Publicerat Mars 18, 201313 yr Förras året gick jag och funderade på att montera dämpare på min Sako 85 SS. Hade bestämt mig när jag i augusti konstaterade att det var ett par veckors leveranstid. Nu har jag lite bättre framförhållning och då liksom nu inställer sig frågan om märkesval och montör. Jag vill helst inte korta pipan men heller inte förlänga vapnet för mycket. Tittar därför på teleskopsmodeller. Stalon Compact eller Whisper har fått bra betyg i tester. Någon som har dessa och era erfarenheter? Rekommendation på smed? Bor i Norrköping men kan tänka mig Nyköping, Katrineholm eller Söderköping. Som alltid, tacksam för input. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 18, 201313 yr Krister i Söderköping som bla Djurbergs anlitar är riktigt duktig, så honom kan jag rekommendera. Sen vilken dämpare du ska välja kommer du få ett antal tillrop på, dom flesta rekommenderar det dom själv har valt. Dom du har nämt är bra, men till rätt så olika andvändningsområden och krav, så du måste först bestämma dig om du vill ha en smidig (läs compact) dämpare eller en standard (läs effektivare) dämpare. Finns en del tester gjorda på olika dämpare som kan vara värda att läsa igenom.Sen så spelar andvändningsområdet, dvs vilken typ av jakt du bedriver in på vilka dämpare man skulle rekommendera, dvs är du hundförare,pass skytt eller vakjägare mm.Men eftersom du inte vill kapa pipan eller ha för lång bössa så kanske du ska hålla dig till dämparna som förlänger ca 10cm +/- 1-2cm.Stalon Whisper 11cmAimZonic Compact ca.12cmJaki Forest 10cmJaki Classic 10cmHausken Kompact ca.7cmAse-Utra SL5 ca 12cm sen finns det en del andra också
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Tack för info! Är Krister ÅF för Stalon eller måste man gå via Djurbergs?
Publicerat Mars 18, 201313 yr Ljuddämparen kan du köpa vart du vill och lämna till Krister för montering. Men Krister kan nog ta fram bla Stalon dämpare han också.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Läste jaktjournalens test, lutar åt en Stalon Whisper och ev köpa till vakfront sen. Den väger 100 gr mer än Compact men dämpar 2 dB mer men är ju ett par centimeter kortare. Kan inte bli fel eller hur :-) iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 18, 201313 yr Whispern är en bra dämpare, kontra compacten förlänger den 3cm mindre men är 10mm större till diametern. Så vill man ha mer dämpning är Whispern rätta valet, vill man ha en dämpare som upplevs som smidig är compacten ett vettigt val.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Alla dessa val...Det var lättare när Henry Ford lanserade T-Forden "you can choose any color you like as long as it's black" ;-)
Publicerat Mars 18, 201313 yr Ja hursom blir det en kompromiss när du monterar en ljuddämpare, man måste bara välja vad man vill kompromissa mest på, samt om fördelarna med ljuddämpare överväger nackdelarna. Dvs om man tycker att dämpningen av ljudet,rekylen och mynningsflamman är något man tycker är värt lite extra vikt samt ökad längd. Sen så får man överväga om man vill ha"maximalt" med effekt från dämparen och då får lite mer vikt och längd eller om man vill ta bort en del av ljudet mm och väljer därför en mindre,smidigare dämpare.Det som du har som är till fördel är kalibern på vapnet, en 308 är rätt tacksam att korta ner (även om du nu inte vill det) utan att man förlorar spec mycket av prestandan, samt så får man inte så mkt andra nackdelöar som andra kalibrar kan brottas med vid kapning.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Efter mycket funderande och prat så valde jag en Stalon Whisper till min Sako 75:a 30.06 Beställde en vakfront samtidigt. Primärt behöver jag den för att vaka på gris, grannens hästar gillar inte att man skjuter mitt i natten, men efter att skjutit med en dämparförsed bössa på bana så bestämde jag mig för att ha dämparen monterad alltid. Jag stod och valde mellan whisper o compakten men det blev whispern då den inte bygger så mycket.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Alla dessa val...Det var lättare när Henry Ford lanserade T-Forden "you can choose any color you like as long as it's black" ;-) När den lanserades kunde den fås i en massa olika färger, enbart svart kom senare. Har ni inte glömt VMAC? Visst, jag är nöjd med min Whisper Magnum, men Vallruds grejer är föööööörbannat bra... -- Mats
Publicerat Mars 18, 201313 yr Jag är helnöjd med min Stalon Whisper Magnum till min .338 Win Mag. Rekylen försvann dessutom! Enda nackdelen är väl att träffläget skiljer något med och utan dämpare. Har just beställt en Stalon Compact med vakfront till min .223 med Blaser Matchpipa.
Publicerat Mars 18, 201313 yr Författare Tack för era erfarenheter! Åker till Djurbergs i morgon och beställer en Whisper. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 19, 201313 yr Författare Beställt och klart! Pga vapenamnestin tar det 2 veckor längre nu med licensen....personligen begriper jag inte varför de envisas med licens på en dämpare men skit samma. Ingen som störs av dämparn i kikaren? Jag menar i mitt fall är den 5 cm i diameter och sticker väl upp 1,7 cm ovanför pipan. På min Swarre med Sakos optilockringar undrar jag om det stör på den låga förstoringen eller inte.... iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 20, 201313 yr Författare Hur mycket plugg kan du skjuta utan värmeproblem? Ex en timma på Virå och 2,5 ask Jaktmatch? Funkar det?
Publicerat Mars 20, 201313 yr 3-5 skott i följd brukar det bli mirage men låta vila så nog ska den klara en dag på banan annars är det nog bättre å montera av
Publicerat Mars 20, 201313 yr Hur mycket plugg kan du skjuta utan värmeproblem? Ex en timma på Virå och 2,5 ask Jaktmatch? Funkar det? Dämpare som dämpare kommer garanterat att ge dig massor med värme mirage om du ska skjuta typ Virå skytte.
Publicerat Mars 22, 201313 yr Skaffade en Ase utra Northstar efter att ha sett vad finnarna lät den utstå på "tuben"... Hög vikt men bra längd och mkt bra dämpning. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Publicerat Maj 7, 201313 yr Författare Har nu haft min Stalon Whisper ett tag. Köpte neoprenskydd. Skjutit på bana bara. Med dämpare flyttar sig träffbilden 3 cm åt höger och det är helt ok. Mkt nöjd. Obefintlig rekyl, mindre knall, bra balans i vapnet. Har inte sett Mirage än men kanske måste skjuta mer på raken? Skjutit 5x3 skottsserier. Kanonpryl! iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 14, 201313 yr Författare Jag var och sköt på bana i dag igen....tog med .222 också....intressant med rekylen. Den är alltså värre på .222 än .308 med dämpare. .222 sprider mer utan dämpare än .308 med. Testade olika Sako ammo med dämparen monterad. Super Hammerhead sitter med 1 cm överslag inom en 5-krona, samtliga skott. Sako Hammerhead sitter 3 cm lägre med samma träffbild. Jag kan bara konstatera att dämpare är en bra investering. På fredag dags för vak på en välbesökt åtel. Då ska den förhoppningsvis invigas. iPad Tapatalk HD
Publicerat Januari 7, 201511 yr Lyfter tråden då jag funderar på en vakfront. Någon som köpt till detta till sina ljuddämpare av stalon?
Publicerat Januari 7, 201511 yr Jäpp, har både standard, vak och rekyl-front till min Whisper. Vakfronten dämpar ganska mycket mer på min bössa, 30-06, och tar bort allt vad mynningsflamma heter. Ingen skillnad på träffläge för mig så jag bara byter front när jag går och sätter mig på grisvak. Största fördelen tycker jag det är att det inte blir någon mynningsflamma då man har kvar nattsynen och lätt kan se vart grisen/grisarna tar vägen.