjar allema

• Herregud! Du har glömt skithuspappret! Inlindat i en plastpåse givetvis! Första förbandet kan fungera till nöds, men det är allt annat än rekommenderat.   Skitjakt!

Posted Images

Publicerat

...och nu på morgonen -28,7, stjärnklart! :thumbsup: 

Norrsken på himlen igår kväll. :smile: 

Publicerat

Ja du,Tepewe,din provbit finns på StatOil,norra Alingsås,E20 :smile:

Det står tepewe på den! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kanon! :) då får det bli en tur dit på fredag..det ska väl hålla sig ett par dagar eller?

Tack! :)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Kanon! :) då får det bli en tur dit på fredag..det ska väl hålla sig ett par dagar eller?

Dom tunnaste/smalaste bitarna har torkat så bra så jag har plockat ner dom idag trots kylan.

Dom har torkat så mycket så att saltet har börjat synas. Det har blivit lite vitt på några ställen, :thumbsup:

Det är mindre än hälften kvar nu på tork. :thumbsup: Jag har snittat någon bit tvärs av för att se hur det ser ut invändigt och där är det lite mörkrött men det smakar väldigt bra. :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub: 

Jag hade ett sådant begär här på morgonen när jag höll på att stoppa ner dit kött i fryspåse så jag tog en av mina egna bitar och åt upp hela biten. :wub:  :whistling:  :lol:  :rolleyes:  B)  :thumbsup:  :yes:

Man är som man är. Inget att göra åt. :thumbsup:  :wink:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Dom tunnaste/smalaste bitarna har torkat så bra så jag har plockat ner dom idag trots kylan.

Dom har torkat så mycket så att saltet har börjat synas. Det har blivit lite vitt på några ställen, :thumbsup:

Det är mindre än hälften kvar nu på tork. :thumbsup: Jag har snittat någon bit tvärs av för att se hur det ser ut invändigt och där är det lite mörkrött men det smakar väldigt bra.

Jag hade ett sådant begär här på morgonen när jag höll på att stoppa ner dit kött i fryspåse så jag tog en av mina egna bitar och åt upp hela biten. :wub:  :whistling:  :lol:  :rolleyes:  B)  :thumbsup:  :yes:

Man är som man är. Inget att göra åt. :thumbsup:  :wink:  :yes:

Säg som det är - du åt av mitt kött, eller hur? ;)

Låter bra, ska provsmaka det jag fått av don corleone så vet jag om jag vill ha det som du fixat.. :)

Ölen är snart slut igen, får fixa nya till provsmakningen

Publicerat

Någon smakbit har jag tagit och det vågar jag erkänna. :thumbsup:

En mäster måste alltid få provsmaka. :thumbsup:  :yes:

Jaja, gör du det! Du har ju bet. köttet o pengar återbet. ej. :tongue:  :wink:  :yes:

Det förvånade inte mig. :thumbsup: Törstig???

Publicerat
  • Författare

Någon smakbit har jag tagit och det vågar jag erkänna. :thumbsup:

En mäster måste alltid få provsmaka. :thumbsup:  :yes:

Jaja, gör du det! Du har ju bet. köttet o pengar återbet. ej. :tongue:  :wink:  :yes:

Det förvånade inte mig. :thumbsup: Törstig???

Hehe..helt rätt, provsmaka ska man göra :)

Jag är säker på att jag kommer gilla det..jag menar, det är ju kött - och kött är gott! :)

Ja, i lördags var jag väldigt törstig..tror det slank ner nåt tiotal kalla öl till middagen :)

Publicerat

Vaccumpackat!!för hygienens skull,skickade med lite kokkaffe också :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Haha..utvecklingen har gått framåt, kaffebryggare är smidigare och kaffet blir godare..men tack för kaffet ;)

Publicerat

Jag är säker på att jag kommer gilla det..jag menar, det är ju kött - och kött är gott! :)

Ja, i lördags var jag väldigt törstig..tror det slank ner nåt tiotal kalla öl till middagen :)

Visst ska man göra det! :thumbsup:

Är du säker på det för det är liksom lite eljest än vanligt kött. :yes:

Var maten för salt??? :tongue:  :wink:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Visst ska man göra det! :thumbsup:

Är du säker på det för det är liksom lite eljest än vanligt kött. :yes:

Var maten för salt??? :tongue:  :wink:  :yes:

Nä, men ölen smakade extra gott i lördags..en underbar dag, sol hela dagen och någon plusgrad i solen - då slinker dom rackarna ner fort! :)

Man kan nästan tro att du vill att jag säger att du kan behålla köttet..är det så?? ;)

Publicerat

Haha! Sitta i söderbacke o en skön sol som skiner på en är gött med en kasse pilsner. :thumbsup:  :yes:

Ja, något åt det hållet!

Du ska veta att saltvärdet i blodet åker i topp på dig nu så jag hoppas att du är frisk i övrigt. :thumbsup:

Saltvärdet har farit i topp på mig flera gånger. Jag skulle på provtagning o till läkaren. Efter en dag så ringde läkaren till mig o frågade vad jag hade ätit. :thumbsup:

Torkat älgkött o kaffe hade jag druckit, sa jag. Hur så sa jag. Saltvärdet var flera gånger för högt sa han. :yes: Skyhögt. :yes:

Publicerat
  • Författare

Haha! Sitta i söderbacke o en skön sol som skiner på en är gött med en kasse pilsner. :thumbsup:  :yes:

Ja, något åt det hållet!

Du ska veta att saltvärdet i blodet åker i topp på dig nu så jag hoppas att du är frisk i övrigt. :thumbsup:

Saltvärdet har farit i topp på mig flera gånger. Jag skulle på provtagning o till läkaren. Efter en dag så ringde läkaren till mig o frågade vad jag hade ätit. :thumbsup:

Torkat älgkött o kaffe hade jag druckit, sa jag. Hur så sa jag. Saltvärdet var flera gånger för högt sa han. :yes: Skyhögt. :yes:

Man ska nog inte överdriva konsumtionen av något med så mycket salt..jag ska ha med det ut på pass, och kanske ta någon bit här hemma ibland. Men det ska inte okynnesätas! ;)

Verkar bli lite jakt med Turbo Hunter nere i Varberg, får ta med lite dit ner :)

Publicerat

Man ska nog inte överdriva konsumtionen av något med så mycket salt..jag ska ha med det ut på pass, och kanske ta någon bit här hemma ibland. Men det ska inte okynnesätas! ;)

Verkar bli lite jakt med Turbo Hunter nere i Varberg, får ta med lite dit ner :)

Nej, det ska man inte göra men ibland har man svårt att sluta och äta. :yes: Då blir det som blir. :thumbsup:

Ok! Kul för dig! Ja, det får du göra! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag hämtat den, och fått nyfikna frågor om vad den mystiska tuben innehöll ;)

Mycket speciell smak! Första intrycket var att det är en smak man måste vänja sig vid :) men jag ska testa igen!

Tackar för hjälpen och leveransen :)

Publicerat

Nu har jag hämtat den, och fått nyfikna frågor om vad den mystiska tuben innehöll ;)

Mycket speciell smak! Första intrycket var att det är en smak man måste vänja sig vid :) men jag ska testa igen!

Tackar för hjälpen och leveransen :)

Nå är det något som faller herrn i smaken el. ska jag behålla ditt renkött hos mig och äta upp det själv??? :wink:  :yes:  :tongue:  :whistling:  :lol:  :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Som sagt, det är nog en smak som man behöver vänja sig vid.. ;)

Nä, du kan allt skicka ner köttet..det är ju inte säkert att det smakar samma, tyckte inte detta var så salt :)

Publicerat

Nä, du kan allt skicka ner köttet..det är ju inte säkert att det smakar samma, tyckte inte detta var så salt :)

Ja, det är det verkligen! :yes:

Hm! Attans också! :sad: Har du bjudit fjällan på det ännu?

Publicerat

Just Ren har ite speciell smak tycker jag. Den krävs lite tillvänjning i mitt tycke, men Jonssons torkade älgkött.... Argh, vad gott...

Publicerat

Just Ren har ite speciell smak tycker jag. Den krävs lite tillvänjning i mitt tycke, men Jonssons torkade älgkött.... Argh, vad gott...

Ja, det har det men det är inget som jag tänker på när jag äter!

Nu är det bara renkött tepewe får för jag hade inte så mycket älgkött så att jag kunde sälja av det som hänger på tork nu.

Smakat???

Publicerat
  • Författare

Ja, det är det verkligen! :yes:

Hm! Attans också! :sad: Har du bjudit fjällan på det ännu?

Hon luktade på det, och rynkade på näsan.. ;)

Hunden är dock helt galen i det! :)

Publicerat

Hm! Obildade kvinna och hälsa henne det från mig! :thumbsup:

Hon vet inte hur det smakar innan hon har smakat på köttet. :yes:

Kan tänka mig det, men ger inte hunden något av köttet, för det är alldeles för salt. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hm! Obildade kvinna och hälsa henne det från mig! :thumbsup:

Hon vet inte hur det smakar innan hon har smakat på köttet. :yes:

Kan tänka mig det, men ger inte hunden något av köttet, för det är alldeles för salt. :thumbsup:

Det jag fick nu smakade inte så salt, kan ju hända att dom snålat in på det?

Hon är lite kräsen som sagt, vilket är bra för mig ;)

Publicerat

provbiten du fick är torkat av min kompis"lappen"dom kanske inte använder så mycket salt,men detta är vad jag är van vid,kan tänka mig att för mycket salt så blir det jävligt torrt eftersom salt drar ur vätska ur köttet(salta aldrig kött innan just före stekning)det är en grundregel som jag fått lärt mig :thumbsup:

Givetvis gäller annat med kokkött.

Däremot anser jag personligen att torkat älgkött upplevs saftigare än ren och renen har en speciell(läcker)strävhet i sin smak,visserligen skiljer det sig år från år beroende på betesstrukturen som bär å svamp. :thumbsup:

En renstek med kantarellsås å efter det en våffla med grädde å rårörd hjortronsylt,en kopp kaffe å en liten singlemalt efter smak å tycke,slå det Moberg!! :biggrin: