Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Mad Mike

Formskjutning av hylsor.

Recommended Posts

Mad Mike

Vid den första omformningen från typ standard till AI använder man lämpligen tunga eller lätta kulor?

Bomkontakt?

Maxladdning?

erfarenheter någon?

/Mike

MarkusR

Nu finns det säkert de som har mer erfarenhet men jag svarar efter mina erfarenheter och mitt ringa förstånd.

Det är viktigt att hylsbotten ligger mot stötbotten för att inte hylsan ska sträcka och försvagas, vilket kan hända om slagstiftet skjuter fram hela patronen så hylsan sedan tätar framifrån och sträcker bakåt till den bottnar igen. Det kan man uppnå genom att sätta kulan i bommarna. Men har man ett patronläge som är skuret som det ska vara bottnar hylsbröstet på originalhylsan ändå. Go/NOgo tolken är normalt samma för originalhylsan och AI. Det finns de som formskjuter med en dutt pistolkrut, filler och vaxpropp. Jag har bara laddat kulor i det lättare spannet och skjutit, det har inte varit toppprecision på formskjutningsladdningarna men har funkat utmärkt på älgbanan.

mina 5 öre..

Mad Mike

Ok :smile:

Omformningspipa finns för att inte ödsla pipliv på finpipan.

Precision således ointressant,vill forma hylsorna så mycket som möjligt direkt.

/Mike

maddog

min metod.

kulan hårt i bommarna, lätt kula,snabbt krut, minimum laddvikt.

Mad Mike

Hur färdig blir hylsan direkt av 100% ?

/Mike

Lars

Skadar inte med kulan i bommarna men inte säkert att den orkar hålla emot slagstiftet men är det en AI ska den ju spejsa så skjut å njut :thumbsup:

Det lilla jag testat har formskjutning gett helt ok precision och inga fegladdningar om du önskar skarpa hörn på en smäll

christer

Jag har som galna hunden kulan hårt i bommarna,till min 6.5 imp så kör jag

med norma dl till omforming.

Min imp skjuter ca:5cm spridning på 300m då under omformning med en vo

på ca:880+ med 204krut(ganska hårt laddad).

MarkusR:Ett exempel 6.5x55 go tolken är ca:0.10mm större än 6.5 imp go tolken och där kan du

använda 6.5x55 go tolken till no go på imp patronen.

Mad Mike: Vad är det för patron du skall fireforma?

mvh christer

Mad Mike

lätt kula,

Hmm inte säker på att det går att sätta lätta kulor mot bommarna då denna kommer ha långt kulläge..

/Mike

Mad Mike

Mad Mike: Vad är det för patron du skall fireforma?

mvh christer

http://6mmar.com/243_Imp_30_.php

/Mike

christer

Me like...

Ser ut som en 6xc som gått på steroider..

Apropå pipbrännare så beställde jag en pipbrännar brotsch i 6mm för ett tag sedan

en 6mm284...för dom som gillar att byta pipa ofta.

mvh christer

maddog

Hmm inte säker på att det går att sätta lätta kulor mot bommarna då denna kommer ha långt kulläge..

/Mike

man kör så lätt det går, den behöver ju inte sitta mycket i halsen.

maddog

Hur färdig blir hylsan direkt av 100% ?

/Mike

bara du har snabbt krut så funkar det.

Lars

Vad är vitsen med lätt kula?

Känns bättre att köra en som greppar långt i hanlsen med rejäl kalibrering så den verkligen håller emot

Säger inte att maddog har fel han har säkert bättre koll på detta än mig jag tänkte bara logiskt

maddog

Vad är vitsen med lätt kula?

Känns bättre att köra en som greppar långt i hanlsen med rejäl kalibrering så den verkligen håller emot

Säger inte att maddog har fel han har säkert bättre koll på detta än mig jag tänkte bara logiskt

det är lättare att få den att funka med snabbt krut. kör man tex pistolkrut blåser den ut rätt bra med bara potatismjöl som motstånd.

Mad Mike

Anledningen att jag frågar är att Robert Whitley verkar formskjuta med hyffsade laddningar och tunga kulor men jag har hört på annat håll att det bör göras med lätta kulor.

Min tanke är få så perfekta hylsor som möjligt direkt och inte nödvändigtvis långt hylsliv,kommer forma om 200 hylsor direkt.

/Mike

lill-peter

Spelar nog mindre roll vad det är för vikt på kulan, viktigaste är att man får upp ordentligt tryck. Olja hylsorna utvändigt när du formar dem. Spontant skulle jag kunna tänka mig att tunga kulor ger aningens längre lopptid och därmed längre tryck för hylsan att forma sig, men det är nog ett teoretiskt resonemang.

maddog

Vid den första omformningen från typ standard till AI använder man lämpligen tunga eller lätta kulor?

Bomkontakt?

Maxladdning?

erfarenheter någon?

/Mike

det är ju inte avgörande parametrar har man en billig kula tar man ju den.

Bomkontakt brukar jag inte frångå och ju trögare krut desto hårdare laddar jag.

Har jag något gammkrut tar jag det.

Det finns många sätt att flå en katt det är nog svårt att göra bort sig på en omformning jag brukar inte vilja stressa hylsan för hårt första smällen bara.

Mad Mike

Spelar nog mindre roll vad det är för vikt på kulan, viktigaste är att man får upp ordentligt tryck. Olja hylsorna utvändigt när du formar dem. Spontant skulle jag kunna tänka mig att tunga kulor ger aningens längre lopptid och därmed längre tryck för hylsan att forma sig, men det är nog ett teoretiskt resonemang.

Så går mina högst teoretiska tankar också,ju längre tid hylsan är under tryck-desto bättre?

Vill använda bästa metoden för så perfekta hylsor som möjlig direkt.

Olja hylsorna var nytt för mig!

/Mike

lill-peter

Tanken bakom oljningen är att få så lite friktion som möjligt mellan hylsa och pipan, så hylsan slås tillbaka mot stötbotten och sträcker sig minimalt i basen. Jag tycker mig i ärlighetens namn inte märka någon större skillnad,  men gör det ändå av gammal vana.

Nu är det ju ingen större omformning som ska göras, så jag gissar på att du bara kan ladda en vanlig maxladning för 243W och köra på..

MarkusR

Helt i min smak, en av de allra sexigaste improvedkalibrarna :thumbsup:  Jag nöjer mig dock med att stå vid sargen komma med glada hejarop, lite extrem för att jag ska orka dribbla med den.

Mad Mike

Formskjuten 243 imp 30 bredvid en 6XC.

/Mike

post-240-0-07847000-1366647388_thumb.jpg

• Like 1

wizzie

Formskjuten 243 imp 30 bredvid en 6XC.

/Mike

Läckert :woot:  Vad är det för trubbigt äckel i 6XC:en?

Mad Mike

Förlåt! Ett oryxäckel tyvär...enda jag hade.

/Mike

eskimo1

Jag kör med pistolkrut en duktig laddning å sen packa hårt med dasspapper. Sen är den hyfsat redo för kula. Det sista kommer efter det. Har kört med 200 krut men tar man pistolkrut så borde den va helt färdig efter en sån smäll. Snåla inte med krutet bara.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Per Gustafsson

Vad tror ni om att köra med en öronpropp av den hårdare typen?