Publicerat Mars 12, 201313 yr Är lite fundersam på statusen i min pipa till min Marlin 1895, bommarna är ganska låga. Hur ser det ut i era bössor, jag tycker inte att precisionen är den jag kan förvänta mig. Jag har skjutit med Winchester fabriksladdat med hålspets 300 grainskulor.
Publicerat Mars 12, 201313 yr Är lite fundersam på statusen i min pipa till min Marlin 1895, bommarna är inte så "grova". Hur ser det ut i era bössor, jag tycker inte att precisionen är den jag kan förvänta mig. Jag har skjutit med Winchester fabriksladdat med 300 grainskulor. Vad är förväntad precision? och vad är praktisk? Du skall nog testa någon mer sort sen är ju en marlin bygel (inte bara marlin utan dom flesta byglar) inte något precisions instrument.
Publicerat Mars 12, 201313 yr Författare Vad är förväntad precision? och vad är praktisk? Du skall nog testa någon mer sort sen är ju en marlin bygel (inte bara marlin utan dom flesta byglar) inte något precisions instrument. Det där förstår jag inte, jag vet vad en bygelrepeter är och vad jag kan förvänta mig. Frågan gäller höjden på bommarna, och hur det ser ut hos er andra bygelskyttar. Jag ska försöka fotografera, misslyckades nu i eftermiddags.
Publicerat Mars 12, 201313 yr Kan ju inte påstå att jag kan något om sånt här men har för mig att jag läst nånstans att Marlin hade någon specialräfling på några modeller. Men vad vet jag.
Publicerat Mars 12, 201313 yr Ja du skrev att precisaionen inte var vad du förväntat dej. det jag ville veta utan att gå in på bommar/räfflor var vad du hade förväntat dej? skjuter den 50mm på 80m och du förväntat dej treklöver så tror jag inte det är räfflingens fel. däremot skjuter den 15cm på samma avstånd då är ju något inte rätt. Av min erfarenhet så är det nog inte räfflingen det hänger på (men jag har haft fel förr) om det inte är en beg. pang du inhandlat då vet man inte historiken. men skjuta ut en 45-70 pipa då har man att göra. ovanstående inlägg är inte fel, både marlin och även andra har haft olika räffling. hur många bommar har du i pipan?
Publicerat Mars 12, 201313 yr Författare Ok, jag förväntar mig träffbilder mindre än 10 cm från 25 meter. Jag ligger nu i snitt på träffbilder om 25 cm från 25 meter. Jag vill kunna använda den ut till ungefär 50 meter med acceptabel träffbild. Jag vet att det inte är ett bänkskyttevapen jag har. Det jag gör nu är att identifiera felkällor med vapnet. Jag använder originalsikten och de sitter fast ordentligt, jag tror inte heller att det är ammunitionsfel som åstadkommer detta. Pipan är inte portad och hålen i tavlan är runda och fina så kulan håller ihop och tumlar inte. Återkommer med bilder från loppet när jag listat ut hur.
Publicerat Mars 12, 201313 yr 25cm på 25m, Lämna in bössan! Där du köpte den eller om det va privataffär köp en service/översyn Tror fortfarande inte det är insidan pipan dom är boven
Publicerat Mars 13, 201313 yr Herregud! inte ens med tumlande kulor har jag fått en sådan spridning. Låter nästan som att pipan eller stocken skulle sitta löst och vingla mot lådan. Men det hade du ju känt!
Publicerat Mars 13, 201313 yr Har själv en gammal bygel, winchester 94 i kaliber .307w, och den skjuter iallafall 5skott inom 10cm på 100 meter med winchesters gamla fabriks ammunition. Antingen har du generalfel på bössan, eller så kanske operatören gör fel. Har du låtit någon annan skjuta bössan? Bara för att se om det blir annat resultat?
Publicerat Mars 13, 201313 yr Shootingwest har en poäng, i detta läge är en kontakt med Berras av största betydelse, ett sakligt samtal där man förklarar att man efter en testskjutning, över öppna riktmedel på 25 meter inte erhållit bättre träffbild än 25 cm med köpeammo, i det samtalet, som lämpligast spelas in, (behöver man inte meddela) så reklamerar man vapnet, tar stöd av Marlins konstaterande att pangen som sådan är en 2 eller 4 MOA pang dvs borde klara i varje fall 25 mm på 25 meter, är ett garantiärende, man föreslår att pangen tas till lämplig vapensmed för kontroll/test (kom ihåg nu, du har licensen på den, det går inte att bara lämna bort den, men till smeden går bra), alternativt om någon i butiken vill vara med för att provskjuta den, genomföra en testskjutning. En tanke jag har är att någon har blyat ner pipan något grönjävligt och att det gör att den numera skjuter skit med allt, men det är bara en tanke bland flera. /CHristian
Publicerat Mars 13, 201313 yr Att skjuta slut på en 45-70 pipa torde vara i det närmaste omöjligt så som flera påtalat finns nog felet att söka på annat håll. Min Marlin 30-30 sköt som vilken standard repeter som helst på 100m och de Marlin 45-70 jag sett skjuta håller sig inom snusdosan på 100m. reklamera för felsökning. /Mike
Publicerat Mars 13, 201313 yr 25 cm på 25 m är skandal, då måste ju pipan va helt lös eller liknande... På 80 m ska du åtminstone kunna förvänta dig snusdosan. Det är många som presterar 3-klöver med dessa på 80-100 m. Jag är inte en av dem då jag envisas med öppna riktmedel men jag hittade lite bilder i telefonen sen i somras och jag hade snusdosan på 120 m och bättre på 80 m och detta är med ghost ring och sittande på backen med knästöd dvs knappast optimalt för att jaga träffbilder. Vem vet jag kanske hade tur men jag gjorde det flera gånger och jag plocka regelbundet lerduvor på fristående på 80 m. Längre håll får jag lite svårt att se målet... Jag har för mig att jag har testat att skjuta med kikare för några år sedan men jag hade problem med kikarfästena så jag fick inte till något vettigt. Sen är de inge roliga att sitta i bänk med heller då jag dessutom envisas med relativt hårda laddningar och framförallt tunga kulor. Den verkar dock skjuta bäst med remingtons 300 gr HP kulor men jag har bara provat ett fåtal fabriksladdade skott så där har jag dålig koll. Kan ens en pipa va så dålig att det skulle kunna bli så dåligt? Det känns som att på 25 m så måste det vara något jätteallvarligt. Har du kikare eller öppna riktmedel? Sitter i så fall kikaren fast och är den hel? Testa med något annat eller med öppna riktmedel om du känner dig bekväm med det. Om den verkligen skjuter så dåligt så skulle den åka till närmaste skrot... i allafall tillbaka till handlaren.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Jo då visst kan en pipa vara/ha blivit så dålig, som angivet ovan, om man fyllt den med bly ie skjutit med för mjuka blykulor och sedan skjutit mantlad ammo efter det så går det utmärkt att arrangera med sådana förutsättningar. Men då ingen av oss har pangen i hand är det inte möjligt att gissa/hitta orsaken till dess agerande, det blir bosse Bildoktor över det hela, min gissning också. /CHristian
Publicerat Mars 13, 201313 yr Tråden behöver inte spåra ur nu bara för att jag skriver detta, men känns som att jag behöver få det vädrat. I _MIN_ värld byter man enbart in vapen som man av någon anledning inte är nöjd med. Det kan vara för att man tycker att någon av funktionerna på vapnet inte är vad man hade tänkt, eller kanske någonting man tycker rent av är uselt på bössan. Dem som lämnar in bössor till handlaren som dem är riktigt nöjda med, bara för att få pengar till annat är i min mening väldigt få, och jag kan bara säga att jag själv aldrig skulle göra det. Bara en tanke som slår mig varje gång jag håller i beggade pangar hos handlaren. Det blir inte bättre av att nästan ingen handlare idag provskjuter bössorna innan dem tar in dem. Torsbo handels provskjuter inga bössor tex. Bilhandlarn provkör iaf bilarna han tar in..
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Jag är mycket tacksam för engagemanget i min bössa. Jag sammanfattar nedan: -Frågan gäller alltså bommarnas höjd. -Jag har inte tillräckligt bra mätinstrument för att mäta bommarna själv. Mitt skjutmått är ett manuellt exemplar och mäter bara halva tiondelar, bommarna är lägre än så. -Att fotografera var svårt men den hugade kanske kan få ut något av bilderna. -Siktet är som ovan nämnt ett originalsikte, det är till konstruktionen ställbart och har med åren som gått blivit litet glappt (det har jag försökt fånga på ett litet filmklipp som jag ska försöka posta nedan). Felet ligger inte där. -Pipan sitter fast. -Att jag är en skytt i betydligt lägre division än flertalet av er har jag vägt in i ekvationen. -Jag är inte någon vapentekniker, tvärtom långt ifrån. Frågan som jag vill ha svar på är hur en pipa ska se ut, antingen kan någon annan som har eller har haft ett liknande vapen spekulera i det eller så kanske någon med tillräcklig erfarenhet i ämnet titta på mina bilder eller på bössan i sig. "http://s604.beta.photobucket.com/user/Humlegaard/story/8507/embed"
Publicerat Mars 13, 201313 yr Vi kan konstatera att din pipa har"Ballard rifling" då den har 6 räfflor,om det varit en "Microgroove" hade den haft 12. Ballard rifling beskrivs som" fairly shallow" och med blotta ögat ser det ok ut,christians ide om blyavlagringar kanske är värt för dig att kolla upp. Om du vill prova det så vet Blyström här på forumet hur man bäst får bort dom. /Mike
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Ja, klart värt att försöka med blyavlagringarna. F.ö. tycker jag att Christian har mycket klokt att komma med.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Mad Mikes och chris ord och kunnande är icke att förakta. Mike fixade min 45-70 när den krånglade allt som behövdes va ett par stora groggar. Min bygel skjuter väldigt bra med Remington hålspets 300grain
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Mad Mikes och chris ord och kunnande är icke att förakta. Mike fixade min 45-70 när den krånglade allt som behövdes va ett par stora groggar. Min bygel skjuter väldigt bra med Remington hålspets 300grain Häller man groggen rätt i loppet då? Förlåt, det kunde jag bara inte missa. Det är ju hjälp jag söker, och det är här den finns.
Publicerat Mars 13, 201313 yr Groggen hälldes i Mike. sen plockades bössan ner i beståndsdelar och då hittades en liten fjäder som va ihopklibbad den rengjordes och saken va klar. Har du låtit någon annan provskjuta din pang för att se om det blir samma reesultat som för dej
Publicerat Mars 13, 201313 yr Författare Ja, vi var 2 på skjutbanan. Vi sköt vardera 3 st 3-skottserier stående mot pistoltavla. Nu är det rejäl rengöring på programmet, men jag måste först inhandla lämpliga borstar i rätt storlek.
Publicerat Mars 14, 201313 yr Jag tyckte personligen att originalsiktet var svårt att skjuta med. När jag skaffade ghostringen blev det lättare och efter att ha höjt upp kolvkammen en aning så blev det helt plötsligt inte lika svårt så där fick man ju se hur viktigt det var med ett bra anlägg. Som jag skrev innan så har jag även haft kikare och även rödpunkt men bössan blev lite väl klumpig tyckte jag. Jag har även haft kikaresikte i scout-setup men det var samma sak där. Det tillförde liksom inget så då åkte det av. Bilden på räfflorna ser väl vettig ut. De är inte jättedjupa. Om jag har förstått det rätt så är det mässing eller bronsborste som gäller för att få bort blyavlagringar så det är väl bara att gnugga på. Sen kan det väl vara vettigt att ta stöd när man ska försöka få till en vettig träffbild. Speciellt med en ny bösstyp som man kanske inte är så van att skjuta med samt att hur det än är så sparkar de en hel del vilket kräver att man lär sig hantera rekylen på rätt sätt. Jag tror nästan att du ska börja där att sätta dig i en bänk eller på något sätt ta ett bra stöd och verkligen tänka på hur du siktar (om du är ovan öppna riktmedel). Öppna riktmedel kräver en hel del träning jämfört med kikarsikte kan jag tycka. Ha fokus på kornet men ha även koll på att du linjerar upp allt riktigt. Svårt att förklara i text känner jag nu men det kanske finns någon på forumet som är bättre på det.
Publicerat Mars 14, 201313 yr Hej, Jag tycker pipan ser rätt ok ut så jag tror inte den är utsliten på nåt sätt. Kröningen ser oxå bra ut. Jag kan inte se några direkta blyavlagringar på bilderna men däremot missfärgade områden som kan vara rost alternativt mantelavlagringar. Marlins riktmedel och trycke är definitivt inte dom lättaste för att testa precision med. Frihandsskytte gör det rent ut sagt skitsvårt. Hur ser träffbilderna ut, horisontalspridning, vertikalspridning, hagelbössa? Jag rekomenderar att du testar bössan i bänk och tänk på att hålla i framstocken på samma sätt från skott till skott. Hur som helst skadar inte en rengöring på något sätt. Jag har ingen 1895:a själv, jag kör med Ruger #1 så jag kan inte beskriva hur man tar ut slutstycket. Det är dessa grejer jag använder för rengöring. http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=103 http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=311 http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=513 http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=902 http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1103 Samt Ed's Red hemblandad som krutlösare. Jag skjuter bara gjutna kulor numera. 1 Ta ut slutstycket. 2 Sätt fast bössan på nåt lämpligt sätt, linnelapparna kommer, och skall gå trögt. 3 Blöt en linnelapp med Ed's och tryck den igenom pipan från patronläge till mynning, nu förstår du varför bössan ska sitta fast. 4 Låt Ed's verka 10min. 5 Blöt en ny lapp med Ed's och tryck igenom den oxå. 6 Byt till bronsborsten och tryck igenom den från patronläget på ett lugnt sätt tills den kommer ut helt ur mynningen. 7 Vänd och dra tillbaka till hela borsten kommit ut ur loppet. Ta det lugnt när borsten dras in i mynningen. 8 Repetera X gånger. 9 Byt till Jag och tryck en torr linnelapp genom loppet. 10 Upprepa till lapparna är hyfsat rena när dom kommer ut. Repetera steg 5-10 tills du är nöjd. 11 Spraya lite vapenolja på en linnelapp och och tryck igenom den med jaggen 12 Tryck en torr linnelapp genom pipan med jaggen. Ska du absolut ta bort mantelrester finns det en bra beskrivning på grannkanalen. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352 //Blyström