Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Howa. Hiss eller diss?

Featured Replies

Publicerat

Läste ett gammalt test av en Howa M1500 Hogue Stainless nu på kvällen och blev konfunderad.

http://www.jaktojagare.se/bruksbossan-som-skjuter-tatt

Den beskrevs som en ypperlig bruksbössa i lågprissegmentet.

Är Howa ett bra märke?

Hade aldrig hört talas om det under tiden jag var aktiv jägare för si sådär 10 år sedan.

Och är det verkligen ett billigt gevär?

Det kostar ju nästan lika mycket som en Tikka T3 .

Borde inte T3:an vara ett säkrare köp då?

Jag kommer till 99% säkerhet att köpa en 308W.

Alla synpunkter och erfarenheter av Howa är högintressanta.

Tack på förhand! :)

Publicerat

Alla kan nog enas om att tikka T3 är bättre.

Publicerat

Tikka är säkrare köp men förkasta inte Howa. Det är en bra slit o släng-bössa. Min skjuter iaf riktigt tätt med helt ok slutstycks-gång.

Det du får med tikka är ju, inte att förakta, ett högre andrahandsvärde.

/M

Publicerat

Howan har väl länge gått att köpa ny för 5000-6000 beroende på modell, den dagen jag hittar nya T3 till det priset byter jag ut minst två pangar i skåpet...

Det är alltså ett hiss, även om Tikkan föredras. Det är verkligen inga större fel på en Howa: lite rå finish (speciellt de rosttröga) men välgjorda, välskjutande och riktigt bra trycke (efter justering). Se dem som raka, fungerande varianter av Remmy 700...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tackar allra ödmjukast för svaren! :)

Men... Var hittar jag en Howa för 5-6,000:- ny?

Billigaste jag hittat är 6,900:- för en 1500 Ranchland.

http://www.pricerunner.se/cl/648/Jakt?other_hits=253%3Ahowa%3B%3B%3B&q=howa&ref=redirect&search=howa&sort=4&sp=1

http://www.pricerunner.se/cl/648/Jakt?other_hits=%3B%3B11408%3B&q=tikka+t3&ref=redirect&search=tikka+t3&sort=4&sp=1

Billigaste Howa kostar 7,990:-, billigaste Tikka T3 kostar 9,990:-.

Är Tikka´n värd 2,000:- extra?

Publicerat

http://www.pricerunner.se/cl/648/Jakt?other_hits=253%3Ahowa%3B%3B%3B&q=howa&ref=redirect&search=howa&sort=4&sp=1

http://www.pricerunner.se/cl/648/Jakt?other_hits=%3B%3B11408%3B&q=tikka+t3&ref=redirect&search=tikka+t3&sort=4&sp=1

Skiljer det 2 k mellan dem hade jag valt tikka men i mitt tycke är howa en ok bruksbössa, inget ont i den.

Kolla torsbo, var ligger deras pris?

Publicerat

Har precis tagit jägarexamen och har länge funderat på att köpa en Howa 1500, men efter att ha läst oändligt många trådar på diverse forum så har jag nu bestämt mig för att köpa en Tikka T3 Hunter istället. Anledningen till detta är att väldigt många rekommenderar Tikka, då de ska hålla bra kvalitet och utmärkt precision.

Huruvida hoguekolven på Howa är bra eller inte verkar det råda lite delade meningar om. Vissa säger att den är utmärkt och andra gillar den inte alls. Då jag uppfattar den som så pass  "mjuk" så att den kan tryckas in så att den vidrör pipan, så gick den bort för mig. Gillar helt enkelt inte känslan i den. Känns ostabil på något sätt.

Publicerat

Howa har funnits i bortåt 30 - 40 år, men de har mest gjort vapen åt andra. Branschen är full av tillverkare som inte gör sina egna vapen, och tillverkare som gör vapen åt andra men inte under eget namn.

Som Mats skriver, de gör en 700 som den borde ha gjorts från början.

Och btw T3 görs inte av Tikka heller för den delen, den görs i Italien......

T

Publicerat
  • Författare

Återigen tack för värdefulla synpunkter!

Howa 1500 Ranchland för 6,990:- hittade jag här: http://www.widfeldts-vapen.se/empty_41.html

Dom har även 1500 Houge för 7,200:-.

Torsbo hade inga nya Howa, vad jag kunde se.

Publicerat

Var bor du? Du skulle få testa min om du bor närheten av Växjö?

Köper man en bössa för under 10000 spänn vill jag sticka ut hakan och säga att det nästan inte spelar nån roll vilket märke den har. Det handlar om lågpris oavsett det är tikka,Howa eller nåt annat.

/M

Publicerat
  • Författare

Var bor du? Du skulle få testa min om du bor närheten av Växjö?

Köper man en bössa för under 10000 spänn vill jag sticka ut hakan och säga att det nästan inte spelar nån roll vilket märke den har. Det handlar om lågpris oavsett det är tikka,Howa eller nåt annat.

/M

Tack så mycket för erbjudandet. :)

Men jag bor i Sundsvall, så det blir lite för långt.

Publicerat

dom har något rätt bra paketpris på tikka och sako a7 nu på norrländska, optik och hela köret, xxl har väl howa men är ej säker.

Publicerat
  • Författare

dom har något rätt bra paketpris på tikka och sako a7 nu på norrländska, optik och hela köret, xxl har väl howa men är ej säker.

Var faktiskt på XXL och kikade idag.

Inte Howa, men väl Weatherby, komplett med kikare för under 10,000:-

Kändes rätt ok, faktiskt. :)

Tror det är det här paketet dom säljer: http://www.blocket.se/vi/45770945.htm

Har dragit iväg ett mail på den bössan, finns den kvar så köper jag den.

Publicerat

Tikka t3 med aimzonic ljuddämpare på wildmark för 9900kr. Erbjudandet finns i senaste jaktjournalen om jag inte missminner mig.

Utan dämpare 8900kr. Finns i 30-06 och 308:a.

Tänkte om du ändå skulle köpa billigt så kan jag ju lika gärna bjuda på tips som gör de lite billigare iaf.

Frakten är inte dyr den heller :)

Publicerat

Var faktiskt på XXL och kikade idag.

Inte Howa, men väl Weatherby, komplett med kikare för under 10,000:-

Kändes rätt ok, faktiskt. :)

Tror det är det här paketet dom säljer: http://www.blocket.se/vi/45770945.htm

Har dragit iväg ett mail på den bössan, finns den kvar så köper jag den.

howa gör weatherby glömde jag säga så man kan säga att det är en howa du tittat på..

Publicerat

Hiss.

Har en själv (1500 compact) i 308. Fick förmånen att provskjuta innan köp och blev imponerad.

Valde mellan howa, t3 lite och sako finnlight. T3an passade helt enkelt inte mig så den gick bort. Sakon och howa kändes fantastiska båda två, så valet blev mellan en bössa till 6000 och en bössa till 19000. Sakon lockade länge, på nåt sätt känns det att den kostar mer. Men det var svårt att försvara prisskillnaden när howan ändå kändes kanon.

Har nu haft den i 3 säsonger och är fortfarande helnöjd.

Publicerat

Howa prisas av alla säljare men sedan ligger det många ute till försäljning också!

Publicerat

Har en Howa 1500, rostfri med 50 cm. pipa och Hoguekolv. Är själv lite ambivalent till bössan, men så här skulle jag vilja sammanfatta den.

Fördelar:

• Inget plast (förutom kolven då)!!! :thumbsup:
  • Fast 5 skottsmagasin.
  • Bra precision (sköt treklöver på 100 m. med Sako superhammerhead innan de ändrade kula men behöll beteckningen :blink::wallbash:). Nu är väl träffbilden som en 5-krona ungefär.
  • Robust. Känns som den kommer överleva apokalypsen.
  • Mycket (ny) bössa för pengarna.

Nackdelar:

• Slutstycksgången är väl sisådär, även om den nu efter idogt repeterande faktiskt är helt ok/bra. T3:an är dock ljusår före på denna punkt.
  • Trycket är inte direkt distinkt, även om det blev bättre efter justering (1,1 kg). Dock ska det bytas mot ett Timneytrycke a.s.a.p.
  • Något kort slutstyckshandtag (säger man så?). Dock fungerar det bra med en gummikula på.
  • Svår (omöjlig) att repetera tyst med oavsett hur mycket jag smyger fram slutstycket.
  • Spärren för slutstycket sitter helt fel. Bär inte denna bössa på ryggen/axeln med slutstycket utdraget! :dry:  :blush:
  • Verkar ha ett taskigt andrahandsvärde.

Skulle jag stå i valet och kvalet mellan en Howa och en Tikka T3 (vilket jag iof. gjorde för ett par år sedan) så hade jag nog fortfarande valt Howan (om än med mycket knapp marginal). Detta i stort sett enbart för att det kryper i kroppen på mig när jag tänker på plasten som T3:an består av...alltså ett rent känslomässigt val.  :wink: 

Slutstyckgången på T3:an tycker jag är suverän och är nog det jag saknar mest på Howan. Trycket tycker jag är bättre på de T3:or jag känt på, men det går ju att lösa för en vettig peng på Howan.

För mig så är Howan svårslagen sett till vad man får för pengarna (för ett nytt vapen). Dock hade jag nog klart hellre kikat på något begagnat om jag skulle köpa en bössa i den prisklassen (5'-10') idag!

Det var mina fem öre... :smile:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips och synpunkter! :)

Bössan jag länkade till ovan finns kvar, och går att pruta lite på.

Ska jag bjuda 4,500:-?

Det känns som ganska prisvärt med tanke på att det är komplett med kikare...

Och det är ju mindre än halva nypriset.

Publicerat

Tack för alla tips och synpunkter! :)

Bössan jag länkade till ovan finns kvar, och går att pruta lite på.

Ska jag bjuda 4,500:-?

Och det är ju mindre än halva nypriset.

varför inte, går ju att sälja vidare om den inte duger.

Publicerat

Pruta men köp inte utan att provskjuta ordentligt. Personligen kommer misstänksamheten när man släpper grejer för halva priset.

/M

Publicerat
  • Författare

Visst fan... Provskjuta.

Hade inte en tanke på att det kunde vara något knas.

Hade nästan tänkt be vederbörande skicka vapnet.

Det är en bit ner till Stockholm.

Tack för tipset! Hade inte en tanke på det.

Publicerat

Det är utan kikare, eftersom den är ren skit och bör slås i småbitar direkt du får hem den...

Prova "behåll kikaren så får du 4000:- direkt".

Howan såldes iaf genom Jaguargruppen för 4995-5995:- blånerad-rosttrög fram till åtminstone ifjol. Hougen var en tusing dyrare om jag minns rätt.

-- Mats

Publicerat

Visst fan... Provskjuta.

Hade inte en tanke på att det kunde vara något knas.

Hade nästan tänkt be vederbörande skicka vapnet.

Det är en bit ner till Stockholm.

Tack för tipset! Hade inte en tanke på det.

Dels för att det kan vara knas men också för att se om du trivs med bössan. När jag köpte min första var det den Sako Finnbear 30-06. Skitbra bössa men jag provsköt inte. Hade jag gjort det hade jag vetat att kolven var för lång och att jag inte klarade av rekylen från 30-06. Jag sköt inga fina serier med den bössan eftersom jag vart skotträdd å det sätter sig på självförtroendet.

Bytte till en Howa i .308 som passade mig bättre. Inte samma härad i fråga om bössa men med denna skjuter jag bra och det betyder en hel del för psyket. Det är lättare att ta ett skott när man vet att kulan bör sitta där man siktar.

/M

Publicerat

Howa verkar vad ni skrier helt okej, sen skriver endel att den är en r700 som den borde vara? Har dom liknande låda så en del eftermarknadsprylar passar eller? Isf borde kanske en howa vara att föredra vid ett bygge? :)

Har howa olika lådlängder?

Är en howa-låda snarlik en r700?