Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny vargmat - lamadjur...!

Featured Replies

Publicerat

Så var det åter dags för Länsstyrelsen och NV atta ingjuta frid i vargfrågan trots att alla observationer pekar på allt annat är frid..

Att ett lamadjur skulle få bort exempelvis prärievargar är högst sannolikt, jag har själv skjutit några, och grovt vore detta som att jämföra en träeka med en anlantångare. Nu hoppas jag verkligen att de sätter ut ett rejält antal i våra vargläns fårhagar så ska jag bli den första att följa deras effektivitet.

Enda möjliga utfallet skulle vara en periods nedgång i fårätandet då vargen tillfälligtvis fått lama på menyn... Grattis!

Till SJF. Stoppa nu all skyddsjakt på varg och låt vargen finnas där den gör mest skada...låt det utarta fullständigt så samhället vaknar!

MVH

RG

Publicerat

Ja någon enkel quick fix är det då rakt inte..... Funderade lite kring detta då det dök upp i nyhetsflödet härom veckan:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/04/nagra-tankar-om-lamadjur-som-vakt-i.html

För övrigt vart min bil spottad på uppe i ett andinskt bergspass när jag jobbade i argentina. Kom för nära lamadjuret som drog världens loska rakt i vindrutan. Segt och svårt att få bort är det minsta man kan säga.

Publicerat

Dom lär nog få spotta utav bara helvete om dom ska ungå vargen,va e de för jävla puckon som sitter i myndigheterna :wallbash:

Publicerat

kommer nog funka i starten men snart kommer dom inse att laman inte är farlig för flera vargar

• 1 month later...
Publicerat

tycker det är intressant att dom har valt skåne som testområde för detta

Publicerat

Är väl LST Skåne som ligger bakom projektet? Sedan har ju Skåne störst problem med varg.

Publicerat

Viltskadecenter har ju utrett möjligheten med boskapsvaktande hundar, det känns väl spontant som en bättre idé än lamor. Men det var länge sedan man hörde nåt om det nu. Jag vet inte i vilken utsträckning det används.

http://www.boskapsvaktandehundar.se/

Publicerat

grannen hemma har alpackor (måste vara typ samma?) och haft det i snart och som hon säger är detta ett skämt!

Visst stämmer det att dom har "vaktbetende", sätter man ut EN alpacka/lama i en fårflock så varnar den fåren att fara är på väg när vargen kommer men försvarar fåren är ett skämt. dom är ju själva bytesdjur för prärievarg (som är mindre än vår varg) där dom kommer ifrån. 

sätter du in 2 eller fler alpackor i en fårbesättning så skiter dom i fåren utan bildar en egen liten flock.

Ska bli intressant och se nästa drag i denna lekstugan.

Finns bara ett sätt att bli probemfri i denna fråga, skjut bort vargen!

(sista raden är personlig åsikt och har inget med alpackor att göra)

Publicerat

Är väl LST Skåne som ligger bakom projektet? Sedan har ju Skåne störst problem med varg.

Jo när det gäller antal dödade får så har du helt rätt grabben. Förstår din ironi . Dock finns det 1700 fårbesättningar i Skåne. Typ 20 gånger fler än i Skinnskatteberg

Publicerat

vi drar det en gång till  det ÄR lamor som ska testas inte alpackor laman är mycket större och aggressivare än alpackor (som redan har blivit vargfoder en gång) dock tvivlar jag att 2-3 st gör nån skillnad mer än att antal offer sjunker

Publicerat

Det ska tydligen bara sättas ut en lama per fårflock om jag fattade rätt.

2-3 lamor kanske kan rå på en varg, en lama mot en varg - nja, är skeptisk, men en lama mot några stycken vargar tror jag inte ett dugg på.

Publicerat

Efter att ha fått en rejäl lama-loska rakt i vindrutan på min pickup när jag jobbade i Anderna har jag respekt för deras spott. Inte riktigt så som när kapten Hadok får en i fejan i ett tintinalbum.

Publicerat

jo men vi får inte heller ge dom mer cred än vad dom förtjänar heller att dom kan avstyra angrepp i början och i mot en ensam varg eller ett par är nog självklart men senare när vargen har fått insikt på vad fan det är för djur så ligger dom också pyrt till tyvärr

Publicerat

Funderar ju på att skaffa alpackor :(