Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Haha, det kommer många bra idéer på vad man ska svara nyfikna som tycker man har en söt hund. Frågan är vad man ska hitta på åt de(ganska få) ickejägare som säger så om mitt strävhår. Jag måste fundera ut något bra Idag tas det fram, tyvärr, på tok för mycket "jakthundar" vilket även detta innebär problem. Har sett så mycket "jaktlabbar", "wachtlar" och "spetsar" som duger enbart till sällskap. Vilka tror ni senare har gått till avel...??Dessa pengasugna jägare finns i princip i samtliga jaktlag och sällan vågar vi säga dom några sanningens ord. Hundarna hamnar oftast hos okunniga jägare alt familjer och oavsett tänkt användningssätt så kommer ingen att visa hunden uppskattning. Väldigt tråkigt!MvhRG Det där är ett bra exempel på en ytterligare aspekt i de problem som finns kring hundrasernas bevarande. Och det är ett tråkigt och ganska stort problem. För en erfaren jägare som har haft hund förr så är det lätt att gallra ut dessa valpar från intressekartan, men för den nya jägaren som, glad i hågen, fått köpa en jakthund som enligt uppfödaren jagar jättebra är det värre. I värsta fall blir denne fast med en hund som inte fungerar under lång tid och kanske då också förlorar jaktintresset. Dessutom drabbas självklart seriösa uppfödare då rasens rykte i förlängningen försämras. Mitt råd till blivande hundköpare, oavsett syfte, är att kontrollera meriter. Om inte meriter finns men uppfödaren intygar att hunden fungerar så ska man se hunden i action. Om uppfödaren motsätter sig detta, så låt för allt i världen bli att köpa hunden. Då är sannolikt hundens kvalitéer rejält överdrivna. Jag lade ut texten på ansiktsbok också, jag tänkte nämligen se om det kommer något mothugg. Jag är rätt säker på att det finns många som inte håller med mig där ute. https://www.facebook.com/almhundfritid
Publicerat Februari 24, 201313 yr Bor mitt inne i Stockholm & det är en hel del som säger " Guud så söta små hundar & perfekta i storleken, sån vill jag ha"! Efter att man något vresigt säger att " nej det ska du inte, för du kommer att få ett helvete".. Så tittar dom flesta frågande på den sura, otrevliga som håller i kopplet.. Har Tyskar.. J.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Jag måste säga att den här tråden är extra intressant i ljuset av att vi nyss hade en tråd som handlade om hur svårt det kan vara gör den som inte har känningar i branschen att hitta / få köpa rätt hund. Det är nog positivt i längden om fler uppfödare ställer större krav. Sedan kan det nog finnas väldigt många bra jägare/ bundsförvanten som inte får tag i de mest lämpliga hund ämnena bara för att de inte förstår det sociala spelet. Tråkigt, men motsatsen skulle bli värre!
Publicerat Februari 24, 201313 yr Almensson du har så djävla rätt.Har själv sagt nej till "leksakshundar" eller dom som ringer o frågar om mina labbar driver med skall eller ; Går dom på gris?. Fan vilka puckon det finns.
Publicerat Februari 25, 201313 yr Detta är en populär post. Ett utdrag från FB från en konversation mellan en hundinstruktör och en hundägare. Jag: Ok, vad har du för ras?Hundägaren: En en siberian husky blandat med stövare....Jag: Ok, du har en draghund blandat med en jakthund?... Hundägaren: Ja.Jag: Ok, vad ska dessa raser göra?Hundägaren: Tja, hälften av hunden ska dra och den andra hälften springa i skogen efter djur.Jag: Ja. Och vad var ditt problem?Hundägaren: Ja, att den drar i kopplet och springer efter vilt.Jag: Ja, det ser dessvärre ut som du har en hund som är skapt för att dra och jaga vilt.Hundägaren: Ja det stämmer. Kan man träna bort det?Jag: Har du några intressen?Hundägaren: Eh, ja visst har jag det. Jag gillar att måla tavlor och se på film.Jag: Kan du tänka dig att sluta med det?Hundägaren: Nej, det kan jag nog inte. Men vad har detta med hundträning att göra?Jag: Kan du tänka dig att göra något annat som motsvarar glädjen du får ut av att måla och se på film?Hundägaren: Nja, visst kan jag göra annat men det är inte lika roligt.Jag: Ok. Och vad kan du erbjuda en draghund som är roligare än att dra och en jakthund som är roligare än att jaga.Hundägaren blir tyst en stund: Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag inte.Jag: Inte jag heller.Hundägaren: Kanske jag helt enkelt borde skaffa mig ett playstation istället?Jag: Haha, ja om du inte gillar att jaga eller vara utomhus och träna är detta kanske inte rätt hund för dig.Hundägaren: Ja, man borde kanske läsa på lite mer innan man skaffar hund. Men den är hemskt söt.Jag: Ja, det förstår jag.Hundägaren: Den fäller mycket hår också. Min man är galen på allt lurv överallt.Jag: Mm, det får man räkna med.Hundägaren: Ja, det var till och med lite i kalopsen igår.Jag: Mm, det är inte helt ovanligt.Hundägaren: Men vet du, jag träffade en husky i Norge när jag var 12. Den var så fin. Ända sedan dess har jag velat ha en husky.Jag: Synd att du inte träffade på ett playstation iställetHundägaren skrattar: Okej, jag börjar förstå att det inte är hunden som har problem. Det är jag.Jag: Haha, nja, problem och problem. Det du säger är mycket vanligt. Folk med vakthundar blir arga då deras hundar morrar åt främlingar. Folk med vinthundar blir arga då deras hundar kommer hem med harungar. Man vet ofta lite för lite innan man skaffar hund.Hundägaren: Tack för pratstunden. Jag har lärt mig mycket på tio minuter.Jag: Lycka till i framtiden. Det finns mycket vi kan träna med din hund för att hjälpa er på traven. Men den kommer alltid att vilja dra och den kommer alltid att vara intresserad av vilt.Hundägaren: Ja, jag förstår det nu."
Publicerat Juli 1, 201312 yr Idag tas det fram, tyvärr, på tok för mycket "jakthundar" vilket även detta innebär problem. Har sett så mycket "jaktlabbar", "wachtlar" och "spetsar" som duger enbart till sällskap. Vilka tror ni senare har gått till avel...?? Dessa pengasugna jägare finns i princip i samtliga jaktlag och sällan vågar vi säga dom några sanningens ord. Hundarna hamnar oftast hos okunniga jägare alt familjer och oavsett tänkt användningssätt så kommer ingen att visa hunden uppskattning. Väldigt tråkigt! Mvh RG Jag har en wachtel med hyggliga linjer men han jagar inget bra och av det skälet har jag faktiskt tackat nej till parningar vid 2-3 tillfällen. En jaktljum hund är inget jag önskar någon jägare.. Mvh!
Publicerat Juli 1, 201312 yr Nu gör det ju inte så mycket, men för 10 år sen så hade jag ett ganska gott underlag för att köpa in schäfrar, malle, springer spaniel och labbar som gav ägarna huvudvärk till försvaret och en del gick även till polis och tull. Träffar ju en del folk hemma som är så förtjusta i mina hundar, brukar fråga hur stor vildsvinsmark de har och möjlighet att jaga från augusti till mars, annars blir de hopplösa, sen har vi kategori 2 mamma/pappa med barnflock, "får man klappa" visst säger jag och när ungarna klänger som värst så drämmer man i att de jagar vildsvin och björn, det är lika kul varje gång
Publicerat Juli 3, 201312 yr Jag vet inte om det är något lokalt men i mina trakter så går det rykten om att laikor hugger typ allt men helst barn. Hört flera som blivit avrådda från folk som "vet" att har man barn så kan man inte ha laika för då blir barnen uppätna. Jag brukar tänka på det när mina laikor leker med kompisarnas barn... //Mekus
Publicerat Juli 3, 201312 yr Jag vet inte om det är något lokalt men i mina trakter så går det rykten om att laikor hugger typ allt men helst barn. Hört flera som blivit avrådda från folk som "vet" att har man barn så kan man inte ha laika för då blir barnen uppätna. Jag brukar tänka på det när mina laikor leker med kompisarnas barn... //Mekus Bra att folk tror det, vissa raser skall "bara" jägare ha! J