Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakt från grunden

Featured Replies

Publicerat
7 minutes ago Nils l sa:

Förstoring på kikaren är bara tid på skjutbanan och ett jakttorn är en bra plats men går det att göra ett tak över och bara ha en glugg ut så minskar din vittring en hel del och du slipper vädrets makter. Parningstiden för räv är geografiskt betingad men söderut så är det säkert slutet av februari. Skitjakt! 

Parningstiden är ju supergiftig om man har en mark som rävarna gärna passerar, klassiskt är sjökanter, åar.. man ser ofta på spåren att det är ett jävla spring på vissa platser. Är med i en sluten grupp på fejjan tror ena killen skjuter enbart på en plats där de passerar.. och han skjuter rätt många. Så hitta en passage och du kan skjuta väldigt många rävar!

Få jakter är så spännande som rävjakten, både åtel men kanske framför allt lockjakten! Sitter man ute i det fria så krävs en del av jägaren för att lyckas, rävarna är väl bland de mest varska vi har och deras sinnen är långt mycket mer utvecklande än våra (syn, hörsel, lukt)

Publicerat
34 minutes ago Hipshot sa:

Parningstiden är ju supergiftig om man har en mark som rävarna gärna passerar, klassiskt är sjökanter, åar.. man ser ofta på spåren att det är ett jävla spring på vissa platser. Är med i en sluten grupp på fejjan tror ena killen skjuter enbart på en plats där de passerar.. och han skjuter rätt många. Så hitta en passage och du kan skjuta väldigt många rävar!

Få jakter är så spännande som rävjakten, både åtel men kanske framför allt lockjakten! Sitter man ute i det fria så krävs en del av jägaren för att lyckas, rävarna är väl bland de mest varska vi har och deras sinnen är långt mycket mer utvecklande än våra (syn, hörsel, lukt)

Kan bara hålla med. Lockjakten är gravt beroendeframkallande och känslan av att lyckas locka in en vildmarksräv mitt ute i ödemarken är svårslagen. Man önskar ibland att man hade en rejäl kameraglugg så man kunde föreviga vissa situationer. Jag gör ibland kojor mitt ute i ingenstans på någon liten höjd där jag kan mura igen ingången med ryggsäcken och sitta bekvämt tillbakalutad mot snökojans vägg. Har väl hänt att det låtit som om en större björn tagit vinteride framåt småtimmarna men ofta har jag fått skjuta när man just kvicknat till efter en stund i tidsmaskinen. Sitter man helt öppet kräver det inte bara lite mer av jägaren och framförallt en stadig frånvind för får en vildmarksräv vittring ser man en svans som står rakt ut och ett brunrött streck som gapar och lever om och förklarar på rävspråk att man är en loser. Men kan man sitta ovanför marken så tycker jag att de blir lite mindre varska och även om man råkar göra något litet ljud och bara tar det lugnt tills räven tappar intresset så brukar det bli bra.

Publicerat
16 hours ago Nils l sa:

Förstoring på kikaren är bara tid på skjutbanan

Så är det förvisso, men jag är inte benägen att skjuta på vilt som galopperar. Och pappälgen är bara såååå tråkig 😬.

16 hours ago Nils l sa:

ett jakttorn är en bra plats men går det att göra ett tak över och bara ha en glugg ut så minskar din vittring en hel del och du slipper vädrets makter.

Jag argumenterar inte emot, men eftersom jag inte har några rättigheter till den mark vi talar om här,  ligger alla sådana möjliga konfigurationer utom räckhåll för mig.

16 hours ago Nils l sa:

Parningstiden för räv är geografiskt betingad

Så har jag också förstått det.

16 hours ago Nils l sa:

men söderut så är det säkert slutet av februari.

Det förefaller rimligt, och den uppfattningen har jag också fått efter att ha gjort en snabb googling i ämnet. Jag har tid på mig att fördjupa mig i frågeställningen och sedan förhoppningsvis kunna planera in en ledighet som sammanfaller med en kväll/natt med fullmåne, efter årsskiftet.

16 hours ago Nils l sa:

Skitjakt!

Det blir det säkert 😜.

Publicerat
16 hours ago Hipshot sa:

Parningstiden är ju supergiftig om man har en mark som rävarna gärna passerar, klassiskt är sjökanter, åar.. man ser ofta på spåren att det är ett jävla spring på vissa platser.

Förstår vad du skriver, men tillgången och urvalet av jakttillfällen och jaktmöjligheter är begränsade för mig, s a s och jag har inte "råd" att vara kräsen, om du förstår mig rätt 😁.

16 hours ago Hipshot sa:

Få jakter är så spännande som rävjakten, både åtel men kanske framför allt lockjakten!

Jo, jag känner en dragning till rävjakt just av den anledningen,; Det är ett utmanande vilt.

16 hours ago Hipshot sa:

rävarna är väl bland de mest varska vi har och deras sinnen är långt mycket mer utvecklande än våra (syn, hörsel, lukt)

Självklart, de är ju hunddjur som dessutom är frilevande. Med det sagt har dom naturliga fiender som våra tamhundar sällan möter (och därför kanske saknar rädsla ?) förutom för vargen då, som tyvärr tar en och annan jaktkamrat.

Publicerat
17 hours ago Nils l sa:

Kan bara hålla med. Lockjakten är gravt beroendeframkallande och känslan av att lyckas locka in en vildmarksräv mitt ute i ödemarken är svårslagen.

F*n vad häftigt 😁.

17 hours ago Nils l sa:

Man önskar ibland att man hade en rejäl kameraglugg så man kunde föreviga vissa situationer.

Just sådana här tänkbara scenarier kommer sannolikt att göra mig till en urusel jägare; Om jag får uppleva ett förföriskt och förtrollande ögonblick, tror jag inte att jag klarar av att skjuta 😂

För mig handlar inte jakt om att skjuta så mycket vilt som möjligt och fylla frysen, utan det är ett sätt att umgås med naturen. Dessutom går det inte att komma ifrån att människan är på den absoluta toppen på näringspyramiden, i konkurrens med en del andra predatorer då, förstås.

17 hours ago Nils l sa:

Jag gör ibland kojor mitt ute i ingenstans på någon liten höjd där jag kan mura igen ingången med ryggsäcken och sitta bekvämt tillbakalutad mot snökojans vägg.

Du är allt bra en riktig skogsmulle du, Nils  Inga halvmesyrer där, inte 👍.

17 hours ago Nils l sa:

Sitter man helt öppet kräver det inte bara lite mer av jägaren och framförallt en stadig frånvind för får en vildmarksräv vittring ser man en svans som står rakt ut och ett brunrött streck som gapar och lever om och förklarar på rävspråk att man är en loser.

En syn för gudar 😂😂😂 !

17 hours ago Nils l sa:

Men kan man sitta ovanför marken så tycker jag att de blir lite mindre varska och även om man råkar göra något litet ljud och bara tar det lugnt tills räven tappar intresset så brukar det bli bra.

Jag har redan redogjort för mina förutsättningar i det här fallet så jag tänker inte upprepa mig, men jag kan avrunda med att man skall inte skåda given häst i munnen, (påstås det).