Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vedeldad bastu...

Featured Replies

Publicerat

Nytt projekt på G..

Ska bygga en vedeldad bastu på torpet tänkte jag.

Har nu fixat, fönster och dörr, en gjutärnskamin finns i ladugården.

Tänkte fixa till en sarg ovanpå kaminen där stenarna ska ligga.

Det jag funderar på är om en gjutjärnskamin tål att man häller vatten på den ?

Kanske är bättre jag gör en låda att lägga stenarna i så inte vattnet kommer direkt på kaminen ?

Någon som har koll ?

En sarg blir enklare men en plåtlåda fixar sig väl oxå iofs.

Publicerat

Jaha! Nu var det dags igen... :ohmy:  :wallbash:

Undrar vad det blir den här gången? Nedbränt torp? Brännskador? Allt kan ju hända. :wink:

Publicerat

Jag är rädd för att du kommer elda slut på en gjutjänskamin rätt fort i en bastu, det går såklart ännu fortare om du häller vatten direkt på kaminen.

Men det är klart du ska ha en vedbastu, jag använder min 3-4ggr/vecka hemma :wub:

Publicerat

Gjutjärn är poröst och allt annat än flexibelt och har lätt för att spricka,nästan varenda vedspis har nån gång spruckit,men där går det att byta ut de mesta delarna,så gör en plåtlåda å sätt ovanpå,minst 3mm plåt annars ger den sig! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jo jag satsar nog på att göra en plåtlåda att lägga stenarna i.

Verkar vettigast.

Publicerat
  • Författare

Fast skogma har kaminer med sarg till bastusten.. men de kaminerna är väl i plåt antar jag.

post-348-0-98258900-1364483608_thumb.jpg

Publicerat

Finns annars nya bastuaggregat som är byggda för det för under 3 000 kr, för jag tror gjutjärnskaminen kommer spricka om den väluppvärmd kyls ner med vatten stänk.

http://www.bastubutiken.se/kategorier/Narvi_145

Publicerat

Fast skogma har kaminer med sarg till bastusten.. men de kaminerna är väl i plåt antar jag.

attachicon.gif306090.jpg

Jo det där är ju en påtkamin, lite tåligare för värmeväxlingar än gjutjärn.

Publicerat
  • Författare

Äh, fan.. spricker kaminen så gör den.

Då får jag väl köpa mig en redig pryl.

Det roliga är ju att fixa med det mesta själv. Går det åt h-vete så gör det.. å då lär man sig alltid nått :thumbsup:

Publicerat

Det roliga är ju att fixa med det mesta själv. Går det åt h-vete så gör det.. å då lär man sig alltid nått :thumbsup:

Och det vill du vi ska tro på... ;)
Publicerat

Kanske bäst att plåtsko golvet under den kaminen, annars kan det bli nerbränd bastu :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jorå.. har alldrig gjort mig illa på samma grej två ggr...

Borstat tänderna med idomin har jag dock gjort flera ggr... :geek:

Och det vill du vi ska tro på... ;)

Publicerat
  • Författare

Jepp, plåt under är planen och mineritskivor i hörnet och tak där rökröret går upp.

Kanske bäst att plåtsko golvet under den kaminen, annars kan det bli nerbränd bastu :thumbsup:

Publicerat

Jag skulle inte lägga jobb på en gjutjärnskamin till bastun spricker den inte blir det åtminstone väldigt rostigt och grisigt på golvet.

Känner du för att leka händig är det rätt enkelt att svetsa ihop en egen varmvattenberedare på rökröre ska det vara också :thumbsup:

Här en bild på min

post-857-0-30858600-1364496395_thumb.jpg

Publicerat

Helgerån att kasta vatten på en gjutgärnskamin :sad: ,,  köp bastuaggregat som skrevs tidigare är ju inte så dyrt,,

Publicerat

Finns det inget annat bra sätt att tillföra fukt/ånga utan att slänga vatten på kamminen?

Publicerat
  • Författare

Va ska man med varmvatten till i bastun ?

Sen så ska jag inte kasta vatten på kaminen utan på stenarna ;)

Såvida ni nu inte menar "kasta vatten", "byta vatten på guldfisken", "slå en drill" o så där..

Sånt få de fan göra utanför :geek:

:wink:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Förresten.. är väl ingen hejare på rost direkt men en eldad kamin är ju varm som fan och ev vatten som kommer på bör väl ånga bort o sådär.

Den lär ju torka fort lixom.

Är det torrt så rostar det väl inte ?

Publicerat

Sen så ska jag inte kasta vatten på kaminen utan på stenarna ;)

Såvida ni nu inte menar "kasta vatten", "byta vatten på guldfisken", "slå en drill" o så där..

Sånt få de fan göra utanför :geek:

Jag vet inte hur ni gör i södern men här i Norr tvättar vi oss då är varmvatten både effektivt och skönt :woot:

Publicerat

Jag vet inte hur ni gör i södern men här i Norr tvättar vi oss då är varmvatten både effektivt och skönt :woot:

JaJa till jul o midsommar ja!

Publicerat

Jepp, plåt under är planen och mineritskivor i hörnet och tak där rökröret går upp.

Satsa på en dubbel minerit under också. Glöm inte luftspalt mellan minerit och väggen!

Skippa gjutjärn! (Det är tom bättre om du skär loss lite plåt från bilen och kacklar ihop något själv.) Bara arbete för i bästa fall, en sittning.....

Förvisso förbjudet.... Men sten från banvallen är utmärkt som bastusten.

Från bastun jag renoverade/byggde om till jaktkojan. Vissa lite suddiga, men kanske det går att se ändå...

post-4173-0-98856100-1364523328_thumb.jppost-4173-0-80495000-1364523337_thumb.jppost-4173-0-13186200-1364523347_thumb.jp

Publicerat

Finns det inget annat bra sätt att tillföra fukt/ånga utan att slänga vatten på kamminen?

Såga ur ett block ur tjärnen utanför och lägga på aggregatet! Jämn och fin ånga hela tiden! Funkar också med en behållare med kran, ovanför aggregatet. Öppna kranen lite så pass att det droppar kontinueligt på stenarna, från det man tänder upp tills det är färdigbastat. Sliter minst på aggregatet!

Publicerat

När det är -25 grader ute, så är det svårt att skölja ur tex schampo ur håret innan det fryser fast i håret när man bada i vaken. :thumbsup:

Ställ in några hinkar med vatten i bastun när du tänder upp och använd strilkanna om du inte vill kosta på vvberedare....

Publicerat

JaJa till jul o midsommar ja!

Varför överdriva?  :sleep: Räcker gott så.... :tongue:

Publicerat

Såga ur ett block ur tjärnen utanför och lägga på aggregatet! Jämn och fin ånga hela tiden! Funkar också med en behållare med kran, ovanför aggregatet. Öppna kranen lite så pass att det droppar kontinueligt på stenarna, från det man tänder upp tills det är färdigbastat. Sliter minst på aggregatet!

Jag har sett i nån bastu ha ett rör som pyr ut ånga.

Men vet inte hur dom gjort detta, kanske ett ånglok utanför.....