Hoppa till innehåll

Fodra in änder i damm


hunter96

Recommended Posts

Vi har en "vatten pöl" på marken diameter ca 15m, till sjön där det är lite änder är det nog 400m, pölen är i kanten av en torrmosse och är väl inte det klaraste vattnet. Tror ni det skulle funka att få in änder på kvällsträck här?

Fodra med vad?

Tänkte sätta en liten flotte i mitten ich fodra på men hur ska jag fodra, vilken typ av spridare? Ska man slänga foder i kanten av dammen också? Vad säger ni, kan det funka och kom gärna med nått tips om ni testat eller så? ;)

Hur får jag änderna atr hitta till dammen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att sätta ut ällingar vid dammen om mat och skydd är tlillgodosedda?

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan funka - testa.

 

Har du vildsvin så finns de risk att de går ut och äter upp fodret men det är bara att testa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan funka - testa.

 

Har du vildsvin så finns de risk att de går ut och äter upp fodret men det är bara att testa. 

 

Han får väl vildsvinssäkra det med en inhägnad. :thumbsup:  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han får väl vildsvinssäkra det med en inhägnad. :thumbsup:  :yes:

Helt fel ... han får jaga änderna med drilling, så han kan skjuta gris med!

 

Jag TROR du klarar dig med en manuell spridare typ fågelbord!

Kanske ett avloppsrör som är delat i botten så fodret kan rinna ut!

Sen är faktiskt några ellingar kanon, dom drar mer fågel!

En flotte är bra för att dom ska undkomma räven!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog bli svårt att locka änderna till en sån liten damm,har själv ca 1ha småvatten på min mark,har försökt att få till ett paradis för änderna utan att lyckas särskilt bra,visst det har häckat nåt enstaka par av gräsand,knipa,kanada och faktiskt ett par grågås,men ingen av dom har blivit stationär och inga sträckänder av märkbart antal heller.Detta kan bero på att dammarna bebos av signalkräftor,regnbåge och harr,så säger en "natursnubbe"på länstyrelsen,de utarmar biotopen med att äta upp allt som kommer i dess väg,säger han?? :pinch:

Men,va fan,kräftor står fan så mycket högre i kurs än nån enstaka anka :smile:

Däremot har jag haft en del(problem med) ålakråkor och häger,men det verkar inte som dom trivs i närheten av mig! :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan gå att få dit dom. Älingar är klart värt att skaffa, dom har stark dragnigskraft. Men kan senare på hösten följa med dom äldre änderna från vattnet. Så vänta inte för länge efter premiären med att börja avskjutningen. Vi har ett vatten som är något störe än ditt men är utgrävt i en å så det är strömande vatten där. Brukar att finas runt 50 änder där på en jakt.

 

Har själv använt piffers foder spridare men det blir en del "spill" när man sprider en så stor mängd på så stor yta som det blir med en sådan typ av spridare. Har använt vete och eller korn i spridaren. Har fungerat OK. Sedan har vi kört ner avrens från torkanlägningen och tippat i kanten på vattnet.

 

Funderar på att skaffa en anan typ av utfodring till i år med en flotte. Det fins flera modeler men här är en av dom.

 

http://www.bjalbo.nu/main.asp?sidid=124&typ=2&huvudsidid=2

 

Borde ge mindre med "spill" och som tidgare nämnds, säkrare mot räv och dyligt

Tror att det fans någon beskrivning på flotte nyligen i någon jakttidning. Den skall vara låg eller någon typ gångbräda så att dom komer upp på flotten.

 

Thomas

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har polare som lockar änder till mindre dammar med utsättning av ällingar och foder.

funkar kalasbra. riktigt trevliga jakter.

Ett sätt att minska "spillet" till fel fåglar och annat vilt är om man sprider fodret på grunt vatten.

De ska va så grunt att änderna kan plocka på botten.

Men är där kräftor så.. tja då äter de upp fodret.

Fast o andra sidan blire mer kräftor då :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns nog ingen botten i den dammen, risk att vattnet är för skitigt för att änderna vill va i den, ska kolla hur äckligt vattnet är när isen har smält, men tydligen är den bottenlös pölen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, fan änder är i hur skitigt vatten som helst...

Själv fött upp ällingar... de är fan va de skitar ner o verkar trivas i det...

Finns ingen botten kan det gå att ha en lite nersänkt plattform där fodret hamnar under vatten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart enklast med ällingar men oxå mera jobb och risker med det(men roligt), börjar du mata i tid och det finns ankor på nejden vore de konstigt om de inte hittar dit på hela våren/sommaren.

Har matat änder till bättre diken med gott resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ingen problem med skitigt vatten, du kan teste bundforhold nu mens der er is, isbor eller motorsav!!!! :woot: kalle.

Finns nog ingen botten i den dammen, risk att vattnet är för skitigt för att änderna vill va i den, ska kolla hur äckligt vattnet är när isen har smält, men tydligen är den bottenlös pölen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När min vanliga foderspridare blev otillgänglig på grund av högt vattenstånd handmatade jag i en damm som är ca 6x12 meter i höstas och fick in en del änder, trots att jag började i oktober... Så visst går det, söderut skjuts det väl en del änder i små märgelhål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska försöka med ällingar i år och se om de blir hyfsat stationära,har en ö i den största dammen(0.5 ha)funderar på att utfodra dom där. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska försöka med ällingar i år och se om de blir hyfsat stationära,har en ö i den största dammen(0.5 ha)funderar på att utfodra dom där. :thumbsup:

Har du till-åfrånflöde ? Annars är det plättlätt enligt min erfarenhet, jag hade full sjå att få dem väck ur min damm när de blivit flygna och det blev till att panga några vid olika tillfällen innan de fattade vinken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget ytligt tillflöde mer än en liten smal bäck som torkar ur på sommarn,vattnet kommer nerifrån och utloppet blir lite större men inte mer än en liten bäck,finns väldigt lite vegetation i vattnet,beror nog på den stora mängden kräftor,det är därför de vilda ankorna inte stannar,påstår snubben på länsstyrelsen.Kan tänka mig att om jag ser till att mata ankjävlarna ordentligt med vete,så kanske dom stannar,dom lär väl bli jävligt tunga å feta av vetet så dom kanske inte orkar lyfta,he,he,lätt skytte(sitting duck) :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT men när är det läge att stoppa i några ällingägg i kläckaren??

Är det Gräsand det brukar sättas ut och hur gammla är de när man sätter ut dem själva i dammen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det gräsand som gäller.

Provade för många år sen att köpa daggamla,men de flesta dog ,satte de överlevande på en flotte i en skogssjö,det misslyckades totalt för grannjävlen sköt dom när dom börja flyga på hösten.Nu har jag beställt utsättningsklara ca 6veckors,tror jag dom e. :thumbsup:

+ 100 fasaner+100 rapphöns,så här blir rena rama NordensArk :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT men när är det läge att stoppa i några ällingägg i kläckaren??

Är det Gräsand det brukar sättas ut och hur gammla är de när man sätter ut dem själva i dammen??

Ju tidigare desto bättre skulle jag säga.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju tidigare desto bättre skulle jag säga.

Hur tidiga utsättningar har du gjort?

 

Både ålder och årstid?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 uger og udsætning sidst i maj i indhejning med tilgang til vand, første 6 uger bruger jeg kyllinge start foder,2 uger halv hvede og kyllingefoder husk grus som kråseflint. bliver først sluppet løse når der er begyndt at komme fjerd på vingerne det er min måde at gøre det på og jeg er tilfreds med resultatet :thumbsup:  :biggrin: kalle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste jag vara värre än Kalle :biggrin:  och säga 3 veckor, de är förbannat vattenkrävande de små liven och desto tidigare jag fick ut dem desto lättare blev tillvaron lixom. Men det var när jag hade de i dammen hemma och den låg 20m ifrån köksfönstret så jag hade skaplig koll på dunbollarna. De jag släppte i ån eller nån sjö fick bli några veckor till innan släpp.

Fick aldrig ut några innan maj månads utgång vad jag kan minnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Jag tänkte se om jag kan få igång ett par skogstjärnar hemmavid men vi har ju rätt gott om rovfågel hos oss så ett visst svinn får man nog beräkna att det blir.

Räv och Grävling  jobbar jag med och tänkte fortsätta med det.  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjörnbon,ska du rusta upp nåra skogstjärnar,då måste du kolla ph halten,för är det för surt tror jag inte ankorna hittar den maten dom gillar,jag kalkar mina dammar varje år,små skogstjärnar,särskilt här i sydvästra delen av landet ,brukar vara stendöa på liv,då tror jag inte ankorna trivs även med utfodring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...