Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

243 imp 30 eller Remmy 700 Á la carte.

Featured Replies

Publicerat

Liten försiktig utdragare... Lite controlled feed-wannabe?

Trevligt projekt, jag har btw gjort samma sak med skruvarna till skenan på 338an, originalskruvar känns rätt klent.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat

ÄNTLIGEN! Fan va kul med denna utförliga beskrivning och dessutom kryddad med bilder - tack! :woot:

Ska själv bädda mina skenor här om en liten stund. Jag kommer dock köra latvarianten och köra med originalskruvarna till skenorna. OM det nu verkligen är ett stort problem så räknar jag med att märka det mha 338 Lapuan ;)

Bädda underbeslaget :geek: Hmm, det var ju lite intressant faktiskt. Precis ALLT verkar gå att bädda eller byta ut på en Rem 700 :tongue: men så är ju lådan motsvarigheten till en sprängsten också :biggrin: Intressant att skruva fast slutstycksarmen i slutstycket :woot:

Ser spänt fram emot resultaten med dina nya högprestandapatron :yes:

Publicerat

visst är det F,W som fixat bössan din ?

Publicerat
  • Författare

Liten försiktig utdragare... Lite controlled feed-wannabe?

Skulle inte kalla det för controlled feed utan snarare Mil-spec extraction :biggrin:

/Mike

Publicerat
  • Författare

visst är det F,W som fixat bössan din ?

Jajemensan :yes:  Han e grym!!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Precis ALLT verkar gå att bädda eller byta ut på en Rem 700 :tongue: 

Jamenvisst :woot:  Imorgon får den dessutom en David Tubb Speed lock superior chrome silicon spring :biggrin: eller på svenska slagstiftfjäder.

/Mike

Publicerat

Fint bygge gillar lite egna lösningar med utdragare och skruvar i handtaget :thumbsup: 

Har handtaget varit löst eller är det skruvat i benfintlig lödning? Har heller aldrig sett ett lossna och är lödningen Ok krävs minst en 6kg slägga för att få lös det, men finns säkert rätt många bultar med undermålig lödning så skruvarna var en smart livrem.

Publicerat

Jajemensan :yes:  Han e grym!!

/Mike

ja å han har ju haft den bästa läraren man kan tänka sig att ha ....

Publicerat
  • Författare

Fint bygge gillar lite egna lösningar med utdragare och skruvar i handtaget :thumbsup:

Har handtaget varit löst eller är det skruvat i benfintlig lödning? Har heller aldrig sett ett lossna och är lödningen Ok krävs minst en 6kg slägga för att få lös det, men finns säkert rätt många bultar med undermålig lödning så skruvarna var en smart livrem.

Det är skruvat i befintlig lödning,man kan säga att jag nu har hängslen och livrem :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Det är skruvat i befintlig lödning,man kan säga att jag nu har hängslen och livrem :thumbsup:

/Mike

Mad Mike = Gunnar Sträng junior :tongue:

Publicerat

Vilken March har du skaffat 5-40x56?

Publicerat
  • Författare

Japp, ska bli intressant att testa imorgon!

/Mike

Publicerat

Japp, ska bli intressant att testa imorgon!

/Mike

Ohh fin glugg den vill jag höra mer om efter test!

Publicerat

Kan nog säja efter fått glo igenom den tuben så finns det ingen annan :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kommer lite bilder imorgon men efter att skjutit med nya tuben i två dagar så kan jag kallt konstatera att jag har aldrig tittat genom något bättre-alla kategorier!

/Mike

Publicerat

Nice

sedan det som gjort dem kända är 100% skottfast och track. Min 2,5-25x42 är smidig men inget optiskt under

Publicerat
  • Författare

Skjutit i dagarna två för att utvärdera hastighet kontra precision samt två kulor.

Pipans twist samt kulorna som valts har gjort det med det aktiva valet att dom skall vara överstabiliserade,det ger oftast att man inte får någon superträffbild på 100m utan runt 15mm men träffbilderna ökar inte nämnvärt med avståndet och det är det jag vill ha-små grupper på långa håll. 

Som vanligt så visade det sig att A-max spelar i en helt egen division,fast att Hornadys nya bthp gav sjukt jämna hastigheter med ett e/s på 4m/s samt att den har .30 enheter bättre b.c så skjuter den inte i närheten av a-max så A-max for president :cool:

A-max visade skjuta som allra bäst med 48.0gr N165 vilket ger ett V0 på 965m/s så detta blir nu min standardladdning för allt.

Tanken med att skapa 243 imp 30 var dels att öka prestandan men även att ge hylsan de vinklar och mått som av någon anledning visat sig ge den sinnessjuka precision som 6mmbr samt 6xc har och även här ser det väldigt lovande ut,så här bra sköt inte pipan när den var 243win-samma pipa,bara brotchat om patronläget.

March var rent ut sagt en upplevelse att titta genom!

Att det blev en Marc beror på att jag vill ha de bästa taktiska kikarnas egenskaper men inte deras utseende och vikt,gillar inte de höga,klumpiga rattarna på PMII och Hensold och inte heller deras vikt!

March är mer slimmad och inte lika robust,nu har jag inte tänkt mig att slå i spikar med den :wink:  så det passar mig perfekt.

Sjukt distinkta klick med enkla och väluppmärkta rattar,enkel och klockren zerostopp,parallax som är uppmärkt med avstånd och den första kikaren jag tittat genom där avstånden på ratten och verkligheten stämmer!

Sen kommer vi till riktmedlet som förtjänar en egen tråd egentligen,lite av en märklig upplevelse som jag inte riktigt vet hur jag ska förmedla men de flesta kikare med riktmedlet i ffp har ju den egenskapen att korset eller punkten blir groteskt stort med svårigheter att rikta exakt mot små mål då korset täcker för stor yta.

Med Marchen kan jag på 100m utan svårigheter sikta mot svavlet på en tändsticka och centrera punkten med svavel runtomkring utan att riktmedlet för den skull på något sätt är supertunt.

Att kunna rikta så här exakt ger mig den fördelen att riktningsfel elimineras och träffbilderna krymper.

Först ut en bild på Marchen på ögonstenen på 500m vallen :wink:

post-240-0-84285200-1370165999_thumb.jpg

Hur sköt bössan nu då? fem skott sköts på resp 200-300-400-500m ,rak medvind på 3-4m/s vilken vinklade in snett från höger då sista serien på 500 skulle skjutas,bössan slår 0.1 mil högt vilket nu skall tweakas med shooter.

200

post-240-0-59497000-1370166041_thumb.jpg

300

post-240-0-51346800-1370166344_thumb.jpg

400

post-240-0-10965400-1370166381_thumb.jpg

500 och här måste jag ha träffat ett grässtrå då det bara är fyra skott på tavlan vilket är vansinnigt frustrerande då jag annars haft chans på mitt livs screamer!

post-240-0-51348800-1370166495_thumb.jpg

/Mike

Publicerat

HELVETE vad du skjuter bra killen :blink:

Så som du presterar på 300m presterar jag inte ens alla dagar på 100m i min dagsform :D

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Kul att  du och riggen kommer så bra överens, det ser verkligen ut som att du hittat rätt, både med kaliber, laddning och kikare. Snuskiga träffbilder, äggskytte på 500meter? :pinch:

Publicerat

Gunny Mike! De där serierna får det att "tickle in the old lumber" :thumbsup: Ska bli mycket intressant att se i action under 2.0!

Publicerat

Jävligt fin bössa och bevisligen skjuter den och du riktigt bra :thumbsup:

Publicerat

Grymt bra MM.!  Fröjd att följa dina projekt och utveckling under åren, från MrMauser till detta. 

Publicerat

Nu är mike vass, igen. Härligt att se hur avsikter och tankar på design kommer samman i sådana skyttemässiga resultat.

Resulatet är bara så bra som delarna kan prestera, i detta fall presterar alla delar oerhört väl. /CHristian