Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rökning 4 dummies

Featured Replies

Publicerat

Precis som det låter, letar hjälp med rökning :)

Ska ge mig på att röka lite Vildsvin och hjort till veckoslutet.

har i princip alla styckdetaljer, så förslag på vad för del mottages gärna :)

har en större weber klotgrill men skall antagligen idag köpa ett enklare rökskåp.

Är det någon / några som har lite enklare tips / trix hur man kan göra enkelt med bra resultat.

Tror iaf jag bestämt mig för att torrsalta och då över natten till dagen efter, eller lite mer.

ca 12 timmar iaf, efter saltning skall man väll även borsta av köttet. Skall man även skölja det om man torrsaltar?

Någon som har lite info. Salt utan jodd vet jag, grövre salt antar jag är att föredra. Någon spec typ att rekommendera?

tack på förhand.

mvh

Andreas

Publicerat

Är långt ifrån kunnig om rökning men har en god vän som livnärt sig i många år på just rökning av både fisk å kött,han säger att kött bör eller måste sprutsaltas för att saltet ska nå in riktigt,för får du inte in saltet ordentligt så får du slänga hela skiten,sedan brukar han låta det ligga i saltlake nåra dagar för att saltet skall jämna ut sig i köttet,fisk däremot lämpar sig säkert mycket bättre att torrsalta,fiskköttet är ju mycket porösare.Det absolut viktigaste säger han,är att köttet måste hänga å torka riktigt ordentligt efter saltningen för gör det inte det kan du få en otrevlig syrlig smak på det å då får du göra som innan,slänga hela skiten.Allt vad gäller vattensköljning är av ondo säger han,det skall endast torkas av.Själv har jag bara rökt lite fisk i "månraketen"Weber rök-grill!

Lycka Till! :yes:

Publicerat

Mitt tips... gå till biblioteket, låna boken "att röka kött" där står allt. Men om du inte lånar boken kan du få veta hur jag gör, och det är enligt skribenten över helt förkastligt. Jag TORRsaltar köttet 60 gr salt/kg kött. Får ligga i en plastpåse i ca ett dygn. Sen SKÖLJER jag köttet under rinnande vatten (finns inget att borsta bort, allt salt har löst upp sig). därefter torkar jag köttet med en kökshandduk. Sen är det bara att börja röka. Håll kåll på tempen både i röken och i köttet. Röktemp 70 -90 grader och köttet bör över 70 grader. Sen avgör du hur länge det ska vara i rök och värme, allt efter smak. Och det blir bara bättre om det får lufttorka minst en vecka efter det är rökt.

Publicerat

Ja,du ser Andreas,även i detta ämne skiljer sig uppfattningarna åt,jag påtalade tydligt att jag betraktar mig som okunnig i ämnet,men ville bara förmedla vad min gode vän yrkesrökaren försökte lära mig en gång för länge sen.Som jag brukar vid osäkerhet,så ringde jag upp honom och kontrollerade nämnda fakta,och som jag trodde stod han fast vid saken,men märk väl !!han bedriver yrkesmässig livsmedelsproduktion och det skiljer sig kanske från hobbyrökning.Noterbart är att han påtalade att torrsaltning av kött är mycket känsligt för att få jämn salthalt i "hela"biten och kräver urvattning som inte alltid är så lätt att kontrollera,lättare med lakesaltning för då kan köttet inte bli saltare än laken,tillsist stod han på sig angående förtorkningen som är mycket viktig för slutresultatet.

Än en gång,Lycka Till ! :smile:

Ps. Övning ger färdighet :thumbsup:

Ps.2 "så röker du kött och fisk"av Jan Andersson,bra liten bok som jag själv befanns ha i min ägo och som dessutom bekräftar ovanstående! :biggrin:

Publicerat

lite nyfiken. Överlevde du? eller har du inte kommit till skott än med rökningen och efterföljande provsmakning.

Publicerat
  • Författare

Tjena, yes överlevde :)

Det var riktigt kul stötte på vissa problem och svårigheter dock.

För det första blev det för sallt. Nästan oätbart. Torrsalltade i ca 36 timmar.

Sedan hade jag svårt att få ordentlig rök. Skåpet är byggt så att glöd är i botten och över ett fat med träflisor. Det blev inte riktigt varmt och rökte lite för lite. Man fick vara extremt aktv och blåsa / mata på manuellt så värmen gick upp. Lite dåligt drag i glöd / lådan. Kanske hade lite fel rökflisor. Hade från weber och den kanske är till för att ligga på elden direkt. Kan ju vara det problemet ev....

Någon som har nån idé / tips på följande problem :)

Tänker ge mig på att röka i helgen igen :)

mvh

Andreas

Publicerat

Överge torrsaltningen,rockies som du klarar aldrig att få rätt salthalt med den metoden,LÄS råden min kompis,yrkesmannen, gav mig och som jag vidarbefordrade i tråden :thumbsup: :yes:

Tips i boken, som jag också rekommenderade dig ,står att rätt salthalt uppnås när en rå potatis börjar flyta!Då kan inte köttet bli saltare än laken,snips snaps,nu va sagan slut! :smile:

Publicerat
  • Författare

:)

Inga tips på vad för rökmaterial man ska köra även? ;)

Ska ta ditt tips och testa nu i helgen iaf :)

Publicerat
  • Författare

Och även, ang torkning efter det fått ligga i laken. Vad gissar man på  tid? typ dvs. Är det en fråga om timmar eller dagar även där?

Publicerat

Ska kolla boken om en stund

Publicerat

När man torrsaltar skinka för att göra Parma-typ så kör man enligt principen 3 dagar per kilo, man kan dra av 1-2 dagar för lite mildare sälta. Då skinkan gärna ska ligga i press under tiden skall vikten vara 2ggr vikten på skinkan.

Har du inte sett filmen

så rekomenderas den varmt.
Publicerat

Ska du lakesalta ,hinner det nog inte bli klart till helgen,men varför inte prova Isjonssons recept på torrkött,det skulle nog funka lika bra för rökning som torkning :thumbsup: :yes:

Publicerat
  • Författare

isjonsson?

Jasså, så i lake skall det dra så länge? hade nog trott en-två dygn typ

Publicerat

Nästan oätbart. Torrsalltade i ca 36 timmar.

mvh

Andreas

kul att du testar.

varifrån kom iden med att torrsalta i 36 timmar? Låg det i överflöd av salt? 

JAG räknar mig till glad amatör och har inte misslyckas med sältan vid torrsaltning. MEN jag väger köttet och tar 60 gram salt/kg kött och max 24 timmar men jag tror inte tiden är det avgörande. Sen sköljer jag rikligt under kranen och torkar av med en kökshanduk. Sen är det bara att lägga in det i rökskåpet.

Kan säga att vid min första rökning sköljde jag inte av köttet och då var det väldigt salt vid provsmakning.

Angående värmen i skåpet har jag inga ideér utan att se hur skåpet ser ut. 

påt igen och testa vilt.

Publicerat
  • Författare

Hehe jo man måste ju testa :)

Bra fråga om tiden, tyckte det lät som om folk mena att man kan salta på hejvilt för att det skall bli bra hehe. Ja lite korkat ;)

Och jo, det låg i överflöd av salt även i ett "kar", sjukt mkt vättska i botten var det när jag tog ur det.

Skåpet är sjukt enkelt och köpt på Jula, http://www.jula.se/stor-rokugn-med-ben-769004

Tänkte köpa en enkel denna säsong och testa, och om jag gillar det bygga egen :)

Men ang flisorna / spånet så är det rätt grova flisor från weber, kan vara därför det rykte lite... inte riktigt de där bolmandet som man ville åt. Dock blev det det när jag slängde på fliset direkt på glöden / eld...

Mkt gör om gör rätt denna gång haha

Publicerat

Kolla jonssons recept på tråden "recept"samma ämne som ditt.Saltning av älgkött....

Publicerat

Webers flisor ska väl ligga i en liten plåtburk i gasolgrill eller direkt på kol/bricketterna i en kolgrill för och ryka bra. Gäller nog och elda satan för och få karet så varmt så det ryker tillräckligt...

Publicerat
  • Författare

Jo det stämmer nog ang webers flisor. bara gilla läget då och köra dem lite blötlagda på elden direkt....

Sedan kanks efylla karet med mer lättrökt material. Någon som har idé om vart man kan få tag på det enkelt och bäst.

Publicerat

Köp rökspån för ABU-röken

Publicerat

Jo det stämmer nog ang webers flisor. bara gilla läget då och köra dem lite blötlagda på elden direkt....

Sedan kanks efylla karet med mer lättrökt material. Någon som har idé om vart man kan få tag på det enkelt och bäst.

Som  någon skrev köper du spån i lämplig affär. Tror nog att Jula har spån. Ska du röka lite mer kan du hålla utkik efter folk som kapar och klyver ved. Blir en satans massa spån vid en vedprocessor. MEN se till att dom klyver lövved när du ber om spån, Kan du undvika björkspån är det ingen nackdel. Ta spånet i en nätsäck eller papperspåse som du gör lufthål i. Spånet måste torka utan att mögla vilket kräver gott om luft. INGA SOPSÄCKAR AV PLAST.

Bor du nära Kinnekulle kan du komma förbi så har jag torrt spån.

Lycka till

Publicerat

Kan rekomendera Mackmyras rökspån gjort på deras gamla wiskeyfat:) finns på Ica Maxi bl.a. Där köpte jag mitt, inte gratis dock 99:- för en liten påse.

Publicerat

Här blir man omnämnd på flera ställen. :thumbsup:

Här finns lite att läsa i ämnet också.

http://matforum.se/index.php?topic=4523.0

Lite foton är alltid trevligt också. :thumbsup:

Publicerat

Du å Morberg!..Jonsson! :thumbsup:

Publicerat

Du å Morberg!..Jonsson! :thumbsup:

Jepp! :thumbsup: