Publicerat Mars 19, 201313 yr Hej. Eftersom några små obskyra sammanslutningar från kramarsidan lyckats stoppa den (alltför snålt tilltagna) skyddsjakten i Färila så har jag en fundering på lite moteld från landsbygden.. Varför inte starta exv. Färilabygdens Naturintresseförening, se till att få ihop tillräckligt många medlemmar,(tex via FB), för att få öveklaganderätt. Jag tror att det är viktigt att det framgår av stadgar att man sysslar med natur/miljövårdsfrågor, samt att man har ett visst antal medlemmar. Därefter går denna förening till förslagsvis Förvaltningsrätten i Stockholm ,(typexempel på lokalt inflytande), och överklagar alt. begär inhibering av alkoholutskänkningstillstånden för krogarna som finns runt Stureplan. Dessa tillstånd lär väl vara utfärdade av antingen kommunen eller länsstyrelsen. I ,(bristen på), rimlighetens namn så borde en sådan överklagan behandlas på samma sätt som överklagandena mot skyddsjakter. Och så får man se till att detta får ett stort medialt genomslag! Detta för att påvisa det Kafkaliknande tillstånd som råder inom den sk rovdjurspolitiken idag och detta förslag skall inte enbart ses som ett ironiskt inlägg. Det är dags att jägare och landsbygdsbefolkning tar upp kampen med kramarna med samma metoder. MVH FinneoTysk
Publicerat Mars 19, 201313 yr Som jägare skulle jag inte göra ett dyligt tilltag, men som landsbyggdsbo tycker jag att det är helt brilljant och jag skulle gärna var med i denna förening. Inte för att "ta upp kampen" men för att visa beslutsfattare att det kan vara dags att se över om det är ett bra system. Jag tror tyvärr att de som fattar beslut bryr sig väsentligt mycket mer om hur det står till med Stureplans utskänkningstillstånd än vad obekanta människor får genomlida 100 mil bort.