Publicerat Augusti 15, 201312 yr Enklast är ju att med pocketböcker eller motsvarnand enkelt stabelbart material bygga upp till lagom höjd, 21+4-5 cm ie runt 26 cm lär vara hanterbart, men går det över 30 blir det kälkbacke av ligg positionen. Mina atlas bygger 17 eller 18 cm, mina harriskopior är låga, dvs 16-24 cm, för mig som klen östgöte fungerar det bra. /Christian
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Klämde på dessa idag, verkar bra, avstod köp då jag inte har Uncel Mike´s remfästen, får la skaffa sånna först kanske
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Jag köpte ett par av Biltemas låga för att testa. De är allt för höga för att jag skall ligga bra men fortfarande låga om man måste över gräset på bockjakten. Min erfarenhet (även om den inte på långa vägar kan mäta sig med Christians) är att liggande skytte är svårt vid praktisk jakt, om man inte hittar en helt kal yta att ligga på. Tvåbent skjutkäpp och stabilt ryggstöd så kommer man upp i den nivån man ofta behöver för fri sikt- och skottlinje med ett stöd som är riktigt bra med lite övning. Biltemas stöd är inte tiltbara, det hämmar mer än man tror, om man är van tiltbara stöd. De är utmärkta om man vill testa bukskytte, men jag är av den fasta övertygelsen att man ska testa stöden innan jakt, oavsett vilka stöd det är. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Ler- den frågan var det ingen som ställde, dvs går det att hitta lägen för att i liggande ställning ta skott på vilt, det kräver en stor planering för jakten eller en stationär jakt alternativt. I övrigt har Markus rätt i väldigt mycket, att komma ihåg är att lutar pangen mer än 2-3 grader, dvs det som är synbart har det påverkan på träffläget på så korta avstånd som 70-80 meter, på 100 meter börjar det bli påtagliga skillnader, luta pangen 5 grader och ta ett skott på 100 meter, du lär miss en lerduva eller ligga precis i kanten på den jmfr med att ha en garanterad träff om pangen hade varit rak. Det är inget fel med ryggsäck som stöd i ligg och skjutkäppar i stå eller knä/sitt, men kom ihåg att träna med dem först. /CHristian
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Jag slog till på en Bipod hos Jula. 495 kr, och den är tiltbar Kommer duga gott dom få ggr per år jag ska använda det Sent from my HTC One S using Tapatalk
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Jag funderar på att skaffa biltemas höga stöd. Men blir 33cm som den har som lägst för högt för liggande skjutställning? Ett sånt stöd är användbart i maxhöjd, med lite annan teknik: du får ligga som en banan och bära upp överkropp samt kolv på armbågarna. Det går att skjuta riktigt tätt bara man är noggrann, jag har själv placerat mig väl på ett par fälttävlingar med höga Harris pga tillfälliga nackproblem. Ställningen är jobbig som faan för armbågar och rygg men den funkar. Iom att man kommer lite längre ned på bakkappan så minskar också skillnaden i träffläge gentemot knä och stå. -- Mats
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Det har inte blivit något inköp än. Har istället börjat överväga att skaffa något vettigt skjutstöd med 1 eller 2 ben som kan avvändas stående och sittande när man står på pass.