Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakten 2013/14

Featured Replies

Publicerat

post-1886-13775881718446_thumb.jpg

Bra i kusten iaf

• Svar 122
  • Visningar 20,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sprang rakt i en stor orrkull på kvällens löprunda i skogen riktigt stora kycklingar och räknade minst 7st

• Kom hem igår från en veckas jakt, vädret var riktigt bra även om jag gärna sluppit första dagarnas tropiska värme. Men en jaktvecka helt utan regn och storm ska man inte klaga på!   Fågeltillgången

• På morgonen då jag vakna och skulle till jobbet var de - 1 grad och nästan helt klart och så gott som vindstilla. Skicka sms till chefen att jag kommer till kl 9 idag  For och lämnade pojken på dag

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Blev som det blev mycket mycket dåligt med fågel,Blev en Tjäder tupp det är skralt för tre dgars jakt i gammskog. Några gammhönor ev en kull men är inte säker. Så detta var det sämsta jag varit med om.

Publicerat

Första promenaden i skogen med hund på fyra år sedan skadan som var nära att sluta med träfrack och en etta med jordvärme. Har bara sett gammal fågel och fick inte skjuta själv men min jaktkamrat fick en gammelorre på ett kanonarbete av hunden. Känns skönt att vara ute i fågelmarkerna igen trots att läkarna ville annat.

Publicerat

Hittat några kullar nu men inte e de många.

Sista kullen jag såg var idag 15 min före beckmörker.

Lyfte på ett gräsbeväxt hygge där jag aldrig ens skulle funderat på att släppa hund.

Kanske e därför man hittat så lite.

Såg 6-7st o hunden hittade igen en som nu hänger på mörning.

SÅ hittils har jag hittat 1ripkull 3orrkullar 2tjäderkullar 1 tjäderhöna.

Å de e inte mkt på 3000ha.

Publicerat
  • Författare

Blir att bege sig ut i skogarna kring Byn imorgon, ska bli intresant o se hur det går. Blir årets första jaktsväng för Mirva då jag inte vågade ta med henne dit vi var vill vara nära bra vägar så det kan gå fort att få veterinärhjälp om hon blir dålig igen.

Publicerat

mycket tjäder här uppe med i går såg jag 6 tjädertuppar och i dag 4 tjädertuppar ungfågel o i torsdags såg jag 12-15 orrar och tre tjäder tuppar o två hönor.mycket bättre än förra året.

Publicerat
  • Författare

Skrämde en gammtjäder höna Mirva hadde en del ståndskall men troligen orre då dom är som dom är, hann inte fram innan dom for iväg. Men Fröken Röd är lika glad för det hon fick ju springa av sig. Tror även hon fick upp en Hare eller Rådjur idag för fort for det iväg i ca 1 km sen var det tvärstopp och såg på peijlen att hon sökt av ett område rejällt tror hon snurade där i 15 minuter innan hon gav upp och for ivä igen. Jag lyckades fastna i en myr så jag trodde att nu far kängan av foten. men efter några väl valda ord så kom jag loss. Detta var som sagt en vanlig jakt dag i skogen :biggrin:  :woot:  :thumbsup:

Publicerat

mycket tjäder här uppe med i går såg jag 6 tjädertuppar och i dag 4 tjädertuppar ungfågel o i torsdags såg jag 12-15 orrar och tre tjäder tuppar o två hönor.mycket bättre än förra året.

O vart e häruppe?

Publicerat

O vart e häruppe?

Älvsbyn,där ja bor.

Publicerat

Ok.

Ja de e bara att gratulera!

Verkar som att det lokalt lyckats bra där du bor/jagar!

Hoppas det håller i sig och att fågeln förvaltas väl eftersom runtikring e det katastrofår.

Du får gärna fösa ner dem åt mitt håll  :thumbsup:

Jag har hittat mer fågel i år än förra året men det e ändå katastrofår om jag jämför med 2007.

Publicerat

det blev inte så mycket fågel i kikaren i dag tre orrar o en tjäderhöna,men ska se om ja inte kan skicka ner några söder över.

såg en mård men den försvan i en j---a fart.ska ut mer vid tolv tiden tänkte jag.nä förra året var ingen höjdare bättre i år mycket bättre.

tror jag såg typ tio tjädrar förra året o typ 140-160 orrar.

Publicerat

Två svängar till har levererat några fåglar men det är inte mycket att hurra för. Sett en ripkull och en orrkull men sedan är det bara spöken som far på hundra meter långt innan man är inom skotthåll. Såg en rävvalp i förrgår så det finns en del såna kvar. Skabben har inte tagit så hårt som jag trodde i våras.

Publicerat
  • Författare

Imorse såg jag en tjäder höna som flög förbi mitt pass.

Publicerat

Härligt Lars! :):thumbsup:

Publicerat

Härliga bilder...blir sugen att släppa mina troll efter fågel...:rolleyes:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat

till sist började vi hitta vettigt med fågel och då var det i dom jävligste contorta med torra fallna träd på marken..Inte lätta skott men det blev 2 tjädrar i tätningarna iaf och 2 tjädrar på normala områden=) sett bra med gammeltuppar så toppjakten på detta område kan bli intressant=)

Publicerat

Kom hem igår från en veckas jakt, vädret var riktigt bra även om jag gärna sluppit första dagarnas tropiska värme. Men en jaktvecka helt utan regn och storm ska man inte klaga på!

Fågeltillgången är lite bättre än fjolåret finns faktiskt kullar i år dem saknades nästan helt ifjol och rovviltet verkar inte ökat så några bra år till så kan det bli fina år igen :)

Var någonstans har du varit Lars? Jag skall ut till helgen (Bullmarkshållet) och se om det finns några fåglar...

Publicerat

Grattis Lars! :smile:

Fina foton! :thumbsup:

Publicerat

Kom hem igår från en veckas jakt, vädret var riktigt bra även om jag gärna sluppit första dagarnas tropiska värme. Men en jaktvecka helt utan regn och storm ska man inte klaga på!

Fågeltillgången är lite bättre än fjolåret finns faktiskt kullar i år dem saknades nästan helt ifjol och rovviltet verkar inte ökat så några bra år till så kan det bli fina år igen :)

Har haft valpar i tiken i vår och en av dem bor kvar Kirro heter han och är idag prick 5,5månader det var hans första jaktvecka och husse tycker det ser riktigt lovande ut. Tror inte jag haft en valp med lika mycket i skallen som denna vad gäller fågeljobb men söket är inget att hurra för ännu fast ska det inte vara i denna ålder heller så känns toppen!

Han har skällt ett gäng fåglar under veckan och i torsdags var första skottchansen det blev det obligatoriska misslyckandet trots att skyttet varit 100% för vuxna hundarna :wallbash:

Men så i lördags gick allt som det skulle å Kirros första fågel var ett faktum :biggrin:

attachicon.gif998801_591464190895832_107259335_n.jpg

Hans mor Nalli går riktigt bra så slänger in några bilder på henne med

Första tuppen blev en dubbel

attachicon.gif1234225_589418967767021_260947484_n.jpg

Ett bevis på bra markering och långt skall är blå tjäderskit på huvud och rygg då fågeln är skjuten :thumbsup:

attachicon.gif1004679_589419114433673_100684722_n.jpg

Största tuppen är riktigt rejäl

attachicon.gif1186053_590036164371968_1326008079_n.jpg

Nu är jag hemma en vecka och jobbar då älgjägarna är ute å leker, stämplar ut på fredag för att vara ledig till 15/10 :thumbsup:

grattis

• 3 weeks later...
Publicerat

Då har en ny säsong startat och det känns kul. Premiären gav inte mycket, stötte en tjäder, det var allt jag såg. Lockade lite på Orre men utan positivt resultat. Nu var det också drygt 20 grader och det kan förklara det magra resultatet.  För två veckor sedan var vi uppe igen i Dalarna och då lyckades jag skjuta en stor Orrhöna men min Anschutz 22 WMR. Det var första fågeln med den så det var extra kul.

Till helgen blir det jakt igen och vädret verkar bli bra.

Bifogar lite jaktbilder från "jaktlyckan"

20130914-101712.jpg

20130914-101946.jpg

Publicerat
  • Författare

En härlig dag i skogen skrämde upp en gammtupp just efter jag släppt hunden. Men tror ni hon var där? svar nej. Hon har hafft ett stånd skall på ca 30 min men vet inte på vad. Sen gjorde hon en liten farlig utflyckt idag då hon var och sprang på en trafikerad väg. Sånt gillas inte.

Publicerat

Hade två rätt fina dagar i skogen här innan helgen, tog ut lite semester innan någon hann reagera och stängde av jobb telefonen. I torsdags så var det lite vitt på backen och en del snö i regnet som kylde rätt bra i vinden. Fåglarna var riktigt hispisga, om det var nu vädret och lövfällningen som gjorde det och man såg dom mest på långt håll eller från bilen på väg dit och ifrån. I fredags så var det inge snö i regnet men det blåste desto mer och jag knöt ihop ett par gömslen för framtida bulvanjakt. Trots vädret är det skönt att veta att fåglarna har kommit dit och ska bli en rolig fortsättning på hösten.

När jag var på väg därifrån fick jag också se hur det ser ut när en hund kommer vallande med ko och kalv i sakta mak medans passkyttarna är upptagna med att rota i ryggsäckarna och inte märker något. :thumbsup:

Publicerat

Dags att jag ger tillbaka lite läsning, tyvärr utan nå bilder direkt.

Har nu varit ute två gånger på trädskällarjakt i Överkalix tack vare svärfar och svärfars vän K som stod för bössa och hund. Vi stack ut vid 9 i lördags med något smågrusade förhoppningar eftersom hunden varit sken dräktig och så har löven nyss fällt (gjorde samma miss förra året med denna lövfällningstider). Vädret gav dock hopp och det bar iväg efter en snabbfika vid bilen.

Hunden hade bra fart och sökte med nosen i vinden och stack iväg en längre sväng efter nån halvtimme följt på ett febrilt skällande. Dessvärre höll det inte i sig så länge och vi hann inte påbörja nån ansmygning.

Fortsatte runt en myr men det tog nån trekvart till innan något hände igen, hunden for iväg 260 meter ifrån oss och det började eka skall! Denna gången lät det säkrare och vi började så sakteliga röra oss mot hunden. Vi fick kräla över ett krön strax innan där hunden stod och det var så spännande att jag kom på mig med att hålla andan när vi försökte lokalisera hunden. Vi fick ta oss helt över krönet för att få syn på hunden, vi kom snett bakom hunden och började kräla åt sidan för att försöka få syn på fågeln. Sakta krälade vi närmare när skallen gav lite skydd åt oss men inte fan såg jag något i trädet, försökte spana och blev osäker på om jag missuppfattat vilket träd hunden skällde på. K kröp sakta framåt när tjäderhönan slutligen tröttnade och stack iväg, han hade inte heller sett vart den satt och vi svor lite ihop. Bra jobb av hunden dock men nog hade jag sett framemot att få fälla mitt första vilt. Resten av dagen bestod av en ung orrhöna som lurade bort hunden men satte sig rakt framför oss på 50 meter, hunden hann dock aldrig upptäcka den så det blev inget det heller. Efter ytterligare två timmar av knappt ett skall så var dagen slut.

Dagens jakt började vid 0630 och en örrhöna med kycklingar blev den enda spänningen, hunden for dock efter hönan när den kacklade iväg så ungfåglarna hann försvinna. I bilen på väg hem såg vi en orrhöna och en stortupp längs vägen vilket var trevligt på sitt sätt.

Imorgon går flyget tillbaka till Stockholm och vardagen men det var spännande dagar som återigen gav mersmak.

telefonskrivet

Publicerat

Bara att kämpa vidare...när jag började jaga med finnspetsar tog det nästan en månad innan jag lyckades upptäcka första fågeln.

På den tiden jagade jag istort sett varje dag, så det låg några jaktdagar bakom. Bara den första var i backen; var set som man fått "fågelöga", och hade inga större problem att upptäcka dom.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur