Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken vapengarderob om du var i mitt ställe?

Featured Replies

Publicerat

Jag tror inte detta kommer att bli så stort problem som du målar upp,du har ju den fördelen att ha ekonomi att välja å vraka :cool:

Varför ska ynglet ha en egen bössa direkt,köp riktiga doningar till dig,låt han skjuta med dessa tills han får gipsa axlen,sedan ser du om ni ska gå vidare :thumbsup:

Min son har varit med i skogen sen han var så liten att mamma fick skicka med blöjor!!! :biggrin:

Jag utnyttjade tom.kompisarna som "bärare",men han klara sig länge med mina och kompisarnas grejor(nu har jag iof.kompisar med "groteska"vapengarderober"det var lättare med det förr och det fanns väl en å annan "svartbössa" också) :cool:

När han va stor nog köpte han sin egen bössa,men fortsatte i många år att använda nåt av farsans klass 1or,tills han valde själv(en Schultz&Larsen)!!!!!+ en riktig Zeiss. :thumbsup:

Idag sköter han sig själv,jagar mest Älg och Björn!

Tycker det är ett bättre sätt att skola in dom än att köpa på sig massa begat,som kanske aldrig blir riktigt uppskattat.

Tycker pmt.har gett dig ett utmärkt förslag,ta med dig ynglet en dag till Torsbo,titta,kläm,känn och dröm!! :yes:

Men du,ta med dig en 50 lapp å låt 9600:- ligga kvar hemma till ammo! :woot:

• Svar 86
  • Visningar 9,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vadå, lite OT berikar bara tilvaron..... Eller?     För det första ska du kanske läman in pågen på en lite kontroll, vid den ålderna ska man svara ngt förvirrat. Och att glimtar till när jakt komm

• Om du bara ska ha en pipa - direkt idiotisk med en klart människofientlig design. Om du ska ha flera pipor, så är det en bra pang med människofientlig säkring och inte helt genomtänkt infästning av fö

• En Browning är alltid en Browning, och det är banne mig inga dåliga pangar. Så det var defintivt ett ok köp om farfar trivs med inköpet. Nu - ut och skjut för böveln!   /T

Publicerat

Ni besitter mycket visdom och gör det inte lätt för mig...

Eller så är det så att Farfar stressar lite och vill bli "klar" nu. Nå, låt mig då ta Farfar ur denna villfarelse. Det finns två jägare:

De för vilka vapnet är ett själlöst verktyg, de köper vad de behöver och är därvidlag nöjda. De tittar ytterst sällan på vapnet utöver vad man måste inför och efter jakt. De bryr sig föga om nyheter eller annat som kanske skulle kunna vara lite lite lite lite bättre.

Sedan finns det de som ser vapnet som ett konsverk, människans samlade evolution komprimerat till stål och valnöt - en kombination av konst, kultur och teknik. Redan stenåldermänniskor smyckade sina vapen - det är mao naturligt att gilla snygg gravyr.

För den första gruppen finns det sådana enkla råd - köp en Sako85 och en Browning725. Klart! Åk till en bra stockmåttare och kolla dina mått, passera förbi en kolvmakare på vägen hem och få kolvarna justerad (eller i alla fall uppolerade, fabrikspoleringen i dag suger - jävligt mycket tom). Detta kommer att vara desssa jägares verktyg till dessa att det är dags för rullatorn/Sankte Per (vad om nu kommer först).

För den andra gruppen är det mer att anse som ett kroniskt sjukdomstillstånd i varierande grad. Men ett sjukdomstillstånd. Dessa blir nämligen i princip ALDRIG nöjda, det finns alltid något lite som kan bli lite lite lite bättre. Det kan bli lite snyggare, lite lättare, lite bättre rundning på avtryckaren, lite snyggare gravyr, lite ...... ja farfar förstår.

Jag trodde jag tillhörde den första gruppen, och det gjorde jag nog tills jag blev 25 eller så. Numera vet jag att jag är kroniskt sjuk, likt en alkoholist har jag att leva med min sjukdom.

Jag skulle råda Farfar kontenplera kring vad en gammal entusiastisk jägare sa till sin familj där precis innan Sankte Per höll upp dörren. Familjen var samlad runt honom i sängen. Den gamle tittade på sin hustru och sa - Älskade hustru. Jag har icke förtjänat dig eller din kärlek. Jag har lämnat dig för arbete och jakt. Jag har inte tagit min del av arbetet hemma. Jag har inte tagit min del av våra barns uppfostran. Jag har på intet vis förtjänat dig.

Den gamle tittade på sina barn och sa - Min kära älskade barn. Jag har inte varit en god far. Jag har inte förtjänat er tillgivenhet och kärlek. För rävjakter har jag försummat er läxläsning i skolan, era elevsamtal. För älgjakter har jag försummat er utveckling och uppväxt. Jag har inte förtjänat så underbara barn.

Därefter sjönk han längre ner i sänger, log och sa - Men fan vad jag har jagat mycket, och fan vilka härliga bössor jag haft. Det var det värt!

Gillar Henke67:s förslag men är för präktig så här i början av karriären.

Dubbelstudsare är inte för alla kan jag säga - 50% av de som skaffar en säljer den eller låter den stå oanvänd längst in i skåpet. Det är långt i från alla som klarar av dem..... Det är min futtiga erfarenhet. Jag är inne på min tredje......

Och Blixtens aternativ ligger nära en av mina funderingar.

Kruxet där blir ju att förmdligen blir ert kulskytte lidande, visst man klarar jakten med en kombi. Men att dunka på älgbanan två pers på en studsare - den kommer att bli duktigt varmskjuten...... Och jag kan nog tycka att man som jägare - och i synnerhet ny sådan - ska göra allt som står i ens makt att minska den stress som jakt många gånger blir i början innan man vant sig. Det enklaste sättet är att se till att skyttet och vapenhanteringen sitter bergfast och sköter sig med automatik. Och det uppnår man inte bakom tangentbord eller pekskärmar utan på en skjutbana. Sitter de första skotten på vilt där de ska så kommer rutinen och självförtroendet som ett brev på posten.

Hur mycket förlorar jag egentligen om jag köper en ny Tikka åt honom osv...

Förlorar pengar gör man hur som helst. Det är mer en fråga hur klokt det är att såga och bygga på en ny fräsh kolv när man kan hitta en lagomt beggad pang med lite skabbig kolv för någon tusenlapp. För det viktigaste är att kolvarna passar, då kommer skyttet att funka dels enormt mycket bättre, dels når man resultat betydligt fortare och då kommer rutinen och tryggheten i skyttet med. Hur kul är det att kämpa med jägarexamenduvorna i två år till för att kolven inte passar?

......

Trots att Farfar betalat mycket skatt i sitt liv så har han de där 60 pengarna på sittt konto. Har själv tjänat ihop dem. Självklart behöver han inte bränna allt utan stannar notan på 35 så är det helt ok. Men Farfar har lärt sig den hårda vägen att man aldrig vet var som väntar runt hörnet. Han vill inte avsluta som rikast på kyrkogården även om livet ska levas förnuftigt och det mesta ska vara genomtänkt.

Farfar behöver ingen kukförlängare. Farfar vill ha bra grejor som funkar och som han kan lita på. Det får även vara snyggt men bara för att kunna sitta hemma och njuta. Nu är det dessutom bara 59 600 kvar då familjemedlemskapet på skytteklubben gick på 400 kronor.

Farfar ska leva livet i en kombination av förnuft och lust. Just nu i början är klokare om farfar vandrar längs förnuftets väg. Tids nog kommer farfar då att finna ett vapen han just nu inte ens i sin vildaste fantasi ens fanns. Då kan det vara klokt att spara lite av sedlarna så farfar inte köper fast sig i en Blaser som farfar sedan inser kanske inte var farfars grej.... Det är tom så att om jag visade farfar en riktigt riktigt fräck hagelracer och en standardpang med övertejpade baskyler så kan farfar inte märka vilken som är vilken. Vissa saker måste få mogna fram.

Farfar behöver ingen kukförlängare. Farfar vill ha bra grejor som funkar och som han kan lita på. Det får även vara snyggt men bara för att kunna sitta hemma och njuta. Nu är det dessutom bara 59 600 kvar då familjemedlemskapet på skytteklubben gick på 400 kronor.

Om farfar vill ha en penisförlängare så får farfar givetvis skaffa det. Men slika förlängare beror inte vad farfar köper utan på hur farfar ser på sina genitalier. I detta fallet är ett vapen en kukförlängare om man köper det bara för att bräcka andra på samlingen, men om man köper samma vapen bara för att sitta i fåtöljen och njuta av det då och då så är det kultur. Svårare än så det faktiskt inte. Jag skiter i vad andra har eller inte har (i kalsongen och i vapenskåpet) - men många tycks bli lite besvärade ibland när jag kommer på samlingen..... Men det är deras problem, jag hade ett tag en gammal brittisk hanbössa med 3" patronlägen som gåsbössa - den skrämde jag livet ur folk med när de såg att jag hade superheta magnumsmällar med till. I bland kan det vara kul att skoja till det......

Listan börjar likan något. Dock är det fortfarande komplext och de olika köpen påverkar varrandra.

Det är själva konceptet med en garderob, sedan om det gäller vapen ekler kläder kvittar. Och därför ska man ta de lugnt till man ser vad man egentligen behöver, och vill ha. Det är dumt att köpa två smokingar om man bara använder smoking en gång om året. Det är lika dumt att bara ha ett par jeans om man går i jeans varje dag.....

Köp ett par jeans och ett par vanliga bommulsbyxor. Om tre år titta farfar på byxorna och ser vilka som är mest slitna, då vet farfar vad han behöver mer av.

Priserna (de privata) på Blocket är ofta haussade. Men ibland kan man hitta ett fynd. Och idag ska jag till XXL som säljer ut några kikare som ska bort ur sortimentet. Blir det köp så påverkar det allt annat. En faktor är att jag gillar bra affärer. Om något är ett fynd (inom mina ramar) så kan jag slå till och då ändrar garderoben sig lite.

Jag har en avslutande fråga då jag ska till jaktmässan på Elmia: Vet ni om företagen brukar ha BRA mässpriser eller är det bara samma paketpriser som de alltid har till och från?

På Blocket gäller alltid prutning. Alltid. Man kollar upp innan man lägger ut, och står det en Mirokubock hos handlaren för 14900 så lägger man ut sin 20 år äldre för 13000. Att den sedan har ett marknadsvärde på runt 3000kr fattar man liksom inte. Det är upp till dig som köpare att göra din hemläxa när det gäller beggagnade vapen.

Mässpriser är ofta samma som man kör drive på då och då - för vapen. Kläder och annat krims-krams är en annan sak, då kan man på mässorna göra fynd.

/T

Publicerat
  • Författare

Farfar har lyssnat och funderat och nu börjar garderoben ta sin form. Han har även tagit in lite offerter och ställt dem mot varandra. Farfar har använt er erfarenhet och visdom och anpassat dem till sig själv. Till sin egen strategiska livsplan.

Just nu ser listan ungefär ut så här:

-Två Hagelbockar. Gärna Beretta. Kanske en ny, det beror på hur allt annat går.

- En 308 till Farfar själv. En större kikare med snabbfäste för Åtel och drev. Här vet jag ännu inte om det ska ha rödpunkt/mindre kikare/öppna riktmedel som alternativ. Ska kolla de andra trådarna när jag har kraft för detta.

- En 6,5x55 till mig och grabben. För träning, toppfågel och självklart lite smyg. Den här kikaren kommer att ha lite större förstoring och lite mindre glugg. Där måste farfar öppna en ny tråd. Osäker på hur stor förstoring man behöver(och klarar av...).

Vad gäller märken finns det gott om andra trådar. Men gillar absolut finska bössor, vare sig de är nya eller beggade. Och plast har jag inga problem med. Jag har sagt det förut, en god affär är en faktor som Farfar alltid räknar in. Det innebär i praktiken att jag kanske köper ngt nytt trots motsatta råd och förnuft bara för att priset är riktigt bra. Vi får se...

Har dock bestämt mig för att det INTE blir någon pipbytare. Inte den här gången iaf...

Nu återstår en del detaljer. Syntetkolv på 308:an? Gärna trä på den andra för känslans skull (mer crayzy en så blir jag inte). 50 eller 56 glugg och ljusförstärkning eller ej på den stora kikaren? 10, 12, 16 eller 20x förstoring till 6,5;an? Och hur stor glugg, 40? Och som sagt, hur ska jag göra med 308:an på korta avsånd eller när det går snabbt? Får kolla andra trådar och kanske öppna ngn ny. Är övertygad om att ni har en del att komma med där oxå. Måste även läsa på hur man kollar att bocken passar en. Ifall försäljaren inte är tiptop men priset är bra...

Återigen, Farfar är oerhört tacksam för all hjälp och det engagemang många av er lagt ner. Kanske inte riktigt samma känsla som vid årskrönikan från fotbolls-VM -94. Men nästan. Och återigen, Farfar glömmer inte...

/ :cool:

Publicerat

............

Just nu ser listan ungefär ut så här:

-Två Hagelbockar. Gärna Beretta. Kanske en ny, det beror på hur allt annat går.

Varför just beretta? Om du ska köpa nytt så är det ett råd i all välmening - titta på en Browning 725 med. Som splång ny tycker jag nog att man får mer och roligare pang till lite mindre kronor med en Browning 725. Men har de bara en 525 inne så kan du hålla på den lille italienaren.

- En 308 till Farfar själv. En större kikare med snabbfäste för Åtel och drev. Här vet jag ännu inte om det ska ha rödpunkt/mindre kikare/öppna riktmedel som alternativ. Ska kolla de andra trådarna när jag har kraft för detta.

Ett mycket klokt om än så tråkigt val att man nästan somnar. Vad gäller lingonlyse eller öpnna så är det farfars syn får bestämma det.

- En 6,5x55 till mig och grabben. För träning, toppfågel och självklart lite smyg. Den här kikaren kommer att ha lite större förstoring och lite mindre glugg. Där måste farfar öppna en ny tråd. Osäker på hur stor förstoring man behöver(och klarar av...).

beror lite på skjutställningen, men de flesta tycker att 3-4x är behagligt på älgen i början när man ska lära sig, ligger man ner så spelar det mindre roll ärligt talat. 3-9x40 är ett lika tråkigt men klokt val som 308:an.

Vad gäller märken finns det gott om andra trådar. Men gillar absolut finska bössor, vare sig de är nya eller beggade. Och plast har jag inga problem med. Jag har sagt det förut, en god affär är en faktor som Farfar alltid räknar in. Det innebär i praktiken att jag kanske köper ngt nytt trots motsatta råd och förnuft bara för att priset är riktigt bra. Vi får se...

Farfar är klok som gammelsmurfen.

Har dock bestämt mig för att det INTE blir någon pipbytare. Inte den här gången iaf...

Farfar är vekligen klok som gammelsmurfen.....

Nu återstår en del detaljer. Syntetkolv på 308:an? Gärna trä på den andra för känslans skull (mer crayzy en så blir jag inte). 50 eller 56 glugg och ljusförstärkning eller ej på den stora kikaren? 10, 12, 16 eller 20x förstoring till 6,5;an? Och hur stor glugg, 40? Och som sagt, hur ska jag göra med 308:an på korta avsånd eller när det går snabbt? Får kolla andra trådar och kanske öppna ngn ny.

Plast är bra, men ska man bygga om kolven så är plast mindre bra - kolla att kolven passar med kikaren monterad.

Ljusförstärkning är förbjudet att jaga med så bildförstärkarsiktet får nog farfar lämna hemma, men nu menar nog farfar belyst riktmedel - om det kan man tycka, jag personligen tycker INTE. Men det är tycke och smak, många gillar dioder ........

Förstoringsgrad är mycket kopplat till vad och hur man jagar, 10ggr är myyyycket hög förstoring som allround. Många militära prickskyttevapen har mellan 6 & 8x, det finns en anledning.....

Måste även läsa på hur man kollar att bocken passar en. Ifall försäljaren inte är tiptop men priset är bra...

Hrrmmm, här får man väl skrapa lite med foten och be dig kolla på länken en liten, liten, liten bit ner...... Och för att göra pinan kort, förmodligen passar den inte perfekt, bra kanske men inte perfekt. Å andra sidan är det snabbt fixat hos kolvmakaren. Men jag tror inte farfars skytte är på den nivån att anläggning är 100% konsekvent så besöket hos kolvmakaren brådskar nog inte om bara kolven passar någerlunda.

/T

Publicerat

Man kan ju ha olika syn på olika plastdetaljer... men att billiga syntetkolvar inte är någon höjdare tycker i alla fall jag. Ofta är de alltför mjuka och fungerar som trummor om man slår emot dem. Vilket förr eller senare sker i fel läge under ansmygningen. Trä, laminat eller en BRA syntetstock får min röst.

Återkommer till betydelsen av synfält på drevbössan... men du kan ju ha två kikare till .308:an om du vill det.

Publicerat
  • Författare

Farfar börjar bli trött... Inte för att han inte uppskattar ert engagemang (tvärtom det vet ni)  men det kostar på att, bredvid sitt ordinarie liv, lägga så mycket kraft både fysiskt och mentalt för att få detta att gå ihop. Inte för bråttom som jag tror PMT skrev tidigare. Visst, men vi behöver börja skjutträna, viss jakt pågår ju faktiskt och jag vill lämna in pappren till statens tjänstmän innan de börjar få sommorlov i tanken... Det tipset har jag fått under resan... 

Outdoorsman, du kan slappna av. Håller på att förhandla om en syntetstock av kvalité :wink:

PMT, anledningen är att jag upplever Browningen som dyrare, iaf som ny. (men har aldrig klämt på någon). Och varför inte 525? Ligger även en 425 på Blocket nu. Varför inte in enklare modell om man kan använda Berettas  enklare modeller?

Som ni vet uppskattar jag allt engagemang i tråden hittills. MEN NU BEHÖVER FARFAR HJÄLP PÅ RIKTIGT. Gör just nu allt för att planera om livet för att komma iväg till Walter Borg på Kungsgatan i Stockholm. De har visning nu till sin auktion på söndag. Vill ni kolla på listan http://www.walterborg.se/auktion/ och kanske tipsa mig om några hagelbockar och några 6,5:or som verkar bra utifrån beskrivningarna. Då kan Farfar sen fokusera på just dem när han förhoppningsvis träffar ngn att prata med. 

Som  sagt, ett lagom antal som jag kan kraftsamla mot. Hagelbockar och 6,5:or. Och skit i 308:an för där har jag som sagt en på gång. Risken finns kanske att ni haussar några priser här på forumet (så har ni ngn särskild guldklimp får ni gärna skicka PM :yes: ... Haha)

Detta är är troligtvis den största och viktigaste prövningen Farfar kommer att ställa er inför på mycket länge. Kanske för alltid. Jag litar på er! Tack!

/F

Publicerat

6,5-or. Fanns många intressanta objekt men lyfter en udda fågel som jag har själv, känner till väl och är mycket nöjd med.

487. KULGEVÄR, Tyskt, cylinderrepeter, fabrikat: HDF, modell Titan II, kal. 6,5x55, tillvnr. 831212, piplängd 60cm, ställbart sikte, löstagbart magasin, nätskuren kolv med svinrygg och kindstöd, bakelitbakkappa, rembyglar, monterad Burris Euro Diamond 5,5-10x50, mindre kolvskador i övrigt gott skick.
Utropspris: 2000 - 3000 SEK

Ofta mycket välskjutande och pålitlig. Av någon anledning löjligt billig på marknaden. Något tung. Kikarsiktets förstoring skulle jag tro är en felskrivning, borde väl vara 2,5-10. Kikaren är helt OK om än inte top of the line om jag förstår saken rätt och inget man behöver byta i första taget utifrån din spec. Antagligen kan bössan behöva en plastbäddning för att få upp pipan från stocken, men det får du vara beredd på oavsett vilken begagnad bössa du än köper. Antagligen får ni höja kolvkammen (finns enkla system att köpa för några hundralappar).

Skrev lite om hdf-en på min blogg för ett tag sedan: http://lipoptena.blogspot.se/2012/09/kart-vapen-har-manga-namn.html

Publicerat
  • Författare

Stort tack Flugan!  Bra, Farfar har den även på sin lista(endast baserad på kaliber, skicket och hur snygga dom är...). Håller just nu med logistik för att ta mig dit. Hade det lixom inte i planeringen och måste även få med mig junior för att testa bockar. Får googla på "skolplikt" och dess undantag... Återigen, stort tack!

Publicerat

309. HAGELGEVÄR, Amerikanskt, bockhammerless, fabrikat: Winchester, modell 101 XTR Lightweight,

312. HAGELGEVÄR, Amerikanskt, bockhammerless, fabrikat: Winchester, modell 400 Super Grade, kal. 12-70

316. HAGELGEVÄR, Italienskt, bockhammerless, fabrikat: Beretta, modell 686, kal. 12-70

324. HAGELGEVÄR, Italienskt, bockhammerless, fabrikat: Beretta, modell S54, kal. 12-70

346. HAGELGEVÄR, Japanskt, bockhammerless, fabrikat: Miroku, modell MK-70 Sport, kal. 12-70

Osv

529. KULGEVÄR, Tyskt, cylinderrepeter, fabrikat: Mauser, modell 410B, kal. .22LR  - Klockren 22LR pang

534. KULGEVÄR, Tyskt, Rakrepeterande, fabrikat: Blaser, modell R93 Professional, kal. .30-06, tillvnr. 9/110382, piplängd 58cm

535. KULGEVÄR, Tyskt, cylinderrepeter, fabrikat: Sauer, modell 202 L Elegance

545. KULGEVÄR, Amerikanskt, cylinderrepeter, fabrikat: Remington, modell 700 VLS,

Ja sen finns det ett antal andra relevanta och intressanta pangar, bland annat en Rem seven som faktiskt ser supergullig ut med apel vridmontage. /CHristian

Publicerat

PMT, anledningen är att jag upplever Browningen som dyrare, iaf som ny. (men har aldrig klämt på någon). Och varför inte 525? Ligger även en 425 på Blocket nu. Varför inte in enklare modell om man kan använda Berettas  enklare modeller?

Du ska inte läsa brownings modeller som "enklare - lyxigare", deras modeller kommer sekventiellt. 325 ersattes av 425 ersattes av 525 som ersattes av 725 (625 såldes bara i USA). Det man talar om på Browning är grade - traditionellt från A till D, och sedan 1 till 7.

Har man bytt en detalj så bidde det ett nytt nummer, 325 till 525 är i princip exakt samma sak, utöver att finishen sjönk över tiden. Framförallt 425 är groteskt fula.... Den största nyheten sedan 325 är faktiskt 725 som har fått nya lägre pipor - det är därför jag håller 725 som ett bättre hagelvapen än berettorna i dag.

Beretta däremot har egentligen gjort samma bössa hela tiden under två modellserier: S5x och S68x. Orsaken till bytet var att den ursprungliga modellserien S54 till S57 inte räckte till....

Så lite elakt kan man sammanfatta det så här - slinter gravören på Beretta, blir det en ny modell S686SilverPigeonSpecialBlackLimitedEdition... Köper Browning en ny svarv så blir ett steg till i modellerorna - då har vi huxflux 825.

S5x serien är tidsmässigt ungefär samtida med 325, de första 686 ungefär samtida med de första425.

Som ni vet uppskattar jag allt engagemang i tråden hittills. MEN NU BEHÖVER FARFAR HJÄLP PÅ RIKTIGT. Gör just nu allt för att planera om livet för att komma iväg till Walter Borg på Kungsgatan i Stockholm. De har visning nu till sin auktion på söndag. Vill ni kolla på listan http://www.walterborg.se/auktion/ och kanske tipsa mig om några hagelbockar och några 6,5:or som verkar bra utifrån beskrivningarna. Då kan Farfar sen fokusera på just dem när han förhoppningsvis träffar ngn att prata med. 

Nu vill jag inte måla fan på väggen, men vapenauktion om man är rookie är snudd på livsfarligt. Priserna är brutalt ärliga MEN objektsbeskrivningarna är allt som oftast ett skämt. Tyvärr. Tidigare var Widforss bra på den punkten men nu ha Peter lämnat så nu är jag rädd för att även de sjunker till WB nivån. Och det är lågt....... Så om du inte vet hur man besiktigar ett vapen så lyd ett gott råd - köp inget, det är ett dyrt lotteri med ganska många nitlotter.

Som  sagt, ett lagom antal som jag kan kraftsamla mot. Hagelbockar och 6,5:or. Och skit i 308:an för där har jag som sagt en på gång. Risken finns kanske att ni haussar några priser här på forumet (så har ni ngn särskild guldklimp får ni gärna skicka PM :yes: ... Haha)

Och ovan sagda gäller extremt mycket för just 6,5or och hagelvapen. Normalt sett skjuter man inte slut en studsare i Sverige - utom just 6,5orna som kan ha gått många många många skott.... Köper du pangen hos en handlare har du ett visst skydd, köper du på blocket har du faktiskt konsumentköplagen på din sida. Men köper du på auktion är det i "i uppvisat och befintligt skick". Och du står med bössa i näven - rätt eller fel, men du står där.

Gå gärna på visningen, det ger er en chans att klämma på ett stort utbud, men tänk efter ett par gånger innan du lägger ett bud..... Jag har gjort fynd, ja det erkänner jag. Men jag har åkt på nitar med. Och nej, jag kommer inte att bjuda på något på WB denna gång. Så jag talar inte i eget intresse.

För minns detta: det krävs noll och inget kompetens på vapen för att bedriva vapenhandel, kravet ligger på att du ska kunna sköta bokföringen. Och sorgligt nog så har alldeles för många handlare noll koll. Jag lovar... De flesta har numera vettet att vara tysta när jag är i kasunen, men jag har hört tillräckligt för resten av detta jordelivet - och nästa.

T

Publicerat
  • Författare

Farfar och junior just hemkomna  från WB. Trötta men en erfarenhet rikare. Svävade först på moln över att några vapen på Christians lista synkade med Farfars lista. Lästa sen Pmt;s svar och vips var man nere på jorden igen... Skit, jag som trodde jag hade lösningen på trådens ursprungsfråga i min hand...

Men det låter rimligt och Farfar bugar och bockar för det tydliga svaret. Han kommer ändå att gå på visningen för att se och lära men kommer att  vara mycket återhållsam med sin budgivning.

Hur som haver, det var nyttigt att klämma och känna på alla vapen och vi kunde kolla upp några modeller(kula) som vi inte känt på förut. Mycket bra.Vi fick lite tips på hur vi kollar om bocken passar. Men ni vet, Farfar är så ny så att det blir en ny skjutställning nästan varje gång han provar...

Vetskapen om sin oförmåga att bedöma skicket har gett mig en funderare. På hemvägen stannade vi till på XXL och kollade lite paketpriser på "billighetsmodeller" såsom Hova och Weatherby. Kanske ingen känsla och ett taskigt andrahandvärde. Men garanti och vetskap om att pipan iaf inte är slut... Bu eller bä har jag inte listat ut ännu.

Det snurrar i Farfars huvud. Men värre hade det varit om ni inte hjälpt mig. Danke igen!

Publicerat

Farfar och junior just hemkomna  från WB. Trötta men en erfarenhet rikare. Svävade först på moln över att några vapen på Christians lista synkade med Farfars lista. Lästa sen Pmt;s svar och vips var man nere på jorden igen... Skit, jag som trodde jag hade lösningen på trådens ursprungsfråga i min hand...

Lösningen kanske du har, men det är ju i princip bara en lista på "passande" pangar. Vilka individer av de olika vapnen på listan du sedan ska köpa kan man ju alltid resonera kring.

Men det låter rimligt och Farfar bugar och bockar för det tydliga svaret. Han kommer ändå att gå på visningen för att se och lära men kommer att vara mycket återhållsam med sin budgivning.

Kan du dina saker så budar du till vad den är värd, går den över det lyfter man på hatten och tackar för sig. Man ska ALDRIG dras med i en budgivning, sätt ett tak och HÅLL det. Den enkla metoden gör att det blir antingen du som köper vad du vill ha till ett pris du kan leva med - eller så får andra köpa samma vapen dyrare.

Tricket är att begränsa sig till ett fåtal märken och ett fåtal modeller (gärna lite tradiga mainstreammodeller eftersom de funkar till allt, men inte är optimala till något). Sedan läser man på. Så ögonen blöder, scanna marknaden i 3 månader, titta, titta, titta, titta, läs på.....

Sedan har man det kunskapsövertag och förmåga du behöver för att göra ett klipp på auktionerna, för det är brutalt ärliga priser i de flesta fall. Det händer att rookies dyker upp på en auktion och trissar upp priser på enstaka objekt - man ser när folk börjar skruva på sig i bänken, då vet man att det på fel väg..... Gå på ett gäng auktioner så lär du dig känna igen rävarna - och de som man bara ser en gång är sådana som Farfar var på väg att bli: den lurade rookien som betalade mer för pangen än vad den var värd.

För på auktioner gäller alltid regeln - det kommer en ny. Men köper man fel bössa sitter man där med förlusten, och då har an kanske inte råd på nästa auktion.....

Men hur som, man måste kunna bedömma skick och status. Annars är en ny 725 och en ny T3 ett säkrare och tryggare köp.

Hur som haver, det var nyttigt att klämma och känna på alla vapen och vi kunde kolla upp några modeller(kula) som vi inte känt på förut. Mycket bra.Vi fick lite tips på hur vi kollar om bocken passar. Men ni vet, Farfar är så ny så att det blir en ny skjutställning nästan varje gång han provar...

Så är det i början, därför ska man köra med wellpapp, tejp och en hyvelrasp/japansåg. När saker och ting stabiliseras så kommer det i ett annat läge.

Vetskapen om sin oförmåga att bedöma skicket har gett mig en funderare. På hemvägen stannade vi till på XXL och kollade lite paketpriser på "billighetsmodeller" såsom Hova och Weatherby. Kanske ingen känsla och ett taskigt andrahandvärde. Men garanti och vetskap om att pipan iaf inte är slut... Bu eller bä har jag inte listat ut ännu.

Nu finns det ju metoder för att bota oförmågan, svaret behöver ju inte vara "nytt & själlöst".... Alla har vi varit nybörjare, eller som tysken säger: Kein Meister ist vom Himmel gefallen, aber nur ein. Och han korsfäste man för 2000 år sedan.

Jag tycker Farfar ska kompetensutveckla sig.

/T

Publicerat
  • Författare

Pmt, det här ÄR en del av Farfars kompetensutveckling... :geek:

Publicerat

Pmt, det här ÄR en del av Farfars kompetensutveckling... :geek:

Nej, det här är en liten del av motiveringen för att Farfar ska kompetensutvecklas

/T

Publicerat
  • Författare

Hårklyveri som Farfars far hade sagt...

Farfar har nu även klämt och känt på en CG 3000 6,5x55 Gillade den så vi får se... Har även  frågat handlarn om prisförslag på gängning och en dämpare i den billigare klassen.

/F

Publicerat

Nu vill jag försvara dubbelstudsaren!

Jag anser att dubbelstudsare har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Men om vi börjar från början.

Ja, det är lite krångligare att skjuta in en dubbelstudsare. Förutom att ställa in riktmedlet så som man gör i vanliga fall så har man ju även samskjutningen att ta hänsyn till. Men i övrigt anser jag att de största problemen med dubbelstudsare verkar vara att folk använder dem på "fel" sätt alternativt eller i kombination med att man kliver upp tre steg mer än nödvändigt i kaliber.

Självklart så blir rekylupptagningen något annorlunda när man skjuter över resp underpipa alt höger/vänster. Antagligen lite större skillnad på en bock.

Om man då kombinerar detta med en kaliber som sparkar lite mer än man är van vid så börjar det här ställa till problem. Om vi jämför med en repeterstudsare så vet alla (hoppas jag) som skjuter lite grövre doningar i lättare vapen att man får en träfflägesförändring om man jämför sittande, liggande och stående. Det är inte alla förunnat att kunna träna bort detta. På dubbelstudsaren tillkommer problemet med att samskjutningen också kan förändras. Men i mina ögon är detta egentligen mer ett utslag för att man använder för grov kaliber än att en dubbelstudsare är en dålig lösning. Även på en dubbelstudsare går det att lösa det här med träning. OK det krävs mer träning än med en "vanlig" studsare, men då kommer vi in på nästa fråga. Och det i mina ögon viktigaste.

Vad är det för jakt dubbelstudsaren är till för? I mina ögon är det något som är fel när man ser gluggar med 3-9ggr förstoring på en DS.

Vapnet har sina största fördelar när det gäller snabba skott mot rörliga mål på moderata avstånd. Där har du balans och hantering som liknar hagelbössans.

Ni som ofta deltar i drevjakter kan väl säga ett ord om hur många grisar, rådjur och t.o.m. hjort som skjuts på 1-50m avstånd jämfört med 50-100m.

Om ni oftast skjuter nämnda djur på under 50m avstånd så vill jag trotts PMT's varning fortfarande rekomendera DS. Om ni regelmässigt skjuter på avstånd större än 100m så anser jag att DS är fel vapen. 50-100m är det svårare att välja. Där är det nog väldigt mycket upp till var och en att bedömma hur mycket "vän" man blivit med bössan. Älgar, som "flyter fram" och som har träffområden stora som ladugårdsdörrar kan man givetvis skjuta på större avstånd.  

Publicerat

........

Farfar har nu även klämt och känt på en CG 3000 6,5x55 Gillade den så vi får se... Har även  frågat handlarn om prisförslag på gängning och en dämpare i den billigare klassen.

/F

Har farfar gjort sin hemläxa?

Det är en trevlig studsare, MEN farfar ska kanske kontrollera vad den har för små egenheter.......

/T

Publicerat

Nu vill jag försvara dubbelstudsaren!

Jag anser att dubbelstudsare har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Men om vi börjar från början.

Ja, det är lite krångligare att skjuta in en dubbelstudsare. Förutom att ställa in riktmedlet så som man gör i vanliga fall så har man ju även samskjutningen att ta hänsyn till. Men i övrigt anser jag att de största problemen med dubbelstudsare verkar vara att folk använder dem på "fel" sätt alternativt eller i kombination med att man kliver upp tre steg mer än nödvändigt i kaliber.

Självklart så blir rekylupptagningen något annorlunda när man skjuter över resp underpipa alt höger/vänster. Antagligen lite större skillnad på en bock.

Om man då kombinerar detta med en kaliber som sparkar lite mer än man är van vid så börjar det här ställa till problem. Om vi jämför med en repeterstudsare så vet alla (hoppas jag) som skjuter lite grövre doningar i lättare vapen att man får en träfflägesförändring om man jämför sittande, liggande och stående. Det är inte alla förunnat att kunna träna bort detta. På dubbelstudsaren tillkommer problemet med att samskjutningen också kan förändras. Men i mina ögon är detta egentligen mer ett utslag för att man använder för grov kaliber än att en dubbelstudsare är en dålig lösning. Även på en dubbelstudsare går det att lösa det här med träning. OK det krävs mer träning än med en "vanlig" studsare, men då kommer vi in på nästa fråga. Och det i mina ögon viktigaste.

Vad är det för jakt dubbelstudsaren är till för? I mina ögon är det något som är fel när man ser gluggar med 3-9ggr förstoring på en DS.

Vapnet har sina största fördelar när det gäller snabba skott mot rörliga mål på moderata avstånd. Där har du balans och hantering som liknar hagelbössans.

Ni som ofta deltar i drevjakter kan väl säga ett ord om hur många grisar, rådjur och t.o.m. hjort som skjuts på 1-50m avstånd jämfört med 50-100m.

Om ni oftast skjuter nämnda djur på under 50m avstånd så vill jag trotts PMT's varning fortfarande rekomendera DS. Om ni regelmässigt skjuter på avstånd större än 100m så anser jag att DS är fel vapen. 50-100m är det svårare att välja. Där är det nog väldigt mycket upp till var och en att bedömma hur mycket "vän" man blivit med bössan. Älgar, som "flyter fram" och som har träffområden stora som ladugårdsdörrar kan man givetvis skjuta på större avstånd.  

Försvara du på bara, men inte till mig för jag tillhör redan de frälsta (den nuvarande är en Frans Zodia 160DB Safari i 375 H&Hmag). Och jag tycker du är lite väl kort i dina avstånd - upp till 100 duger en DS med öppna riktmedel hur bra som helst. I fjol sköt jag guldmärke med en japanbyggd Winchster 101 GrandEuropean, 80-90 meter är inga som helst problem att hålla snusdosan med en bra DS. OM MAN KAN SKJUTA! De som måste ha kikarsikte på älgjakt är lite förbrylande i min värld - träffytan är ju enorm om jag ska vara snäll ut till 150m.

Men nu kan betydligt färre som kan skjuta än som tror de kan skjuta -  åk och titta på en valfri älgbana i augusti/september och bli mörkrädd. Och vi behöver inte fylla på kadern som måste skjuta hur många serier som helst för att skrapa ihop ett sketet brons och som presterar brons som en ren arbetsseger i samma princip som en blind höna också hittar frö.....

Men nu var det frågan för Farfar som är en rookie - och aldrig att jag skulle sätta en DS i händerna på ngn som ska lära sig skjuta kula ordentigt. En bultpang har man för att lära sig skjuta, det är som amning - för de som är nya i tillvaron. Kan man skjuta så håller man sig till fallblockare eller vapen med baskyl. Men nu ska vi börja med att lära farfar + junior att skjuta. I ställningar, med och utan remstöd, etc etc etc etc etc Och då är en DS banne mig tokfel.

Om farfar lär sig ordentligt så kommer farfar att inse att farfar ska ha en drilling och en DS med vad det lider, men den tiden är ännu att komma. Nu ger vi honom och pågen en seriös chans att bli lite klokare först.

/T - som har sin 202 som reserv och utbildningsbössa. Och för att testa sikten....

Publicerat
  • Författare

Farfar trodde nog läxan var gjord men nu blev han lite nervös...

Publicerat

Min DS är en Beretta i 9,3x74R.

Valde den för att den låg bra. Nu har jag insett att kolvkamshöjningen är nödvändig när jag har sikte monterat. (1,25 till 4 skall bli 1-4. Alternativt laseroperation)

Du har antagligen tränat liiiite mer än mig själv för jag känner mig fortfarande för osäker för att skjuta på djur i rörelse på mer än ca 60m. (Älg då undanräknat.) 

Och det är absolut mig och min förmåga som sätter gränsen. Inte bössan...

Håller dock absolut med om principen att man lär sig skjuta med en "bultpang". Hade därför också med en 6,5:a för träning i mitt förslag.

Problemet är ju om Farfar lägger för mycket pengar på repeterstudsarna/hagelsprutorna så kanske inte plånboken täcker även en DS när den dagen kommer.

Det där med hur det ser ut på skjutbanorna i Aug Sept vet jag inte om jag ens vill tänka på. För att göra det än värre så har jag sett flera jägare som kommer till älgbanan för att upptäcka att de nog skulle börjat på inskjutningsbanan. Och det trotts att de varit ute och pürshat rådjur veckan innan...

Publicerat
  • Författare

Efter ytterligare rek tycker jag nog fördelarna överväger nackdelarna. Förvånansvärt många skriver på trådarna typ "har hört att de flesta tycker den är skit men inte min, den funkar  felfritt..." Jag tänker inte handladda själv och vi får anstränga oss åt att hålla slutstycken och annat rent från smuts. Att ha koll på magasinet och kolvträt är jag mer osäker på.

Lite märkbart att så många hänvisar till att den är farlig. Ett par hänvisar till "vådaskott" eller i bästa fall klick men att så många skriver "har hört att.. utan att hänvisa till var och varför.". Kanske bara en är en nutidens bästa psyops som älgkollektivet ligger bakom...

Pojken kände nog på typ 50 bössor när vi var hos WB. På min lista skrev han "NICE" bakom CG:n (dock inte den jag vill ha!) och jag måste nog säga även jag att det var en bra känsla.

Däremot har jag en fundering som inte några trådar har svarat på. Det handlar mer om kultur och vett och ettikett. Får man sätta en dämpare på en sån fin bössa eller räknas det som oetiskt? Som sagt, jag är ju ny i miljön...

/F

Publicerat

En gång i tidan hade man bössan hängande på älghornet över trappen.

Då hade man ju knappast velat ha på en ful dämpare.

Men idag ser jag inga fel i att gänga pipan på en dylik pang. Men någon enstaka bakåtsträvare som tycker du våldfört dig på bössan kommer du säkert träffa.

Publicerat

Efter ytterligare rek tycker jag nog fördelarna överväger nackdelarna. Förvånansvärt många skriver på trådarna typ "har hört att de flesta tycker den är skit men inte min, den funkar  felfritt..." Jag tänker inte handladda själv och vi får anstränga oss åt att hålla slutstycken och annat rent från smuts. Att ha koll på magasinet och kolvträt är jag mer osäker på.

Lite märkbart att så många hänvisar till att den är farlig. Ett par hänvisar till "vådaskott" eller i bästa fall klick men att så många skriver "har hört att.. utan att hänvisa till var och varför.". Kanske bara en är en nutidens bästa psyops som älgkollektivet ligger bakom...

Pojken kände nog på typ 50 bössor när vi var hos WB. På min lista skrev han "NICE" bakom CG:n (dock inte den jag vill ha!) och jag måste nog säga även jag att det var en bra känsla.

Farfar gör sin hemläxa, det glädjer mig.....

Den här kan i all enkelhet rekommenderas: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/24777-vad-menar-vapensmeden-med-detta/page-2 Och jag förstår juniors "nice" med, det är nått speciellt med en välbalanserad pang om man jämför med sketet primitivt grovsmide.....

.......

Däremot har jag en fundering som inte några trådar har svarat på. Det handlar mer om kultur och vett och ettikett. Får man sätta en dämpare på en sån fin bössa eller räknas det som oetiskt? Som sagt, jag är ju ny i miljön...

/F

Det är varken oetiskt eller olagligt - men tämligen korkat. Och överjävligt fult.  I dagens trend ska alla ha korta hundförarbössor med eller utan dämpare, termoskikare på älg under 100m och inbyggt treben under förstocken...... Om ni inte farfar avser springa bakom en ouppfostrad hund och bli svettig rekommenderar jag farfar bra aktiva hörselskydd istället. Och att han lär sig skjuta, och behärska rekylen.

Den bistra sanningen är att de som inte anser sig kunna skjuta utan dämpare inte kan skjuta. Och då hjälper inte dämparen i sig, den bara döljer det fenomenet en aning......

/T

Publicerat

.....................

Håller dock absolut med om principen att man lär sig skjuta med en "bultpang". Hade därför också med en 6,5:a för träning i mitt förslag.

Problemet är ju om Farfar lägger för mycket pengar på repeterstudsarna/hagelsprutorna så kanske inte plånboken täcker även en DS när den dagen kommer.

....................

Jo, men jag tror nog att farfar behöver sin bultpang till annat än den rena drevjakten med. Och det är ju kul om man kan skjuta tillsammans, och samtidigt.

Det där med hur det ser ut på skjutbanorna i Aug Sept vet jag inte om jag ens vill tänka på. För att göra det än värre så har jag sett flera jägare som kommer till älgbanan för att upptäcka att de nog skulle börjat på inskjutningsbanan. Och det trotts att de varit ute och pürshat rådjur veckan innan...

Ja - det är tragiskt att behöva se..... Jag har länge hävdat att märkesserierna ska skjutas i en följd, inte samlas på under hela året.

/T