Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allround kaliber?

Featured Replies

Publicerat

hej, håller på med jägarexamen, har fixat det skriftliga så nu ska jag bara börja med uppskjutningen.

iallafall så vill man ju köpa en bössa och har sneglat åt browning x bolten

jag kommer som det ser att skjuta mest rådjur kanske lite gris och självklart älg. men bäver finns nog också med på listan och eventuellt säl.

toppfågel och lite annat smått och gott. det man tycker är roligt att jaga vet jag inte riktigt efter som man inte har hållt på nåt med det. så vi får se vad man tycker är roligast, och var de finns för djur på på de jaktlags marker man ska söka till.

hur som helst så är jag kluven i kaliber frågan.

308

30-06

eller kanske en 300wm?

har inte hört så mycket om 300wm men det lilla jag hört så ska det vara en flackskjutande och bra allround kaliber.

alla tips motages

mvh Mackan

Publicerat

Börja med 308! Om du tycker att du behöver nå ut på längre än 200-250 m och tål rekyl och har råd med minst 500 smällar(öva behöver du!) som är mer än dubbelt så dyr som till 308, Börja att fundera på 300wm.

308 funkar nog till allt. Möjligtvis lite onödigt "grov" för toppfågel, med det kommer 300wm också att vara.

30-06 kan möjligtvis vara att föredra om du tänker ladda själv och/eller använda tunga kulor. Annars så klarar 308 samma sak 30-06......

Publicerat

308:an är ett bra val o billig att övningsskjuta med också. :smile:

Köp ammo av kvalitet ist för att köpa det billigaste el. bland det billigaste på marknaden. :thumbsup:

Detta kan hända om du köper den här ammon.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/

:down:

Publicerat

Ja eller den gamla hederlige 6,5x55.

billigare vapen, låg rekyl, godkänd kl1 och halva priset mot den billigaste i kal .30 

308a i andra hand tyvärr är utbudet på begangnade vapen betydligt sämmre

Publicerat

Sexånhalvan är allround, de andra är det inte - speciellt inte magnumen, där du har decimetrar i träfflägesskillnad beroende på skjutställning...

En .308 med dämpare kan dock användas till det mesta.

-- Mats

Publicerat

Hoppsan,nu håller jag med dig :biggrin:

Har själv en 6,5 och en 308a och anser mig inte ha behov av nåt annat,båda har "dö i sig"så det räcker :thumbsup:

Publicerat

Det har ju diskuterats fram o tillbaka om 6,5*55 nu länge o väl om den ska få vara klass 1 el. inte.

Är det någon som vet något nytt om vad som händer på den fronten?

Publicerat

Det har ju diskuterats fram o tillbaka om 6,5*55 nu länge o väl om den ska få vara klass 1 el. inte.

Samma diskussion kommer att finnas om hundra år - om vi fortfarande är betrodda med skjutvapen då, alltså.

-- Mats

Publicerat

Sako Forester .308 har dom på Torsbo Handels för 4700:- 

Det kan nog bli en ypperlig första bössa och även allround kaliber :)

Vart bor du förresten?

//Niklas

Publicerat

Samma diskussion kommer att finnas om hundra år - om vi fortfarande är betrodda med skjutvapen då, alltså.

-- Mats

Ja, typ! :thumbsup:

Publicerat

Kan inte annat än instämma i ovanstående inlägg. Vill man vara på säkra sidan om det skulle bli ett blyförbud väljer man .308, annars räcker 6,5 bra.

Min kompis var i samma sits som du i höstas och det blev en begagnad browning a-bolt i 308. Hade han inte hittat a-bolten till ett mycket bra pris hade han köpt en x-bolt.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren verkar som det lutar åt en 308! 

jag bor i söder om gävle cirkus 1 mil!

Publicerat

tack för svaren verkar som det lutar åt en 308! 

jag bor i söder om gävle cirkus 1 mil!

Ok, då blir det en lång resa till Torsbo med andra ord ;) Men du kan nog hitta många fina .308:or där uppe också :)

Publicerat

Den resan är klart värd att göra för det dom inte har på Torsbo det behöver du inte! :thumbsup:

Publicerat

Om du inte känner för en resa till Torsbo kan du ju alltid nöja dig med Karlssons Jakt i enköping - har mycket hemma (bland annat X-bolt i .308) och är en bra karl att göra affärer med. 

Publicerat

.308W........

Tror det blir bra....

Mvh Tommy

Publicerat

Testa en Tikka T3, tror Du blir nöjd, har själv några stycken....

Med vänlig hälsning,

Tommy