Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

Featured Replies

Publicerat

Ja, det blir fint om frun har en dålig dag. :thumbsup:  :biggrin:

Nu är britsen o ena stolen färdig. :smile:

Det ska bara skruva fast imorgon när virket har torkat. :thumbsup:

attachicon.gifWP_20140904_17_22_11_Pro.jpg

Morgondagens arb. blir utöver det tidigare nämnda att bygga ett bord o en stol till samt sätta lister i hörnen. :smile:

He he Mmm då är det gött o krypa in i lugna vrån :)

Klockrent :)

Mvh.

• Svar 542
  • Visningar 75,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kojan börjar bli synlig igen efter all snö.    

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är det snart dags att dra fram kojan o färdigställa den efter långvarig sjukskrivning o operation bara snöhögen smälter bort o marken torkar upp. Såhär ljust har vi här uppe nu! Kl. 21.44 togs

Posted Images

Publicerat
  • Författare

He he Mmm då är det gött o krypa in i lugna vrån :)

Klockrent :)

Mvh.

Tack Flex! :smile:

Ja visst blir det det! :thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Efter mycket tankar o funderingar o rådfrågning hos div. vänner så har jag kapat skorstenen i ena änden o låter det gå invändigt upp till ca 35 cm under innertaket o där kommer jag att dra ut den genom väggen. Om det är någon som funderar på mina funderingar så är det om det nu börjar läcka så är det störst risk att det börjar uppe på taket om man inte låter en fackmänniska göra arb. men även dom kan misslyckas. Nu kommer röret ut ca 2,5 dm under vindskivan o det kommer att gå utanför vindskivan sedan. :thumbsup:

post-144-0-38710400-1411729670_thumb.jpg

Här blir ett 4-kantigt hål för spirorö innehållande skorstenen o brandmatta. Spiroröret är 29 cm utvändigt o hålet blir 29,5 cm.

Sedan ska jag göra en ram invändigt i 95x40 mm regel som håller det på plats. 

Om jag lägger en i botten o en på vardera sida ska väl räcka el. måste jag sätta en i överkant också?

post-144-0-71607700-1411730399_thumb.jpg

Utvändigt hål för skorstenen

Jag har även bockat till en plåt från gamla kojan o lagt den ovanpå gipsplattorna o sedan lagt dit 4 st 30x30 cm cementplattor.

post-144-0-97786300-1411730419_thumb.jpg

Lite Feedback tack! Rätt el. fel tänkt av mig??? :thumbsup:

post-144-0-45114500-1411730453_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu är det invändiga hålet gjort för skorstenen.

Sedan har jag även satt dit reglar runt alla 4 sidorna i hålet o skruvat fast panelen i dom o så får skorstenen något att vila på.

Det är regn o blåsigt i norr så det andra blir gjort imorgon för det ska bli bättre väder då visst.

post-144-0-35856500-1411737321_thumb.jpg

post-144-0-32681000-1411737323_thumb.jpg

:smile:

Publicerat
  • Författare

Nu är det invändiga hålet gjort för skorstenen.

Sedan har jag även satt dit reglar runt alla 4 sidorna i hålet o skruvat fast panelen i dom o så får skorstenen något att vila på.

Det är regn o blåsigt i norr så det andra blir gjort imorgon för det ska bli bättre väder då visst.

Reglarna i ramen har jag skruvat fast med torx 5,5x90 mm invändigt o så kommer jag att göra utifrån också. :thumbsup:
Don efter person heter det visst. :biggrin:

post-144-0-35856500-1411737321_thumb.jpg

post-144-0-32681000-1411737323_thumb.jpg

:smile:

Publicerat

För du statestik på hur många timmar du lagt ner på "kåken"??. När du väl invigt den så får du antagligen bräckas loss därifrån. Du vet, Ja flytt int!!! :yes:

Publicerat
  • Författare

För du statestik på hur många timmar du lagt ner på "kåken"??. När du väl invigt den så får du antagligen bräckas loss därifrån. Du vet, Ja flytt int!!! :yes:

Nej, det gör jag inte! Det har varit ett tags uppehåll p g a av hälsoskäl o du vet ju vad det är som spökar hos mig. :sad:

Hahaha! Tok! :tongue:  :biggrin:

Publicerat

Nej, det gör jag inte! Det har varit ett tags uppehåll p g a av hälsoskäl o du vet ju vad det är som spökar hos mig. :sad:

Hahaha! Tok! :tongue:  :biggrin:

Lika bra det! Det går under rubriken " fritidssysselsättning". Före, under OCH efter. :yes:  

Publicerat

Kommer nog bli bra det Stefan, men skulle du inte använda militär kaminen?

Nu är det snart dags för att inreda den va? :smile::thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Lika bra det! Det går under rubriken " fritidssysselsättning". Före, under OCH efter. :yes:  

Jepp! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kommer nog bli bra det Stefan, men skulle du inte använda militär kaminen?

Nu är det snart dags för att inreda den va? :smile::thumbsup:

Det var tänkt så, men med tanke på hur stor den är o så hade jag blivit överhettad i kojan. Den kaminen är gjord för större utrymmen o hade blivit för stor för kojan.

Jag får bygga en större koja i skogen. Typ ett Atterfallshus så att man kan nyttja den fullt ut el . iaf en Friggebod på ca 15 m2 men då får vi nog blir flera som går med i det projektet. :thumbsup:

Ja, det ska väl inte vara så långt borta. Jag har ju gjort en brits o 2 stolar. Ena stolen i anslutning till britsen. :smile: Se bakåt i tråden om du har missat det. :smile:  :thumbsup:

Det är ett bord o ett skåp/hylla för kaffe o tallrik o koppar. Vet du vad försäkringsbolaget säger att jag måste göra om jag vill försäkra den? Palla upp den o skruva loss hjulen. :ohmy:

Det räcker inte med att låsa draget o hänglås på dörren. :sad:

Publicerat

Klockrent jobbat Stefan :) Blir bra det där :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Tack Flex! :smile:

Ja visst blir det bra! :smile:

Publicerat

Det var tänkt så, men med tanke på hur stor den är o så hade jag blivit överhettad i kojan. Den kaminen är gjord för större utrymmen o hade blivit för stor för kojan.

Jag får bygga en större koja i skogen. Typ ett Atterfallshus så att man kan nyttja den fullt ut el . iaf en Friggebod på ca 15 m2 men då får vi nog blir flera som går med i det projektet. :thumbsup:

Ja, det ska väl inte vara så långt borta. Jag har ju gjort en brits o 2 stolar. Ena stolen i anslutning till britsen. :smile: Se bakåt i tråden om du har missat det. :smile::thumbsup:

Det är ett bord o ett skåp/hylla för kaffe o tallrik o koppar. Vet du vad försäkringsbolaget säger att jag måste göra om jag vill försäkra den? Palla upp den o skruva loss hjulen. :ohmy:

Det räcker inte med att låsa draget o hänglås på dörren. :sad:

Jag misstänkte att den verkade lite över dimensionerad för kojan, men du kan ju som sagt ha den i en gemensam större koja i framtiden :thumbsup: Vi har en ny sån ugglan kamin som vi tänkte använda men så hittade jag den bra och tysta gasolkaminen så nu har vi den i reserv till ett ev nytt projekt :smile:

Jag kan komma ihåg att du höll på med någon brits längre bak men hade inte möjlighet att kommentera när jag såg det. Men det blir ju riktigt bra, du får se till att du hinner få ut den innan vintern slår till hos er! :thumbsup: Brorsan kunde inte vänta utan köpte grön åtelbelysning och körde ut kojan på åkern och ställde av den så om det skulle bli någon vinter hos oss så hämtar vi den och ställer den på den tilltänkta platsen :smile:

Nä fy vad trött man är på dem, det är ju en portabel koja! När vi får den på plats så ska vi palla upp den så att inte hjulen står på backen och då den har fjädrar står helt still och tyst.

Publicerat
  • Författare

Jag misstänkte att den verkade lite över dimensionerad för kojan, men du kan ju som sagt ha den i en gemensam större koja i framtiden :thumbsup: Vi har en ny sån ugglan kamin som vi tänkte använda men så hittade jag den bra och tysta gasolkaminen så nu har vi den i reserv till ett ev nytt projekt :smile:

Jag kan komma ihåg att du höll på med någon brits längre bak men hade inte möjlighet att kommentera när jag såg det. Men det blir ju riktigt bra, du får se till att du hinner få ut den innan vintern slår till hos er! :thumbsup: Brorsan kunde inte vänta utan köpte grön åtelbelysning och körde ut kojan på åkern och ställde av den så om det skulle bli någon vinter hos oss så hämtar vi den och ställer den på den tilltänkta platsen :smile:

Nä fy vad trött man är på dem, det är ju en portabel koja! När vi får den på plats så ska vi palla upp den så att inte hjulen står på backen och då den har fjädrar står helt still och tyst.

Ja, den skulle ha blivit det! Ja visst kan vi ha det. :thumbsup: Ja, det kan vara bra att ha till framtida projekt. :smile:

Ok! Ja, det blir bra tycker jag också om jag får säga det. :thumbsup: Ja, vintern står utanför dörren o stampar nu. En del mornar har man trott att den har anlänt redan när man har haft flera minus redan. :biggrin:

Ok! Han ville ut o prova den snabbt mao. :thumbsup:

Haha! Du är nog sugen på att bygga en till fast större någon annanstans på marken. :tongue:  :thumbsup: Ja visst är det bäst om man kan palla upp den. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Så här blev hålet till spiroröret runt skorsten. Jag håller bara skorstenen provisoriskt på plats.

post-144-0-88392000-1411822176_thumb.jpg

post-144-0-31409900-1411822190_thumb.jpg

Vad ska man fylla upp tomrummet runt spiroröret med?

Någon som har ett bra tips så tackar jag på förhand. :smile:

Publicerat

Ja, den skulle ha blivit det! Ja visst kan vi ha det. :thumbsup: Ja, det kan vara bra att ha till framtida projekt. :smile:

Ok! Ja, det blir bra tycker jag också om jag får säga det. :thumbsup: Ja, vintern står utanför dörren o stampar nu. En del mornar har man trott att den har anlänt redan när man har haft flera minus redan. :biggrin:

Ok! Han ville ut o prova den snabbt mao. :thumbsup:

Haha! Du är nog sugen på att bygga en till fast större någon annanstans på marken. :tongue::thumbsup: Ja visst är det bäst om man kan palla upp den. :thumbsup:

Ja det drar ihop sig för er däruppe, men hinner du inte få den färdig innan snön så är du tvungen att montera stora skidor på den och dra ut med skotern :wink:

Jo vi båda börjar bli sugna på att vakjaga ifrån den men det blir ju aldrig någon vinter här och i år ska det tydligen vara varmare än vanligt :sad::down:

Vi får låna ett elverk och göra lite förändringar/förbättringar på den lilla kojan vi köpte förra året. Gubben som byggde kojan var ganska liten så vi fick böja oss för att se ut ur fönstrena på sidorna så den blir att ändra på det, annars så är den kojan grymt bra åtelkoja!

Publicerat
  • Författare

Ja det drar ihop sig för er däruppe, men hinner du inte få den färdig innan snön så är du tvungen att montera stora skidor på den och dra ut med skotern :wink:

Jo vi båda börjar bli sugna på att vakjaga ifrån den men det blir ju aldrig någon vinter här och i år ska det tydligen vara varmare än vanligt :sad::down:

Vi får låna ett elverk och göra lite förändringar/förbättringar på den lilla kojan vi köpte förra året. Gubben som byggde kojan var ganska liten så vi fick böja oss för att se ut ur fönstrena på sidorna så den blir att ändra på det, annars så är den kojan grymt bra åtelkoja!

Ja, det ska jag få, för det är +10 ute nu o sydliga vindar o det är betydligt behagligare än dom nordliga som vi har haft med flera minus på nätterna även om det inte är lika soligt nu som det var då med minus nattetid o nordan. :smile:

Ja, jag kan tro det! Det suger i tarmarna på er nu. :thumbsup: Det är skit med den här klimatförändringen. Kineserna tänker inte skriva på något protokoll före 2020 tyckte jag höra från mötet på FN. Dom blir ju själva rejält drabbade av avgaser o föroreningarna. Ryssarna o jänkarna gör inte mycket heller.

Ja, ni får ta o göra det! Haha! Var han så liten??? :ohmy:

Publicerat
  • Författare

Idag har jag satt sista listerna o gjort en vedlåda av en f. d. potatislåda.

Kapade den lite på höjden o tog bort 2 bräder framtill så att det blir lätt att komma åt veden. :smile:

post-144-0-71226900-1411921668_thumb.jpg

Sedan avslutade jag dagen med en storstädning ute under carportstaket.

Jag fyllde upp ett helt släp rågat med virkesskrot av allt slag. :yes:

Nu ser det bra ut. :smile: Frun är nöjd nu, :thumbsup:

Publicerat

Ja, det ska jag få, för det är +10 ute nu o sydliga vindar o det är betydligt behagligare än dom nordliga som vi har haft med flera minus på nätterna även om det inte är lika soligt nu som det var då med minus nattetid o nordan. :smile:

Ja, jag kan tro det! Det suger i tarmarna på er nu. :thumbsup: Det är skit med den här klimatförändringen. Kineserna tänker inte skriva på något protokoll före 2020 tyckte jag höra från mötet på FN. Dom blir ju själva rejält drabbade av avgaser o föroreningarna. Ryssarna o jänkarna gör inte mycket heller.

Ja, ni får ta o göra det! Haha! Var han så liten??? :ohmy:

Jo han var nog 1.60 nånting, det främre fönstret var justerbart så det var inget problem men dom andra var fasta så det måste fixas!

Var och monterade om musnätet på ena sidan på kojan så nu lär inte mössen kunna hitta någon väg in :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

En pygmé med andra ord. :smile: Det meste går alltid att fixa till med lite listighet o smart tänkande. :thumbsup:

Jaså så ni har haft besök av dessa små odjur också. :sad:

Publicerat

Nej dom har inte kommit in än men nu när vi parkerade den ute på åkern i det höga gräset så är det bara en tidsfråga innan någon försöker ta sig in så det var bara att ordna till det så det är 100%!

Det är en ny typ av musnät vi använder som är lätt att montera samt bibehåller god ventilation under panelen :smile:

Publicerat
  • Författare

Nej dom har inte kommit in än men nu när vi parkerade den ute på åkern i det höga gräset så är det bara en tidsfråga innan någon försöker ta sig in så det var bara att ordna till det så det är 100%!

Det är en ny typ av musnät vi använder som är lätt att montera samt bibehåller god ventilation under panelen :smile:

Ok! Det var ju skönt! Dom brukar ju komma in rätt snabbt sedan. Ok! Det är ju bra när man kan förebygga vissa skador. :thumbsup:

Publicerat

Ok! Det var ju skönt! Dom brukar ju komma in rätt snabbt sedan. Ok! Det är ju bra när man kan förebygga vissa skador. :thumbsup:

Har du också något musskydd eller är mössen däruppe stora som våra råttor här nere? :wink: Målade skärmarna med svart hammarlack så nu är hela kojan svart och syns inte :thumbsup:
Publicerat
  • Författare

Har du också något musskydd eller är mössen däruppe stora som våra råttor här nere? :wink: Målade skärmarna med svart hammarlack så nu är hela kojan svart och syns inte :thumbsup:

Jag har 5 mm i luftspalt mellan plåten på släpet o ytterpanelens nedersta kant. 10 mm i luftspalt mellan innersidan på ytterpanelen o isoleringen.

Jag har ju även lagt frigolit i golvet för det är ju mössens värsta fiende. :thumbsup:  :biggrin: Jag har lagt syllmatta under varje golvregel för att det ska minimera fuktskador. :thumbsup:

Tryckimpregnerat trallvirke mellan syllmatta o golvregel. :thumbsup:

Jag kommer med ett foto sedan så får du se, annars bör det finnas foto tidigt i tråden när jag började bygga upp kojan igen. :thumbsup: