Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken vapengarderob om du var i mitt ställe?

Featured Replies

Publicerat

Ditt resonemang låter betryggande Mats,blev lite förskräckt av hoten mot 6,5an,lite kultironiskt uttryckt,en svensk jägare utan en 6,5 i skåpet är ingen svensk! :smile:

Har i ren förskräckelse börjat snegla på en 270W.men det kanske jag ska lägga ner? :yes:

• Svar 86
  • Visningar 9,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vadå, lite OT berikar bara tilvaron..... Eller?     För det första ska du kanske läman in pågen på en lite kontroll, vid den ålderna ska man svara ngt förvirrat. Och att glimtar till när jakt komm

• Om du bara ska ha en pipa - direkt idiotisk med en klart människofientlig design. Om du ska ha flera pipor, så är det en bra pang med människofientlig säkring och inte helt genomtänkt infästning av fö

• En Browning är alltid en Browning, och det är banne mig inga dåliga pangar. Så det var defintivt ett ok köp om farfar trivs med inköpet. Nu - ut och skjut för böveln!   /T

Publicerat

dom hoten har funnits där i 20 år minst.

Publicerat

pmt,jag har inte kollat så noga måste jag erkänna,men det lutar nog åt en Berretta ändå,om nu svärfar får ett ord med i laget! :thumbsup:

Får väl i värsta fall sponsra på nåt sätt! :pinch:

Publicerat

....................

Därför reflekterade jag faktiskt över Maddog som  i sitt första svar rekomenderade en. Och nu när även PMT nämner den måsta jag ju fråga även om jag riskerar att ändra inriktningen på tråden. Vad säger ni om Sauer 202 och kan ni ställa den mot  tex en Sako 85:a???

/F

Om du bara ska ha en pipa - direkt idiotisk med en klart människofientlig design. Om du ska ha flera pipor, så är det en bra pang med människofientlig säkring och inte helt genomtänkt infästning av förstocken. Och så kan du resonera kring alla pipbytarna - var och en har sina fördelar/nackdelar.

Men i jmf med en Sako85:a så är Sako85 alltid överlägsen pipbytaren - den har ju bara en pipa och är definitionsmässigt optimerad för just det. Å andra sidan är den optimal som en fast PU-nyckel, vida överlägsen en skiftnyckel - så länge den passar, inte så kul om bultskallen har fel storlek. Och så kan man se på vapengarderober med: man klarar sig bra med två skiftnyklar, men det blir med tiden trist med alla runda muttrar. Då vill man ha en eller två PU-nycklar i stället.

/T - som hyser en grav hatkärlek till sin babianbössa aka Sauer 202, korkad design men fasen vad de pangarna kan skjuta bra.....

Publicerat

pmt,jag har inte kollat så noga måste jag erkänna,men det lutar nog åt en Berretta ändå,om nu svärfar får ett ord med i laget! :thumbsup:

Får väl i värsta fall sponsra på nåt sätt! :pinch:

Du gillar att åka 745 med lagomt gungiga stötdämpare va? I mellanmjölkens rike är ju Beretta en Beretta, en Beretta.....

/T

Publicerat

TACK!!!

...och hoppas inte PMT:s arbetsgivare debiterar mig för detta... Blir extra glad när du säger/skriver mot det jag tänkt. Då blir det att fundera ett varv till! Och jag lovar att följa tipset att inte kliva in i dimman direkt...

Egenföretagare.... Så då blir det jag som debiterar dig i så fall. Men vill du det så ska jag inte vara omöjlig, ge mig en adress så....

:woot:

Och vad gäller dimman, så vill du in i den så är du så välkommen så - vi är många förvirrade och förtappade tomtar här inne i tjockan. Jag brukar hittas där dimman är tätast och alla är så vilse i pannkakan att ingen hittar hem igen..... Så hör av dig när du vill in i den, men håll dig på lite avstånd tills du lärt dig grunderna. Ett litet råd i alla välmening.

Men helvete vilka kul hagelpangar det finns, men som du inte sett än. Om du vågar dvs.....

T

Publicerat

Åker bara amerikanskt,dock med lite inblandning av tysk superkvalitet på p.bilen,som motor å drivlina,dyrt men bekvämt,gäller absolut inte min syn på US vapen :woot:

När det gäller "spaggettivapnet" ja,annars har jag inte så mycket till övers för de där "pajasfolket"men motorcycklar å hagelbössor,det kan dom,OBS!ej bilar!typ symaskiner,ferr.... och lamb....,tja en jävla fiat alltihop:jämför det med en RIKTIG muskelbil från landet där dom gjorde automatlådor innan ordet fanns i Svensk ordlista!Tja pmt,en hederlig gammal 740,det räcker långt,förutsatt att man inte åker långt! :thumbsup:

"en 6a är en halt V8,efter det kommer det symaskiner" :biggrin:

Publicerat

½OT:

Korkad fråga, men då många Miroku verkar komma med skeet pipor, är det försvarbart och möjligt att låta en smed ta fram gängor för choker?!

Publicerat

Det där har du fått om bakfoten, hans lägre massa gör att han följer med mer i rekylen och därför tål saker som skulle få dig att gråta.  :wink:

Går man igenom önskelistan så har du redan fått goda råd, dock vill jag absolut förespråka 6,5x55 framför .308 på en allroundpang. Jag ser fördelar ur prishänseende såväl som rent ballistiskt, samtidigt som den iom den något mer lätthanterade rekylen blir lättare att träffa med då olika ställningar används (toppjakt, smygjakt m.fl. jaktformer). En kort, lätt .308 är det optimala allroundvapnet för jakt på klövvilt, men ska man ta med mindre saker på längre håll i beräkningen så haltar det med träffsäkerheten. Inte precisionen, men träffsäkerheten - blanda inte ihop dessa begrepp.

OM det blir ett blyförbud så kommer 6,5x55 fortfarande att vara en klass 1-patron efter det - i alla fall under förutsättning att sans, vett och vetenskap får råda.

Svenska Jägareförbudet får gärna ge fan i att hävda dess totala oanvändbarhet och istället påpeka dess STÖRRE dödlighet med lättare men modernare kulor som ex.vis Barnes TSX kontra de skitkulor som den märkligt nog ska vara godkänd med idag...

-- Mats

Suck. Jag har väl aldrig hävdat att 6,5:an är oandvändbar (och än mindre SJF)? Däremot är det ett faktum att den med gällande krav inte klassar in med de kulor du nämner, och att varken du, jag eller SJF bestämmer hur eventuella förändringar skulle kunna se ut. Jag skrev medvetet "normala jaktändamål" och vidhåller att jag inte ser några ballistiska fördelar på normala skotthåll som uppväger nackdelarna. Dessutom får man en kort låda/slutstycksgång samt större utbud av ammo om man väljer .308. Och inte menar du väl att en dämparförsedd .308 kan anses vara särskilt elak ur ett rekylhänseende? Gärna en 6,5:a, jag har haft flera, men inte som enda klass 1 kaliber. Speciellt inte om man ska tänka framåt. 6,5 + .308 är däremot en fullt OK kombo i den här garderoben...

Publicerat
  • Författare

Haha, har skrattat färdigt men ler fortfarande.

Blocket är för övrigt mitt andra hem. Om Sauern är ok. Hur är då en beggad CG 4000. Finns ett par på just Blocket

Publicerat

Personligen tycker jag Sauer 202:an är riktigt skön och snabb till skott. Om man "lyfter på säkringen" så säkrar man av i lyftet och är direkt klar till skott. Dock har jag aldrig riktigt kunna förlika mig med säkerheten, då säkringen sitter bredvid avtryckaren inne i varbygeln. Tappar man bössan olyckligt mot en gren så kan en och samma stöt samtidigt osäkra och fyra av. Vilket är att måla fan på väggen, jag inser det, men helt säkert känns det inte i min värld. Men sjukt bekvämt.

Publicerat

Åker bara amerikanskt,dock med lite inblandning av tysk superkvalitet på p.bilen,som motor å drivlina,dyrt men bekvämt,gäller absolut inte min syn på US vapen :woot:

När det gäller "spaggettivapnet" ja,annars har jag inte så mycket till övers för de där "pajasfolket"men motorcycklar å hagelbössor,det kan dom,OBS!ej bilar!typ symaskiner,ferr.... och lamb....,tja en jävla fiat alltihop:jämför det med en RIKTIG muskelbil från landet där dom gjorde automatlådor innan ordet fanns i Svensk ordlista!Tja pmt,en hederlig gammal 740,det räcker långt,förutsatt att man inte åker långt! :thumbsup:

"en 6a är en halt V8,efter det kommer det symaskiner" :biggrin:

Min erfarenhet av amerikanska bilar är att de är 30 år äldre än sin årsmodell...... Hopplöst omderna, klumpiga, i total avsaknad av all form av finess och finish. Så jo, hellre en sketen Fiat än en trött Cheva som bara sörplar soppa och låter som den ska skita på sig...... Och automatlådor används mest av sådana som behlöva rullatorer. Så jag tycler nog att din jmf haltar ganska friskt.

Är det en 740 du vill ha så är det en 740 du ska ha - så enkelt är det. Men i detta hagelmässiga U-land anses en sketen UltraLight (som inte ens är lätt) vara ett under av "trimmad Fiat" klass...... Perazzi har man kanske sett på bild, och har man sett dem på bild så vet man ju hur jävla skitkassa en perazzi är. Det måste de ju vara när jag inte har råd med en..... Det är den där nivån som liksom ligger snett i det här landet, Beretta/Browning/Sako köper man om man ska köpa nått riktigt fint att ha hela livet..... ja jösses.....

/T - som inte gillar 740:or och därför inte har en 740 heller.

Publicerat

...... Och automatlådor används mest av sådana som behlöva rullatorer. 

hehe eller så är det så att dom som inte har råd att köra riktiga bilar kör Fiat med manuell låda och knyter näven i fickan åt oss andra.

/Mike

Publicerat

hehe eller så är det så att dom som inte har råd att köra riktiga bilar kör Fiat med manuell låda och knyter näven i fickan åt oss andra.

/Mike

Tja, jag ansr mig ha råd att köra en anständig bil - så jag kör ett asiatiskt osannolikt fult men driftsäkert coh slätstruket alternativ: Subaru. Fiat hade jag i min ungdom, även deras något upphottade konkurent Alfa. Men det finns ingen anledning att ha slika ting utifrån min syn på vad man har bilen till: den ska billigast möjligt ta mig mellan A och B utan knot, strul eller klydd. Även om det är snö på vägen eller en massa terräng som man ska fram genom.

Amerikaner ska hållas till datorer. Bilar, vapen och vin begriper de sig inte på.

/T

Publicerat

eller en massa terräng som man ska fram genom.

Terräng var det :biggrin:  när du hänger på underredet så fortsätter jag vidare!

Personligen så litar jag inte på bilar som drar under litern milen,ot out.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hmm, mina herrar. Med respekt för er rutin och era inlägg på forumet sett över tid, men har vi inte ramlat bort från trådens grundproblematik... :geek: Eller så kopplar jag bara dåligt... Men Farfar gillar Subaru. Och Audi...

Och till alla er andra som läser detta och som jag vet sitter inne med värdefull kunskap. Tänk er att ni är "Farfar". I soffan bredvid er sitter en långhårig, finnig slyngel som knappt är 15 år. Han dricker 4 liter mjölk om dagen och frågar man honom hur dagen varit så säger han "vet inte". Men nämner du ordet "jakt" så blänker det till i ögonen och han beter sig direkt riktgt anständigt.

Ni båda har just tagit jägarexamen och du har 60 tusen kronor på kontot. Ni kommer i princip alltid jaga tillsammans. Du är med i ett jaktlag där det finns lite älg, mycket gris och rådjur. Det blir både drev och åtel. Lägg på jakt på skogsfågel både på hösten och i januari samt ett par egna öar för sjöfågeljakt.

Hur skulle din kombination av vapen, kalibrar och sikten se ut för dom pengarna???

Alla förslag/inputs/idéer är guld värda för mig!!!

/Farfar

Publicerat

........

Personligen så litar jag inte på bilar som drar under litern milen,ot out.

/Mike

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin: :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  

Du tjänar för mycket pengar, du borde betala mer i skatt.

/T

Publicerat

Nu får du rekomendationer som är så lika varandra att jag bara måste hitta på något annat.

Börja med att köpa en riktigt bra dubbelstudsare till dig själv. Det skall vara en variant där du kan justera samskjutningen utan lödkolv och du skall kunna bygga vidare på fler pipset i framtiden. Men till en början blir det "bara" dubbelstudsare  och hagelpipor. Detta blir din bössa och bara din. Jag rekomenderar Beretta men egentligen så är det nog bäst att bara hålla ögonen öppna och se vad som finns tillgängligt. (Av märken med kvalitet) OBS Det är absolut ingen nackdel att låta hagelpiorna vara Kal 20. Möjligtvis kan det bli svårare att få ha bössa i fred... Om kulan är 8x57 eller 9,3x74 eller tom 7x57 spelar ingen större roll. Viktigare att bössan passar. Trijicon 1-4 eller Z 1-6... Båda funkar bra på normalt vettiga avstånd.

En hagelbock till grabben är givet. Unga människor förstår ändå inte tjusningen med SbS... Begagnad kvalitet där med.

En 308 med vak kikare som ni delar på. Gärna beggad kvalitet på både bössa och glugg. Hellre lite för kort kolv än för lång. Ni kommer ändå ha för mycket kläder på er när ni vakar. Kanske inte bockjakten men senare på året... Belyst 3-12 eller liknande.

Sedan avslutar ni inköpen med en enkel HVA 1640 i 6.5x55. Även här 3-12 eller större. Behövs dock inte belyst. Syftet med denna bössan är mängdträning på pappälg och 200m. Den kan även tjänstgöra på bockjakt och toppfågeljakt så dubbelstudsaren troligen får stanna hemma. Och det är inga pengar du behöver gråta över ifall den mot förmodan skulle trilla ur klass 1 längre fram.

Lite omväxling i rekomendationen blev det i alla fall...

Justering/förtydligande. På brytvapen skall det vara randpatron. Framförallt på begagnat.

Publicerat

Såg att du var inne på Blaser en liten varning bara att den beräknade budgeten kan försvinna snabbare en blixten  :yes:

Jag vet 2 pipor 2 fästen å 2 swarre suck men jag är riktigt nöjd med bössan men har börjat sukta efter en snygg träkolv.

Sen som ren ot så har ju Blaser en trevlig hagelbock med som börjar komma ner i hyfsat pris begagnat

Sen är det inte så noga vad man börjar med det är alltid roligt att byta bössor :cool:  

Publicerat

En av dom bättre synpunkter jag läst på länge. Förstår inte varför alla nublivna jägare ska ha en splirrans blaser el dyl.

Hade jag begripit hur man gör hade jag skickat sånt där gilla meddelande

Publicerat

Har du aldrig hört ordet"kukförlängare"brukar behövas när självkänslan inte är tillräcklig! :biggrin:

Kanske lite till mans hos oss karlar :thumbsup:

Oops,nu blir man väl hedersmedlem i feministklubben! :ohmy:

Publicerat

För att göra det ännu lite jävligare för dig så kommer här ytterligare ett alternativ (som jag hade valt i din situation):

• en hagelbock alternativt hagelautomat av bra kvalitet. Typ Beretta, Browning el.dyl.
  • en kombi klass 1 (helst samma kaliber som studsaren) + pipset kal.12. Kikarsikte typ 1-6 el.liknande av bra kvalitet
  • lägg sedan mer pengar på en studsare med pipbytessystem så att du kan bygga vidare i framtiden. Allroundkaliber 308W för all jakt (till att börja med). Kolvkamshöjning, en bra drevjaktskikare alt. rödpunkt + en belyst vakkikare typ 3-12x50 el.liknande (snabbfästen). Som tidigare sagts så lägg pengar på bra optik. Begagnad eller ny. Meopta, Trijicon och Leupold VXR är prisvärda utan att knäcka budget.
Publicerat

Personligen tycker jag Sauer 202:an är riktigt skön och snabb till skott. Om man "lyfter på säkringen" så säkrar man av i lyftet och är direkt klar till skott. Dock har jag aldrig riktigt kunna förlika mig med säkerheten, då säkringen sitter bredvid avtryckaren inne i varbygeln. Tappar man bössan olyckligt mot en gren så kan en och samma stöt samtidigt osäkra och fyra av. Vilket är att måla fan på väggen, jag inser det, men helt säkert känns det inte i min värld. Men sjukt bekvämt.

När jag jagar med sauer har jag fingret på sidan om varbygeln. Hettar det tillså fingret mot avtryckaren och före skott säkra av. Klarar hela operationen snabbt.
Publicerat
  • Författare

Ni besitter mycket visdom och gör det inte lätt för mig...

Gillar Henke67:s förslag men är för präktig så här i början av karriären. Och Blixtens aternativ ligger nära en av mina funderingar. Och PMT:s tankar kring den svenske tonåringens utveckling ställer såklart oxå till det. Vad händer om han helt plötsligt inte vill hänga med längre. Hur mycket förlorar jag egentligen om jag köper en ny Tikka åt honom osv...

Trots att Farfar betalat mycket skatt i sitt liv så har han de där 60 pengarna på sittt konto. Har själv tjänat ihop dem. Självklart behöver han inte bränna allt utan stannar notan på 35 så är det helt ok. Men Farfar har lärt sig den hårda vägen att man aldrig vet var som väntar runt hörnet. Han vill inte avsluta som rikast på kyrkogården även om livet ska levas förnuftigt och det mesta ska vara genomtänkt.

Farfar behöver ingen kukförlängare. Farfar vill ha bra grejor som funkar och som han kan lita på. Det får även vara snyggt men bara för att kunna sitta hemma och njuta. Nu är det dessutom bara 59 600 kvar då familjemedlemskapet på skytteklubben gick på 400 kronor. 

Listan börjar likan något. Dock är det fortfarande komplext och de olika köpen påverkar varrandra. Priserna (de privata) på Blocket är ofta haussade. Men ibland kan man hitta ett fynd. Och idag ska jag till XXL som säljer ut några kikare som ska bort ur sortimentet. Blir det köp så påverkar det allt annat. En faktor är att jag gillar bra affärer. Om något är ett fynd (inom mina ramar) så kan jag slå till och då ändrar garderoben sig lite.

Jag har en avslutande fråga då jag ska till jaktmässan på Elmia: Vet ni om företagen brukar ha BRA mässpriser eller är det bara samma paketpriser som de alltid har till och från?

Farfar kommer aldrig glömma ert engagenmang!