Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det perfekta kamerapaketet!

Featured Replies

Publicerat

Någon som sittet på den perfekta systemkameran med tillhörande objektiv lämplig för jakt?

Har smått börjat fundera på att skaffa mig en då jag titt som tätt hamnar i situationer då en kamera skulle vart kul att ha  :tongue:

Så vem kan tipsa om en allvädersskyddad kamera som tar bra bilder på såväl tjäderspel som då haren springer ifrån stövarn?  :smile:

Publicerat

Du får nog precisera lite mer. Vad har du för krav på utrustningen ?  Priser ? 

Hur avancerat ska kamerahuset vara ? 

Vad har du fotograferat med innan, om du har fotograferat innan ? 

Just nu känns det lite som "hur långt är ett snöre".

Nu står det ju iofs att du vill ha en allvädersskyddad kamera och då antar jag att du även vill ha väderpackningar i objektiven med så det går ju inte med några 80-talsobjektiv direkt även om dom är minst lika bra rent optiskt sett.

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Du får nog precisera lite mer. Vad har du för krav på utrustningen ?  Priser ? 

Hur avancerat ska kamerahuset vara ? 

Vad har du fotograferat med innan, om du har fotograferat innan ? 

Just nu känns det lite som "hur långt är ett snöre".

Nu står det ju iofs att du vill ha en allvädersskyddad kamera och då antar jag att du även vill ha väderpackningar i objektiven med så det går ju inte med några 80-talsobjektiv direkt även om dom är minst lika bra rent optiskt sett.

Mvh // Johannes

Jag vill ha en tålig kamera för utomhusbruk och minusgrader  :tongue: och kan tänka mig att lägga ut ca 12000:- för kamera+objektiv mm.

Min förra kamera är inte värd att nämnas men det var då inte en systemkamera hehe  :smile:

Vad jag förstår så är det objektivet som är viktigast för om bilderna blir bra eller inte, men då jag bla vill fota skogsharen som rusar över hygget så behöver jag väll förmodligen en skapligt kamerahus för att haren ska "frysa" på bild.

MVH/Skogstrollet

Publicerat

Utomhusbruk och minusgrader klarar alla kameror från de kända tillverkarna av. Sunt förnuft är det som gäller. Även för flera årtionden sen tog man bilder i regn ;)

Objektivet är ofta den största delen av bilden. MEN, om du ska fotografera tjäderspel så vill det till att du har även ett kamerahus med så bra isoegenskaper som möjligt då det sällan är särskilt ljust. Att fotografera rusande skogshare... Mjaa :D  Börja träna säger jag bara och läs om panoreringar :) 

Vill du köpa begagnat eller nytt ? 

Hur många objektiv vill du ha ? 

Kolla in cyberphoto.se scandinavianphoto.se och liknande och kolla runt lite och återkom sen när du har lite mer idéer. 

Mvh // Johannes

Publicerat

Vill du fota en skogshare över ett hygge behöver du typiskt ett objektiv i 100000-kronorsklassen. Köp en kompakt videokamera med bildstabilisering och jäkligt mycket optisk zoom - det fungerar bättre. 

Publicerat

HerrBerg - Varför behöver man ett objektiv i 100000-kronorsklassen för att fotografera skogshare som rusar över ett hygge ? Vad är det som är bättre med ett sådant objektiv jämfört med ett i 20000-kronorsklassen eller mindre ändå, för just den uppgiften ? 

Vad är det också som fungerar bättre om han köper en videokamera. Svårt att ta bilder då inbillar jag mig.

Mvh // Johannes

Publicerat

Därför att folk som är ovana fotografer - alltså som frågar på ett forum om vilken kamera de skall köpa - alltid överskattar teleobjektivens förmåga :) Been there, done that. 

Skall man ta en bild på en hare på ett hygge under en harjakt - jag inbillar mig att han vill skjuta på de som kommer inom 35 meter och fotografera de som han inte får skott på - säg 50 meter och längre... då behöver man en Canon 1200mm lins med IS och låga bländartal om vi vill ha skärpa och haren inte skall vara en liten prick i fotografiet. Där är vi på 100000 spänn direkt. 

Men om han vill ha ett minne av jakten, vad som hände och själva jaktens dynamik... Då skall han ha en videokamera med superzoom i jackfickan - det har jag rätt ofta när jag jagar. 

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Köp ett bra kamerahus för 10 000:- börja med standard optik 70-200mm samt en 35-70mm typ. Köp sedan dyrare optik begagnat när du får råd. inte värt att köpa nytt, och underskatta inte äldre proffsoptik trotts 10-15 år på nacken.. Håll dig till Canon eller Nikon då linserna är bättre och utbudet är stort samt att det finns mycket begagnat. 

Publicerat

Eller köp en bra kompaktkamera.....Finns många nu som har mycket bra bildkvalité då sensorerna passerat 12mpix.

Publicerat

Jag tror det går minst lika bra med ett gammalt 500mm på en 1.4 telekonverter som sitter på ett kamerahus med cropfaktor.. Mitt 500/4 gav jag 15 000 för, sen kan du köpa en telekonverter för.. Tja, säg 1000 kr, sen ett kamerahus med cropfaktor som har några år på nacken men som ändå har hyffsade isoegenskaper till tjäderspelet, 3000-5000 kr ? Så då var vi uppe i 20 000. Vad ska du med bildstabilisering till, haren skulle ju springa. Antar man vill panorera och dessutom lär hela systemet sitta på ett stativ. 

Finns i princip ingen synbar skillnad på nya och gamla proffsobjektiv rent optiskt sett, dessutom är äldre objektiv ofta smidigare då nya är fulla med elektronik som gör dom tjocka som kanonkulor. Däremot är det en löjlig skillnad i pris :D

Mvh // Johannes

Publicerat

OK, men du är ändå över 20K för en kamera med 700mm brännvidd på linsen. Skogstrollet hade 12000 i budget så han kan inte ta bilder på haren över hygget så... Återigen, för dessa tillfällen tycker jag att en superzoom-videokamera rular. 5000 spänn, typ... 

Publicerat

Köpte ett Tokina AT-X AF SP 400/5,6 med en Tokina 2x konverter i 'mint condition' för 2.900 kr på Tradera alldeles nyss. Lirar fint på min D7000 (dock ingen AF med konvertern). Så man kan klara sig under astronomiska summor men man måste ju veta vad man ska leta efter B)

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Publicerat

Bra skit kostar pengar men det finns som sagt bra begagnade grejjer, å skulle linserna duga se till å skaffa ett bra hus iaf att börja med så kan du alltid bygga ut med nya linser när kassaskåpet blivit större....

Publicerat
  • Författare

Får se vad det blir, tack för bra tips & råd iaf :)

Publicerat
  • Författare

Lutar mot att köpa en nikon d7000 då den ligger högt upp på prisjakts ranklista  :tongue: haha

Bör man börja med en 18-105/3,5-5,6 VR eller gå på en fast glugg, ex nikkor AF-S DX 35/1,8 G?

För jag kan tänka mig att jag kommer behöva en AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR då det blir dags att fota lite djur i naturen då dom gärna håller lite avstånd,

och då kanske en fast glugg är bättre till naturbilder än en halvkass zoom? Eller vad säger experterna?  :woot:

Publicerat

Bra val...D7000 är mkt prisvärd i nuläget och har en sensor av suverän kvalitet! Köp kit med 18-105:an (den är riktigt bra för att vara kit-zoom)...men köp också fasta 35:an som komplement för foto i dåligt ljus. Fasta 35:an är så billig och så jäkla bra, att den nästan är ett 'måsteköp' om man har en Nikon DX-kamera :)

Skickat från mobil

Publicerat

Om man vet vad man vill ha kan man inte göra klipp genom att beställa från utlandet? Var i så fall?

Publicerat

www.cameranu.nl

Skickat från mobil

Publicerat

Om man vet vad man vill ha kan man inte göra klipp genom att beställa från utlandet? Var i så fall?

Jo de brukar vara billigare men man måste tänka på garantierna då det bara är vad jag vet Canon som har världsgaranti på sina kameror. Det har inte Nikon!

Publicerat

Tack för tipsen:)

Publicerat
  • Författare

Är det inte bättre att skita i 18-105:an?

Är det inte så pass liten zoom så det är bättre att nöja sig med 35:an och sen om man känner för en zoom så tar man och kompletterar med 55-300? :)

Publicerat

Blanda inte ihop 'zoom' med 'tele'. 18-105 har mer zoomfaktor än 55-300 och täcker in från skaplig vidvinkel- till skaplig telebrännvidd. 55-300 är ett renodlat telezoom. Med ditt förslag kommer det helt att saknas vidvinkelbrännvidder i objektivuppsättningen. Dessutom brukar ett kit inte kosta mkt mer än att köpa huset rent dvs man får ett skapligt objektiv för en mkt billig peng :)

Skickat från mobil

Publicerat

Här är tips från en yrkesfotograf, som tyvärr är så lat så han fotograferar med mobilen på passet:

Hade jag släpat med mej kameran ut så hade jag haft på ett vidvinkel till normalobjektiv först, direkt ute på passet hade jag sedan startat med att ta ett par vybilder över omgivningarna. Så gör jag med mobilen, för att ha som kom-ihåg och referens. Går man ut på morgonpass brukar det dessutom vara frost och soluppgång och annat romantiskt vackert trams. Sen hade jag monterat ett 80-200 mm och lagt undan kameran i beredskapsläge någonstans. Nu är det jakt som gäller!

Ett 80-200 (gärna Canons mindre modell, inte så tungt att släpa på) räcker gott för att plåta oskjutbara djur som retfullt brukar beta nedanför tornet typ. Jag plåtar inte rödhakar på 300 meters avstånd, det är inte intressant. 

Köp begagnat. Vid en snabb koll hittar man bl.a. det här paketet som verkar bra: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=194459

Publicerat

18-105 är ok och D7000 kan man få till fyndpris just nu.

Skall man fotografera djur så räcker inte 105 och egentligen inte 300 heller... det blir snabbt snordyrt om man vill ha ljusstyrka så jag tipsar om fyndet i det riktiga telesegmentet: Sigmas 150-500. Mycket bra bildstabilisering och riktigt skarpt även på längsta brännvidden om man bländar ned till 8-9 någonstans. Självklart är Nikons 400/2.8 bättre men...

Jag har sedan många år ett Nikkor 18-200VR och jag kan lätt säga att det varit mitt bästa köp någonsin. Omfånget är extremt användbart, skärpan bra och nackdelarna som distorsion och CA fixar man med standardprofil i Lightroom, ett klick bara. Perfekt både i skogen och på resor.

Du kan också överväga att köoa begagnat, idag får du en beg D300 för en billig slant. Vill du fota fåglar är det ett bättre val iom snabbare AF och den är också rejält vädertätad. Ett steg sämre ISO-prestanda än D7000 men bättre på allt i övrigt. Kamerahus blir gamla på några år så det är klokt att köpa beg i vilket fall.

Publicerat

Rätt om att Nikon inte har världsgaranti. Inte heller Canon har garanti på prylar köpta i USA (gråimport). Men Nikon har dock EU-garanti...så vid köp från t.ex Holland (cameranu.nl) är det fullgod garanti även på Nikon :)

Jo de brukar vara billigare men man måste tänka på garantierna då det bara är vad jag vet Canon som har världsgaranti på sina kameror. Det har inte Nikon!