Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Filip WM Persson

Hjälp med valpuppfostran/lydnad

Recommended Posts

Filip WM Persson

Jag har haft fyra hundar innan, alla Wachtlar och det har gått hur bra som helst. 
Nu har jag skaffat Karelare/Wachtel och det var en jävla skillnad! :D Dels så tycker jag den är MYCKET mognare än wachtlarna varit vid samma ålder, men den är också mycket tuffare. Märks ju att där är karelare i honom!
Han är nu nio veckor och någon dag. Han är väldigt följsam och social. Tycker han är väldigt lättlärd och vill lära sig. Igår lärde jag honom sitt, stanna och hit på tio minuter. Så han förstår bra och och är som sagt lättlärd. Han vet även vad NEJ betyder mestadels.

Det är vid det sistnämda problemet börjar. Han vet som sagt vad nej betyder. Men ibland vill han absolut inte lyda.

Exempel: Vi har varit ute och kissat och vi ska gå in, jag ropar på honom (vilket brukar gå bra) han tittar på mig men sedan fortsätter nosa rundor, gräva i rabatten, jaga katterna osv. Jag går mot honom för att lyfta upp honom och gå in med honom. Då springer han iväg och föröker springa ifrån mig. Jag springer då ikapp och fångar in honom. Jag ryter nej och lyfter honom i nackskinnet (som tiken gör, som jag gjort med mina wachtlar och som jag läst man ska göra). Problemet är då att han skriker till lite och sen börjar han morra och hugga efter en. Wachtlarna jag haft har blivit spaka sen kommit och fjäskat för att jag ska tycka om dem igen. Men den här krabaten verkar skita i vilket. 

När han busar med ledarhanen är han jävligt tuff och morrar som fan och ryster i honom. När han tar i för hårt säger ledarhannen ifrån. Då piper han till och blir spak. Vet inte om jag tar i för lite? Vill ju inte göra honom osäker eller rädd för mig heller!

MEN, som sagt, detta är bara ibland. Är det något jag ska bry mig på? Tror ni han förstår ändå eller ska jag göra något annorlunda? Vet ju att här finns många med hundar som är tuffare än Wachtel så någon borde känna igen detta. Hur gjorde ni?

Tacksam för alla svar! :)

• Like 1

wallden_66

Lugna dig med nejet, han är bara 9v.

ozzian

Nej , inte ska han lugna sig, hunden hugger ju efter honom, även om det är en valp!

Jag skulle gjort som ts men då hunden hugger skulle jag slänga honom i backen och tvinga honom att ligga kvar, typ på sidan och när valpen tittar på dig ska han/du morra och ta bort ansiktet så han inte ser dig i ögonen!

Filip WM Persson

Nej , inte ska han lugna sig, hunden hugger ju efter honom, även om det är en valp!

Jag skulle gjort som ts men då hunden hugger skulle jag slänga honom i backen och tvinga honom att ligga kvar, typ på sidan och när valpen tittar på dig ska han/du morra och ta bort ansiktet så han inte ser dig i ögonen!

Okej, det lät drastiskt. Är du helt säker på detta och VET att det fungerar? För man vill ju inte förstöra en valp heller! :)

hubler

Och det är därför du inte är hundpsykolog ;)

Gurkangc

Skit i vad som stod här innan och gör som du tycker känns bra. Min valp var ett antal veckor äldre än vad din är när jag fick hem henne, så mina tips är nog lite drastiska i detta tidiga skede:)

Almenson

Skrämmande vilka tips folk ger. Att slänga en 9v valp i backen är nog det dummaste jag hört här på forumet.

Jag håller dock med i mycket av det SimonH säger.

• Like 2

ozzian

Ja slänga var väl att ta i men lägga ner och tvinga hunden att ligga på sidan och vara underlägsen står jag för, hunden hugger ju efter husse, ska den får hugga på några barn innan den blir skjuten istället?

nu gör ju ts var han tycker är bäst, och han hittar nog nån lösning innan det går illa!

Lycka till!

och jag är inte hundpsykolog som ev andra på forumet är!

Holz

Jag instämmer helt klart med dem som anser att det nog är läge att ta det lite lungt med valpen! Jag hade istället fokuserat på att bygga upp en bra relation till valpen m.h.a. lek och mys och enklare köttbulletricks. Tror det är betydligt mer värt i framtiden än att valpen kan "Nej" vid 9 veckors ålder...

• Like 1

Mirva

Jag har haft fyra hundar innan, alla Wachtlar och det har gått hur bra som helst. 

Nu har jag skaffat Karelare/Wachtel och det var en jävla skillnad! :D Dels så tycker jag den är MYCKET mognare än wachtlarna varit vid samma ålder, men den är också mycket tuffare. Märks ju att där är karelare i honom!

Han är nu nio veckor och någon dag. Han är väldigt följsam och social. Tycker han är väldigt lättlärd och vill lära sig. Igår lärde jag honom sitt, stanna och hit på tio minuter. Så han förstår bra och och är som sagt lättlärd. Han vet även vad NEJ betyder mestadels.

Det är vid det sistnämda problemet börjar. Han vet som sagt vad nej betyder. Men ibland vill han absolut inte lyda.

Exempel: Vi har varit ute och kissat och vi ska gå in, jag ropar på honom (vilket brukar gå bra) han tittar på mig men sedan fortsätter nosa rundor, gräva i rabatten, jaga katterna osv. Jag går mot honom för att lyfta upp honom och gå in med honom. Då springer han iväg och föröker springa ifrån mig. Jag springer då ikapp och fångar in honom. Jag ryter nej och lyfter honom i nackskinnet (som tiken gör, som jag gjort med mina wachtlar och som jag läst man ska göra). Problemet är då att han skriker till lite och sen börjar han morra och hugga efter en. Wachtlarna jag haft har blivit spaka sen kommit och fjäskat för att jag ska tycka om dem igen. Men den här krabaten verkar skita i vilket. 

När han busar med ledarhanen är han jävligt tuff och morrar som fan och ryster i honom. När han tar i för hårt säger ledarhannen ifrån. Då piper han till och blir spak. Vet inte om jag tar i för lite? Vill ju inte göra honom osäker eller rädd för mig heller!

MEN, som sagt, detta är bara ibland. Är det något jag ska bry mig på? Tror ni han förstår ändå eller ska jag göra något annorlunda? Vet ju att här finns många med hundar som är tuffare än Wachtel så någon borde känna igen detta. Hur gjorde ni?

Tacksam för alla svar! :)

En tik lyfter inte en nio veckors valp i nackskinnet. Om valpen är nio veckor kan du ju inte ha haft honom mer än en vecka, du har inte byggt nån relation på så kort tid, att då rusa på valpen och lyfta den i nackskinnet är rena överfallet som endast kan skrämma den, det är helt normalt för en så skrämd valp att försöka försvara sig så gott den kan. Låt valpen vara valp, leka och busa, bygg en bra relation innan du börjar ställa orimliga krav som den ännu inte är mogen att hantera.

• Like 1

veronika

Tycker det låter som du har en lekfull 9v valp precis som det skall vara... nu syftar jag inte i att han morrar o biter efter dig men tror du inte att han tycker det är skit kul när man kissat och sen börjar husse jaga mig! är ju hur kul som helst sen vill han helt plötsligt lyfta mig i nackskinnet när jag har som roligast?

som andra säger ta det lungt han är 9v man måste få vara valp då, endast inkallning när han ändå är på väg till dig och du ser att han har full fokus på dig.

RG

En 9 veckors valp har inte heller präglats på dig, därför är det bästa att vara med valpen intensivt den första månaden. Viktigt att börja lydnadsträna men smyg in det, tex stanna kvar och inkallning vid matdags. Hunden, speciellt en spets, kan också verka mognare än han är. Träna även redan nu spår och "hundmöten" med snälla hundar.

Mvh

RG

wallden_66

Nej , inte ska han lugna sig, hunden hugger ju efter honom, även om det är en valp!Jag skulle gjort som ts men då hunden hugger skulle jag slänga honom i backen och tvinga honom att ligga kvar, typ på sidan och när valpen tittar på dig ska han/du morra och ta bort ansiktet så han inte ser dig i ögonen!

Är du som du skriver här så önskar jag att ingen hund skulle behöva uppfostras av dig. Valpen har alltså vart på jorden i 9v. Än mindre utomhus.Usch!

don corleone

Helt rätt!! :thumbsup:

Du kan aldrig ge en valp förmycket av omsorg å kärlek,allt du ger till dom som valp,det får du tillbaks senare,så är du dum å stygg då får du betala det senare! :pinch:

Lockrop

Självklart ska du ställa krav på valpen direkt som du får hem den! <br />Sedan måste man naturligtvis anpassa kraven efter ålder och mognad, men valpen får aldrig vinna någon "strid" eller bestämma över dig. <br /><br />När du tog den i nackskinnet så gjorde du helt rätt. Detta är samma grepp som tiken tar i valpen och gör inte det minsta ont på den.<br />Dock så accepterade den inte dig som flockledare vilket den markerar med nafsande och bitande. <br />Lyft upp valpen i nackskinnet tills den har gett upp och hänger helt avslappnad. Detta kan ta allt från 1 minut till en kvart beroende på valpen och du kommer säkert behöva byta hand, men håll kvar! <br />När valpen sedan gett upp så vänta några sekunder och släpp ner den och ge den beröm.<br />Du kommer att få respons och respekt från hunden direkt. <br />Detta kan man göra nån gång då och då för att markera sitt ledarskap, om det behövs. <br /><br />Sedan tycker jag att det är stor skillnad på lydnad och ledarskap. <br />Ledarskap måste du utöva från dag ett oavsett ålder. Det har inget med lydnad att göra!<br />Det handlar om att du är flockledare, att sedan kommer din familj och sist i rang är hunden och detta ska hunden respektera i alla situationer! <br />

• Like 2

ozzian

Jag börjar med att än en gång ta tillbaks slänga i backen!

Men om en hund hugger mig även om den är valp så måste man tala om att det är fel, med andra ord lägga ner valpen och tvinga den till underkastelse.

Jag kan lova att jag ger mina hundar mycket mer kärlek och tid än de flesta men hugger hunden mig så har den gjort fel.

Sen en annan sak så tycker jag ts har gått lite fort fram man måste alltid veta att om man ger ett kommando så ska man lyckas!

Mina hundar har aldrig huggt mig så jag har inte behövt lägga ner dem.....

Hoppas att ni förstår att jag inte plågar mina hundar utan att jag lever med dem!

Är du som du skriver här så önskar jag att ingen hund skulle behöva uppfostras av dig. Valpen har alltså vart på jorden i 9v. Än mindre utomhus. Usch!

I-Mats

Du har fel, och fel så in i helvete. Det är det yttersta du KAN ta till, för en skitsak - som att dra av en atombomb för en mygga på altanen. Titta på hur andra hundar gör: inte fan tvingar de ner varann stup i kvarten?!?

Ryt ifrån ja, lägga ner en liten valp nej.

-- Mats

• Like 1

I-Mats

...och ryta ifrån gör man då HUNDEN gör fel - inte när DU gör det.

-- Mats

• Like 2

Lockrop

Du har fel, och fel så in i helvete. Det är det yttersta du KAN ta till, för en skitsak - som att dra av en atombomb för en mygga på altanen. Titta på hur andra hundar gör: inte fan tvingar de ner varann stup i kvarten?!?

Ryt ifrån ja, lägga ner en liten valp nej.

-- Mats

Ja, hur gör tiken för att fostra på valparna??

Springer mot valparna och tvingar dem att slänga sig ner och ligga helt stilla.

Sen är det alltid någon valp som vägrar lägga sig ner.. Då kommer tiken igen och hugger den i nacken och tvingar ner den.. betydligt hårdare än vad jag skulle våga göra.

Och jo, det är så andra hundar gör (när de inte leker).

Ledarskap kan och bör utövas från den dag de börjar springa.

För att använda dina egna ord.. Du har fel så in i h-e..

• Like 1

lsjonsson

Kommer inte valpen...

Vänd om och spring från valpen med "glada Tjut"... Typ hit osv.

Sätt dig på huk vänd bort från jycken och vänta in hunden. kommer den inte direkt så spring en bit till.

Då ska du se att den kommer som en raket och undrar vad husse hittat för skoj.

Vänd dig inte om, valpen ska fram och runt dig och ta kontakt.

Helt rätt Niklas när det gäller inkallningsträning! :thumbsup:

Ja, hur gör tiken för att fostra på valparna??

Springer mot valparna och tvingar dem att slänga sig ner och ligga helt stilla.

Sen är det alltid någon valp som vägrar lägga sig ner.. Då kommer tiken igen och hugger den i nacken och tvingar ner den.. betydligt hårdare än vad jag skulle våga göra.

Och jo, det är så andra hundar gör (när de inte leker).

Ledarskap kan och bör utövas från den dag de börjar springa.

För att använda dina egna ord.. Du har fel så in i h-e..

Det gör dom i tidig valpfostran tar dom över nacksinnet, så du har fel.

Jag har fostrat 3 settrar utan att anv. din tillvägasätt. :thumbsup:

• Like 1