February 13, 201313 yr Jag har en gammal Beretta 687 som jag köpte runt 1990 och den skall klara stålhagel enligt säljaren/affären. Men nu när jag sitter och kollar så saknar den liljan som skall finnas på bössan om den är stålhagel godkänd. Nån som vet hur dessa äldre bössor märktes?
February 13, 201313 yr Min Beretta är visserligen ganska mycket nyare än din, men det är skitsvårt att hitta liljan. Har du tagit loss pipan och kollat? Lågt och på sidan. Den döljs av framstocken på min bössa.
February 13, 201313 yr Ska du skjuta mycket stålhagel då? Har dålig koll på hur tryckprovade de är, men de flesta av oss skjuter lätt laddade stålpatroner på banan, och det kan du skjuta i de flesta vapen, skjut med öppnare borrning än 1/2 så får du bästa träffbilderna. Har du choker så brukar/kan de vara märkta SP (steel proof), trängre än 1/2 brukar inte vara det har jag för mig på Beretta original choker.
February 13, 201313 yr Du skjuter väl ändå inte tyngre än 30g?? Då klarar den trycket med 1/2choker! Skjutit stålhagel i min Tikka M77 med 3/4 och det har varit bra träffbilder... Men det är fasta choker.
February 13, 201313 yr Det hela är ganska enkelt. CIP stålprov infördes 1991, blev allmänt förekommande 1992. Så är din gjord 1990 kan den omöjligen vara stålprovad då provet inte fanns då..... Är den gjord 1990 bör du hitta AZ stämplat på pipblockets undersida, 1989 är AU. Du kan skjuta stålhagel med den i alla fall, det finns två versioner av stålpatroner och det är de som kallas högeffektspatroner du ska undvika. http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html Sedan tar stål choke mycket bättre än bly så de brukar inte trivas över 1/2 choke - det ger som regel 3/4 eller full choke så redan 1/2 kan vara väl tight. /T
February 13, 201313 yr Du skjuter väl ändå inte tyngre än 30g?? Då klarar den trycket med 1/2choker! Skjutit stålhagel i min Tikka M77 med 3/4 och det har varit bra träffbilder... Men det är fasta choker. Nej, det är inte så enkelt. Tryck, hagelstorlek och laddvikt måste man hålla koll på. Normalpatroner innebär US4 som största hagel, max 30g laddvikt och att arbetstrycket är under 740bar. Det finns en hel del US4/30g som har upp 1050bar som arbetstryck. Så läs på asken först. /T
February 13, 201313 yr Author Det hela är ganska enkelt. CIP stålprov infördes 1991, blev allmänt förekommande 1992. Så är din gjord 1990 kan den omöjligen vara stålprovad då provet inte fanns då..... Är den gjord 1990 bör du hitta AZ stämplat på pipblockets undersida, 1989 är AU. Du kan skjuta stålhagel med den i alla fall, det finns två versioner av stålpatroner och det är de som kallas högeffektspatroner du ska undvika. http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html Sedan tar stål choke mycket bättre än bly så de brukar inte trivas över 1/2 choke - det ger som regel 3/4 eller full choke så redan 1/2 kan vara väl tight. /T Mycket riktigt det finns det en AZ stämpel på den. Måste jag undvika dom kraftiga ändå? Du är som ett uppslagsverk PMT
February 13, 201313 yr Mycket riktigt det finns det en AZ stämpel på den. Måste jag undvika dom kraftiga ändå? Ja Du är som ett uppslagsverk PMT Min fru kallar det något helt annat, betydligt mindre tilltalande....... /T
February 13, 201313 yr Om det hade varit ett problem så hade varenda bössa i Danmark exploderat sen dom förbjöd blyhagel. Inte fan bytte dom bössor bara för att det blev stålhagel och fråga en dansk om detta så liknar han bara ett frågetecken. Det är överhuvudtaget inte på agendan att man inte kan panga stål i ALLA hagelpangar.
February 13, 201313 yr Om det hade varit ett problem så hade varenda bössa i Danmark exploderat sen dom förbjöd blyhagel. Inte fan bytte dom bössor bara för att det blev stålhagel och fråga en dansk om detta så liknar han bara ett frågetecken. Det är överhuvudtaget inte på agendan att man inte kan panga stål i ALLA hagelpangar.
February 13, 201313 yr Om det hade varit ett problem så hade varenda bössa i Danmark exploderat sen dom förbjöd blyhagel. Inte fan bytte dom bössor bara för att det blev stålhagel och fråga en dansk om detta så liknar han bara ett frågetecken. Det är överhuvudtaget inte på agendan att man inte kan panga stål i ALLA hagelpangar. Så du menar att alla tryckprov bara är nonsens? Att alla experter har fel?? Allt man har läst om vapensprängningar orsakade av för höga tryck är nonsens? Puuuuuhhhh, då kan jag andas ut, vilken tur!!!!! Här ska skjutas stålhagel, maxladdade i min gamla svs!!!
February 13, 201313 yr Om det hade varit ett problem så hade varenda bössa i Danmark exploderat sen dom förbjöd blyhagel. Inte fan bytte dom bössor bara för att det blev stålhagel och fråga en dansk om detta så liknar han bara ett frågetecken. Det är överhuvudtaget inte på agendan att man inte kan panga stål i ALLA hagelpangar. Nej, danskarna har koll - jag lovar...... Och i den mån de har problem så har de det just där stålet ger problem - i choken. Med bulor, spruckna choker etc etc etc etc just för att några inte har stenkoll. När stålhagelförbudet imfördes så skrotade man ut ganska mycket i danmark (för att man lite felaktigt trodde att de var okompatibla med stålhagel) - det som blev kvar öppnade man chokerna på, och rättade ut patronlägena i ganska stor omfattning. Så nej - de flesta danskar om du frågar mig håller inte med om att man kan skjuta alla stålpatroner i alla pangar. Men man kan skjuta stål i alla pangar med giltigt nitroprov. Det är nu inte samma sak..... Sedan om du tycker det är ok att dra högeffektspatroner i en bössa utan magnumprov får stå för dig - det är inget jag rekommenderar.... /T
February 13, 201313 yr Trycket gör inget. Jo det gör det, fråga förreglingen...... Sedan har du ett helt annat tryck som definitivt gör skillnad - det i hagelkoppen. När stålhagel ska genom en kon (patronläge eller choke) så är stålhagen mindre flexibla och strävare, därav att en stålprovad pipa med lilja har ett Q-tal för pipans material/tjocklek. För att trycket i hagelkroppen ut mot pipväggen lätt blir högre, desto större hagel desto större tryck, desto högre tryck bakom hagelkroppen desto högre tryck i den. Därför har du gränsen 0,5mm strypning (mer choke än så kan inte vara stålhagelgodkänd) och gränsen vid US4 för kaliber 12 och US6 för kaliber 20 för normalpatroner. /T
March 19, 201313 yr OK, jag blir lite lätt rörig i kolan av alla inlägg som sedan ev. dementeras så jag samlar min fråga här: Jag har en Beretta S54 från 1975 med "Speed Trigger". Pipan är märkt texten "HIGH STRENGHT CR MO STEEL S CAL 12" samt med små cirklar för att berätta vilken choke som pipan har (fasta choker). Övre pipan har två cirklar och mäter ca 17,6 mm i diameter vilket jag tolkar som 3/4 choke. Undre pipan har fyra cirklar och mäter ca 18,1 mm i diameter vilket borde vara 1/4 choke. Geväret är uppenbarligen inte stålhageltestat med sin mogna ålder av snart 40 år, men det skiter de i på skjutbanan med blyförbud och därför undrar jag... ... kan jag skjuta stålhagel "Gyttortp Steel Max, 24gram US7" med denna på banan? Jag har förstått att träffbilden behöver testas och att 3/4 choke inte är optimalt för stålhagel, men hur mycket kan jag sabba bössan? Hoppas ni förstår min fråga.
March 19, 201313 yr OK, jag blir lite lätt rörig i kolan av alla inlägg som sedan ev. dementeras så jag samlar min fråga här: Jag har en Beretta S54 från 1975 med "Speed Trigger". Pipan är märkt texten "HIGH STRENGHT CR MO STEEL S CAL 12" samt med små cirklar för att berätta vilken choke som pipan har (fasta choker). Övre pipan har två cirklar och mäter ca 17,6 mm i diameter vilket jag tolkar som 3/4 choke. Undre pipan har fyra cirklar och mäter ca 18,1 mm i diameter vilket borde vara 1/4 choke. Geväret är uppenbarligen inte stålhageltestat med sin mogna ålder av snart 40 år, men det skiter de i på skjutbanan med blyförbud och därför undrar jag... ... kan jag skjuta stålhagel "Gyttortp Steel Max, 24gram US7" med denna på banan? Jag har förstått att träffbilden behöver testas och att 3/4 choke inte är optimalt för stålhagel, men hur mycket kan jag sabba bössan? Hoppas ni förstår min fråga. Ja du kan skjuta 24g Steel Max i den. Du behöver inte vara orolig för bössan, dock blir träffbilden ofta lidande av tight choke. Använd underpipan, bättre choke för ändamålet plus att skjuter du mycket så är det bättre då lådan är starkare vid undre pipan och mindre pipuppslag då kraften går i en rakare linje genom bössan till axeln. Skjut och ha det kul... David Skickat från min Sony Acro S via Tapatalk 2
March 19, 201313 yr OK, jag blir lite lätt rörig i kolan av alla inlägg som sedan ev. dementeras så jag samlar min fråga här: Jag har en Beretta S54 från 1975 med "Speed Trigger". Pipan är märkt texten "HIGH STRENGHT CR MO STEEL S CAL 12" samt med små cirklar för att berätta vilken choke som pipan har (fasta choker). Övre pipan har två cirklar och mäter ca 17,6 mm i diameter vilket jag tolkar som 3/4 choke. Undre pipan har fyra cirklar och mäter ca 18,1 mm i diameter vilket borde vara 1/4 choke. Det torde stämma. Geväret är uppenbarligen inte stålhageltestat med sin mogna ålder av snart 40 år, men det skiter de i på skjutbanan med blyförbud och därför undrar jag... Stålliljan kom 1992 så det faller lite på sin egen orimlighet att en S54 skulle ha lilja. ... kan jag skjuta stålhagel "Gyttortp Steel Max, 24gram US7" med denna på banan? Jag har förstått att träffbilden behöver testas och att 3/4 choke inte är optimalt för stålhagel, men hur mycket kan jag sabba bössan? Hoppas ni förstår min fråga. Lika mycket som om du skjuter bly..... Det är alltid ett visst slitage, och alltid en risk att choken skapar för högt tryck -även med bly. Så skjut du. Dock är nog 3/4 lite i trångaste laget på skeet med stålhagel. T
June 16, 201312 yr Mycket kunnigt folk. Har en Beretta R.S. 151 cal. 12 pump som vad jag förstått har några år på nacken. Pipan är lång så jag kan slå ner duvorna och är full trångborrning, vad tror ni som vet något om att skjuta Gyttorp 24gr stål i denna? US 8-9 något /johan
June 26, 201312 yr Lånar tråden lite, jag har en Beretta 685 med två ringar på övre pipan och fyra på undre. Det är alltså 1/4 och 3/4? Säljaren sa att det var 1/4 och 1/2. Har precis köpt en låda Steelmax och tänkte åka till banan ikväll, ska man ge fan i att skjuta stål i pipan som är 3/4?
June 26, 201312 yr Lånar tråden lite, jag har en Beretta 685 med två ringar på övre pipan och fyra på undre. Det är alltså 1/4 och 3/4? Säljaren sa att det var 1/4 och 1/2. Har precis köpt en låda Steelmax och tänkte åka till banan ikväll, ska man ge fan i att skjuta stål i pipan som är 3/4? Skjut, det kommer inte göra någon skillnad o är inte farligt för pangen.Christian
June 26, 201312 yr Skjut, det kommer inte göra någon skillnad o är inte farligt för pangen.Christian Tack för snabbt svar!