Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vettig optik

Featured Replies

Publicerat

Undrar om någon skulle kunna lista upp vettiga märken på kikarsikten, några finns väl utöver de topp 3?

Publicerat

Helia,Docter,Meopta,Bushnell Elite,Leupold,Burris,Weaver grand slam,Vortex,Trijicon. 

Bara några, men det är ett litet urval med ok optik, givetvis med skiftande kvalitet och pris.........och utan inbördes rangordning.

Publicerat
  • Författare

Är bra att veta om man försöker handla nått begagnat och bra istället för att köpa nått nytt billigt som är skit.
tack

Publicerat

Personligen så tycker jag att Khales/Helia lätt kvalar in bland de bästa.

Dock är t.ex. Zeiss bättre på att göra reklam...  ;)

Publicerat

Personligen så tycker jag att Khales/Helia lätt kvalar in bland de bästa.

Dock är t.ex. Zeiss bättre på att göra reklam...  ;)

Inte bara reklam, de bjuder på de bästa gratisjakterna för journalister o återförsäljare oxå. :yes:

Publicerat

nikon

Publicerat

Det beror ju lite på vad du är ute efter, vortex tex är mycket bra kikarsikten men mörkervärdena är kass!

lika med leupold dom har jättebra garantier men sisådär mörkervärden!

högförstorande eller drev sikte?

dag eller nattjakt?

ska du ha allt så blir det dyrt för att få bra skit!

NR 1000( :woot: )

Publicerat

Om man tittar ur ett förenklat, jaktligt perspektiv finns det två saker att ta hänsyn till:

1) Mekanisk tillförlitlighet: fast träffläge och pålitliga justeringar

Ett absolut krav, och ett som uppfylls av alla Weaver, alla Leupold, Vortex från Diamondback och upp, Bushnell Elite, de flesta Nikon, nyare Sightron från SII och upp, alla Nightforce, alla March m.fl. utöver samtliga idag aktiva europeiska fabrikat.

2) Optisk kvalitet: främst med avseende på lågljusegenskaper men även viktigt vid skott mot små mål i svåra miljöer (fågeljakt m.m.)

Helt oviktigt för traditionell älgjakt, men för skymnings- och nattjägaren är det svårt att kompromissa bort. I den här ligan finns det två distinkta läger:

a) Toppklassen: Zeiss, Schmidt u. Bender, Swarovski och Helia - utan inbördes ordning, då olika modellserier och individuella exemplar uppvisar stora skillnader. Den enda av dessa tillverkare som förtjänar topplacering med samtliga modellserier är Helia, som har en mycket hög lägstanivå.

b ) De-nästan-lika-bra-till-iaf-bättre-än-jänkekikar-klassen: Docter, Meopta, Karl Kaps och Nikon - även här utan inbördes ordning. Hit kan i vissa avseenden också March och Nightforce räknas, om än de huvudsakligen är skyttekikare - speciellt NF.

Därtill ska nämnas att vissa produktserier från toppklassens namn (ex.vis Zeiss Duralyt och Swarovski Z5) hör hemma här, liksom att vissa i denna klass (ex.vis Docter Unipoint ur vakperspektiv) i vissa avseenden, men inte alla, kan konkurrera med den absoluta toppen.

Trijicon och Burris ska däremot inte nämnas som annat än dåliga exempel i en kvalitetsdiskussion, precis som vissa äldre européer (ex.vis Nickel): att optiken är schysst hjälper inte när mekaniken är usel.

-- Mats

Publicerat

Om man tittar ur ett förenklat, jaktligt perspektiv finns det två saker att ta hänsyn till:

1) Mekanisk tillförlitlighet: fast träffläge och pålitliga justeringar

Ett absolut krav, och ett som uppfylls av alla Weaver, alla Leupold, Vortex från Diamondback och upp, Bushnell Elite, de flesta Nikon, nyare Sightron från SII och upp, alla Nightforce, alla March m.fl. utöver samtliga idag aktiva europeiska fabrikat.

2) Optisk kvalitet: främst med avseende på lågljusegenskaper men även viktigt vid skott mot små mål i svåra miljöer (fågeljakt m.m.)

Helt oviktigt för traditionell älgjakt, men för skymnings- och nattjägaren är det svårt att kompromissa bort. I den här ligan finns det två distinkta läger:

a) Toppklassen: Zeiss, Schmidt u. Bender, Swarovski och Helia - utan inbördes ordning, då olika modellserier och individuella exemplar uppvisar stora skillnader. Den enda av dessa tillverkare som förtjänar topplacering med samtliga modellserier är Helia, som har en mycket hög lägstanivå.

b ) De-nästan-lika-bra-till-iaf-bättre-än-jänkekikar-klassen: Docter, Meopta, Karl Kaps och Nikon - även här utan inbördes ordning. Hit kan i vissa avseenden också March och Nightforce räknas, om än de huvudsakligen är skyttekikare - speciellt NF.

Därtill ska nämnas att vissa produktserier från toppklassens namn (ex.vis Zeiss Duralyt och Swarovski Z5) hör hemma här, liksom att vissa i denna klass (ex.vis Docter Unipoint ur vakperspektiv) i vissa avseenden, men inte alla, kan konkurrera med den absoluta toppen.

Trijicon och Burris ska däremot inte nämnas som annat än dåliga exempel i en kvalitetsdiskussion, precis som vissa äldre européer (ex.vis Nickel): att optiken är schysst hjälper inte när mekaniken är usel.

-- Mats

Du nämner burris som något dåligt och nikon som något bra? FF2 eller Buckmaster? :)

Det här kan man gå igenom mycket om.

Jag tycker du ska läsa denna tråd från grannforumet. Jag hoppas inte att admins/mods tar illa upp av att jag länkar dit!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038&hilit=optik

Publicerat

Ska du köpa ett sikte rekommenderar jag ett vortex viper pst eller ett helia. För bättre mörkeregenskaper faktiskt ett meopta.

Publicerat

Jag tycker du ska läsa denna tråd...

Har du läst den?!? Jag torde väl ha 10-15 inlägg i den...  :wink:

-- Mats

Publicerat

Ska du köpa ett sikte rekommenderar jag ett vortex viper pst eller ett helia. För bättre mörkeregenskaper faktiskt ett meopta.

menar du att meopta har bättre mörkeregenskaper än Helia?

alla tre är ok men helian toppar helt klart!

Publicerat

Helian är inte med och helian och meoptan är likvärdiga på natten i princip. Dock finns det inget som klår ett swarovski på dagen! Som att titta genom ingenting! Sitter ett på sakon

Publicerat

Filip åsikter är alltid bra, en fråga hur många S&B modeller/Hensoldt modeller och Swarovski har du använt/tittat i? Det är alltid intressant o relevant när det meddelas recensioner av optik att känna till dennes erfarenheter. Christian

Publicerat

Helian är inte med och helian och meoptan är likvärdiga på natten i princip. Dock finns det inget som klår ett swarovski på dagen! Som att titta genom ingenting! Sitter ett på sakon

Inte i mina ögon iallafall!

isåfall har du testat en väldigt bra meopta och en väldigt dålig helia!

Helian är det skarpaste just nu tätt följt av zeiss ht och z6i, meoptan är en bra bit efter men till ca halva priset!

Jag kan inte sätta in s&b men gissar att den också är vassare än meoptan!

Meoptan är bra men går inte att jämföra med toppen!

Dock tycker jag att meopta 1-4x22 är det som jag skulle kunna skjuta med båda ögonen öppna(1ggr)

Publicerat

Inte i mina ögon iallafall!

isåfall har du testat en väldigt bra meopta och en väldigt dålig helia!

Helian är det skarpaste just nu tätt följt av zeiss ht och z6i, meoptan är en bra bit efter men till ca halva priset!

Jag kan inte sätta in s&b men gissar att den också är vassare än meoptan!

Meoptan är bra men går inte att jämföra med toppen!

Dock tycker jag att meopta 1-4x22 är det som jag skulle kunna skjuta med båda ögonen öppna(1ggr)

Jaha just så :) tyckte meoptan var vassare. Men mest logiskt är väl att helian är det jo. Skjuter med båda ögon öppna förutom när jag skjuter säl eller tavla.

Publicerat

Filip åsikter är alltid bra, en fråga hur många S&B modeller/Hensoldt modeller och Swarovski har du använt/tittat i? Det är alltid intressant o relevant när det meddelas recensioner av optik att känna till dennes erfarenheter. Christian

Helt rätt!

man kan inte dömma en kikare/märke genom att titta i en (1) och kanske dessutom i någon modell/storlek som man själv inte är ute efter.

Sen en mycket viktig aspekt är hur man själv upplever ljusstyrka, kontrast etc. det är helt inviduellt på användarens ålder, ev synfel och liknande.

det enda som går att säga är ljustransmissionen vid en viss våglängd på ljuset vilket är mätbart.

det som funkar bäst för mej kanske inte är optimalt för någon annan. det som är säkert är att man får ungefär vad man betalar för!

väljer man zeiss, swarovski, S&B så får man "top of the line" och kan alldrig jämföras med meopta, nikon eller annan i den prisklassen.

det som man kan fråga sej själv är om priset är värt det "lilla" extra om det är 5 min eller 30 min längre kan bara användaren svara på.

Köper man ett sikte för ca 5-6 tusen och klagar på ljusinsläpp eller annat då är det inte siktets fel man har helt enkelt inte öppnat plånboken mer för bättre förutsättningar.

Ett alternativ att komma ner lite i pris är att köpa beg eller varför inte obelyst

Publicerat

Såg först nu att du skrivit ^^ Är du ironisk när du säger att mina åsikter är bra? :) En del kikare har jag tittat genom men antagligen inte lika många som ni har :) jag trivdes med meoptan i mörker iallafall! Medans vad jag förstått från dom på äventyret åland där dom testat betydligt flera att Docter är det  bästa... 

Publicerat

Jag sitter faktiskt och tittar i ett swarovskisikte just nu. z6an 3-12x56... Och jaa det börjar väl skymma lite smått men aldeles för lite för att jag ska säga. Jag vet faktiskt inte! Har i huvudet att jag tyckte meoptan var ritkigt bra  :wacko:

Publicerat

Helt rätt!

man kan inte dömma en kikare/märke genom att titta i en (1) och kanske dessutom i någon modell/storlek som man själv inte är ute efter.

Sen en mycket viktig aspekt är hur man själv upplever ljusstyrka, kontrast etc. det är helt inviduellt på användarens ålder, ev synfel och liknande.

det enda som går att säga är ljustransmissionen vid en viss våglängd på ljuset vilket är mätbart.

det som funkar bäst för mej kanske inte är optimalt för någon annan. det som är säkert är att man får ungefär vad man betalar för!

väljer man zeiss, swarovski, S&B så får man "top of the line" och kan alldrig jämföras med meopta, nikon eller annan i den prisklassen.

det som man kan fråga sej själv är om priset är värt det "lilla" extra om det är 5 min eller 30 min längre kan bara användaren svara på.

Köper man ett sikte för ca 5-6 tusen och klagar på ljusinsläpp eller annat då är det inte siktets fel man har helt enkelt inte öppnat plånboken mer för bättre förutsättningar.

Ett alternativ att komma ner lite i pris är att köpa beg eller varför inte obelyst

Du kan ju få ett riktigt dugligt sikte för 5-6 tusen men då med fast zoom! Har fast zoom på min .222magnums vaksikte och tycker det funkar :) Är väl mindre krävande glas med fast zoom.

Publicerat

Orsaken till att jag sa vortex viper pst är ju för att det är så prisvärt. Inget annat.

Publicerat

Du kan ju få ett riktigt dugligt sikte för 5-6 tusen men då med fast zoom! Har fast zoom på min .222magnums vaksikte och tycker det funkar :) Är väl mindre krävande glas med fast zoom.

Japp du har så rätt så!

Det var en del jag ville ha fram som jag skrev. Samma sak skall jämföras med varandra har man hittat ett sikte som kostar sej  5000:- för 3-12x56 med belyst riktmedel så är det enligt min menig OMÖJLIGT att få det till samma kvalite/egenskaper som ett zeiss/swarovski eller S&B i 3-12x56 (ja S&B gör 2,5-10 och Z6i är upp till 15) om bägge är fabriks ur kartong.

Man kan "spara" mycket pengar om man väljer ett ex zeiss 8x56 och det är grym optik.

Det jag även ville få fram är att det går inte att säga vilket sikte som är "bäst!" av ovannämnda då samma sikte kan upplevas olika i kontrast/ljusinsläpp etc av två personer beroende på synfel, färgblind eller vanlig ålderdom.

Funkar vortex för dej och du tycker det är prisvärt och täcker dom behoven som du skall ha det till så skall du absolut skaffa det, du måste ju själv vara nöjd med och tro på det du skall använda.

Publicerat

Variansen mellan olika individer av samma fabrikat är förbluffande, påminns ständigt om detta i trådar om tuber, remmene 2010 testade vi optik, ett flertal sikten av exakt samma modeller erhöll påfallande skilda omdömen/poäng.

Jag är mer bekväm med att kommentera optik generellt snarare än specifikt med anledning av detta, vortex fungerar säkert till dag och banoptik/Christian