Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag är nog ganska representativ för många jägare. Bor i stan, barn, jobb osv som tar mycket tid. Inte alls tid för så mycket jakt som jag skulle ha velat. Bortsett från barnen och deras fotboll som jag är väldigt aktiv i så är jag ganska olycklig här i Stockholm. Min drömtillvaro vore att bo på landet ha en gård med lite mark och endast behöva arbeta deltid helst på distans. Tillräckligt med mark för att vara med i jaktlaget. Jaga olika vilt över en så lång period på året som möjligt. Jag är väldigt intresserad av odling och djurhållning så det vore inte dumt det heller. Dela gärna med er om era drömmar, kanske konkreta planer. Kanske nån som lever drömmen nu?
Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag är lyckligt lottad och har det lite som du beskriver. Jagar på flera olika marker, är med i två jaktlag och har egen pyrschmark i form av en jordbruksfastighet. Kan jaga när jag känner för det och bestämma över min egen tid. Jag gör nog något jaktrelaterat varje dag. Tidigare var jag kontorsnisse och ute mycket lite i naturen. Sen skaffade jag hundar och det var så jag började med jakt. I mina planer nu ingår att ta över ett befintligt vilthägn eller bygga ett eget på min mark och bruka min mark mer aktivt. I dag arrenderar jag ut fälten till närliggande gårdar. Till våren kommer jag anlägga bättre viltåkrar tillsammans med grannbonden. Kommer bli kanon till hösten sen ;-)
Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag är lyckligt lottad och har det lite som du beskriver. Jagar på flera olika marker, är med i två jaktlag och har egen pyrschmark i form av en jordbruksfastighet. Kan jaga när jag känner för det och bestämma över min egen tid. Jag gör nog något jaktrelaterat varje dag. Tidigare var jag kontorsnisse och ute mycket lite i naturen. Sen skaffade jag hundar och det var så jag började med jakt. I mina planer nu ingår att ta över ett befintligt vilthägn eller bygga ett eget på min mark och bruka min mark mer aktivt. I dag arrenderar jag ut fälten till närliggande gårdar. Till våren kommer jag anlägga bättre viltåkrar tillsammans med grannbonden. Kommer bli kanon till hösten sen ;-) Grattis! Det där lät nästan för bra.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag är bara en trisslott från drömjakt tillvaro Jaktligt har jag allt det jag kräver bara jobbet som stör det bör lösas med 25 000 i månade 25 år sedan är man ändå pensionär
Publicerat Mars 19, 201313 yr Detta är en populär post. Drömmtillvaro. Inkvarterad på BB, jaktmarker som hyser bra med huggtänder, bra sällskap att snacka känslor med på kvällen... Den gråa vardagen här hemma som man e oxå nöjd med innebär "fri jakt" på relativt goda marker. Lever nog drömmen, fast alltid kan man öka på eller finjustera nått smått...
Publicerat Mars 19, 201313 yr Då ska vi se Jo, under senaste jaktsäsongen som varit så har jag kunnat jaga nästintill obegränsat jagar förövrigt åt ett skogsbolag..Som minst var det 3dagar/vecka oftast Fre-Lör-Sön. Men även veckodagar ägnades åt antingen hundjakten eller smyg/vakjakten...i slutet på säsongen var det inte ovanligt att man var ute 6dagar i veckan..skog och mark är livsstilen för mig..baren och krogar..nä det har man testat på och det är inget vidare..fast med det skrivet så är det inte sagt att man är nykterist..nä rulla runt det kan man göra..hårt ibland Hundjakten står mig varmast om hjärtat näst efter ligger vakjakten på vildsvin . Ni vet det där extra pirret i kroppen då man hör det klangfulla väckskallet dra igång ..eller när man hör fnysandet och kvistar som knäpper som hårt knäckebröd antingen i barmarken på våren eller under kalla vintern..kan det vara stora galten månne tro?..jaa det är trevligt.. Är annars jaktligt intresserad av allt..kanske inte att sitta på älgpass nu när man tänker efter..men däremot att smyga på stånd det är trevligt. Drömmen, vore för mig att först o givetvis skaffa en Pickup med hundkåpa. (har idag en Golf den har jag fastnat med allt för många ggr och fått sova över i med jycken) flytta längre ut på landet. Mera ute i skogen än vad jag gör idag. Och där ha möjligheten till att bygga upp en mindre kennel där Basset fauve de Bretagne och Griffon fauve de Bretagne skall stå för musiken i hundgårdarna och på tomten som lätt ska hägnas in för doggarnas skull. Även ha en mindre ladugårdslänga som passar för diverse fjäderfähållning+ lite boskap. Fäna som skall gå i utkanten av gården är skrockhönorna med sina fasan/rapphöns kycklingar som ska sättas ut för att berika min plats som ligger någonstans där ute..wow vad man längtar dit Även ha skog o mark i anslutning till gården som står för mindre viltåkrar, beten.. till djuren osv... P.s en jänta i huset javisst men jakten är trots allt nr 1.. och är man singel så kan man jaga hur mycket som helst Till sist.. lite foton o En lite stökig drömjakttilvaro med diverse andra tillbehör Fauven min på film=) http://www.youtube.com/watch?v=OiPP0rIUPk4
Publicerat Mars 19, 201313 yr Författare Så fort grabbarna flyger ur boet så är planen att också flyga iväg till landet. Hoppas bara inte markpriserna blivit svindyra. Nattsvart är det inte. Har blivit erbjuden plats i jaktlag någon timma från Stockholm. Lättare att sticka över helgen och jaga då.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Man måste ha lite flyt ibland....ta tillfällen i akt. köpte loss en liten gård där ägaren var på ruinens brant och fick stall, maskinhall, boningshus (som vi renoverat), 40 ha, 50% fält, 50% skog. Sålde av lite av marken för att finansiera renovering och gjorde boningshuset tipp topp. Avverkade och gallrade lite skog, Kvar är nu det göttaste, fin mark med strandremsa inkl sjöfågeljakt, jakt på rådjur och räv, 1 älgkalv och 1 kronkalv (vilka jag aldrig hinner nyttja då jag är på annan mark dessa tider), närhet till älg/kronmark i Kolmården. Problemet är väl att jag inte hinner nyttja allt som jag skulle. En tanke var att sätta ut ällingar eftersom det finns en bra damm på marken, samt sätta ut fasaner eller rapphöns. Men det är ju lite jobb. Har fokuserat på att mata rådjuren rejält under vintern vilket jag tror varit mkt positivt. På lördag ska jag titta på jaktmarken bredvid min, 1200 ha, älg/kron/rå, gott om, där blev det ledigt en plats precis så det är också en viss mån av flyt. Har nu försökt övertyga grannen om att få köpa hans fält, ca 10 ha. Där går ibland så mycket djur och betar så det är läskigt och han jagar inte!!! Vill inte arrendera ut marken heller men skam den som ger sig. Om läget öppnar sig ska jag vara med och buda. Har dock fått jakten på de övriga gårdarnas ytor så sammantaget är det en trevlig liten mark. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 19, 201313 yr Hälsa på tjocka släkten i B. C. Kanada och komma ut på jakt med dom som jagar av dom. Lite foton ifrån dom. pg]
Publicerat Mars 19, 201313 yr Hälsa på tjocka släkten i B. C. Kanada och komma ut på jakt med dom som jagar av dom. Lite foton ifrån dom. 9.j21.jpg38a.jpg43.jpg 53.jpg57 spana.jpg 70.jpg Du har det bra du
Publicerat Mars 19, 201313 yr Du har det bra du Kanske det men det värsta är att även om jag far ut med mina 4-männingar o jagar så måste jag ha med mig en jaktguide fast släkten kan markerna innan i utan. Lika förbannat så fordras det en tjock plånbok.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Kanske det men det värsta är att även om jag far ut med mina 4-männingar o jagar så måste jag ha med mig en jaktguide fast släkten kan markerna innan i utan. Lika förbannat så fordras det en tjock plånbok. Hmm det lät bara dumt Vad kostar det med guide då? har du fått skjuta nån storälg?
Publicerat Mars 19, 201313 yr Hälsa på tjocka släkten i B. C. Kanada och komma ut på jakt med dom som jagar av dom. Lite foton ifrån dom. 9.j21.jpg38a.jpg43.jpg 53.jpg57 spana.jpg 70.jpg Fy tusan vad trevligt det ser ut..Är iuf drömmen oxså att åka o jaga i Canada..mycket man vill
Publicerat Mars 19, 201313 yr Kanske det men det värsta är att även om jag far ut med mina 4-männingar o jagar så måste jag ha med mig en jaktguide fast släkten kan markerna innan i utan. Lika förbannat så fordras det en tjock plånbok. Hmm det lät bara dumt Vad kostar det med guide då? har du fått skjuta nån storälg? Ja visst är det det. Varierande! Det beror på hur många olika vilt du ska skjuta och om det är långa transportstrräckor mellan olika jaktplatser. Än har jag inte varit dit, men jag har skjutit en 10:a här på 279 kg slaktvikt sista jaktdagen innan brunstuppehållet. Gud vad den luktade tabasco.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Pensionär är grejen, gubbarna går hem på rad nu ifrån jobbet och jag är inte ett DUGG avis..Att få vara frisk o kry fram till och en bra bit förbi pensionsåldern, sen är jag nöjd ! .
Publicerat Mars 19, 201313 yr Fy tusan vad trevligt det ser ut..Är iuf drömmen oxså att åka o jaga i Canada..mycket man vill Ja visst ser det fint ut och en storslagen natur.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Ja visst är det det. Varierande! Det beror på hur många olika vilt du ska skjuta och om det är långa transportstrräckor mellan olika jaktplatser. Än har jag inte varit dit, men jag har skjutit en 10:a här på 279 kg slaktvikt sista jaktdagen innan brunstuppehållet. Gud vad den luktade tabasco. haha man får gratulera Blir att fara en sväng till kanada för lite älgjakt den dag man har råd
Publicerat Mars 19, 201313 yr Drömmen ??? Ja den närmar väll sig tror jag. Har idag tre hundar i stallet och en på g. Har varit iväg idag och kollat på mannskapsbod som ska göras till hundhus nu i vår. Vill få till något riktigt bra till bästisarna!! Startade egen målarfirma i november och det går väll över förväntan så den biten är bra! Jakt har jag väll så jag klarar mig å blir över här runt hus knuten i tre olika jaktlag. Försöker dock att söka mig utått ibland och jaga så mycket det bara hinns med Tanken är väll nu att måla så många fastigheter nu i vår/sommar så man kan ligga lite lågt under hösten å bara jaga!! Har nu också ett eget vildsvins hägn för träning av hundar som ska byggas ut nu i vår och där har trycket varit ganska stort det senaste och det är kul! Livet leker, dock ingen tjej som sover över längre än en natt i taget
Publicerat Mars 19, 201313 yr Livet leker, dock ingen tjej som sover över längre än en natt i taget Du får väl bjuda till lite mer. Har aldrig varit med om att tjejen inte kommer tillbaks och vill ha mer.....
Publicerat Mars 19, 201313 yr Önskan finns om att ha ett eget torp vid vägens ände. Enkelt och lättskött med "naturtomt" och inte 360m2 villan man har nu.... Fast gärna med 1-200 ha(som istället kräver arbete...) och i anslutning till en tjärn. Släppa hunden från bron, skjuta rå från sovrumsfönstret. Eller dra abborre med bössan i knä för att ta en and. Men drömmen är inom räckhåll, drömvinsten på lotto så är allt klart!
Publicerat Mars 20, 201313 yr haha man får gratulera Blir att fara en sväng till kanada för lite älgjakt den dag man har råd Tack! Ja, man får ta o göra det!
Publicerat Mars 20, 201313 yr Du får väl bjuda till lite mer. Har aldrig varit med om att tjejen inte kommer tillbaks och vill ha mer..... En natt i taget står det givetvis återkommer dom flesta som är nöjda med insatsen
Publicerat Mars 20, 201313 yr Önskan finns om att ha ett eget torp vid vägens ände. Enkelt och lättskött med "naturtomt" och inte 360m2 villan man har nu.... Fast gärna med 1-200 ha(som istället kräver arbete...) och i anslutning till en tjärn. Släppa hunden från bron, skjuta rå från sovrumsfönstret. Eller dra abborre med bössan i knä för att ta en and. Men drömmen är inom räckhåll, drömvinsten på lotto så är allt klart! Precis så kommer jag bo till hösten ! Håller på att renover en jordbruksfastighet vid vägens ände på 240m2 150hektar mark 14 hektar åker! En å 60m från huset en egen tjärn 700m upp på skogen . närmsta granne är min snickeriverkstad 1.5km bort. Det kommer att bli dröm tillvaro att bo och jaga å fiska
Publicerat Mars 20, 201313 yr Precis så kommer jag bo till hösten ! Håller på att renover en jordbruksfastighet vid vägens ände på 240m2 150hektar mark 14 hektar åker! En å 60m från huset en egen tjärn 700m upp på skogen . närmsta granne är min snickeriverkstad 1.5km bort. Det kommer att bli dröm tillvaro att bo och jaga å fiska Avis....
Publicerat Mars 20, 201313 yr Jakt i Sverige har jag haft så det räcker o blir över. Skulle vara en varg o en nalle isf. Hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag skaffat mig en jaktkonsseion i Sydafrika o utblidat mig till PH. Då hade jag levt ut min dröm av idag.