Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårbock -13

Featured Replies

Publicerat

Hej jonsson i kan køre sammen 4 m/k så ligger jeg mark og kojer til du behøvs ikke at slæbe din med,har husvogn til at sove i :woot:  :yes: kalle..

Tack för erbjudandet Kalle, men jag får ta och tacka nej just nu i alla fall. 

Jag ska fundera på ditt erbjudande iaf.

Var jagar du i södra Sverige? 

• Svar 106
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev en för mig ikväll

• Blev den här idag =)

• Ähh, klipper in filmsnutt från en bockjakt för några år sedan (som jag gjort några gånger tidigare på detta forum ). Mbbohman filmade. Tycker den i alla fall återger stämningen och känslan i just vår

Posted Images

Publicerat

Tack för erbjudandet Kalle, men jag får ta och tacka nej just nu i alla fall. 

Jag ska fundera på ditt erbjudande iaf.

Var jagar du i södra Sverige? 

det er ved lessebo mellem vexsø og kalmar, behøver ikke være lige nu, men i august der skal jo planeres tid kalle.

Publicerat

Hej Kalle!

Ok! Jag har ca. 280 mil tur o retur med bil dit och det är lite i mesta lagret att åka för att vaka på gris.

Jag skulle i och för sig kunna flyga ner men då måste jag ordna med transporter till o från flygplats.

Tack för erbjudandet men jag får tacka nej tack ändå till ditt erbjudande.

Publicerat

Tyvär ingen vårjakt på bock för mig då VVO´t beslutat om att dom är fredade på våren här, det är en för glen stam just nu för att det ska vara försarbart med jakt på dom nu. Men det skulle ha varit trevligt att ge sig ut o smyga till passet och vänta på Bocken.

Publicerat

Det komma inte ut några rådjur alls för mig imorse men jag får skylla på den hårda vinden. :tongue:

Publicerat

Här var oxå tomt, skyller även jag på vinden men det kan ju vara så att det finns en anledning till att bocken blivit så stor.

Publicerat

Hade rådjur i pass, men det var fel djur och dessutom bestod kulfånget av två travhästar värda någon miljon styck  :wallbash: .

Nya tag längre fram...

Publicerat

Fullt med rådjur här. Sprutar bokstavligt talat ut ur buskarna nu på morgonen. Men enda avtryckaren som rördes var kamerans :) lycka till nu ni som har rå o får jaga vårbock!

Publicerat
  • Författare

Inget att skriva hem om, direkt....

Hade en bock som kom smygande bakom ryggen på mig i fel vind.

Nya tag i kväll!

/Må

Publicerat

Blåste som fan och den enda bocken ja såg va påväg hem i bilen :wallbash: Men de äe bara att ta nya tag :D

Skitjakt på er! 

Publicerat

Ryktena går att en viss Strävhår har krökt avtryckaren igen!! :D

Publicerat

Ryktena går att en viss Strävhår har krökt avtryckaren igen!! :D

Han har flyt isf grabben Uffe. :yes:  :cool:

Då är det bara att vänta o se. :thumbsup:

Publicerat

Tyvär ingen vårjakt på bock för mig då VVO´t beslutat om att dom är fredade på våren här, det är en för glen stam just nu för att det ska vara försarbart med jakt på dom nu. Men det skulle ha varit trevligt att ge sig ut o smyga till passet och vänta på Bocken.

Du kan ju alltid påpeka att de bryter mot VVO lagen när de hittar på sådana saker.

Publicerat

Du kan ju alltid påpeka att de bryter mot VVO lagen när de hittar på sådana saker.

Ja visst kan han göra det men sedan beror det på hur stor stam som finns i AC. 

I vårat vvo (Bondersbyn, Kalix) så har vi maximerat avskjutning till ett valfritt rådjur/jägare och år.

Vill vi ha en någotsånär livskraftig stam på den här breddgraden så får man tänka sig för både en och två gånger.

Detta var ett enhälligt beslut bland alla jägarna o närvarande markägare. :thumbsup:

Publicerat

Vad beror det på tror du att ni har lite rådjur?

Vi har två vargflockar, tre lodjur massa räv och en jaktkamrat som skjuter rådjuren så fort dom sätter klöven på marken.

Publicerat

Ja visst kan han göra det men sedan beror det på hur stor stam som finns i AC. 

I vårat vvo (Bondersbyn, Kalix) så har vi maximerat avskjutning till ett valfritt rådjur/jägare och år.

Vill vi ha en någotsånär livskraftig stam på den här breddgraden så får man tänka sig för både en och två gånger.

Detta var ett enhälligt beslut bland alla jägarna o närvarande markägare. :thumbsup:

Ja är alla med på det så är det ju en överenskommelse. Sen kan man ju alltid ha rekommendationer. :)

Jag brukar göra så att jag satsar hårt på predatorjakt och andra viltvårdsåtgärder. Då kan man sen med gott samvete skjuta några rådjur :) 

Publicerat

Vi har två vargflockar, tre lodjur massa räv och en jaktkamrat som skjuter rådjuren så fort dom sätter klöven på marken.

Ok Tack!

Publicerat

Ja är alla med på det så är det ju en överenskommelse. Sen kan man ju alltid ha rekommendationer. :)

Jag brukar göra så att jag satsar hårt på predatorjakt och andra viltvårdsåtgärder. Då kan man sen med gott samvete skjuta några rådjur :)

Visst är det det och då speciellt när inte stammen är så stor.

2011 sköts det 2 bockar. Förra året vet jag inte ännu.

Ja visst kan man göra så också.

Publicerat
  • Författare

Förstår inte vad ett förbud mot vårjakt efter bock har med förvaltning att göra. Är det förvaltning som avses kan man väl fundera på hur man bedriver hundjakten.

Men det är en annan fråga och en annan tråd........... ;-)

Sitter (på muggen) och laddar inför kvällens sittning. En polare spottade två bockar i går kväll. Ska försöka nypa den lilla av dessa.

:-)

Sonen följer med som filmare.

/Må

Publicerat

Med tanke på förvaltningsrättens dom kan vi lika gärna skjuta alla vi ser, varför spara nån stam till vargfoder, samma gäller älg, hjort och allt ätligt vilt. Det enda jaktbara matvilt som kommer att finnas är vildsvin för dom vågar sig inte varguslingarna på. Jag blir alldeles matt, tur man är gammal, stackars de yngre jägarna.

Publicerat

Med tanke på förvaltningsrättens dom kan vi lika gärna skjuta alla vi ser, varför spara nån stam till vargfoder, samma gäller älg, hjort och allt ätligt vilt. Det enda jaktbara matvilt som kommer att finnas är vildsvin för dom vågar sig inte varguslingarna på. Jag blir alldeles matt, tur man är gammal, stackars de yngre jägarna.

Ah, du vill svälta ut gråben och se om den går till angrepp på en människa el. om den går lös på all tamboskap.

Publicerat

Passade igår kväll och i över en timme så hade jag en get på 60-80 meter som betade :) Far ut ikväll igen å hoppas på att bocken visar sig istället! :D Skitjakt på er!

Publicerat

Kvällens övningar, in på 20-25m på två getter i gynnsam vind, ingen bock i sikte.

Publicerat

Ni lyckliga råbocksjägare - här sitter man och tråkar utan bockjakt...

Nej, jag är inte bitter. :smile:

Men ni kanske har lite bilder att smälla upp som kan glädja oss andra. :smile:

Publicerat

Ni lyckliga råbocksjägare - här sitter man och tråkar utan bockjakt...

Nej, jag är inte bitter. :smile:

Men ni kanske har lite bilder att smälla upp som kan glädja oss andra. :smile:

Sotis kompis??? :wink:  :whistling:

Ja, det var väl det jag trodde. Du får väl hitta på annat att jaga då. :thumbsup: