Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

September jakt på älg.

Featured Replies

Publicerat

Har gått i funderingar något år om man skulle försöka få tag på mark längre norröver och därmed få vara med på september jakten men frågan är hur pass svårt det är?

Ni som är norrifrån kanske har en aning om vad som *krävs* och hur stor tillgången är på jaktmark. Det ligger ju ute en del annonser varje år om septemberjakt men frågan är om man kanske är för feg för att svara. Har ingen hund utan endast passkytt, kan det var en nackdel eller går det att komma med även på dom premisserna?

Publicerat

Att du inte har någon hund är nog bara en fördel. ;)

Publicerat

Mellan 75- 100 ha om man inte är markägare till ett mindre hemman men det måste vara större än 5ha. Men om det är samma regler hos alla VVO vet jag inte, men det måste tänka på om Du vill ha en chans att få jaga björn att Du får det inskrivet i avtalet isf. All jakt el. Älg, Björn och Småvilt el. Älg och Björn el. Älg och småvilt el. bara Älg. Som Du ser så finns det 5 olika alternativ att välja på.

Publicerat

Hur lång norrut vill du fara?

Publicerat
  • Författare
Hur lång norrut vill du fara?

Ja V-70´n får man ju i några liter i och sen har jag ju statoil kort, fast det beror ju på hur långt det är mellan mackarna *over there* ;)

Tilläggas skall att jag ej är ute efter mark som sådan utan endast jaktarrende. Sedan kan det ju också bli aktuellt med byte av jakt, har tex en kille i vårat jaktlag här nere som jagar i Älvdalen och varje år kommer ett gäng därifrån och jagar rådjur med oss.

Publicerat
Ja V-70´n får man ju i några liter i och sen har jag ju statoil kort, fast det beror ju på hur långt det är mellan mackarna *over there* ;)

Tilläggas skall att jag ej är ute efter mark som sådan utan endast jaktarrende. Sedan kan det ju också bli aktuellt med byte av jakt, har tex en kille i vårat jaktlag här nere som jagar i Älvdalen och varje år kommer ett gäng därifrån och jagar rådjur med oss.

Den östligatse Statoilmacken är Haparanda och seda norr ut vet jag inte. Ser Dú inte det på Stoils hemsida? ;)

http://www.statoildetaljhandel.se/FrontSer...mp;showMenu=0_4

;D

Publicerat
om man inte är markägare till ett mindre hemman men det måste vara större än 5ha

Det där kan jag berätta att det inte håller i rätten , mitt VVO har testat och det blev jakträtt på en tomt på 0,6ha gräsmatta , :o

Publicerat
Det där kan jag berätta att det inte håller i rätten , mitt VVO har testat och det blev jakträtt på en tomt på 0,6ha gräsmatta , :o

Jaha, men så är det hos lagen här uppe. Dom har sina stadgar som är skapade långt innan Du var påtänkt och innan jag bodde här uppe.

Publicerat
Jaha, men så är det hos lagen här uppe. Dom har sina stadgar som är skapade långt innan Du var påtänkt och innan jag bodde här uppe.

jo så var det hos oss oxå men domstolen tyckte annat  >:(

Publicerat
jo så var det hos oss oxå men länsrätten tyckte annat  >:(

Har chans att skaffa fram en kopia på domen? Det skulle vara intressant att läsa deras motivering.

:D

Publicerat

motiveringen var väl typ att det var jaktbar mark . och då ska man tänka på att det står en stuga på markplätten oxå ,  :o  jag tycker naturligtvis att domen är åt h-vette >:( 

Publicerat
  • Författare

Nu var det ju så att jag ej frågade efter hur mycket mark man ska ha för att ingå i ett vvo.... ::)

Om vi skulle hålla oss till ämnet. :)

Publicerat

>mickel

Ser inget större problem med att du skall hitta septemberjakt OM du har någon släkting, kamrat eller annan naturlig "fot i dörren"!

Jaktlaget och lagen kring oss i östra Jämtland brukar ha platser lediga nästan årligen.

/Vänligen

Publicerat
Nu var det ju så att jag ej frågade efter hur mycket mark man ska ha för att ingå i ett vvo.... ::)

Om vi skulle hålla oss till ämnet. :)

Dom flesta lagen el. VVO kräver mellan 75-100 ha och vissa upp till 200 ha / jakträtt här i Norrbotten.  :D

Publicerat

Hej vist fins det jakt mark på älg här uppe men det kostar ca.4000.sek året på 25.000 hektar

då blir man till delad en mark,dom är upp delad i 7 jaktlag på dom 25.000 hektaren då kan man välja lag. småvilt jagar man över hela området älg på en ruta på.ca4000.hektar MVH.LO.johansson

Publicerat
Hej vist fins det jakt mark på älg här uppe men det kostar ca.4000.sek året på 25.000 hektar

då blir man till delad en mark,dom är upp delad i 7 jaktlag på dom 25.000 hektaren då kan man välja lag. småvilt jagar man över hela området älg på en ruta på.ca4000.hektar MVH.LO.johansson

Är det genom skogsbolag man arrenderar då?

Om måste man inte vara boende i kommunen i så fall?

??? ??? ???

Publicerat

Hej det är privata marker man måste ha hundra hektar som man arenderar upp av mark ägare ::)

men har du egna marker så får du gå på lilla.2 hektar ;D MVH.lo johansson ps.till mark ägarfonden

och statliga liger på 1050.sek för vuxen älg kalv gratis :P  ::)FÄLLAVGIFT

Publicerat

Statoil finns ända upp till Karesuando och så mycket längre än så kommer du inte med bil efter Sveriges gränser  ;)

Dom säljer även jakttillbehör och ammunition av alla de slag  ;D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har ringt på annonser varenda dag kors och tvärs, endera ska dom ha tiotusentals kr för en vecka eller så är platserna tillsatta...bah.. :(

Ingen som vill förbarma sig över en jaktsugen upplänning som så gärna vill komma norröver och andas lite frisk luft? ;)

Publicerat

>mickel

Har du kollat denna som jag la in?:

"2006-08-21 21:13:08.0

Älgjakt

Vill du jaga älg i Hammarstrand i september. Plats i jaktlag erbjudes. Ring så får du mer information.

Sven Witt, 08-612 35 56

Stockholm"

/Vänligen

Publicerat

Här kring Piteå finns det gott om mark att arrendera. Jag arrenderade själv i en by utanför Piteå när jag bodde i centrum. Jag har fortfarande kvar det arrendet för att komma åt sjöfågeljakten. Arrendet kostar 300:- /år. Vill man då jaga älg så får man köpa in sig i slakteriet och det är en engångskostnad på 500:- sedan kostar jaktkortet 700:- (tror jag) och då får du jaga älg, björn och småvilt (björn är det mycket glest med). Dessa priser stämmer ganska bra även i andra byar här omkring. Att skaffa ett arrende brukar inte vara några problem. Boende fixar sig alltid, jag har tex. en stuga på gården med självhushåll där du får bo så kan du komma och gå som du vill. Är pitebygden intressant så hjäler jag gärna till att skaffa fram lite namn och nummer.

MVH, Peter

Publicerat
  • Författare

Hylsan> yes men den var tillsatt, tack ändå för tipset :)

Peter> Piteå blir lite långt, kan tänka mig jämtland och därikring

Publicerat

I jämtland hittar du juh ingen frisk luft =)

Publicerat

Jämtland?? Kallar nu Jämtland norröver!? Det ligger ju ner mot skåne  ;) ;D

Publicerat

Jämtland är det ens i övre halvan av Sverige. ;D :) ;D :) ;D :)