Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nybörjar frågor kring jakt båge (compound bågar)

Featured Replies

Publicerat

hej . precis ny inkommen inom båg skytte  dock alltid varigt intresserad av det. jo det är så här att jag har kollat runt mycke på olika sidor ,olika jakt bågar (compound-bågar). men tyvär vet jag då inte vad man ska leta efter .... har läst lite om bågar  bakrund , sammansättning m.m. det enda  man har lyckats få fram är att en jakt båge bör ha ovala växel hjul eller vad man ska säga:P för att få bästa effekt .   det just jag letar efter är en compound båge med stor styrka ( höghastighet) och någerlunda lätt vikt . 

så vad säger ni som kan :) ? behöver lite tips o trix vad man letar efter:)

mvh:jimmy

Publicerat

Hej Jimmy!

Du ska inte börja i fel ände om du ska lära dig skjuta och jaga med båge. Dragvikt (Styrkan på bågen) är inte den som gör dig till en bra jägare eller skytt. Snarare att du kontaktar någon som kan lära dig skjuta och trimma in din båge. Först ska du lära dig hantera bågen som vapen innan du ens ska fundera på att jaga med grejerna. En snabb båge kan många gånger vara sämre för en nybörjare än en lite snällare båge i lagom dragvikt. Alla bågar av kändare märken gör sitt jobb idag. Du ska handla av någon av de firmor som rekommenderas i ett annat inlägg i detta forum. De kan sin sak och du får rätt grejer och hjälp från början. Läs den här: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15186-serioesa-handlare-i-sverige/

Publicerat
  • Författare

okej:) tackar:D

riktigt bra tips:D

Publicerat
  • Författare

:) så nu har jag löst många av de problem jag hade förut:)

hittat båge  o pratat med dom och allt .

30" draglängd.

men frågan som följer är ju hur man listar ut om man är höger skytt eller inte ....

det som känns bäst när man känner efter är ju att hålla en båge med höger hand  spänna linan med vänster o sikta med höger öga .. vet ej om detta går ihop men men :P  så ska man ha höger eller vänster båge då ? :)

Publicerat

Det är en alldeles utmärkt båge, ofta väljer man båge efter dominerande ögat men det är inte ristat i sten.

Bor du i närheten av Anderstorp/Gnosjö (mörka Småland) så är du välkommen i vår klubb Grizzly.

Lycka till med skjutandet och träningen.

Publicerat
  • Författare

:) jag bor i mjölby östergötland:) men är på anderstorp några gånger om året :) så kan nog titta förbi då :)

Publicerat
  • Författare

tänkte höra är det någon här inne som har handlat via scandbow.se  om det är en bra firma  när det gäller  lev tid och bra köp från?

Publicerat
  • Författare

tänkte höra är det någon här inne som har handlat via scandbow.se  om det är en bra firma  när det gäller  lev tid och bra köp från?

så allt beställt o klart :)

Publicerat

scandbow är jättebra och Anders Gejer är trevlig och kunnig.

Har han grejerna hemma tar det bara några dagar.