Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg från Över Torneå

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jaha så nu börjar varglöpet genom riket tillbaka till Norrland....

Men man blir ju brydd :tongue:  :tongue:  :tongue:

Att de aldrig lär sig på ansvariga myndigheter. De har ju flyttat många vargar nu och de går ju norrut allihop...

Ocken jvla lekestöga.........

Publicerat

Fast de här 2 har börjat med att gå lite söderut....

Publicerat

Satan Martin, börjar bli smått imponerad över hur "reptil-snabb" och angelägen du är över att inhämta info om diverse vargindivider.

Publicerat

Hur lång söder ut och i vilken riktning?

Jag har en f. d. arbetskompis i Habo och han är inte glad åt gråben. :verymad:

Publicerat

Isjonsson: Hur långt söder ut vet jag inte, Jag vet bara att de lämnat Örebro län och att NVV hintade om att de gått söderut.

När de släppte Junseletiken på VG sidan om länsgränsen så ha jag för mig att hon gjorde en lov söderut också precis efter släpp om jag minns rätt innan hon började gå tillbaka norrut.

Din kompis tror jag mig veta vem det är och nej han gillar inte gråben i så fall.

David S: Är inte så svårt att ha koll med internet som hjälp. Brukar kolla en gång om dagen vid fika eller en lunch hur läget är runt där jag bor och särskilt om det vankas jakt i närtid.

Edit: De har visst gått 4 km söderut så då är de mao mellan Karlsborg och länsgränsen

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/tiveden-inte-lamplig-for-vargutsattning

Publicerat

Isjonsson: Hur långt söder ut vet jag inte, Jag vet bara att de lämnat Örebro län och att NVV hintade om att de gått söderut.

När de släppte Junseletiken på VG sidan om länsgränsen så ha jag för mig att hon gjorde en lov söderut också precis efter släpp om jag minns rätt innan hon började gå tillbaka norrut.

Din kompis tror jag mig veta vem det är och nej han gillar inte gråben i så fall.

David S: Är inte så svårt att ha koll med internet som hjälp. Brukar kolla en gång om dagen vid fika eller en lunch hur läget är runt där jag bor och särskilt om det vankas jakt i närtid.

Edit: De har visst gått 4 km söderut så då är de mao mellan Karlsborg och länsgränsen

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/tiveden-inte-lamplig-for-vargutsattning

Ok!

Du har pm med namn så får vi se om vi talar om samma person.

Publicerat

Nån som hört om otygen vänt norrut? Flyttvargar brukar passera här när dom knallar hemåt.

Publicerat

Svar på egen fråga, enligt jaktojägare är de kvar i Tiveden.

Publicerat

Det är bara och inse att politiker och andra betydande istanser torkar sej i röven med oss som bor på landsbyggden. Det är väll helt enkelt tid och ta den här frågan i egna händer för i den här takten så kommer det va försent att göra nått när dom som bestämmer insser att det är kört.

Tiveden där vargarna är utsatta är 2,5 mil från min ytter dörr.För två veckor sen så hade grannen varg utanför dörrn när frugan hans skulle åka till jobbet, tyvärr så han hon inte köra över den med bilen. Det är inget roligt när man ska va rädd o släppa ut hunna när dom ska pissa på kvällarna längre. Bara hoppas dom av nån konstig anledning går igenom isen nu när det börjar bli varmare

Publicerat

Jaa,Suna,jag känner som du,det märkliga är att det verkar som dom vet exakt var fanskapet e nånstans,alltså är näst intill alla märkta,det innebär att samma antal måste ha varit i kontakt med människa och fan vet om man kan kalla de vilda, för så jävla människoorädda de här djuren uppfört sig särskilt denna vinter det är verkligen anmärkningsvärt.Tyvärr tror jag inte att någon myndighet överhuvudtaget bryr sig om oss som lever på landsbygden,inte den" lilla duktiga från Maramö "heller trots att hon företräder "landsbygdspartiet"Men det kommer förr eller senare att hända nån riktig katastrof med de här förbannade vargarna,sanna mina ord,men då är det försent!!!!!!Vi behöver en NilsDacke!

Publicerat

Det vi får hoppas på är att det blir en riktigt stor e-söks bojkot. Det är faktiskt dags att vi står enade i jägarkåren nu, varför ska vi stå med specielt utbildade hundar så fort nån kör på ett vilt ? ja jag tycker det är synd om djur som lider men vad ska vi annars göra för att visa att vi inte ställer upp på det här längre. Man känner sig väldigt liten i en demokrati när man ständigt blir nertrampad i skorna !!!!!

Publicerat

Vargen är klart överskattad......

För dom som orkar läsa: http://www.floridalupine.org/publications/PDF/Mech-2012-Is-Science-in-Danger-of-Sanctifying-the-Wolf.pdf

Ändå är det en rapport av en av forskarna som starkt hyllade utplantering av varg i Yellowstone och framförde mycket positiva effekter om man planterade in varg där dom tidigare funnits.

Kanske börjar pendeln svänga igen?!? Iaf i forskarvärlden.

Publicerat

Det vi får hoppas på är att det blir en riktigt stor e-söks bojkot. 

Menar du vi ska sluta googla på varg? :ohmy:  :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

Vargen är klart överskattad......

För dom som orkar läsa: http://www.floridalupine.org/publications/PDF/Mech-2012-Is-Science-in-Danger-of-Sanctifying-the-Wolf.pdf

Ändå är det en rapport av en av forskarna som starkt hyllade utplantering av varg i Yellowstone och framförde mycket positiva effekter om man planterade in varg där dom tidigare funnits.

Kanske börjar pendeln svänga igen?!? Iaf i forskarvärlden.

Klipper in sammanfattningen:

Historically the wolf (Canis lupus) was hated and extirpated from most of the contiguous United States. The federal Endangered Species Act fostered wolf protection and reintroduction which improved the species’ image. Wolf populations reached biological recovery in the Northern Rocky Mountains and upper Midwest, and the animal has been delisted from the Endangered Species List in those areas. Numerous studies in National Parks suggest that wolves, through trophic cascades, have caused ecosystems to change in ways many people consider positive. Several studies have been conducted in Yellowstone National Park where wolf interactions with their prey, primarily elk (Cervus elaphus), are thought to have caused reduction of numbers or changes in movements and behavior. Some workers consider the latter changes to have led to a behaviorally-mediated trophic cascade. Either the elk reduction or the behavioral changes are hypothesized to have fostered growth in browse, primarily willows (Salix spp.) and aspen (Populus spp.), and that growth has resulted in increased beavers (Castor Canadensis), songbirds, and hydrologic changes. The wolf’s image thus has gained an iconic cachet. However, later research chal- lenges several earlier studies’ findings such that earlier conclusions are now controversial, especially those related to causes of browse regrowth. In any case, any such cascading effects of wolves found in National Parks would have little relevance to most of the wolf range because of overriding anthropogenic influences there on wolves, prey, vegetation, and other parts of the food web. The wolf is neither a saint nor a sinner except to those who want to make it so.

Publicerat

Klipper in sammanfattningen:

Snabbt.... Man kan inte överföra det man ser i "orörda" parker till naturen där människan har närvaro. Ej heller är tidigare studier om nyttan helt användbara pga av studierna har gjorts inom ett snävt område under en kort tid. Samt att alla ev andra faktorer som kan påverka resultatet har utelämnats.

• 3 months later...
Publicerat

Citerat från Jakt & Jägare: "En av åhörarna ifrågasatte om det ens är lagligt att sätta ut vargar i nationalparken, eftersom det finns en lag som säger att man inte får sätta ut växter och djur i en nationalpark. Svar på det utlovades senare under kvällen, meddelade mötesledaren Maria Falkevik från länsstyrelsen i Värmland."

http://www.jaktojagare.se/notiser/stormote-om-tivedenvargarna

:thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat

Varför bråka om vargarna. Enligt mig ett helt onödigt djur som förstör mer än dom gör nytta.

Sverige borde lära sig av dom äldre. forna tiderna. Varför utrotades varg i princip från Sverige?

För att dom inte fyller någon funktion.

Dom som älskar varg kan ju alltid testa umgås lite med dom så kanske dom får en annan syn på dom bestarna.