Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska DU jobba för Bågjaktens införande (tar bara ca 10 minuter)

Featured Replies

Publicerat

Självklart är väl alla medlemmar i både Jägarförbundet och Bågjägarna eller hur?

Nu kan man som medlem i Jägarförbundet påverka vad dom ska jobba med i framtiden.

Så därför skriver du "Bågjakt" i alla fritext fält som finns.

Gå in på denna länk:

www.jagareforbundet.se/jaktenpaframtiden

Skriv in ditt medlemsnr (står på ditt medlemskort och på baksidan av Svensk Jakt) och svar på frågorna och skriv "Bågjakt" så många gånger du kan. För den som skriver bågjakt flest gånger vinner !!!  ;-)

Tack på förhand för din hjälp! 

/Jocke

Publicerat

Tror du bågjakt verkligen blir tillåtet i sverige?

Tänk vad många vargar som blir tjuvskjutna med pil & båge, herregud!

alla kommer att skaffa båge för att kunna jaga rovdjur, särskillt från bil och tyst är det med.

(läs detta med lite ironi!)

Publicerat

Det märkliga är ju att det redan går att jaga med P&B om än olagligt, så det borde inte finnas några vargar i Sverige :tongue:

Något ironiskt och osannolikt genomförbart ens om det vore lagligt :biggrin:

Publicerat
  • Författare

"Tror du bågjakt verkligen blir tillåtet i sverige?"

Självklart tror jag det allt annat vore mot sunt förnuft.

Men nu har ni bara några dagar på er att önska er bågjakt i denna undersökning:

www.jagareforbundet.se/jaktenpaframtiden

Så skynda er på !!!!

Publicerat
  • Författare

”Projektgruppen” – Jakten På Framtiden har förlängt möjligheten att svara på Webbenkäten med 5 dagar

Kom igen och svara på denna om ni inte har gjort det än....

/Jocke

Publicerat

Jag har tyvärr sett för många skadeskjutningar i USA med pilbåge för att hålla med. Anser inte att man ska jaga djur på det sättet.

Publicerat

Jag har tyvärr sett för många skadeskjutningar i USA med pilbåge för att hålla med. Anser inte att man ska jaga djur på det sättet.

Jo, jag har sett många skadskjutningar på älgjakten med studsare så det verkar inte heller vara nåt bra jaktredskap. =)

I USA finns det ca 4 miljoner bågjägare och det är mer än vi kan hitta av kulvapenjägare i hela norden. Klart som fasen att en och annan klåpare hittar ut i skogen då. För det finns ju redan klåpare bland gevärsjägarna bland Sveriges blott 300 000 jägare. Så ditt inlägg var inte mycket till argument i debatten. =)

En kulspruta kanske vore ett bättre alternativ? Där är det så viktiga andra skottet otroligt snabbt och har man tur så hinner man med att meja ner hela grisflocken innan de försvinner i skydd av skogen. (Läs det här gärna med en skopa ironi)

Publicerat

Bågen som jaktredskap har fungerat i 1000-tals år, så på den punkten råder det inga tvivel på att den duger till.

Att vissa har otur, klantar sig eller medvetet gör orätt är inte jaktredskapets fel, för med det tankesättet får vi förbjuda även bössorna.

Publicerat

Kan inget om bågjakt,mer än att jag som 10-12 åring sköt en kattuggla med en glasfiberbåge,ber sent omsisdes förlåt för detta tiiltag,ugglan flög iväg,hittade varken pil eller uggla.Förstår inte varför man ska gå tillbaka till stenåldern,när vapenindustrin jobbar för högtryck för att producera både vapen å ammo som motsvarar den moderna människans krav på effektivitet????? :sad:

Publicerat

Kan inget om bågjakt,mer än att jag som 10-12 åring sköt en kattuggla med en glasfiberbåge,ber sent omsisdes förlåt för detta tiiltag,ugglan flög iväg,hittade varken pil eller uggla.Förstår inte varför man ska gå tillbaka till stenåldern,när vapenindustrin jobbar för högtryck för att producera både vapen å ammo som motsvarar den moderna människans krav på effektivitet????? :sad:

Jaså? Var du ute och kladdade med barnbåge? Träffade du eller blev det bara snudd? Hade du jaktspets på pilen?

Om du med effektivitet menar förmågan att döda så skiljer sig inte en jaktpil avlossad från en modern compound det minsta från t.ex en 375 magnum i sin förmåga att döda viltet. Djuret dör oavsett en kula eller pil. Om du med effektivitet menar förmågan att avlossa massor av skott så är ju en studsare direkt löjlig i jämnförelse med en kulspruta.

Synd bara att min 30-06 klassas som icke tillåten på afrikansk buffel. Annars hade man kunnat ta med den till sydafrika nästa gång. Jodå, pilbågen min är godkänd för jakt på buffel. Så den får följa med istället.  =)

Diskussionen om pilbågen som jaktvapen är ju hyfsat grundligt avklarar i diverse andra diskussioner i detta forum. Alla inser nog vad som händer med ett djur som får en 25-30 mm skärande 3-4 bladig spets genom lungorna och ut på andra sidan. Den ligger död inom 50 meter från skottplatsen. Nu gick visserligen en av mina vårtsvinsgaltar hela 60 meter. Men det är ett undantag. En älg kroknar inom 50 meter precis som en 600kilos Eland. Så vi skippar frågan om pilbågens förmåga att effektivt döda ett djur. Det är redan klarlagt sen länge. Varför vi i Sverige inte ännu har bågjakt beror inte på den tekniska biten utan ligger på en politisk nivå.

Publicerat

JS / Jocke S

Nu tror jag ni försöker göra det för enkelt för er.

Jag har ingenting emot bågjakt, Drömde en gång i tiden för länge sedan om att själv bli en bågjägare. Det höll i några år men jag hade inte tid/motivation till att träna så mycket som krävdes för att jag skulle uppnå tillräcklig precision för att tillgodose mina egna etiska gränser. (IBEP har jag...)

Jag håller helt och fullt med om att effektiviteten vid träff är ställd utom allt rimligt tvivel. Och att motståndet är mer känslomässigt och politiskt än välgrundat.

Men tycker ni verkligen att förbundet som ju skall jobba för alla jägare i sverige skall ta upp bågjakten som den viktigaste frågan?

Vi har en rovdjursförvaltning som jag inte vet vad jag skall skriva om.

Vi har vikande populationer av hjortdjur i stora områden. (ofta kopplat till punkten ovan)

Vi har påtryckningar från EU om än den ena än den andra jakttiden/jaktformen.

Det finns idag inte klara regler för hur arter som skyddas av olika EU direktiv skall kunna återföras till jaktbart villt när de inte längre är hotade.

Vi har en översyn av den Svenska vapenlagstiftningen som kan spåra ur totalt om man inte jobbar med den.

Vi vet inte vilket ben vi skall stå på i fjälljaktsfrågan. 

Vi har en situation där vi jägare snart är laglösa så fort det finns en varg på marken. Åtminstone kan rättsäkerheten starkt ifrågasättas.

Vi har svårt att komma överens med jordbrukare (markägare så väl som arrendatorer) kring grisförvaltningen.

Det finns EU föreskrifter för jordbruket som på inget sätt gynnar villtvården.

osv osv

Jag har alltså inget emot bågjakt. Jag skulle nog gärna skjuta en och annan Järpe på lock om det var tillåtet.

Men jag anser att det är bågjägarförbundet och dess medlemmar som skall arbeta för detta särintresse. Det stora Svenska Jägarförbundet skall jobba med annat. De skall givetvis inte heller lägga några krokben. Men det vill nog till att de som är mest intresserade av att få till bågjakt fortsätter att slita. Eventuellt stöd från "storebror" skall nog ses som bonus...

Publicerat

Kan inget om bågjakt,mer än att jag som 10-12 åring sköt en kattuggla med en glasfiberbåge,ber sent omsisdes förlåt för detta tiiltag,ugglan flög iväg,hittade varken pil eller uggla.Förstår inte varför man ska gå tillbaka till stenåldern,när vapenindustrin jobbar för högtryck för att producera både vapen å ammo som motsvarar den moderna människans krav på effektivitet????? :sad:

Jag kan faktiskt inte annat än att hålla med här....utveckling av vapen har pågått sen urminnes tider och det finns ju ett skäl till att indianerna förlorade slaget om the Wild West. Bågskytte som sport är en helt annan sak men jag tycker inte bågen skall användas för jakt när vi i dag har utvecklade höghastighetsvapen i olika klasser för olika vilt. Jag respekterar dock jägare som vill ha bågjakt i Sverige. Ni är övertygade om dess förträfflighet vad gäller jakt, jag är det inte.

Publicerat

Kalle:

Jag tror inte att ens de allra mest inbitna bågjägarna är ute efter att tvinga andra jägare att överge sina bössor...

I övrigt så ser jag inte varför vi skall säga att just precis den nivå av teknikutveckling just jag som individ föredrar skall vara den "rätta".

För det är ju inte så att vi eftersträvar maximal effektivitet. Då finns det många uppfinningar som vi anser tvivelaktiga eller rent av olagliga som istället borde anammas.

Jag tycker alltså att det är helt OK med bågjakt. Men jag vill inte att SvJF skall sätta det som högsta prioritet.

Publicerat

Jag kan faktiskt inte annat än att hålla med här....utveckling av vapen har pågått sen urminnes tider och det finns ju ett skäl till att indianerna förlorade slaget om the Wild West. Bågskytte som sport är en helt annan sak men jag tycker inte bågen skall användas för jakt när vi i dag har utvecklade höghastighetsvapen i olika klasser för olika vilt. Jag respekterar dock jägare som vill ha bågjakt i Sverige. Ni är övertygade om dess förträfflighet vad gäller jakt, jag är det inte.

allt handlar inte om att vara effektiv hela tiden för då hade vi kört med hel/halv automater med högkapacitet magasin och värmesikten då är det effektivt och djuret har inte en suck i helsike att komma undan

jag själv skulle garanterat att lägga ner tiden på att bli duktig bågskytt om det hade varit lagligt för då hade smyg/lock jakten på rådjur blivit skoj igen då jag har svårt att ta skott på rådjur på 100-150 meter fan jag skulle kunna skjuta bockar på 300+ om jag bara vill ha trofé eller kött  jag jagar oftast för upplevelsen då jag rätt ofta smyger in på extremt korta håll på rådjur (dumma djur)

ja amerikanarna slaktade bort i princip alla bisonoxarna för att indianerna skulle bli fogliga det eller att svälta ihjäl ??

Publicerat

Jag tycker alltså att det är helt OK med bågjakt. Men jag vill inte att SvJF skall sätta det som högsta prioritet.

Även om jag är bågjaktsivrare, så håller jag med Henke.

Bågjaktens vara eller inte vara är inte en fråga som är av vikt för SJF just nu, vi har enorma problem inom det jaktliga att stångas med i dagsläget, främst då vargen och en ekosofisk fascism som tar mer och mer mark i samhället och i statsapparaten, och där måste förbundet lägga mer krut, annars har vi ingen jakt kvar att tala om, och då kvittar det om vi får jaga med båge eller inte.

M a o, börja i rätt ände, jag väntar gärna nått eller några år till på att få gå ut på jakt med bågen, om det innebär att vi kan mota Olle i grind vad gäller rovdjur och jaktmotståndet.

Publicerat

Hur tror ni att Jägarförbundet kommer ha något inflytande i rovdjurspolitiken när till och med vår egen regering 

blir överkörda av EU? 

Nej så länge du du har nått med jakt att göra får du tydligen inte uttala dig om rovdjur.

Därför tycker jag svjf gott kan veta "via denna enkät" att vi är många seriösa som vill jaga med våra moderna pilbågar.

Mr.Marlin; du är beredd att vänta några år,hur många år har det inte gått sedan första försöket i häng.. **glimten i ögat :)

Det figurerar så ofantligt många åsikter och "förståsigpåare" på nätet just nu..... Här är mitt bidrag! :)

Publicerat

SJF har koll på att vi står och stampar otåligt med våra bågar, och har gjort så i många år nu, men beslutet är inte deras, det är Christer Pettersson som ska få tummen ur och skriva under beslutet, så flaskhalsen är ju NVV, inte SJF.

Ja visst ser det mörkt ut inom rovdjursfrågan just nu, men jag är övertygad om att förbundet har en roll att fylla i denna fråga, och där ska fokus läggas då det är den saken som brinner häftigast just nu, för vad har jag för nytta av bågjakt om jag ändå inte har något att jaga, eller ens får jaga ?

Publicerat
  • Författare

Detta är en medlem ankät där ni kan svara som ni vill.

Det viktigaste är egentligen inte vad ni svara utan att ni gör det!

Jag tror inte att SJF bara kan driva en fråga i taget och jag tror att det är bra att dom ser att det finns flera av deras medlemmar som vill ha bågjakt !

Anledningen till att dom förlängt svarstiden med 5 dagar är pga. bristande svarsfekvens, så om alla vi som vill ha bågjakt verkligen fyller i ankäten och skriver bågjakt så blir det tungt i den skålen och det kan ju inte skada.

Publicerat

Bra talat Jocke!

Men jag tror fortfarande att ni har problem om ni förväntar er att förbundet skall lägga några större resurser på att driva frågan.

Publicerat

Jag tror som Henke, med det tillägget att SJF inte ska driva frågan då ingen hos dem har någon direkt kunskap i frågan vad jag vet i alla fall, men de bör ju inte motarbeta frågan heller

utan stödja den då de blir tillfrågade av olika instanser

Publicerat

Det finns idag flera olika typer av pilbågar, visst finns den äldre långbågen kvar och används vid jakt dock är det en väldigt liten del av den totala mängden bågjägare som använder

den eller för den delen tränar så mycket som behövs för att kunna jaga med den, bågen i sig och med rätt dragvikt är ett upperligt vapen, det hänger på skytten altså när det gäller

traditionella bågar. Den största gruppen använder dock compound bågar, dessa är moderna bågar och med en hög teknisk utveckling bakom sig, jag tror om du fick se och kanske testa en sådan båge så skulle även du kanske tänka annorlunda.

Sen är det så att det är inte bågen som dödar utan det är helt avhängt på spetsen på pilen, det är den som dödar och när man läser andra kommentarer likt den ovan om kattuggla och glasfiberbåge så visar det bara på stor okunskap på området, tycker man kan ta sig några minuter och kanske läsa på lite, eller ja kika på mina Youtube klipp där jag berättar om hur saker o ting igentligen funkar.

Publicerat

jag har i

Det finns idag flera olika typer av pilbågar, visst finns den äldre långbågen kvar och används vid jakt dock är det en väldigt liten del av den totala mängden bågjägare som använder

den eller för den delen tränar så mycket som behövs för att kunna jaga med den, bågen i sig och med rätt dragvikt är ett upperligt vapen, det hänger på skytten altså när det gäller

traditionella bågar. Den största gruppen använder dock compound bågar, dessa är moderna bågar och med en hög teknisk utveckling bakom sig, jag tror om du fick se och kanske testa en sådan båge så skulle även du kanske tänka annorlunda.

Sen är det så att det är inte bågen som dödar utan det är helt avhängt på spetsen på pilen, det är den som dödar och när man läser andra kommentarer likt den ovan om kattuggla och glasfiberbåge så visar det bara på stor okunskap på området, tycker man kan ta sig några minuter och kanske läsa på lite, eller ja kika på mina Youtube klipp där jag berättar om hur saker o ting igentligen funkar.

jag ser inga fel på verktygen, tränar man flitigt och vet sina begränsningar så funkar det bra, precis som med bössor.

vissa bågjaktsivrare jag träffat (nej inte du mr marlin :wink: )har fått mina varningsklockor att gå igång rejält och det har gjort mig lite skepisk. vad man jagar med är ju rätt viktigt för mig också annars skulle jag inte ha den garderoben jag har men om man ser på det med öppna ögon så skulle jag lika gärna kunna jaga med vad som helst, slunga, slangbella,m96.pilgåge spelar ingen roll.

jakten är det viktigaste. att tex välja att inte jaga alls för att man inte får jaga med båge har jag svårt att se nyttan med.

gentligen

Publicerat

Tack för ditt "tjat" Jocke för nu fyllde jag i enkäten !

Ser gärna bågjakt här i landet, klarar typ hela världen av det så vore det väl själva den om inte världens bästa Sverige skulle klara av det oxå...

Sen tror jag att frågan är måttligt het inom förbundet har jag mig förstått.

/utflyttade Sandvikare