Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenvård - Dyrt eller billigt?

Featured Replies

Publicerat

Ja, det är det.

Du får en riktigt bra stång som är i ett stycke och rejält styv.

Det andra kittet skulle aldrig få komma nära min bössa.

Det finns andra saker som är bättre att spara in på, det lovar jag!

Publicerat

Håller med ovanstående!

jobbet blir enklare med bra grejor, man får vad man betalar för i stort sett.

ska det bara vara något billigt som bara ska åka in och ut ur pipan så måste en blomsterpinne klara jobbet, hehe

Köp även en bra mässingborste av bra kvalite i rätt kaliber så blir det lätt att göra rent röret 

Publicerat

...en bra mässingborste av bra kvalite...

Det finns inga såna. Bra borstar - Dewey, Hart m.fl. - är gjorda i bronsmaterial, vanligen nån fosforbrons.

Mässing är vad de där värdelösa borstarna som varenda jävla jaktaffär saluför är gjorda av... De gör helt enkelt inte rent, hur mycket man än försöker - tro mig där, tro alla andra som provat riktiga grejer också.

Om du inte köper fungerande grejer så får du ingenting för dina pengar och kunde lika gärna ha eldat upp sedlarna.

Läs första stycket, andra meningen två gånger: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Det finns inga såna. Bra borstar - Dewey, Hart m.fl. - är gjorda i bronsmaterial, vanligen nån fosforbrons.

Mässing är vad de där värdelösa borstarna som varenda jävla jaktaffär saluför är gjorda av... De gör helt enkelt inte rent, hur mycket man än försöker - tro mig där, tro alla andra som provat riktiga grejer också.

Om du inte köper fungerande grejer så får du ingenting för dina pengar och kunde lika gärna ha eldat upp sedlarna.

Läs första stycket, andra meningen två gånger: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352

-- Mats

Då får det bli Dewey helt enkelt!

Publicerat

vapenvårdsbutiken är en av dom få butiker som enligt mig är utan anmärkning, dom kan sin sak och har riktigt bra saker till ett bra pris. det är bara att ringa dit och berätta vad du har att göra rent så sköter dom resten.

Publicerat

Du har rätt! slant på tangenterna. det jag menade är vad du skriver, bronsborstar!

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Det blev ett set från Dewey innehållandes läskstång, borstar, draglappar... och sen köpte jag även en flaska sweets kopparsolvent och en flaska hoppes no. 9 krutlösare. Hoppas jag fick med allt nu...

Publicerat

Det blev ett set från Dewey innehållandes läskstång, borstar, draglappar... och sen köpte jag även en flaska sweets kopparsolvent och en flaska hoppes no. 9 krutlösare. Hoppas jag fick med allt nu...

Skulle även rekommendera dig att köpa en Boreguide. Den gör det väsentligt enklare att hitta rätt med läskstången.

Publicerat
  • Författare

Skulle även rekommendera dig att köpa en Boreguide. Den gör det väsentligt enklare att hitta rätt med läskstången.

Ja, funderade på det. Men hade inte råd med det just nu...

Publicerat

Bra grejer du köpt där! Mycket trevligare än dessa delade stänger som skrapar i pipan när de trycks igenom....

Men jag skulle rekommendera en bra vapenolja också, det är trevligt om den inte har dunstat bort innan vapnet har kommit in i skåpet som vissa så kallade "vapenoljor" gör...

Där har också vapenvårdsbutiken bra grejer. CLP är fina grejer som kan rekommenderas!  

Publicerat
  • Författare

Bra grejer du köpt där! Mycket trevligare än dessa delade stänger som skrapar i pipan när de trycks igenom....

Men jag skulle rekommendera en bra vapenolja också, det är trevligt om den inte har dunstat bort innan vapnet har kommit in i skåpet som vissa så kallade "vapenoljor" gör...

Där har också vapenvårdsbutiken bra grejer. CLP är fina grejer som kan rekommenderas!

Låter bra det!

Beställde ingen olja då jag har en flaska från jaktia stående. Men denna kanske inte är bra då?

Publicerat

Låter bra det!

Beställde ingen olja då jag har en flaska från jaktia stående. Men denna kanske inte är bra då?

Ska inte påstå att jag är speciellt bra på alla dessa oljor, snarare nybörjare på detta med vapenvård... 

Hur kvaliteten är på jaktias olja har jag ingen uppfattning av. Använd den och när den börjar ta slut ( vilket vissa burkar verkar göra misstänksamt snabbt ) prova något annat och jämför.

När jag gjorde detta med tre olika oljor så märkte man klart kvalitetsskillnad, och pris för den delen.

Sen så verkar ju olja vara som allt annat, alla har en egen uppfattning. En del kör med 5-56, andra med Biltemas olja, andra med motorolja och vissa med olika "märkes" oljor. Sen så för man prova runt och hitta vilken olja du själv kommer fram till är bäst. Fast kan redan nu tala om att det inte kommer vara 5-56!  :thumbsup:  

Publicerat
  • Författare

Ska inte påstå att jag är speciellt bra på alla dessa oljor, snarare nybörjare på detta med vapenvård...

Hur kvaliteten är på jaktias olja har jag ingen uppfattning av. Använd den och när den börjar ta slut ( vilket vissa burkar verkar göra misstänksamt snabbt ) prova något annat och jämför.

När jag gjorde detta med tre olika oljor så märkte man klart kvalitetsskillnad, och pris för den delen.

Sen så verkar ju olja vara som allt annat, alla har en egen uppfattning. En del kör med 5-56, andra med Biltemas olja, andra med motorolja och vissa med olika "märkes" oljor. Sen så för man prova runt och hitta vilken olja du själv kommer fram till är bäst. Fast kan redan nu tala om att det inte kommer vara 5-56! :thumbsup:

Okej, får prova mig lite helt enkelt! Fast 5-56 tror jag nog att jag håller mig borta ifrån :)
Publicerat

När använder ni 5-56?

gravrost o liknande eller?

det finns väl en marin 5-56(heter nått liknande)

Publicerat

Stackars satar,att slänga ut massa pengar på reklamprodukter när det finns 5-56!! :smile: :yes: :biggrin: :woot:

Publicerat

Stackars satar,att slänga ut massa pengar på reklamprodukter när det finns 5-56!! :smile: :yes: :biggrin: :woot:

Reklamprodukter?

Pratar du colgate/pepsodent  mm?

:smile:  :smile:

Publicerat

Stackars satar,att slänga ut massa pengar på reklamprodukter när det finns 5-56!! :smile::yes::biggrin::woot:

Ingen fara, det är pengar vi får över eftersom vi kör japanska bilar ;)

Mvh // Johannes

Publicerat

Det glädjer mig verkligen att det finns dom som lyckas få pengar över,det har jag aldrig lyckats med :thumbsup:

Publicerat

Det glädjer mig verkligen att det finns dom som lyckas få pengar över,det har jag aldrig lyckats med :thumbsup:

Du får väl börja jobba lite mer......

ja eller köpa en alfa-häst :thumbsup:

Publicerat

Kan förövrigt också rekomendera en boreguide. Världens dyraste sugrör och man lär kunna bygga en extremt mycket billigare om man är lite händig vilket också var min tanke från början. Fick dock inte loss tummen utan köpte en vilket jag aldrig ångrat.

Mvh // Johannes

Publicerat

Kom själv på en lite fundering såhär på kvällskanten. Jag har fått lära mig att ha lite fett på låsklackarna eftersom de utsätts för sådant högt tryck. Har nu dock ingen lusta att betala runt hundringen för 10ml vilket vissa speciella vapenfetter kostar...   :down:

Har fått tipset att använda vanligt litiumfett som kan köpas av var och varannan bilmekaniker. Vad tror folket om detta? Fettet kommer ju självklart att bytas efter varje gång man varit å skjutit. vad fan är ens litumfett för jäkla gojja? 

Så var tror ni,hissa eller dissa litiumfett?  :unsure:

Publicerat

Kom själv på en lite fundering såhär på kvällskanten. Jag har fått lära mig att ha lite fett på låsklackarna eftersom de utsätts för sådant högt tryck. Har nu dock ingen lusta att betala runt hundringen för 10ml vilket vissa speciella vapenfetter kostar...   :down:

Har fått tipset att använda vanligt litiumfett som kan köpas av var och varannan bilmekaniker. Vad tror folket om detta? Fettet kommer ju självklart att bytas efter varje gång man varit å skjutit. vad fan är ens litumfett för jäkla gojja? 

Så var tror ni,hissa eller dissa litiumfett?  :unsure:

det är inte trycket som pajjar dom, det blir skador vid öppning och stängning.

jag rekommenderar att köpa 10ml det kommer att räcka tio år om du använder det efter varje gång du använt bösan.

Publicerat

Hej på er.

Var inne på vapenvårdsbutiken och köpte följande.

Har tröttnat på mina billiga läskstänger och borstar.

Jag har spanat på nya, bättre prylar länge nu. Men tyckt att det är för dyrt.

Men jag har tagit åt mig av vad folk säger och bestämt att det är värt det.

Jag har köpt följande:

Någon som ser att jag borde köpt något annat i dessa kategorier eller kommer jag bli nöjd med detta?

Med vänlig hälsning John

DEWEY VAPENVÅRDSSET GEVÄR 9,3mm 489 kr 

SHOOTER'S CHOICE (118ml) 205 kr 

SWEETS 7.62 COPPER REMOVER (200ml) 169 kr 

SHOOTER'S CHOICE FP-10 (118ml) 162 kr