Publicerat Mars 9, 201313 yr Detta är en populär post. Jag älskar biff Jerky men det är så satans dyrt så jag bestämde mig för att göra det själv. Hittade ett grundrecept på nätet som jag modifierade lite. Köpte på mig alla ingredienser igår och blandade till marinaden av följande 1.5dl Soja 1dl Worchestersås 2msk liquid smoke 3st matskedar Teriyakisås Rejält med nymalen svartpeppar 3st matskedar 2msk Chiliflaks 4st kryddmått vitlökspulver Köttet jag använde mig av var lövbiff 700gram som bankades så den blev 3mm tunn.Skar tunna remsor av detta och lade ner detta i marinaden och sedan fick det så i kylskåpet i 12-13 timmar. Satte på ungen på lägsta runt 70-75grader och lade ut köttet på ett galler och på en plåt med bakplåtspapper på jag bara hade ett galler så det fick bli så. Detta skall så i ugnen mellan 4-7 timmar beroende på vilken typ av ugn du har och torka. Man kan i stort sätt ta vilket kött man vill så länge det är så fettfritt som möjligt.Köttet är i skrivade stund i ugnen och jag återkommer med smakrapport och slutresultatet.
Publicerat Mars 9, 201313 yr väntar spänt på resultat, måste börja göra sådant med för det är så förbannat gott
Publicerat Mars 9, 201313 yr Författare Nu är dom klara och kan säga att för att vara första gången så var det helt lyckat. Några mindre bitar blev lite för klara och krispiga men i det stora hela så var det perfekt.
Publicerat Mars 9, 201313 yr En laddning redo att lastas in i ugnen <br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />
Publicerat Mars 10, 201313 yr Körde med ugnsluckan öppen ett par cm för att det skulle torka bättre. Blev helt okej som första försök. Bra hetta i smaken, nästan för bra om man inte dricker öl till skulle jag tro.<br /><br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />
Publicerat Mars 10, 201313 yr Körde med ugnsluckan öppen ett par cm för att det skulle torka bättre. Blev helt okej som första försök. Bra hetta i smaken, nästan för bra om man inte dricker öl till skulle jag tro.<br /> uploadfromtaptalk1362898165475.jpg<br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />Vad körde du med för kött ?
Publicerat Mars 10, 201313 yr Körde med ugnsluckan öppen ett par cm för att det skulle torka bättre. Blev helt okej som första försök. Bra hetta i smaken, nästan för bra om man inte dricker öl till skulle jag tro.<br /> uploadfromtaptalk1362898165475.jpg<br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />Vad körde du med för kött ?
Publicerat Mars 10, 201313 yr Lövbiff. <br /><br />Har ett ytterlår av vildsvin som nog får agera råvara till nästa försök. <br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />
Publicerat Mars 10, 201313 yr Man kanske skulle ge det ett försök, finns lite smått o gott kvar i boxen.
Publicerat December 12, 201312 yr Hur blev det med vildsvinskött? Lövbiff. <br /><br />Har ett ytterlår av vildsvin som nog får agera råvara till nästa försök. <br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />
Publicerat Mars 12, 201511 yr Hur lång hållbarhet tror ni att köttet kan ha? Bör man inte ha i lite socker eller salt för att få längre hållbarhet?
Publicerat Mars 12, 201511 yr Hur lång hållbarhet tror ni att köttet kan ha? Bör man inte ha i lite socker eller salt för att få längre hållbarhet?
Publicerat Mars 12, 201511 yr Byggde en rökugn i höstas för detta ändamål. Kör ungefär samma recept som ovan, men röktorkar det med äpplespån. Kör med fransyska som jag rensar på fett. Stoppa in den i frysen 5 1/2 timme, så går det utmärkt att skära den i 2-3mm tunna skivor.