Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
lsjonsson

Vad har Ni för knivar och buköppnare med Er?

Recommended Posts

Mad Mike
Mr Mauser, jag kan också förså att du inte se nyttan av något du aldrig provat, märkligt att argumentera emot något man aldrig ens använt :D Kanske det är dags att prova något nytt, vem vet den kan fungera bättre än du tror ;)

Det har du helt rätt i,vilket jag även ger uttryck för i den delen av mitt inlägg som du inte citerar.

Jag har dock inte kommit till skott än,får nog skaffa mig en buköppnare för att prova så jag vet vad jag pratar om :)

/Micke

Jabbe
Det har du helt rätt i,vilket jag även ger uttryck för i den delen av mitt inlägg som du inte citerar.

Jag har dock inte kommit till skott än,får nog skaffa mig en buköppnare för att prova så jag vet vad jag pratar om

Jag såg det också men utöver att "öppna benen" så tycker i alla fall jag att med rätt buköppnare så funkar den bättre än en vanlig kniv även när man ska ta ur viltet. ;):D :D

Skickar en bild på några knivar ur min arsenal.

Den översta kniven använder jag till allt från grillpinnar till att rensa fisk och flå älg med.

Mellankniven (i mina ögon rätt buköppnare) är min fars variant på "EKA kniven" den är lite vassare i eggen och skär som en vanlig kniv, funkar perfekt då man är inne i älgen och skär bland vom och tarmar samt att den är hyfsat enkel att slipa.

Den nedre kniven är nu förpassad till ryggsäcken och används endast vid flåning, använde den tidigare även som buköppnare men tycker att den lämnar för mycket avskuret hår efter sig.

post-154-1167669288_thumb.jpg

Guest Klabbarparn

Här var det också fällkniv (Gerber Gator). Praktisk att ha med och lätt att hålla ren. Dessutom har den tillräckligt rejält handtag för mina händer (modell dasslock ::)) och lagom långt blad (för samma händer) så att den är smidig att hantera för urtagning.

Än så länge tycker jag att den är lätt att hålla skärpan på också. Får se vad som händer längre fram om jag måste slipa om den eftersom bladet är konkavt ned mot eggen.

Glömde tillägga att jag inte går ut utan att ha med en liten fällsåg också för att röja sly & sånt...

krille j

Har med mig 2 knivar när jag är ute o jagar en liten eka fällkniv,och en model stor kniv som är bra att skära korv o kvista med om det är nå ris ivägen i skjutgatorna! Lilla kniven går bra att öppna en vuxen älg med o ta ur tycker jag,

Mora 2000 hade jag tidigare mycket bra kniv,  men det tyckte inte jaktkompisarna

Ari

din modell stor är ju ännu störe änn en mora 2000 ;D

vad spelar det för roll vad kompisarna tycker?har själv en mora 2000 tycker den skär fint i falukorven,å den är billig eftersom jag brukar tappa bort knivarna efter ca 2 år.

Guest Telgetok

Ett tag hade jag dåndimpen i att skaffa mej sameknivar av olika storlekar,så jag har ett antal av dessa hemma i olika lådor och skrymslen. Kan säja att jag använder 2 sameknivar,en som är liten och en annan som är lite större,helt beroende på vad som skall jagas för dagen. Fast generellt sett är nog mina knivar jag använder rätt så små/korta.

Jag har en buköppnare tror jag,,det finns i alla fall nått som ligger i en av ryggsäckarna på dess botten,tror jag testat den en eller två gånger,men kände genast att det inte var nåt för mej.

Ja,sen skjuter jag inte så mycket djur,så jag har faktist tiden att hjälpa till med pek o långfinger om det skulle knipa.

Vore bättre om man uppfann nått som drog ut räntan utan att man blev blodig om klockan ;D

krille j
din modell stor är ju ännu störe änn en mora 2000 ;D

vad spelar det för roll vad kompisarna tycker?har själv en mora 2000 tycker den skär fint i falukorven,å den är billig eftersom jag brukar tappa bort knivarna efter ca 2 år.

Det är gubbarna i hpda som tycker den är för stor o vädelös! Men nu har jag en större kniv så alltid retar det nån!

Rodent

Kör med en Brusletto Falken, har bara haft den ett halvår men verkar skitbra.

Någon som har ett grymt "bryne" att rekomendera?

dptrapper

Jag har en viktorinox hunter som även har buköppnare.

Dock förstår jag inte vitsen med buköppnare annat än att man lätt skär sig på dem. :D

Iof kanske man kan peta naglarna med dem :o

asm

Eka swingblade, världens bästa kniv

sen har jag en "vanlig" Eka fällkniv i ryggsäcken som man kan skära korv och torkat renkött med.

streif

Jag har några köpes jakt knivar och en buköppnare men den enda som jag använder är en kniv jag gjort själv. Den kniven är med nästan så fort man går utanför dörren. Vid jakt tar jag med buköppnaren men glömmer oftast bort att använda den.

Kolstål blad som är väldigt lätt att hålla vasst. Läderslida och i skaftet är det älghorn och rönn.

post-1877-1208878993_thumb.jpg

post-1877-1208879007_thumb.jpg

Hylsan

Tror jag tipsat om denna tidigare ;)

Visst, det känns lite avigt i början, lite annorlunda tänk men efter en stund fattar man finessen...

En nackdel, man bör slipa ner "knoppen" på nersidan där svart möter, den skaver rätt illa!

sprettern_hvit_t3.jpg

Slaktar

vanlig victorinox kött kniv cirka 15cm är nog bästä dom användar vi i arbeit.victorinox Bouneri är bra model.tekniken är viktigast int knivens märk och model :angry:

Milner

En liten Jaguar fällkniv för öppning och urtagning.

Ska bytas mot en MTech till hösten.

Brusletto Falken till flåning.

Fick den i julklapp av min fru för några (ca10) år sedan.

Visst är det kul med knivar.

Mvh

crowfear

Jag har turen att ha en svärfar som är knivmakare, bla...

Så jag har väl en 200-300 knivar att välja mellan, men dock har jag några favoriter som alltid hänger med ut, och dessa har korta kolstålsblad, den ena är väldigt rund i spetsen, och den andra betydligt spetsigare, dessa skärps snabbt upp med ett diamantbryne direkt på plats.

Har också Gränsfors minsta yxa i ryggan, ruskigt bra skärpa som håller, suverän till sly och allt annat som man tänkas behöva en liten yxa till, och är så smidig att man kan ha den i benfickan på jaktbrallorna om man vill.

Mvh

streif

Har också en Gränsfors i ryggan. Riktigt bra yxa som duger till allt från slakt till fin snickra. Många rådjurs nackar som fått smaka på den.....

Rodent

Blev så sugen på köpa en till jaktkniv att det blev en EKA H8 idag. Brusletto Falken är dock kvar.

Kaka på kaka?

aasa

Om man passar älg tycker jag det känns minst lika enkelt att undvika att skära i hinnorna om man bara vänder på kniven så bladet pekar uppåt, hållandes i handtaget med knivsryggen vilande mot underarmen och pekande mot armbågen. Hoppas det var förståeligt.

Så liksom drar man upp ett veck, skär av en bit skinn och så bara ner med hela handen. Handryggen ligger mot bukhinnorna och skinnet klyvs fint mot kniven. Tar några sekunder bara. Förstår inte hur det skulle kunna göras enklare med buköppnare, däremot har jag inte passat nästan nå annat pälsvilt så om det tiger jag.

;)

asm

Ni får säga vad ni vill, men jag tycker aldrig det har varit så lätt att passa en älg som som med ekas swingblade.

att vända kniven "uppochner" fungerar, men då ska man in med skjortan bland hinnor (och blod)

Sen har jag ekas slaktsett i bilen, där finns oxå en buköppnare som ser likadan ut, perfekt att lägga flåsnitt med.

Nu låter jag som en försäljare för Eka, men det är jag inte, jag jobbar på Bageri ;)

men jag har haft Moras "krok-buk-öppnare" och den är skit.

även passat ett otal älgar med bara kniv, det fungerar, men är man minsta osäker så tar det bra mycket längre tid än om man har en buköppnare.

aasa

Ja, de är säkert bra grejer, skulle väl vara lite onödigt att göra dem annars. :blink:

Jag tycker det är okej att kavla upp ärmen och dra på bara, man rör ändå bara i vomen som ju ska bli kråkmat i alla fall. Lite smutsig blir man förstås.

Kråkan
där har ni om ni vill ha BRA http://www.roselli.fi/

Ja nog kunde han då ta betalt! !! ;)

Jag gör själv knivar och skulle väl inte sätta en köpeskniv i bältet om det nu inte var en annan knivmakare som gjort den. Tycker personligen att en handgjord kniv är betydligt mycket trevligare än en fabriksgjord kniv och det inte enbart för att jag gör knivar själv. Det är ju ingen känsla att ha en Gerber, Mora, eller Fällkniven med sig när man går ut. En riktigt fin handgjord kniv kan man ju sitta och titta på mellan varven då det inte händer så mycket på älgpasset.

Bara höra av er om ni är intresserade! Ari är stolt ägare av en av mina alster! :lol:

Hipshot

Har en hyfsad hög både hemmagjorda och mer eller mindre fina köpeknivar liggandes hemma men jag har svårt att motivera mej att använda dem faktiskt. Hittade för många år sen i ett dödsbo en kniv från Frost, ser ut som en vanlig enkel snickarkniv som man köper för 15 kronor på närmsta byggvaruhus typ men bladet...

Det är ett lite bredare kolstålsblad av någon sort och den kniven är bara bäst! Enda kniv som jag på allvar är rädd om faktiskt, när jag förra hösten förlagt den så kändes det inge bra alls att vara i skogen men så hittade jag kniven lycka lycka!

Stålet går att få patetiskt vasst och jag tycker den håller skärpan riktigt bra! Den duger att sticka gris med tom trots att bladet inte är speciellt långt.

Kollade på en kniv/buköppnare på mässan som Jansson köpte, den såg trevlig ut helt klart men jag tycker min funkar med..

Mvh!