Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min syn på vapenlagsutredningen

Featured Replies

Publicerat

Håkan glömde en sak också, att även jägare då skulle göra sig skyldiga till vapen brott omgående om de har ett magasin hemma som de inte har tillstånd för, hur många har inte vid ett eller annat tillfälle haft ett funnet, glömt eller på annat sätt förkommet magasin i sin ägo?

Hur många har inte laddramar hemma som per definition då lär vara att ses som magasin? Förslagen har helt oöverskådliga effekter och resultat. Lite intressant är det att förbundet här inne inte på de veckor som gått nu sedan presenationen har kommit hit med något om vad man för inställning till detta och hur man avser att negera det./Christian

Publicerat

Kloka ord Håkan.

Men jag tror nog att det stuper redan på punkt 1.

Solidaritet verkar inte jägarkåren sätta i första hand, det har man ju märkt i andra ämnen.

Det är ju bara "att anpassa sig" som det så fint heter när det inte gäller en själv.

Publicerat

Utredningen är överlämnad, vad är nästa steg processen?

//Blyström

Publicerat

Edsvalla- det är nog så sant, det är ett av skälen till att klargöra och förklara att om man tar sportskyttarnas halvautomater idag och instiftar en helt ny princip inom vapenlagstiftningen med konfiskering av vapen man anser olämpliga, ( vilket ger en otrolig 1984 känsla) så finns det inget som skyddar jägarnas vapen idag eller för framtiden,

det är inte klart uttalat i utredningen att man även avser att låta förslaget omfatta jaktvapen men det är inte heller exkluderat, annat än på lösa uttalanden. Vad som avser konfiskeringen och hur polisen samt förbundet har skött Mini-14 frågan, det senaste nu är att plisen argumenterar inte inplicit utan explicit om Utöya vapnet och dess farlighet inför förvaltningsrätterna.

Det kan då konstateras att plisen inte gör någon som helst skillnad på om det är frågan om jaktvapen eller sportskyttevapen, alla halvisar är "onda" och skall bort.

I detta samanhang vill jag då göra lite reklam för den nya 303 Syncro med sin gröna syntetkolv, tomhålsgrepp och 8 skottsmagasin, hur många tror ärligt talat på att plisen kommer att låta dem stå kvar orörda i skåpen?

/CHristian

Publicerat

Utredningen är överlämnad, vad är nästa steg processen? //Blyström

Remiss- där de olika sakberättigade, exempelvis förbundet här inne med flera får yttra sig, en massa myndigheter har att yttra sig osv, därefter går det till ett konkret förslag osv i beredningen.

Det är nu man skall kontakta sin representat i riksdagen, oaktat parti och färg, det är nu man skall rikta sig till de förbund man är medlem i för att klargöra att jag vill följande angående hur min organisation skall agera i relation till detta.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kloka ord Håkan.

Men jag tror nog att det stuper redan på punkt 1.

Solidaritet verkar inte jägarkåren sätta i första hand, det har man ju märkt i andra ämnen.

Det är ju bara "att anpassa sig" som det så fint heter när det inte gäller en själv.

Helt riktigt Edsvalla, solidaritet finns inte.

Men det är också därför jag försöker få folk att förstå att detta gäller dem.

Detta gäller jägare lika mycket som något annat.

Så detta är INTE en fråga om solidaritet

Håkan

Publicerat

Remiss- där de olika sakberättigade, exempelvis förbundet här inne med flera får yttra sig, en massa myndigheter har att yttra sig osv, därefter går det till ett konkret förslag osv i beredningen.

Det är nu man skall kontakta sin representat i riksdagen, oaktat parti och färg, det är nu man skall rikta sig till de förbund man är medlem i för att klargöra att jag vill följande angående hur min organisation skall agera i relation till detta.

/Christian

Samt själv svara, om man känner att man har något att tillföra. Nomalläget är väl att alla potentiellt berörda kan svara på remisser i Sverige, oavsett om man själv fått remissen eller inte. Ju fler som engagerar sig, desto bättre.

Publicerat

Samt själv svara, om man känner att man har något att tillföra. Nomalläget är väl att alla potentiellt berörda kan svara på remisser i Sverige, oavsett om man själv fått remissen eller inte. Ju fler som engagerar sig, desto bättre.

Och hur gör man för att svara själv? Och när finns den möjligheten?

Lagstiftningskedjan är enligt nedan:

Kommittédirektiv, SOU (där vi är nu), Lagrådsremiss, Proposition, Utskottsbetänkanden, Riksdagsbeslut, Lagar

Publicerat

Jag tycker det här är på gränsen till komik. Visserligen tragisk sådan men ändå...

Om jag hade gjort en liknande utredning så hade jag utan tvekan börjat nysta bland bokförda lagbrott där vapen på ett eller annat sätt varit med i bilden.

Om tid och resurser funnits hade jag även utfört djupare intervjuer med ett lite mindre antal utvalda poliser/åklagare eller liknande.

Ev hade man även blandat in sjukvården på ett eller annat sätt.

Då hade man med stor säkerthet kunnat få fram vilka typer av vapen som är mer eller mindre representerade i dylika sammanhang.

Eventuellt hade det även varit möjligt att få fram andra intressanta gemensamma nämnare. (Mistänker t.ex. drogrelationer & våldsbrott)

Sedan hade jag funderat på vilka åtgärder som skulle hjälpa. Och givetvis så hade jag i en presentation knutit ihop trådarna så att det klart och tydligt framgår att åtgärd AAA syftar till att minska risken för XXX.

Det låter tydligen fånigt, men jag tror faktiskt att de flesta av oss skulle ha lättare för att acceptera förelsagna åtgärder om det bara fanns ett klart samband mellan problem man vill bli av med och årgärd. Kan inte detta sammanhang förklaras så kanske det i värsta fall inte ens finns och då är det väl klart att vi har svårt att acceptera det. Men, det är väl kanske ett tokigt sätt att resonera...