Publicerat Augusti 3, 200619 yr Tjena..jag har inte varit akvtiv här på sista tiden pga att intresset svalnar på våren och sommaren. Men nu börjar vi närma oss jakttider igen. Någon mer som är taggad och väntar på att harjakten ska börja?? //Viktor
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Hej hej Taggad å taggad visst blir det kul me harjakt snart, men också all annan jakt. Men nog lockar harjakten eftersom jag har 2 beaglevalpar att lära upp på bla. hare. Men också på räv Har du egen hund?
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Jadu, ser ja hare inom skotthåll så ligger nog jösse illa till, annars vet jag inte
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Författare Hej hej Taggad å taggad visst blir det kul me harjakt snart, men också all annan jakt. Men nog lockar harjakten eftersom jag har 2 beaglevalpar att lära upp på bla. hare. Men också på räv Har du egen hund? okeyokey.. nä,jag har inte egen hund,följer med en kille som har en stövare.
Publicerat Augusti 4, 200619 yr AndreaS varifrån har du tagit beaglevalparna, jag tog från Ilmajoki och den är nu snart 4 mån. så snart får man börja träna den på hare.
Publicerat Augusti 4, 200619 yr Tuma: Tog mina från Sideby, närheten av Kristinestad. med fina stamtavlor Mina är 3-4 månader ocskå.. kommer inte ihåg på rak arm ;D Men till en helt annan sak, när jag läste din fråga tyckte jag mig ha hört den förut arbetar du möjligtvis på Kurres?
Publicerat Augusti 4, 200619 yr AndreaS varifrån har du tagit beaglevalparna, jag tog från Ilmajoki och den är nu snart 4 mån. så snart får man börja träna den på hare. KUL!! Flera beagle ägare på forumet!!! Har själv en grann liten tik...
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Författare Ja du... Det börjar allt rycka lite i baugetten... ;D. japp,snart bär det av
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Nää jag jobbar ej på kurre, brukar endast vara kund där. Var till Storkyro idag på beagle träff, kom underfund med att min beagle borde få lite mera mat, hunden äter förövrigt ganska dåligt nu när man har 30 grader i skuggan. Vissa av gubbarna tyckte hunden var lite ljus på huvudet, men det torde vara mera en smaksak. Jag skulle i något skede kunna lägga in en bild på min Ronja, (om jag klarar av det). Ronjas jaktmarker kommer bl.a. att bli i Vöråskogen. Vad ger övriga forumister sina (beagle) hundar för mat ?
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Vad ger övriga forumister sina (beagle) hundar för mat ? Vanligt torrfoder, hmmm... tror det e doggy...plus diverse rester från husse och mattes mat ;D Vintertid= "extra aktiv" mat en kompis hade ett foder till sina hundar som består av rent kött(vomar mm) som jag sja köpa till vintern ska va skitbra.. mvh
Publicerat Augusti 9, 200619 yr Nää jag jobbar ej på kurre, brukar endast vara kund där. Var till Storkyro idag på beagle träff, kom underfund med att min beagle borde få lite mera mat, hunden äter förövrigt ganska dåligt nu när man har 30 grader i skuggan. Vissa av gubbarna tyckte hunden var lite ljus på huvudet, men det torde vara mera en smaksak. Jag skulle i något skede kunna lägga in en bild på min Ronja, (om jag klarar av det). Ronjas jaktmarker kommer bl.a. att bli i Vöråskogen. Vad ger övriga forumister sina (beagle) hundar för mat ? Ok det var så att en där som arbetar på Kurres hade också, om jag inte mistar mig, tagit en beaglevalp från Ilmajoki. Och han ställde exakt samma fråga som dig när jag var på Kurres så jag tänkte om det kunde vara samma person Har idag varit i skogen, sökena börjar bli längre bara att träna inkallning för fullt nu så blir det bra! För "hare krishna" har vi gott om här ;D Angående maten: vi ger våra valpar matresterna efter vår egen mat. Och fisk, kyckling, och malet kött är de väldigt förtjusta i Sen också lite torrfoder och ibland någon tårtbit eller pajbit som har lämnat efter någon kaffebjudning
Publicerat Augusti 9, 200619 yr Harjakt ska bedrivas med finkalibrig studsare på smygjakt, annars är det hundsport när man jagar med hund. ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Harjakt ska bedrivas med finkalibrig studsare på smygjakt, annars är det hundsport när man jagar med hund. ;D ;D ;D Hörru.... skaffa en stövare så kan jag lova att din studsare dammar igen i skåpet ;D
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Tjena! Jag väntar enormt på harjakten, för jag skall prova en ny hund som är 11.månader. Har goda förväntningar på denna finskstövare. Man är som ett barn fast man har blivit 46år ;D ;D ;D ;MVH.LO johansson
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Tja, de enda hundarna som jag har hört lyckats prestera hardrev som kan kallas för drev är just drever. Drever för svenska jägare som vill lyckas! ;D Ska bli kul att sätta unghunden på ett hartraj längre fram åt hösten till.
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Tja, de enda hundarna som jag har hört lyckats prestera hardrev som kan kallas för drev är just drever. Drever för svenska jägare som vill lyckas! ;D Ska bli kul att sätta unghunden på ett hartraj längre fram åt hösten till.Låter som du inte jagat med finnstövare då...
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Jo det var just finnar jag har jagat med....Men om du har en som är duktig så är du välkommen i höst för att demonstrera motsattsen! ;D
Publicerat Augusti 11, 200619 yr Jo det var just finnar jag har jagat med....Men om du har en som är duktig så är du välkommen i höst för att demonstrera motsattsen! ;DJag har numera förhoppningsvis ingen bra harstövare...men jag har haft så jag vet vad jag pratar om ...två st till och med, Sålde min ena finnstövare senasate vinter till en harjägare...och enligt några av dom som varit och jagat med honom så har dom inte hört någon bättre harhund på över 30 år på deras jaktområde...och det tvivlar jag inte på heller ,fast jag fyyat honom på hare i 5 år så hjälpte det inte.Annars så skulle jag gärna visat motsatsen för dig....men nu är det ändast rävjakt som gäller för mina finnstövare.Jag håller hädanefter mig till finnstövare med så mycket rävintresse som möjligt.
Publicerat Augusti 11, 200619 yr He he he varför ska man alltid få höra undanflykter från stövarjägare om att de inte har en bra hund just nu när man bjuder in dem för upp till bevis??? ;D Men rävjakt med stövare har dock altid varit en dröm att få hära, har hört en Balkan stövare/dylikt som drev en räv utre på öland en gång och det lät för jävla gott. Det var första/enda/troligen sista gången jag vart sugen på stövare. Du är dock fortfaranade välkommen ner och släppa din stövare på räv! ;D
Publicerat Augusti 11, 200619 yr Är visserligen partisk...men jag tror nog inte att finns någon mindre drivande hund som kan komma upp i samma klass som en stövare. Jagar visserligen bara räv med mina stövare nu men jag har ändå lyckats köra fram en av dom till champion på hare på barmark så jag vet nog hur en duktig harhund ska jaga oxå...Men..en diskussion om vilken hund som är bäst leder nog egentligen ingenvart...det finns bra och dåliga exemplar i varje ras...bara man är nöjd själv så är de ju bra.
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Författare Åhhh. vad tiden går sakta när ma väntar tills 1 septermber
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Bara att vänta o stå ut med bockhetsen en vecka eller så,sen får vi släppa...på måndag närmare bestämt