Publicerat September 4, 200619 yr Vore intressant att höra vad som inte funkade med oryxen. Själv så är jag kanonnöjd med oryx. Har dessutom tagit skott på älg i en del luriga vinklar, men aldrig sett nån tendens till att den inte skulla hålla måttet.
Publicerat September 4, 200619 yr Hej, till att börja med vill jag poängtera att det är väldigt intressant att höra om alla olika erfarenheter och slutsatser som vi har dragit av de erfarenhet som vi gjort i skogen genom åren. När det gäller konventionella kulor och haverier har jag varit med om två sådana, det första var min andra älg som jag sköt för 20 år sedan. Det var en liten pinntjur och min beväpning på den tiden bestod i 11.7 grams Vulcan i 800 m/s. Jag sköt på cirka 80-90m och kulan tog i bogbenet och "splittrades" så till vida att bara en mycket liten del av manteln gick in i bröstkorgen. Eftersom det var ett gångstånd gick tjuren bara lugnt vidare och jag kom inte till skott igen, 60 min senare sköt hundföraren tjuren med ett halsskott. Jag var givetvis skärrad över att tjuren bara gått vidare men när jag såg resultatet av mitt skott kom jag till slutsatsen att jag skjutit min sista Vulcan mot något levande väsen. Det andra kulhaveriet som jag upplevt var med 6.5x55 och alaska (även detta på sent 80tal ) min passgranne sköt på en älgkalv men varken han eller jag såg att den tecknade för skottet utan ko och kalv gick in i en liten gran tätning som fanns mitt emellan mig och min passgranne. Efter 5 minuter kom de utsmygande ur tätningen och jag kom till skott på kalven. När vi tog ur kalven kunde vi konstatera att hans alaska kula gått in emellan två revben utan att expandera och skadorna på den delen av lungorna var minimal. Dessa två händelser var det som gjorde att jag började intressera mig mer och mer för hur olika kulor fungerar. Jag har genom åren provat en massa olika konstruktioner och det finns enligt mitt sätt att se på saken ingen kula som är bäst på allt utan det handlar bland annat om vilket vilt du skjuter på, vilken utgångshastighet du har på kulan och hur kraftig kalibern är i förhållande till viltet. Alla kulor blir mer eller mindre kompromisser mellan de två olika extremerna, helmanteln å ena sidan som far rätt igenom viltet och bara lämnar ett kaliberstort hål efter sig och varmint kulan å andra sidan som fragmenteras direkt vid anslaget. I princip finns alla "normala jaktkulor" någonstans på skalan mellan dessa extremer, det är omständigheterna runt jakten och den egna preferensen som styr vårt val (eller möjligen påverkan från jaktkamrater och jaktlag ). Om vi bortser från träffar i centrala nervsystemet så dör viltet av att hjärt/lungregionen fär sådana skador att syresättningen av kroppens funktioner avtar och döden inträffar. Det resonemanget är vi nog alla överens om men sedan börjar andra faktorer komma in i bilden som till exempel flyktsträcka och köttförstöring komplicera bilden, i princip kan dessa båda faktorer sägas stå i direkt motsatsförhållande (om vi pratar om hjärt/lung skott). Ju större skadan är desto snabbare faller blodtrycket och viltet lägger sig, men vid rena lungskott ger de allra flesta kul/kaliber konstruktioner ganska måttlig köttförstöring varför det sällan blir något problem. Tar däremot skottet i bogen eller bogarna blir läget ett annat och köttförstöringen kommer att öka markant, om det är ett problem eller inte beror helt på hur du prioriterar. Att sätta kulan i bogen innebär att flyktsträckan som regel blir ganska kort men ett sådant skott kräver (enligt mig) en hårdare kula för att köttförstöringen skall bli acceptabel. Andra skjuter inte om de inte har en klassisk bredsida och kan sätta skottet i spjälstaketet, i det läget är utan tvekan en mjukare kula att föredra. För egen del tillkommer det dessutom det faktum att jag genom årens lopp genomfört ganska många eftersök och dessa ställer lite andra krav på kulorna. Under förra säsongen jagade jag en hel del med en dbs i 8x57 IRS som leverer en 196 grains Oryx i 730m/s, denna kombination har fungerat helt ok på drevjakt och vid jakt på rådjur (jag jagar inte rådjur med hagel) men eftersom en hel del av skottet på älg och gris inte gett genomslag vid klassiska bredsidor har jag inte längre dubbelstudsaren vid eftersök. Jag funderar därför på att justera in den med 180 grains kulor istället, tanken är att kunna alternera mellan 180 graisn TSX och Ballistic Tip beroende på situationen. Tyvärr har jag inte hunnit med detta projekt ännu utan även denna säsong kommer jag att köra med 196 grains oryx och den begränsning dessa innebär. För att sammanfatta allt svammel så är min poäng att det finns inte nån kula som är "bäst" utan det gäller att hitta en lämplig kompromiss för den jakt man själv bedriver. Man skall då väga in faktorer som vilket vilt man jagar, hur man jagar viltet (hundförare, passkytt etc...), vilken kaliber man använder, vilket håll kan man tänka sig att skjuta på etc... Att den ekvationen ser olika ut för olika jägare är väl närmast en sjävlklarhet varför vi förmodligen aldrig kommer att kunna vara överens men samtidigt lär vi oss en massa av egna och andras erfarenheter. Då spelar det ingen roll om du skjutit en eller ett hundra älgar vi lär oss alla så länge vi är kapabla att lyssna på andra och ta till oss ny information. Henrik
Publicerat September 4, 200619 yr Vore intressant att höra vad som inte funkade med oryxen. Själv så är jag kanonnöjd med oryx. Har dessutom tagit skott på älg i en del luriga vinklar, men aldrig sett nån tendens till att den inte skulla hålla måttet. För mig i cal 7x57Mauser så expanderade kulan mycket dåligt( i princip sopm en helmantel) vid ett rakt sidoskott med mycket långa flyktsträckor som följd. En kompis till mig fick 2ggr i cal 8x57Js vid rakt sidoskott mot vildsvin kulor som vinklade,den ena gick ut genom bröstbenet och den andra satte sig i bäckenet. /Micke
Publicerat September 6, 200619 yr Jag måste bara säga att jag ser inte förträffligheten med barneskulorna, tycker mest att dom verkar bete sig som en helmantel. Känns som allt detta tjat om havarerade kulor och genoslagskrav har gått till överdrift. Tycker att hyfsat mjuka, bondade kulor som tex oryx är det optimala för jakt på svenskt vilt. Håller med helt o hållet!!! Det har gått lite revolution i d där med hårda kulor...
Publicerat September 6, 200619 yr Micke din kompis med vinklande kulor.. Utan att på något sätt ha ngr åsikter om din kompis men det där låter lite väl fantastikt.. Jag har en kompis som av någon outgrundlig anledning ta mej fan alltid drabbas av såna här fantastiska grejer! De gånger man lyckats ta reda på *exakt* vad som inträffat så har det alltid visat sig att kompisen varit lite väl skjutkåt och kanske inte fått det där optimala läget.. Skit samma.. Mickel.. även jag kör Accubond 150 grain denna säsong. Sköt en del med den förra säsongen men då med annan laddning och då växlade jag mellan den, 165 grains Interbond samt 180 grains Oryx. Iår ska jag bara skjuta Accubond tror jag, kanske att jag monterar ihop ngr 180 grains Oryx med. Sköt en radda rådjur med Accubonden förra året och möjligen även en gris, minns fan inte. Allt gick dock utmärkt! Har fått Accubonden att skjuta tätare iår, nytt krut! Mvh!
Publicerat September 6, 200619 yr Författare Fick skjuta en Älg nu med 150grains Accubonden...den föll som en droppe , så onekligen är det en bra kula. kommer att använda den för en lååång framtid...särskillt för att den sjuter så bra i min bössa också /Fredde
Publicerat September 6, 200619 yr Micke din kompis med vinklande kulor.. Utan att på något sätt ha ngr åsikter om din kompis men det där låter lite väl fantastikt.. Jag har en kompis som av någon outgrundlig anledning ta mej fan alltid drabbas av såna här fantastiska grejer! De gånger man lyckats ta reda på *exakt* vad som inträffat så har det alltid visat sig att kompisen varit lite väl skjutkåt och kanske inte fått det där optimala läget.. Skit samma.. He he kan så vara men.....inte den här killen. /Micke
Publicerat September 6, 200619 yr Hej, till att börja med vill jag poängtera att det är väldigt intressant att höra om alla olika erfarenheter och slutsatser som vi har dragit av de erfarenhet som vi gjort i skogen genom åren.När det gäller konventionella kulor och haverier har jag varit med om två sådana, det första var min andra älg som jag sköt för 20 år sedan. Det var en liten pinntjur och min beväpning på den tiden bestod i 11.7 grams Vulcan i 800 m/s. Jag sköt på cirka 80-90m och kulan tog i bogbenet och "splittrades" så till vida att bara en mycket liten del av manteln gick in i bröstkorgen. Eftersom det var ett gångstånd gick tjuren bara lugnt vidare och jag kom inte till skott igen, 60 min senare sköt hundföraren tjuren med ett halsskott. Jag var givetvis skärrad över att tjuren bara gått vidare men när jag såg resultatet av mitt skott kom jag till slutsatsen att jag skjutit min sista Vulcan mot något levande väsen. Det andra kulhaveriet som jag upplevt var med 6.5x55 och alaska (även detta på sent 80tal ) min passgranne sköt på en älgkalv men varken han eller jag såg att den tecknade för skottet utan ko och kalv gick in i en liten gran tätning som fanns mitt emellan mig och min passgranne. Efter 5 minuter kom de utsmygande ur tätningen och jag kom till skott på kalven. När vi tog ur kalven kunde vi konstatera att hans alaska kula gått in emellan två revben utan att expandera och skadorna på den delen av lungorna var minimal. Dessa två händelser var det som gjorde att jag började intressera mig mer och mer för hur olika kulor fungerar. Jag har genom åren provat en massa olika konstruktioner och det finns enligt mitt sätt att se på saken ingen kula som är bäst på allt utan det handlar bland annat om vilket vilt du skjuter på, vilken utgångshastighet du har på kulan och hur kraftig kalibern är i förhållande till viltet. Alla kulor blir mer eller mindre kompromisser mellan de två olika extremerna, helmanteln å ena sidan som far rätt igenom viltet och bara lämnar ett kaliberstort hål efter sig och varmint kulan å andra sidan som fragmenteras direkt vid anslaget. I princip finns alla "normala jaktkulor" någonstans på skalan mellan dessa extremer, det är omständigheterna runt jakten och den egna preferensen som styr vårt val (eller möjligen påverkan från jaktkamrater och jaktlag ). Om vi bortser från träffar i centrala nervsystemet så dör viltet av att hjärt/lungregionen fär sådana skador att syresättningen av kroppens funktioner avtar och döden inträffar. Det resonemanget är vi nog alla överens om men sedan börjar andra faktorer komma in i bilden som till exempel flyktsträcka och köttförstöring komplicera bilden, i princip kan dessa båda faktorer sägas stå i direkt motsatsförhållande (om vi pratar om hjärt/lung skott). Ju större skadan är desto snabbare faller blodtrycket och viltet lägger sig, men vid rena lungskott ger de allra flesta kul/kaliber konstruktioner ganska måttlig köttförstöring varför det sällan blir något problem. Tar däremot skottet i bogen eller bogarna blir läget ett annat och köttförstöringen kommer att öka markant, om det är ett problem eller inte beror helt på hur du prioriterar. Att sätta kulan i bogen innebär att flyktsträckan som regel blir ganska kort men ett sådant skott kräver (enligt mig) en hårdare kula för att köttförstöringen skall bli acceptabel. Andra skjuter inte om de inte har en klassisk bredsida och kan sätta skottet i spjälstaketet, i det läget är utan tvekan en mjukare kula att föredra. För egen del tillkommer det dessutom det faktum att jag genom årens lopp genomfört ganska många eftersök och dessa ställer lite andra krav på kulorna. Under förra säsongen jagade jag en hel del med en dbs i 8x57 IRS som leverer en 196 grains Oryx i 730m/s, denna kombination har fungerat helt ok på drevjakt och vid jakt på rådjur (jag jagar inte rådjur med hagel) men eftersom en hel del av skottet på älg och gris inte gett genomslag vid klassiska bredsidor har jag inte längre dubbelstudsaren vid eftersök. Jag funderar därför på att justera in den med 180 grains kulor istället, tanken är att kunna alternera mellan 180 graisn TSX och Ballistic Tip beroende på situationen. Tyvärr har jag inte hunnit med detta projekt ännu utan även denna säsong kommer jag att köra med 196 grains oryx och den begränsning dessa innebär. För att sammanfatta allt svammel så är min poäng att det finns inte nån kula som är "bäst" utan det gäller att hitta en lämplig kompromiss för den jakt man själv bedriver. Man skall då väga in faktorer som vilket vilt man jagar, hur man jagar viltet (hundförare, passkytt etc...), vilken kaliber man använder, vilket håll kan man tänka sig att skjuta på etc... Att den ekvationen ser olika ut för olika jägare är väl närmast en sjävlklarhet varför vi förmodligen aldrig kommer att kunna vara överens men samtidigt lär vi oss en massa av egna och andras erfarenheter. Då spelar det ingen roll om du skjutit en eller ett hundra älgar vi lär oss alla så länge vi är kapabla att lyssna på andra och ta till oss ny information. Henrik Ett mycket bra inlägg tycker jag,kul med folk som ser saker som det är
Publicerat September 26, 200619 yr Skjuter mest rådjur... kanske kan hjälpa med lite.... Efter att behövt skjuta 3 onödiga skott föra jaktsäsongen ... perfekt lung träffar men var inte säker...utan behövde dra till med ett 2a skott... bestämde jag mig för att gå över till 300wm istället för 308... Funderade på mellan 270wsm 7mm rem mag.. o då 300wm... Köpte en 300wm JaktMatch pipa o en vanlig 270wsm pipa,..,, fan va fin 270wsm var... sparkade inget... o gick bra... Men det slutade med att jag bara skjuter 300wm... hade många funderingar på extra pipa 222 223 243 .... 375 ..osv... men nu ska jag bara ha en pipa Ammo... jag har snackat med så många duktiga skyttar... o har bestämmt mig för att jag vill att djuret ska stanna direkt...elelr såfort som möjligt... Nosler Accu Bound.. Balisitc Tip... Partion.... Sierra Gameking... Oryx... Failsafe... många många fanns där att välja mellan... men .. Skjuter nu med en Nosler 180 grain Accu Bound 82grain MRP 950m/s... Går väldigt flackt o snabbt... går 2.5cm över på 80 m... men bara o sikta rakt i upp till 200m... Skjutit 1 bock på 15m en på 220m en på 124m..samt räv.... Djuren har dött på sekunden förutom den på 124m som jag har bild på här nere...det tog väl 2sec... Här e bilder på djuren... i rätt ordning :
Publicerat September 26, 200619 yr Tänkte att ngn kunde berätta för en dum dryg skåning om deras erfarenhet med älg... har ju bara skjutit en.... o det var när jag var 19... Har inte så mkt erfarenhet med det... Intressant o diskutera kulor... Känns som man vill att djuret ska stanna såfort som möjligt o inte förstöra ngt kött... får börja jaga med kniv som tarzan..
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Jag är nöjd med accu bound sköt en älg till i lör... Riktigt bra att ha till cykeln... om man blivit av med styret..... Dryga skåningar låter mer än norrläningar...
Publicerat Juli 26, 201510 yr Vore kul att veta hur många älgar experterna skjutit i sina dar,att tala om kulor o dess potential måste väl ändå ses som djupsinnigt kunnande av mängder av skjutna älgar o dess skottverkan. Jag har inte på långa vägar skjutit massor av älgar,så jag har ingen speciell åsikt,de få 30-40 tal jag skjutit har nästan alltid dött på plats efter vilken kula som helst i klass1. nåja Lapua Mega har väl varit den vanligaste.. Hur många älgar måste man skjuta för att få en rimlig kunskap?? Jag håller med.... TTSX eller GMX är minst lika bra som vilken blykula som helst.... Läst detta och titta på video (hela video) så får man mer kunskap om detta innan man pratar utan att veta vad man pratar om... http://www.nps.gov/grca/learn/nature/bullet_study.htm http://www.soarraptors.org/Documents/CopperBulletStudy.pdf
Publicerat Juli 26, 201510 yr Jag håller med.... TTSX eller GMX är minst lika bra som vilken blykula som helst.... Läst detta och titta på video (hela video) så får man mer kunskap om detta innan man pratar utan att veta vad man pratar om... http://www.nps.gov/grca/learn/nature/bullet_study.htm http://www.soarraptors.org/Documents/CopperBulletStudy.pdf Nja minst lika bra är magstarkt. Älgen är lättskjuten och i mitt tyckte behövs ingen hård kula till det. Jag tycker en traditionell halvbondnad typ mega, vulkan, hh eller oryx är bättre än en hårdare kopparkula. Kulval handlar om tro och i viss del önskan efter en viss egenskap