Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M55

Featured Replies

Publicerat

lyssna på vad mike säger å gör som säger så blir det bra . det finns som han säger massor med tikka m 55 på marknaden så din bössa är inte speciel . kom till mig så ska jag ge dig lite råd å  tips så går jag igenom den åt dig .  behöver den bäddas så gör jag det för en rimlig peng å då ingår det rengöring , för om jag gissar så är den aldrig rengjord ordentligt sen den var ny ..

• Svar 58
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är en "sporter" dvs. ett prickskyttegevär a'la tävling direkt från Tikka. Den är inte "tacticool" enligt dagens mått, men det är en riktigt bra bössa ändå! Att börja byta lås,stock osv. på denna

• Du.. Ta detta på allvar och ta inte illa upp! Du är ganska ung. 17 år? Låt denna bössa vara i ro i vapenskåpet och skaffa dig en projektbössa som du kan pilla på. Varför? 1. Detta är en gåva från di

• Christian N
    Christian N

Fet stort plus på ovanstående, det enda jag skulle göra är att ta isär, rengöra/kontrollera allt, ett lätt lager bilvax på dolda metallytor (motverkar rost) återmontering, rengörning av pipan och sed

Publicerat
  • Författare

lyssna på vad mike säger å gör som säger så blir det bra . det finns som han säger massor med tikka m 55 på marknaden så din bössa är inte speciel . kom till mig så ska jag ge dig lite råd å  tips så går jag igenom den åt dig .  behöver den bäddas så gör jag det för en rimlig peng å då ingår det rengöring , för om jag gissar så är den aldrig rengjord ordentligt sen den var ny ..

Ungefär så jag tänkte också :) Men allas åsikter tas emot ^^ vill gärna känna att det är min bössa när jag tittar på den... Att jag sköter om den och gör något utav den gör väl morfar gladare än att jag ställer den i skåpet? Eftersom han tyckte att den skulle fixas upp! Aija :) Jag ska höra av mig! Som sagt tar det ett tag!

Publicerat
  • Författare

Tror jag drar spray på pipan istället? Det ska väl funka? Mattsvart typ :) om det nu behövs! Såg inte ut som det! Bara lite lite ytrost.

Publicerat

Ja, bössan är ju inte värd mer än ca. 4000 kr (på riktigt) så sprayfärger är ju passande. Grovt sandpapper tar bort rosten först och får sprayfärgen att fastna lite bättre i pipan.

Träkolven är ju tacksam på det viset att den kan man klippa och skära lite lättare än i plastkolvar.. En svindyr GRS vill man ju heller inte skära i.. ;)

Publicerat
  • Författare

Joo dom är lite väl dyra! Finns det något liknande? :)

Publicerat
  • Författare

Tips på stock? Vill ha den lite tacticool! Laminerade ytor som på grs slår aldrig fel! Om inget annat blir det väl en grs :)

Publicerat

Som sagts ovan, försök få prova en GRS innan du beställer. De är stora. Jag fick provskjuta en Sako 75 med GRS och det var som att hitta hem. Helt plötsligt stämde allt. Dock har jag onormalt långa armar och ganska stora händer, st 11 i handskar. Fick tillbaka min Sako 75 Finnlight 30-06 från smeden i förra veckan. Han hade pelarbäddat stocken och gängat pipan. Det var en helt ny bössa för mig och efter att ha skjutit in den så har jag träffbilder jag aldrig varit i närheten av innan. Men av de som testat bössan nu är det bara en som är lika lyrisk som jag, de övriga tycker den är stor och klumpig.

Så prova innan du beställer.   :smile:

Publicerat

Som sagts ovan, försök få prova en GRS innan du beställer. De är stora. Jag fick provskjuta en Sako 75 med GRS och det var som att hitta hem. Helt plötsligt stämde allt. Dock har jag onormalt långa armar och ganska stora händer, st 11 i handskar. Fick tillbaka min Sako 75 Finnlight 30-06 från smeden i förra veckan. Han hade pelarbäddat stocken och gängat pipan. Det var en helt ny bössa för mig och efter att ha skjutit in den så har jag träffbilder jag aldrig varit i närheten av innan. Men av de som testat bössan nu är det bara en som är lika lyrisk som jag, de övriga tycker den är stor och klumpig.

Så prova innan du beställer.   :smile:

Lägger en +1 där, helt rätt kolv för mig! men jag har flera mindre resliga kamrater som vill ha en kolv som är mindre eller lättare.

Publicerat
  • Författare

Gillar kolven på min .222mag :) den är riktigt tung! Ska se om det finns någon vänlig själ som låter mig komma och känna på den!

Publicerat

Min m65 väger in på ca 5,5 kg med ringar o kikare.

Vet inte va en .308 väger men....

Kolven e så lätt så där finns inte mkt vikt att jaga.

Tänk på de om du ska dit med tyngre kolv.

För stationärt liggande skytte e de fint med tung bysse men......

Publicerat
  • Författare

Kommer bli mest jakt från torn när jag jagar med den! Men är 1400gr så mycket då? Måste väga bössan som den är nu och se hur mycket det blir!

Publicerat

Det beror på användningsområdet,kolvar som ser ut som Decima sporter är knöliga att skjuta stående med eller från torn m,m dom är gjorda för liggandeskytte.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det beror på användningsområdet,kolvar som ser ut som Decima sporter är knöliga att skjuta stående med eller från torn m,m dom är gjorda för liggandeskytte.

/Mike

Jo tack! :D det syns! Är det så farligt att skjuta från torn? Men vad föreslår ni då? Tycker inte Huntervarianten ser lika trevlig ut ergonomiskt sett... har ju tänkt ett par harris benstöd till vilket jag tror gör susen. Men blir osäker för jag vet att jag någon gång kommer börja jaga älg också. Ska man skaffa en till klass 1 bössa då? Hur skulle man motivera det? Vet inte hur svårt det är men det har väl Nille och Tolle koll på! Har ju egna gråhundar också! Mitt i allt slutar jag upp som hundförare. Men skulle gärna vilja ha en bössa för lite längre håll som vi pratar om nu. Och m55 funkar väl hur bra som helst till det!

Publicerat

Svårt att komma med råd när du inte anger vad bössan huvudsakligen kommer användas till,tråden började med att du ska fixa till den.

Jag har ingen koll på vilka som tillverkar aftermarketkolvar åt M55 så där får andra fylla i.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ursäkta ursäkta. Borde inte stressa igenom. Kommer huvudsakligen användas till lite sportskytte på upp till 600m till slut. Rådjursjakt från liggande ställning och till att fylla upp vapenskåpet med lite roligare grejer. Samt eventuell älgjakt från torn på längre avstånd.

Publicerat

Apropå vad den använts till...med tanke på skenor på sida av framstock = fäste för sele. Jag tror älgskidskytte!? Är inte det rätt stort i Finland!? Men du är väl iof Ålänning ;)

Skickat från surfplatta

Publicerat

Då passar kolven du länkat till bra förutsatt att du trivs med den,jag gillar inte grs kolvar men det är efter tycke och smak.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Apropå vad den använts till...med tanke på skenor på sida av framstock = fäste för sele. Jag tror älgskidskytte!? Är inte det rätt stort i Finland!? Men du är väl iof Ålänning ;)Skickat från surfplatta

Jaa just det! Jag har faktiskt ingen aning. Kanske kanske!

Publicerat

GRS Decima är en variant som är 10 % mindre än övriga GRS, mindre pistolgrepp osv,kortare. Smärtar mig men måste nog rätta Mad Mike, den är utvecklad för bla stående skytte, kompisen har en Sporter och den funkar ypperligt, men allt är såklart tycke och smak.

Publicerat
  • Författare

GRS Decima är en variant som är 10 % mindre än övriga GRS, mindre pistolgrepp osv,kortare. Smärtar mig men måste nog rätta Mad Mike, den är utvecklad för bla stående skytte, kompisen har en Sporter och den funkar ypperligt, men allt är såklart tycke och smak.

Jag får nog gå igenom en del kolvar innan jag hittar en som passar mig! Tycker dom ser sköna ut. Då vill jag nog hellre ha den längre varianten. Varmint/sporter. Men jag ska inte säga alltför mycket än!

Publicerat
  • Författare

På torsdag ska jag känna på en grs sporter/varmint :) lyckades få tag på en. Fick även veta att dom tar in dessa kolvar till normalpris på Jakt och äventyret Åland. Blir antagligen ett Vortex viper PST 6-24 medförstorande. Beror på vad jag har råd med. Annars blir det PMII direkt. Längtar efter att få börja fixa! Sådant värde över att jag får den från morfar är det väl ändå inte... Klart jag är tacksam! Men som han sa själv: Vad ska jag ha den till när jag köpt en Sako 75a och bara jagar älg. Det låter på er som att jag fått hans bygelrepeter från förkrigstiderna!... Och som jag sa tidigare har jag jobbat för han för mer än vad bössan är värd i pengar :)

Publicerat

Jag har en Sako 75 SS som nu är en S/GRS. GRS hunter är den jag har. Funkar bra som både torn/vak och drevjakts bössa. Men jag skaffade en Sako 85 Black Bear som hundförarbössa, båda Sako är i kaliber .30-06. Skaffa den senare för dess smidighet. Behövde inte tilläggs motivera något för den.

Publicerat
  • Författare

Jag har en Sako 75 SS som nu är en S/GRS. GRS hunter är den jag har. Funkar bra som både torn/vak och drevjakts bössa. Men jag skaffade en Sako 85 Black Bear som hundförarbössa, båda Sako är i kaliber .30-06. Skaffa den senare för dess smidighet. Behövde inte tilläggs motivera något för den.

Perfekt! Men sen är ju du lite "känd" jägare här på Åland också. Kanske andra ställen också! Får väl se hur det blir. Lite lätt sugen på. 338 lm... ska inte ta allt för hastigt nu men... .222mag åker ut och 243 in iallafall. Det ska jag väl försöka lyckas med. Och det här tikkaprojektet.

Publicerat

Perfekt! Men sen är ju du lite "känd" jägare här på Åland också. Kanske andra ställen också! Får väl se hur det blir. Lite lätt sugen på. 338 lm... ska inte ta allt för hastigt nu men... .222mag åker ut och 243 in iallafall. Det ska jag väl försöka lyckas med. Och det här tikkaprojektet.

Handlar inte om vem man är utan hur registret sir ut. Å ha man som snälla jag inte blivit fälld för något så är det nog ingen fara. Sen måste man göra ett lämplighetstest om man int införskaffat vapen på 3 år.

Tippar på att bössan du har är en banskytte bössa(Tikka Sporter?), man sir ofta sånna på finska sidan när man är där jagar älg. Brukar va ganska höga kikarmontagen på dom av nån anledning. Fin bössa som den är, men det hindrar inte att man modifierar den om man tycker det.