Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ändring av paragraf 28 - praktiska konsekvenser?

Featured Replies

Publicerat

Idag meddelade Svensk jakt att regeringen kommer ändra paragraf 28 så att man anmäler till Länsstyrelsen istället för polisen.

Vad tror NI?

Kommer folk bli mer anmälningsbenägna? Litar man på att länsstyrelsen går i god för nyttjandet av paragrafen eller tror ni att merparten ändå kommer gå vidare till polis med följd av brottsutredning och beslagtagna vapen?

Personligen tror jag inte ändringen kommer påverka hur folk agerar. Jag tror att skjut-gräv-tig är det vanligaste behandlingssättet ute i skogen idag och jag tror det kommer vara det fortsättningsvis. Vem vill redan första älgjaktsveckan riskera bli av med sina vapen för resten av säsongen för man måste ta beslut att nyttja §28 för att skydda sin älghund?

Publicerat

Idag meddelade Svensk jakt att regeringen kommer ändra paragraf 28 så att man anmäler till Länsstyrelsen istället för polisen.

Vad tror NI?

Kommer folk bli mer anmälningsbenägna? Litar man på att länsstyrelsen går i god för nyttjandet av paragrafen eller tror ni att merparten ändå kommer gå vidare till polis med följd av brottsutredning och beslagtagna vapen?

Personligen tror jag inte ändringen kommer påverka hur folk agerar. Jag tror att skjut-gräv-tig är det vanligaste behandlingssättet ute i skogen idag och jag tror det kommer vara det fortsättningsvis. Vem vill redan första älgjaktsveckan riskera bli av med sina vapen för resten av säsongen för man måste ta beslut att nyttja §28 för att skydda sin älghund?

Om jag jagade i dalarna, så tror jag att jag ringde polisen.

Publicerat

Jag vet inte om det gör så stor skillnad vart man anmäler.

Men jag ser det som ett stort problem att förtroende för rättsapparaten ligger på en sådan nivå att det knappast förvånar när legitima §28 ingripande resulterar i något annat än att man anmäler det. Jag gillar absolut inte SGT det ställer till det på så många sätt. Men jag har full förståelse för den som underlåter att anmäla dylika händelser. Nu kanske ovan nämnda ändring är ett försök att förbättra situationen. Men på något konstigt sätt känns det som att rättsapparaten (Polis, åklagare osv) inte tar problemet på allvar.

Publicerat

Nu har vi endast nån enstaka varg som går genom områdena där jag jagar, men jag skulle aldrig våga anmäla varken till polis eller länstyrelse att jag skjutit enl 28an om det så var mitt eget liv jag skyddat, har 0 tilltro till myndigheterna i detta fall :verymad:

Publicerat
  • Författare

Jag tror även att många, förrutom rädslan att bli misstrodd och få beslagtagna vapen, tänker som så med den värdelösa odemokratiska rovdjurspolitik vi har... Alla motarbetar jägarkårens intressen så varför ska man själv fjäska och göra rätt för sig när det finns alternativ som är betydligt bekvämare för mig som person.

Publicerat

Nu har vi endast nån enstaka varg som går genom områdena där jag jagar, men jag skulle aldrig våga anmäla varken till polis eller länstyrelse att jag skjutit enl 28an om det så var mitt eget liv jag skyddat, har 0 tilltro till myndigheterna i detta fall :verymad:

Även om man har torrt på fötterna och man är helt säker på att gå fri. Så är det en massa skit man ska igenom och vill dom jävlas lite så jagar man inget mer det året..... 

Bortlåsta vapen i väntan på utredning. Sen ett halvår senare får man igen dom i ett skick som inte är i närheten av vad dom var. Kanske någon vecka i häkte och uthängd i bygden och bland kramare.

Vet någon?.... Näe

Kan jag få undan i tid?.... Troligt

Ska jag förlora pengar, fritid och resten av jaktsäsongen eller sparka in skiten under en gran? Man ska nog vara väldigt samvetsgrann och laglydig om det inte blir alt med att bara gå vidare.....

Om en utfrågning på plats visar att allt verkar rimligt och gått lagenligt till. Fine! Klapp på axeln och få lämna uppgifter. Men gå hem med vapen och kunna fortsätta med sitt liv.

Vid tveksamhet kan ytterligare undersökningar vara nödvändiga, men finns det ingen anledning att tro att djuret är skjutet med ett annat vapen än det som uppgivits så ska det inte heller då tas i beslag för testskjutning på plats. Visar utredningen att det behövs mer uppgifter, testskjut då men ägaren ska ha rätten att få tillbaks sitt vapen inom 7 arbetsdagar. Om det nu inte skulle visa sig att det är mer troligt att ett brott gjorts än att det är troligt att det har gått rätt till.....

Om det visar sig vara väldigt många oklara omständigher och det finns klara anledningar att ifrågasätta hur det har gått till och på vilka grunder. Samt att det finns en överhängande risk att skytten flyr landet eller förstör sitt vapen. Ja slå på den stora trumman då.

Då skulle vi nog ha fler §28 skjutningar i dagen och färre djur skjutna i misstänkt tjyvjakt!

Det blir spännande och se hur de olika LST kommer att arbeta och hur stort dom kommer att dra på med när någon anmäler §28 skjutning. :dry:

Publicerat

Jag vet inte om det blir så mycket bättre faktiskt. Jag skulle hellre ringa polisen om jag var uppe i Dalarna men satt jag nere i sthlm skulle jag nog hellre slå en signal till lst. Nu har jag ju sådan tur att jag bara haft positiva erfarenheter av lst-västmanland där jag huvudsakligen jagar och på min andra mark som ligger i Rialareviret ringer jag som sagt hellre länsstyrelsen än polisen.

Jag tror det finns en viktig poäng i att rapportera in §28 skjutningar. Skjuts det mycket varg med stöd av §28 så tyder ju det på mycket problem och att §28 faktiskt behövs, behövs den blir den svårare att ta bort. Om det dessutom är många som kommer in och sedan dessutom ser till att ligga på om beslagtagna vapen, utredningar osv. Anmäler alla hot som kommer, anmäler allt ofredande mm som kommer så blir det hela ett större problem för myndigheterna än det är idag, desto större problemet blir för myndigheterna desto mera benägna blir dom att göra något åt det hela.